Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2006, 08:48   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
De voorwaarden waaronder de Vennbahn Belgisch grondgebied bleef, zijn wel dat er een spoorlijn moet liggen. Binnenkort vervalt dus die voorwaarde, als het al niet het geval is, en dan keert de bedding terug naar Duitsland.
Weet u waar die voorwaarde ergens beschreven staat? En in hoeverre zijn de opbreekwerken al gevorderd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 10:35   #262
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Dat zou ik ergens moeten navragen, ik weet het niet meer, Jan.
Ik geef je overigens gelijk, dat het een pracht van een lijn is, maar reeds direct na de oorlog was een groot deel van de infrastructuur zwaar beschadigd. En een nieuwe brug bouwen voor een lijn waar hoop en al 1 trein per week passeert (als het al zo veel is), als ik hoor hoe er wordt geklaagd over de investeringen in o.a. HSL en andere lijnen, vrees ik dat er behalve onder treinfanaten weinig animo voor bestaat.

Dimitri, Lanaken-Maastricht is geen NMBS-lijn, bij mijn weten. Spijtig, dus, maar ergens wel begrijpelijk dat ze die er niet bij opzetten.
Er is wel wat bewaard gebleven van ons tramverleden, hoor, een aantal verenigingen en De Lijn zelf hebben enkele antieke trams bewaard. In Gent rijdt PCC 01 bijvoorbeeld rond in de originele MIVG-kleuren wit en blauw. En aan de kust organiseert TTO-Noordzee regelmatig museumritten. En verder is er het museum in Schepdaal, in Antwerpen-Berchem en in Woluwe (van de MIVB). Ik weet wel niet hoe rijvaardig die trams allemaal zijn, ik vrees dat de meeste nooit meer buitenkomen...

http://tto-noordzee.be/
http://www.mtub.be/(dood)
http://www.trammuseum.net/
http://www.delijn.be/delijn/vlatam.asp
http://www.nmvb.be/
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 12:02   #263
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nog steeds vind ik de sluiting van de lijn een blunder van formaat. Ongetwijfeld is de lijn in onze tijd niet geschikt voor personenvervoer, daar ik niet onmiddellijk daarvoor een behoefte zie in dat gebied (trouwens, was de lijn indertijd niet voor andere - lees: militaire - doeleinden aangelegd?). Wel beschouw ik het als een van de mooiste toeristische/historische lijnen in de Nederlanden/Rijnland. Ik begrijp dan ook hoegenaamd niet waarom er geen gezamelijk initiatief is gekomen van de Duitse, Waalse en Luxemburgse overheid. Er waren voordien wel al eerder stukken uitgebroken... En vooral in Duitsland was het al huilen met de pet op!

http://home.hetnet.nl/~f2hrajhamoen482/v_Vennbahn.htm
Dat ben ik met je eens, als ik de foto's zie. Men had op z'n minst kunnen proberen er een museumlijn van te maken. Op die manier is in Zuid-Limburg ook de spoorlijn Maastricht-Aken, de oudste grensoverschrijdende spoorlijn van Nederland en de oudste spoorlijn in het zuiden van Nederland (aangelegd in 1853 door de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij), en het door de NS afgestoten deel van het Miljoenenlijntje (aangelegd eind jaren twintig, begin jaren dertig tussen Schaesberg en Simpelveld voor 12 miljoen gulden of 1 miljoen per kilometer) bewaard gebleven. Ik denk zelfs dat de ZLSM (Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij) de grootste en levendigste museumspoorwegmaatschappij van Nederland is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 12:08   #264
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dimitri, Lanaken-Maastricht is geen NMBS-lijn, bij mijn weten. Spijtig, dus, maar ergens wel begrijpelijk dat ze die er niet bij opzetten.
Bij mijn weten is Infrabel verantwoordelijk voor de heraanleg van de lijn, zoals voor het beheer alle spoorlijnen in België. De Nederlandse kant wordt door ProRail aangelegd. Wel is het zo dat de investeringen door Vlaanderen en niet door België gedaan zijn, maar Vlaanderen heeft niet het recht om zelf spoorlijnen aan te leggen.

