Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2006, 11:03   #81
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik ben ook geen politicoloog, maar dit forum geeft me krachten.
Het belang is zo slim geweest België te koppelen aan alles wat slecht is in dit land.
Om het met een boutade te zeggen: ze hebben eerder het Vlaams Nationalisme verbrand.
1. Dat het VB 'Vlaanderen' heeft verbrand, valt inderdaad niet te ontkennen, tenzij je uiteraard hun 'project' (dat is wel een heel groot woord) voorstaat.

2. Als het VB stemmen haalt met vreemdelingenproblematiek bij mensen voor wie de 'Republiek Vlaanderen' worst zal wezen, of, meer nog, een afschrikwekkend doembeeld is, dan zouden ze wel volslagen idioten zijn om daarop door te drukken... Enfin, het zal wel iets ingewikkelder zijn, maar ik ben nogal simplistisch vandaag...

Citaat:
Voor wie stem je dan wel, als ik zo vrij mag zijn?
Ik heb in Vlaanderen altijd bewust gestemd, eerder voor mensen dan voor partijen... en mijn stem is daar dus al naar drie partijen gegaan.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 11:14   #82
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht

2. Als het VB stemmen haalt met vreemdelingenproblematiek bij mensen voor wie de 'Republiek Vlaanderen' worst zal wezen, of, meer nog, een afschrikwekkend doembeeld is, dan zouden ze wel volslagen idioten zijn om daarop door te drukken... Enfin, het zal wel iets ingewikkelder zijn, maar ik ben nogal simplistisch vandaag...
Laten we een steekproef doen: Hoeveel VB'er op dit forum zijn niet Vlaams-nationalistisch?
Oud 31 januari 2006, 11:16   #83
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Laten we een steekproef doen: Hoeveel VB'er op dit forum zijn niet Vlaams-nationalistisch?
Tja, dit forum is redelijk voorspelbaar.

Doe diezelfde steekproef eens in een willekeurige straat in eender welke gemeente.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 11:43   #84
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik die even negeer, denk ik niet dat je steekproef representatief zal zijn, omdat de mensen die zich hier als VB'er te kennen geven, 'actief' zijn en niet die lui die in het stemhokje een bolletje kleuren om wat voor reden dan ook. Bij de actieve leden en sympathisanten zal het percentage 'nationalisten' beduidend hoger liggen dan bij de kiezers. Was er geen onderzoek waaruit bleek dat het merendeel van de VB-keizers monarchistisch was?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 31 januari 2006, 12:47   #85
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was er geen onderzoek waaruit bleek dat het merendeel van de VB-keizers monarchistisch was?
Ja, dat was inderdaad. Alleen, dat onderzoek is nergens meer terug te vinden. Als iemand mij kan vertellen waar je de resultaten daarvan kan terugvinden zou ik die persoon héél dankbaar zijn!
Oud 31 januari 2006, 13:38   #86
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Dat het VB 'Vlaanderen' heeft verbrand, valt inderdaad niet te ontkennen...
Het Vlaams Belang is een Vlaams Blok aan het been...

Ik denk dat velen die eigenlijk sympathieën hebben met de vlaamse zaak ervan afzien vanwege het bestaan van het VB.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 17:10   #87
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

En het blijft maar doorgaan, dat opgeklopte gedoe. Ik dacht dat we het na 2005 wel gehad zouden hebben, maar nee hoor: 1831, 175 jaar weg van Oranje. Wat zal het volgend jaar worden? De Bondgenotenlaan in Leuven hangt vol van een soortement van vlaggen/spandoeken voor die tentoonstelling. Het is niet alleen een dikke farce, maar ook een slag in het gezicht van de Nederlanders. Een dag of twee geleden liep ik argeloos naar het Leuvens station, zag ik toch wel een heerschap het volgende gebaar maken zeker: vormde een kringetje met de duim en wijsvinger, bracht het voor de mond en liet z'n tong suggestieve rondjes draaien. "Asjemenou" dacht ik. Toen hij me voorbij liep hoorde ik hem z'n vriend (met een Nederlandse tongval) duidelijk maken dat hij het op die vlaggen niet echt begrepen had. Gaan we na de eerste minister nu ook al beginnen met het hele Nederlandse volk te kleineren?

