![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het is een feit dat gemotiveerde allochtonen de taal beter spreken en schrijven dan gedemotiveerde zuiderse landgenoten, ook al zijn ze minister of zijn ze hooggeschoold. Het is dus veeleer een kwestie van opportuniteit en motivatie maar zeker niet van wie of wat je bent. Bovenstaand stukje kan best heel wat taalfouten bevatten maar ik eis het recht op luiheid: Indien iedereen telkens het groene boekje en Van Daele moet bovenhalen dan zal dit ten koste gaan van de productiviteit. Alweer een reden voor taalvereenvoudiging.
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pat en gemeenteraadslid, ik weet niet waarom jullie slechts afgaande op een nicknaam 'khaled' zouden besluiten dat deze schrijver een allochtoon zou zijn. 'Khaled' is namelijk de naam van een bekende zanger in de zgn rai muziek. Een beetje voorbarige conclusie me dunkt.
![]()
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Zalige ambiancemuziek trouwens! Leve de rai!
![]() |
#24 | ||
|
![]() Citaat:
Dat was net waar Maxwell Rain voor waarschuwde: "Maar ergens heb je wel een punt, als mensen zgn intelligente discussie willen houden is een fatsoenlijke zin wel een noodzaak. Daarbij, ik hoop wel dat je niet wilt gaan wijzen op elke typ-/schrijffout die mensen maken, dat zou niet de discussies geen goed doen." Je zit met deze kritiek volledig naast de bedoeling van mijn oproep die in feite meer beoogde dan enkel taalfouten of verkeerde zinsconstructies te contesteren. Tenslotte ben ik ook maar een laaggeschoolde, en al sinds 1967 van de school af, waardoor ik zelf een aantal wijzigingen in de Nederlandse taal en grammatica heb gemist. Citaat:
Mijn oproep (lees: protest) ging vooral uit naar dat pak deelnemers die van dit discussieplatform een ordinaire rechtse chatbox van willen maken waarbij het uiten van primitieve oerkreten ipv goed uitgesponnen en doordachte bijdragen, hun belangrijkste bezigheid is. Maar goed, als ik nog eens een professor Nederlands nodig heb, zal ik je zeker een berichtje laten geworden. ![]()
![]() |
![]() |
#25 |
Schepen
|
![]() Jammer dat je mijn interessante oproep keihard de grond inboort door je bijzondere speurtocht naar taalfouten in m'n tekst en het inhoudelijke -de boodschap- koud naast je neerlegt.
-> Mijn bijzondere speurtocht was niet veel meer dan een 'copy' en 'paste' in Word. Als je mijn bericht nogmaals doorneemt dan zal je zien dat er een paragraaf begint met 'Over de inhoud van je bericht ...'. Jouw boodschap is dat rechts en Vlaams blok aanhangers naar alle verwachting meer voeling zouden moeten hebben met de eigen taal, maar dat één en ander volgens jouw interpretatie niet zo blijkt te zijn, en ik antwoord dat dit wellicht komt door het verschil tussen gesproken en geschreven taal. U legt mijn antwoord koud naast U neer (wat uiteraard uw goed recht is). Mijn bedoeling is de kwaliteit van de bijdragen op dit forum omhoog te stuwen en dat vooral door een beter en gevarieerder taalgebruik. Niet de kwantiteit zou moeten tellen maar de kwaliteit. -> Een nobele bedoeling, waar ik volledig achter sta. Enkel de manier waarop U de boodschap trachtte te verwoorden zette bij mij kwaad bloed. Anderzijds ben ik van oordeel dat indien mensen zich gelukkig voelen door het gebruik van oer- en/of andere kreten, dat U hen deze vrijheid niet mag ontnemen. Maar goed, als ik nog eens een professor Nederlands nodig heb, zal ik je zeker een berichtje laten geworden. -> Ik moet U helaas teleurstellen, de Nederlandse taal interesseert me maar matig. Mijn reactie op uw taalfouten was een éénmalige (uitgelokte) reactie. Wat kan het mij schelen wie wat waar en hoe schrijft. Ik maak zelf ook voortdurend fouten dus waarom zou ik anderen daarop be- of veroordelen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben actief op Robot Wars-fora in Nederland en Engeland (ook een beetje in Duitsland) en daar verwijt men mijn korrekties op taalgebruik wel eens. Ik heb namelijk een probleem met mensen die "chat-taal" gebruiken op het internet, dat zijn afkortingen en het vervangen van klanken door cijfers. Ze vinden dat mijn "gezeur over juiste spelling" tegen hun o-zo-heilige "netiquette" is. Het interessante is dat het juist de jongere internetgebruikers zijn die zo schabouwelijk spellen... en zich op de vingers gemept voelen.
Mijn antwoord is dan ook steevast dat ik als niet-oorspronkelijk Engelstalige/Duitstalige of als half Vlaamse/Nederlandse internetgebruiker steevast minutenlang zit te zweten op het ontcijferen van een met afkortingen doorspekte bijdrage. Bovendien moeten zij juist veel oefenen om later in hun beroepsleven vooruit te kunnen komen. En, als belangrijkste argument, jongere kinderen lezen deze bijdragen ook en hebben een voorbeeld nodig om zelf een korrekt taalgebruik te hanteren. Sommige forumbezoekers op die Robot Wars-fora zijn dyslexisch en vallen mij dan aan omdat ik hun handicap zou belachelijk maken. Ook hier weer mijn antwoord: juist zij moeten heel goed opletten want een handicap is geen excuus. Het moet gezegd, mijn chronische aandoeningen zorgen er ook wel eens voor dat ik verkeerd typ. Daarom ook dat ik altijd eerst mijn bijdragen lees voor ik ze uiteindelijk loslaat. Onze taal is zo mooi en kan zo bloemrijk zijn. Het is een van onze kostbaarste schatten. In dit tijdperk van voortschrijdende versnelling zou men juist de tijd moeten nemen om iets in mooie en juiste bewoordingen mee te delen, uit respect voor de luisteraar of lezer, uit liefde voor de taal.
![]() |
#27 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat ‘kromme’ zinnen en tik- of taalfouten vooral voortkomen uit het feit dat veel mensen op dit forum er van uitgaan dat ze snel moeten antwoorden, en daardoor sneller typen dan denken. Het hoge ‘chatbox’ gehalte heeft daar inderdaad iets mee te maken.
De forumbeheerders lokken dit ook uit; het toekennen van een status (forumpaus) verleidt sommigen tot onbeheerst en nietszeggend ‘posten’. Degene die willen nadenken over een antwoord vallen in vele discussies uit de boot. Een uur nadenken of de tijd nemen om een gedegen antwoord te formuleren doet je op dit forum hopeloos ‘achterlopen’. De discussies zouden voor mij allemaal wat trager en diepgaander mogen gaan, ’t zou de spelling, zinsbouw en vooral het ‘bij het onderwerp blijven’ ten goede komen. Ik vind dus dat ThePiano een punt heeft.(*) En nu nog en beetje zelfdiscipline van de forumleden… (* inderdaad vooral voor de fiere Vlamingen die aanhanger zijn van T.A.K. en of degen die onze allochtone medemens durven te bekritiseren op hun gebrekkig Nederlands taalgebruik.) |
![]() |
![]() |