Citaat:
Er is wel wat bewaard gebleven van ons tramverleden, hoor, een aantal verenigingen en De Lijn zelf hebben enkele antieke trams bewaard. In Gent rijdt PCC 01 bijvoorbeeld rond in de originele MIVG-kleuren wit en blauw. En aan de kust organiseert TTO-Noordzee regelmatig museumritten. En verder is er het museum in Schepdaal, in Antwerpen-Berchem en in Woluwe (van de MIVB). Ik weet wel niet hoe rijvaardig die trams allemaal zijn, ik vrees dat de meeste nooit meer buitenkomen...
Hm, dat museum in Schepdaal ziet er interessant uit. Lijkt me leuk om eens te combineren met een bezoek aan het mooie Pajottenland.
Oud 24 januari 2006, 18:02   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou ik ergens moeten navragen, ik weet het niet meer, Jan.
Ik geef je overigens gelijk, dat het een pracht van een lijn is, maar reeds direct na de oorlog was een groot deel van de infrastructuur zwaar beschadigd. En een nieuwe brug bouwen voor een lijn waar hoop en al 1 trein per week passeert (als het al zo veel is), als ik hoor hoe er wordt geklaagd over de investeringen in o.a. HSL en andere lijnen, vrees ik dat er behalve onder treinfanaten weinig animo voor bestaat.
Daarin geef ik je natuurlijk wel gelijk, maar andere kant is het wel jammer. Als ik zie in welke mate de overheid met geld gooit als het bijvoorbeeld over moderne kunst gaat, dan stel ik toch vragen... In Brugge heeft men indertijd honderdduizenden betaald voor een nogal twijfelachtig "kunstwerk" van een Japanner. Misschien moet men toch eens eerst denken aan ons eigen erfgoed. Daarenboven stel ik vast dat de Waalse regering bijvoorbeeld wel investeerde in een nieuwe brug om de oude tramlijn van Thuin alsnog te blijven gebruiken (door het trammuseum aldaar). De Vennbahn had een veel groter potentieel: toeristische treinen (voor dagjesmensen), uitzonderlijke stoomtreinen (voor treinfanaten), treinen allerhande (voor recepties, trouwfeesten...), misschien ook enkele moderne "light rail" om toch wat personenvervoer te verzorgen. Men heeft ervoor gekozen om de hele zaak te laten verkommeren. De enige overheid die er iets aan wou doen was de Duitse Gemeenschap, maar die kon het niet alleen dragen... En een gedeelte van de lijn ligt trouwens buiten het ambtsgebied van de DG.

De Vennbahn is (nu moeten we blijkbaar al "was" gebruiken) belangrijk, omdat, als ik me tenminste niet vergis, het de enige lijn is waar nog de oorspronkelijke Pruisische seinen en seininrichting staan. Een unicum.
Oud 24 januari 2006, 18:11   #266
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dat ben ik met je eens, als ik de foto's zie. Men had op z'n minst kunnen proberen er een museumlijn van te maken. Op die manier is in Zuid-Limburg ook de spoorlijn Maastricht-Aken, de oudste grensoverschrijdende spoorlijn van Nederland en de oudste spoorlijn in het zuiden van Nederland (aangelegd in 1853 door de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij), en het door de NS afgestoten deel van het Miljoenenlijntje (aangelegd eind jaren twintig, begin jaren dertig tussen Schaesberg en Simpelveld voor 12 miljoen gulden of 1 miljoen per kilometer) bewaard gebleven. Ik denk zelfs dat de ZLSM (Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij) de grootste en levendigste museumspoorwegmaatschappij van Nederland is.
Zoiets had men inderdaad moeten doen. Nu denk ik wel dat de vzw die een deel van de Vennbahn tot voor kort uitbaatte, dat niet echt professioneel heeft gedaan. Eerder heel amateuristisch. Als je ziet hoe het Stoomcentrum van Maldegem er wel in slaagt om de zaken goed te beheren, dan ga je je toch vragen stellen. Dat Stoomcentrum heeft een veel kleiner wagenpark dan datgene waarmee men op de Vennbahn kon uitpakken. De Maldegemse lijn ligt niet echt in toeristisch gebied. Toch bloeit en groeit het Stoomcentrum.