Het grote spandoek dat ze tegenover m'n kot hebben gehangen nuanceert het al enigszins (en maakt duidelijk waarover de tentoonstelling gaat: Broedertwist. België en Nederland en de erfenis van 1830-31).

info: http://www.leuven.be/showpage.asp?iPageID=5334
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 17:12   #88
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het Vlaams Belang is een Vlaams Blok aan het been...

Ik denk dat velen die eigenlijk sympathieën hebben met de vlaamse zaak ervan afzien vanwege het bestaan van het VB.
Afzien van het vb misschien maar niet van de Vlaamse zaak denk ik
Oud 31 januari 2006, 17:28   #89
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol Bekijk bericht
En het blijft maar doorgaan, dat opgeklopte gedoe. Ik dacht dat we het na 2005 wel gehad zouden hebben, maar nee hoor: 1831, 175 jaar weg van Oranje. Wat zal het volgend jaar worden? De Bondgenotenlaan in Leuven hangt vol van een soortement van vlaggen/spandoeken voor die tentoonstelling. Het is niet alleen een dikke farce, maar ook een slag in het gezicht van de Nederlanders. Een dag of twee geleden liep ik argeloos naar het Leuvens station, zag ik toch wel een heerschap het volgende gebaar maken zeker: vormde een kringetje met de duim en wijsvinger, bracht het voor de mond en liet z'n tong suggestieve rondjes draaien. "Asjemenou" dacht ik. Toen hij me voorbij liep hoorde ik hem z'n vriend (met een Nederlandse tongval) duidelijk maken dat hij het op die vlaggen niet echt begrepen had. Gaan we na de eerste minister nu ook al beginnen met het hele Nederlandse volk te kleineren?

Het grote spandoek dat ze tegenover m'n kot hebben gehangen nuanceert het al enigszins (en maakt duidelijk waarover de tentoonstelling gaat: Broedertwist. België en Nederland en de erfenis van 1830-31).

Die vlaggen hangen in België, niet in Nederland. Dat heeft absoluut niets met kleineren te maken. Als hij het niet op die vlaggen begrepen heeft, dat hij dan wegblijft. Het is verdorie ver gekomen, in je eigen land moet je rekening gaan houden met de visie van Nederlandse toeristen die het gebeuren van 1830 niet verwerkt hebben...
Oud 31 januari 2006, 17:48   #90
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ja als wij er ook enkele miljoenen euros en een hele défilé mogen tegenaan gooien wel.
11 juli wordt anders wel flink gesponsord door de Vlaemsche overheid. En toch komt er nauwelijks een kat op hun feestjes af.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 17:50   #91
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
11 juli wordt anders wel flink gesponsord door de Vlaemsche overheid. En toch komt er nauwelijks een kat op hun feestjes af.
Vind jij jezelf nooit marginaal?
Oud 31 januari 2006, 17:53   #92
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Die vlaggen hangen in België, niet in Nederland.
Jep, in Leuven ja. Heb ik dat ergens anders beweerd?

Citaat:
Dat heeft absoluut niets met kleineren te maken.
Het zou er nog maar aan mankeren! Nu kun je het draaien en keren zoals je wil; deze jongeman voelde zich duidelijk gekrenkt door de spandoeken.

Citaat:
Als hij het niet op die vlaggen begrepen heeft, dat hij dan wegblijft.
Het zijn niet echt vlaggen, maar een soort spandoekjes voor een tentoonstelling in het Leuvense Stedelijk Museum.

Citaat:
Het is verdorie ver gekomen, in je eigen land moet je rekening gaan houden met de visie van Nederlandse toeristen die het gebeuren van 1830 niet verwerkt hebben...
Nu doe je me onwillekeurig toch wel denken aan het discours van die ene partij... hoe noemt ze ook al weer? Vul het zelf maar in...

Maar ja, inderdaad, in ons landje doen we wat we willen hé. Helemaal geen nood om een minimum van beschaafdheid te tonen tegenover onze buren.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 18:03   #93
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind jij jezelf nooit marginaal?
En wat heeft dat er nu mee te maken? Wat doet het ertoe voor u hoe ik mij voel?