http://www.stoomcentrum.be/

Geeft de Nederlandse overheid een bepaalde financiële of andere ondersteuning voor het beheer van die museumlijnen?
Oud 24 januari 2006, 19:10   #267
groentje
Minister-President

Standaard

De bereikbaarheid is ook veel groter, en de nabijheid van een grote stad helpt ook, natuurlijk. Bovendien is het net het wagenpark dat heel veel geld opslorpt. En zoals reeds gezegd, de infrastructuur. Het SCM is al vele jaren bezig haar lijntje van Balgerhoeke naar Maldegem te vernieuwen, ocharme. Het zal nu wel wat sneller gaan, omdat de Vlaamse regering een subsidie toekent voor die werken. De Vennbahn is er een veelvoud van, zowel in lengte als in moeilijkheidsgraad omwille van het terrein. Met een bruggetje ga je er niet komen, vrees ik.
Ik spreek me dus niet uit over de bekwaamheid van de vzw Vennbahn, maar een jaren verwaarloosd traject krijg je niet op korte tijd in goede staat. Jarenlange werken aan een lijn, enkel voor een museumvereniging (en een ongeïnteresseerde gewone treinmaatschappij) die tijdens die werken amper inkomsten hebben uit ticketverkoop, dat kan geen enkele museumvereniging alleen dragen. Zelfs de Duitstalige Gemeenschap is daar niet toe in staat, toch een overheid met een redelijke inkomsten. En noch het Waals Gewest, noch de federale overheid hebben veel geld over.

Het is spijtig, maar zeer begrijpelijk.
Oud 24 januari 2006, 19:54   #268
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoiets had men inderdaad moeten doen. Nu denk ik wel dat de vzw die een deel van de Vennbahn tot voor kort uitbaatte, dat niet echt professioneel heeft gedaan. Eerder heel amateuristisch. Als je ziet hoe het Stoomcentrum van Maldegem er wel in slaagt om de zaken goed te beheren, dan ga je je toch vragen stellen. Dat Stoomcentrum heeft een veel kleiner wagenpark dan datgene waarmee men op de Vennbahn kon uitpakken. De Maldegemse lijn ligt niet echt in toeristisch gebied. Toch bloeit en groeit het Stoomcentrum.

http://www.stoomcentrum.be/
Een museumspoorlijn is natuurlijk altijd afhankelijk van de inzet van particulieren. Als er geen initiatief wordt genomen, houdt het al bij voorbaat op. Bovendien kan ik me voorstellen dat in het geval van de Vennbahn een museumspoorlijn erg moeilijk te regelen is, omdat je moet aankloppen bij het Waals gewest, terwijl de lijn eigenlijk in Duitsland ligt en het initiatief ook eerder daarvandaan zal komen. Dat zal ongetwijfeld veel problemen opleveren, want de Walen zullen niet zo snel interesse hebben voor subsidiëring van zo'n omvangrijk project in een uithoek van het land. Wel zou een Europese subsidie mogelijk zijn denk ik (vanwege de perifere grensligging), maar dan moeten de nationale en/of regionale overheden wel meewerken.

Citaat:
Geeft de Nederlandse overheid een bepaalde financiële of andere ondersteuning voor het beheer van die museumlijnen?
Zeker. Een museumlijn heeft meerdere functies (cultuur-historisch, toeristisch) en dan kan je in Nederland al snel op meerdere plaatsen aankloppen voor een subsidie. Mits je een goed onderbouwde aanvraag indient, want geld wordt niet zomaar uitgegeven.

Op internet vond ik een voorbeeld van de museumspoorlijn (Zuidbroek-)Veendam-Stadskanaal-Musselkanaal, de "STAR", genoemd naar de Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens. Deze lijn, Stadskanaal-Rijksgrens, werd in 1924 geopend en is daarmee een van de jongste particulier aangelegde spoorlijnen van Nederland. Helaas werd de aansluiting naar Duitsland niet gerealiseerd, waardoor de lijn flopte: het deel Ter Apel-Rijksgrens moest twee jaar na de opening gesloten worden en al na elf jaar in 1935 werd de rest van de lijn stilgelegd. In 1941 werd ze echter weer voor goederenvervoer in gebruik genomen tot 1990. Dat laatste geldt ook voor de aansluitende lijn van Stadskanaal tot Zuidbroek, aangelegd in 1910 door de NOLS (Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij), waar de museumlijn aantakt op de spoorlijn Groningen-Nieuweschans. Gelukkig is de museumspoorwegmaatschappij wat succesvoller dan haar voorganger, want deze bestaat inmiddels bijna twaalf jaar, dus al een jaar langer dan de vorige STAR!

De STAR heeft een investeringsplan gemaakt voor de komende jaren dat in totaal 6,5 miljoen euro bedraagt. De financiering steunt onder meer op omvangrijke subsidies van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), waarin de drie noordelijke provincies samenwerken, de provincie Groningen en de gemeenten Veendam en Stadskanaal. Aldus onderstaand persbericht:

[SIZE=1]"Naast de provincie Groningen heeft het SNN (Samenwerkingsverband Noord-Nederland) besloten om een subsidie van in totaal € 2.200.000 toe te kennen. Deze is opgebouwd uit € 575.00 uit EZ/Kompasmiddelen en € 1.625.000,- uit EFRO-middelen. De gemeenten Stadskanaal en Veendam hebben na de zomer een besluit genomen over het verstrekken van subsidie. De toegekende subsidies van het SNN en de provincie Groningen zijn zogenaamde 'co-financieringen'. Dat betekent dat de toekenning van de subsidies door de gemeenten Stadskanaal en Veendam van doorslaggevende betekenis was voor het doorgaan van het project. De gemeente Stadskanaal heeft op 8 november 2004 haar deel van de subsidie (€ 500.000,-) toegekend aan de S.T.A.R.. Op 10 november heeft de gemeente Veendam met een krappe meerderheid ook haar deel van de subsidie toegekend (eveneens € 500.000,-). Dit betekent concreet dat het sein definitief op groen staat voor het investeringstraject van ca. € 6.500.000.

[SIZE=1]De komende jaren gaat er veel veranderen bij de Museumspoorlijn S.T.A.R. De investeringen worden gebruikt om de infrastructuur van het totale baanvak Veendam - Stadskanaal - Musselkanaal aan een grondige renovatie te onderwerpen. Ook de restauratie van de kunstwerken (bruggen) maken hier deel van uit. Daarnaast zal het emplacement Stadskanaal verder uitgebouwd worden. Naast het station zal op de plaats van de voormalige locomotievenloods een nieuwe rijtuigenloods worden gerealiseerd. Onderdeel hiervan is tevens een educatief centrum, zodat het station ook steeds aantrekkelijker wordt om te bezoeken op de momenten dat er geen trein rijdt. Naast investeringen in spoorlijn en gebouwen zal er ook geïnvesteerd worden in materieel. Voor een deel zal de revisie van stoomlocomotief 'Britta' gefinancieerd worden met de subsidies, tevens zijn er vergevorderde plannen om 3 oude 2-assige rijtuigen van het type 'Donderbus' weer in de oude originele staat van 1926 te restaureren."[/SIZE]

[SIZE=3]Met de 700.000 euro van de provincie Groningen samen 3,9 miljoen euro van de verschillende overheden. EZ/Kompas en EFRO blijkt ambtenarentaal voor subsidies uit het investeringsprogramma 'Kompas voor het Noorden' van Economische Zaken resp. het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. In [/SIZE][SIZE=3]dit overzicht[/SIZE][/SIZE][SIZE=3] staan de overige sponsoren van STAR. Zij zullen waarschijnlijk het grootste deel van de overige financiële middelen voor hun rekening hebben genomen.[/SIZE]
Oud 24 januari 2006, 20:11   #269
groentje
Minister-President