Het gaat hier om het feit dat de burgers eigenlijk lak hebben van Vlaams-nationalisme dat hen door een kleine minderheid wordt opgedrongen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 31 januari 2006 om 18:03.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 18:07   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de foldertjes van het VB die ze periodiek in de brievenbus steken lees je enorm veel over de vreemdelingencriminaliteit maar rept men met geen woord over een republiek Vlaanderen.
Dan heeft u die foldertjes wel heel slecht gelezen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 18:16   #95
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:

Niet zo snel, Pier... Dezelfde tentoonstelling - 'Broedertwist' - heeft in de voorgaande herfst ook in 's-Hertogenbosch gelopen, in het Noord-Brabants museum. Het was zelfs zo dat je als Belg gratis binnenmocht in Den Bosch, en als Nederlander in Leuven. De expo zelf was (en is) overigens lang niet zo slecht; van wat ik erover gelezen heb, zo hij zelfs best goed zijn.
Oud 31 januari 2006, 18:27   #96
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vlaggen hangen in België, niet in Nederland. Dat heeft absoluut niets met kleineren te maken. Als hij het niet op die vlaggen begrepen heeft, dat hij dan wegblijft. Het is verdorie ver gekomen, in je eigen land moet je rekening gaan houden met de visie van Nederlandse toeristen die het gebeuren van 1830 niet verwerkt hebben...
Volgende week herdenken we De slag bij Poitiers: 732, 1274 jaar weg van de Moslims. Als Toback of de Moslimgemeenschap er iets van zeggen kunnen we naar jullie voorbeeld antwoorden: "Als ze er niet tegenkunnen moeten ze maar wegblijven."

Eens zien of de reacties gelijklopend zijn...
Oud 31 januari 2006, 18:51   #97
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ach Kim, weet je wat veel erger is? Kijk eens op de officiële federale website van België onder 'geschiedenis'. Het is erg knap geschreven. Het lijkt alsof Nederland en België maar 15 jaar (en dan nog onder zware druk van Engeland) samen zijn geweest.
Ja, je hebt gelijk. Alles wordt genoemd en niets wordt ontkend. Formeel valt er dus niets te klagen. Nogmaals: Het is dus erg knap geschreven...
Kijk bijvoorbeeld eens of je iets over Willem van Oranje kunt vinden...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 19:15   #98
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jep, in Leuven ja. Heb ik dat ergens anders beweerd?
Nee, dat heb ik toch ook niet beweerd.
Citaat:
deze jongeman voelde zich duidelijk gekrenkt door de spandoeken.
Dat is dan heel spijtig maar daar kan ik echt niet van wakker liggen.
Citaat:
Maar ja, inderdaad, in ons landje doen we wat we willen hé. Helemaal geen nood om een minimum van beschaafdheid te tonen tegenover onze buren.
Wat heeft dat in godsnaam met beschaafdheid te maken???? Er is wederzijds respect tussen Nederland en België maar het zal mij echt worst wezen wat een Nederlandse toerist over een Belgische manifestatie denkt! Nu ja "wederzijds respect", zou je alleszins niet zeggen bij de discussie over de Schelde-uitdieping. De Nederlanders blijven maar dwars liggen. Getuigt van veel respect tegenover Vlaanderen, vind u niet?

Laatst gewijzigd door Kim : 31 januari 2006 om 19:16.
Oud 31 januari 2006, 19:17   #99
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer Bekijk bericht
Volgende week herdenken we De slag bij Poitiers: 732, 1274 jaar weg van de Moslims. Als Toback of de Moslimgemeenschap er iets van zeggen kunnen we naar jullie voorbeeld antwoorden: "Als ze er niet tegenkunnen moeten ze maar wegblijven."

Eens zien of de reacties gelijklopend zijn...
Ik heb een persoonlijke visie geuit.
Oud 31 januari 2006, 19:18   #100
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan heeft u die foldertjes wel heel slecht gelezen...
Nee, integendeel. Het is mijn portie humor!

Heeft u ooit al eens een Antwerpse folder onder ogen gehad? Geen woord over separatisme!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be