Standaard

En zelfs Electrabel steunt de STAR
Oud 24 januari 2006, 20:22   #270
Dimitri

Standaard

Citaat:
En zelfs Electrabel steunt de STAR
Dat is minder vreemd dan het lijkt, want Electrabel beheert een aantal elektriciteitscentrales in Nederland, waaronder een in de Groningse Eemshaven. Zie ook het persbericht.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 24 januari 2006 om 20:25.
Oud 24 januari 2006, 20:50   #271
groentje
Minister-President

Standaard

Ach, als Nuon in Vlaanderen mag komen leuren, mag Electrabel ook naar Nederland, hoor. Electrabel heeft bij mij alleen niet zo'n reputatie als sponsor...
Oud 25 januari 2006, 10:06   #272
Dimitri

Standaard

Misschien een goed alternatief om nieuwe stations in kleine plaatsen uit te testen: een mobiel station. Arriva wil het concept binnenkort met veel bombarie ("eerste ter wereld") gaan toepassen.

Citaat:
Hoogkerk krijgt eerste mobiele treinstation ter wereld

Vervoerbedrijf Arriva wil een proef nemen met mobiele treinstations. Dat zijn overdekte en verlichte constructies van metaal en glas die in korte tijd gebouwd kunnen worden. Vermoedelijk kan het eerste mobiele treinstation ter wereld in het jaar 2008 in Groningen worden getest. Dat heeft een woordvoerder van Arriva woensdag in Groningen bevestigd naar aanleiding van een publicatie in het Dagblad van het Noorden.

Volgens de woordvoerder hebben mobiele treinstations als voordeel dat ze kunnen worden ingezet bij bijzondere evenementen. "Daarnaast kunnen ze handig zijn om te testen of het interessant is om in een bepaalde wijk of een bepaald gebied een treinstation te realiseren," aldus de woordvoerder.

De provincie Groningen heeft Arriva gevraagd om een test met zo’n station in de wijk Hoogkerk [eerder een dorp, in de gemeente Groningen, D.]. Daardoor kan de provincie beoordelen of er in de toekomst definitief zo’n treistation moet komen. Volgens de woordvoerder past het ontwikkelen van een treinstation in het beeld van Arriva om vernieuwingen door te voeren. Dat beeld was een van de redenen dat Arriva de aanbesteding won voor het verzorgen van het openbaar vervoer in de provincie Groningen.

Overigens verkeert de ontwikkeling van een mobiel treinstation nog wel in een prille fase. Ze moeten nog wel helemaal ontworpen worden en ook moeten er nog gesprekken komen met spoorwegbeheerder ProRail en moet nog bekeken worden of het allemaal haalbaar is. "maar dat we het gaan onderzoeken hebben de we provincie bij de aanbesteding beloofd."
Oud 25 januari 2006, 14:01   #273
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Misschien een goed alternatief om nieuwe stations in kleine plaatsen uit te testen: een mobiel station. Arriva wil het concept binnenkort met veel bombarie ("eerste ter wereld") gaan toepassen.
Wel een interessant idee.

Alleen een paar bedenkingen. De kostprijs van de overdekking lijkt mij verwaarloosbaar bij de aanleg van de verharding (perrons), de verbinding met de straat, het plaatsen van de funderingen voor die overkappingen, het aanpassen van het uurrooster voor de treinen, enz...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 16:14   #274
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wel een interessant idee.

Alleen een paar bedenkingen. De kostprijs van de overdekking lijkt mij verwaarloosbaar bij de aanleg van de verharding (perrons), de verbinding met de straat, het plaatsen van de funderingen voor die overkappingen, het aanpassen van het uurrooster voor de treinen, enz...
Ik denk dat je je bij het woord 'overdekt' niet teveel moet voorstellen. Waarschijnlijk bedoelt men een perron met (gedeeltelijk) afdak, zodat je droog staat. Dit is nu al te zien bij het voorlopige station Utrecht Terwijde in de grootschalige nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Deze metaalconstructie wordt binnen enkele jaren, na de spoorverdubbeling en ophoging tot spoordijk, vervangen door het definitieve station. Een ander voorbeeld van een tijdelijk station is Nijmegen Lent, eveneens in een grote nieuwbouwwijk in aanbouw. Deze stations zijn in twee, drie maanden tijd gebouwd en indien nodig ook net zo snel weer weggehaald. Bij de noordelijke lijntjes van Arriva is er bovendien geen sprake van spoordijken of een gebrek aan overwegen, zodat er geen lange trappen of luchtbruggen nodig zijn. En het is grotendeels enkelspoor, dus je hebt waarschijnlijk aan één perron genoeg. Blijven over de twee minuten extra die de trein nodig heeft om te stoppen, maar die kunnen gemakkelijk van de doorgaans ruime keermarge af.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 25 januari 2006 om 16:14.
Oud 25 januari 2006, 20:12   #275
groentje
Minister-President

Standaard

In Nederland is er al langer een traditie van voorlopige stopplaatsen, waar een perron wordt opgebouwd met podiumelementen. Hier durft de NMBS niet goed, heb ik de indruk...
Oud 26 januari 2006, 17:32   #276
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Jan, groentje, Dimitri & co. Ooit op deze thread had ik het over een Vlaanderen-Duitsland-lijn. Jullie antwordden mij da dat absoluut niet kon, ijzeren-lijn is te duur voor personenvervoer, bla bla bla...

Hou hier, wat krijgen we nou? 'kzie hieronder al een volledig klaar gemaakte rechtstreekse verbinding tussen de suiker-zotte Tirlement en Duitsland zonder echt in de buurt te komen van ene Liëzje...

Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 18:02   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Jan, groentje, Dimitri & co. Ooit op deze thread had ik het over een Vlaanderen-Duitsland-lijn. Jullie antwordden mij da dat absoluut niet kon, ijzeren-lijn is te duur voor personenvervoer, bla bla bla...
Waar heeft men dan wel geschreven dat de IJzeren Rijn "te duur is voor personenvervoer"? Mijns inziens heeft niemand behoefte aan personenvervoer via deze lijn. Dit is gewoon niet aan de orde.
Oud 26 januari 2006, 18:03   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Hou hier, wat krijgen we nou? 'kzie hieronder al een volledig klaar gemaakte rechtstreekse verbinding tussen de suiker-zotte Tirlement en Duitsland zonder echt in de buurt te komen van ene Liëzje...
Het kaartje dat u toont, is niet van de spoorwegen in België maar van de vroegere buurtspoorwegen. Bijna alle tramlijnen zijn vandaag de dag uitgebroken.
Oud 26 januari 2006, 18:17   #279
groentje
Minister-President

Standaard

Eerst en vooral, bedankt voor deze kaart, Tempest, een kaart met buurtspoorwegen op, had ik nog niet gezien.

Lijn 24 (de stippellijn) is dé goederenas naar Duitsland, momenteel. Pas vanaf Tongeren, weliswaar, Tienen-Tongeren is reeds lange tijd opgebroken. Spijtig/gelukkig nog niet volledig geëlektrificeerd, spijtig omdat er zo minder mogelijkheden zijn, gelukkig omdat deze lijn zo enkele prachtige fotopunten nog heeft, zonder dat er palen in de weg staan, en eveneens gelukkig, omdat daardoor concurrenten een stevige barrière En die gaat inderdaad niet via Luik, en Ans. Deze lijn, door de Duitsers aangelegd met zo min mogelijk hoogteverschil voor de zware militaire treinen is inderdaad zeer handig voor de goederentrafiek. Maar zeg me eens, waar passeert ze dan, als ze niet door de (provincie) Luik gaat? Waar zou ze daarvoor moeten liggen, als je Wallonië wil vermijden? Juist: Nederland.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 26 januari 2006, 18:20   #280
groentje
Minister-President

Standaard

Doorgaand verkeer is denk ik inderdaad beperkt. Lokaal grensoverschrijdend reizigersverkeer (vooral naar Eindhoven, Roermond, Weert) zou wel baat vinden bij een heropening van de IJzeren Rijn, Jan. Maar het is een verkeersflux, die makkelijk met lightrail kan worden uitgevoerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be