Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2006, 17:42   #221
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid Bekijk bericht
Individuen die tot een verschillende soort behoren
We zijn allemaal homo sapiens, en homo sapiens is onze species. Species betekent letterlijk soort. Dat individuen tot een verschillende soort behoren, is aldus onmogelijk.
Oud 7 februari 2006, 17:59   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
We zijn allemaal homo sapiens, en homo sapiens is onze species. Species betekent letterlijk soort. Dat individuen tot een verschillende soort behoren, is aldus onmogelijk.
Verdere onderverdeling is weldegelijk mogelijk. Alles hangt natuurlijk af van de criteria die men daarbij gebruikt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 18:09   #223
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verdere onderverdeling is weldegelijk mogelijk. Alles hangt natuurlijk af van de criteria die men daarbij gebruikt.
Uiteraard is een onderverdeling mogelijk. Maar met een genetisch onderscheid van ten hoogste 6% (die zich ook binnen die onderverdeling kan uiten), kan met niet spreken van "rassen".

Een socio-cultureel onderscheid is nogal normaal, maar dat is niet gebaseerd op raciale en genetische kenmerken.

Spreken alsof blanken en zwarten verscheidene rassen zouden zijn, is een blanke vergelijken met een labrador en een zwarte bijvoorbeeld met een chihuahua...

Men moet goed begrijpen dat onze orde die van de primaten is, onze tak die van de catarrhini en onze onderfamilie die van de mensachtigen. Verdere genetische onderverdelingen zijn niet mogelijk.

Onze enige (onder)familieleden zijn de bonobo's en de chimpansees, de gorilla's (dus in het totaal 3 geslachten).

De enige twee andere soorten van mensen naast de homo sapiens, de Neanderthalers en de recent ontdekte Floresmens zijn beide uitgestorven.
Oud 7 februari 2006, 18:09   #224
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

gij zijt allezins geen germaan, jan.
ik wél. ik hou van lekker niksdoen, heb blauwe ogen en blond haar en zo'n bleek huidtype dat rap verbrand in de zon.
ik heb bovendien ook een natuurlijke aanleg voor de duitse taal. frans daarentegen, dat kan ik niet goed. spaans ook niet.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 7 februari 2006 om 18:10.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 18:15   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard is een onderverdeling mogelijk. Maar met een genetisch onderscheid van ten hoogste 6% (die zich ook binnen die onderverdeling kan uiten), kan met niet spreken van "rassen".
Dat zegt u. Trouwens, dit gaat niet over een genetische indeling. Men kan gerust op bepaalde lichamelijke kenmerken onderverdelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 18:19   #226
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt u. Trouwens, dit gaat niet over een genetische indeling. Men kan gerust op bepaalde lichamelijke kenmerken onderverdelen.
patatneuzen zijn bv typisch westvlaams.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 18:20   #227
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die lichamelijke kenmerken worden (grotendeels mede) veroorzaakt door de genetische structuur, dus daar verlies je me even.

Vermits alle andere menselijke soorten zijn uitgestorven, kan er geen onderscheid meer gemaakt worden in onze soort. Er bestaan dan enkel nog etniciteiten die berusten op een socio-culturele verstandhouding.

Het feit dat de kleur van haar of de hoogte van het voorhoofd daarop inspelen, is een macabere gedachte die reeds ontkracht is. Men zal echter wel zien dat in etnische groeperingen dat soort van lichamelijke verbintenissen wel wordt aangehaald, doch steunt dit niet op wetenschappelijke werkelijkheid van wat nu het begrip "mens" is.
Oud 7 februari 2006, 18:21   #228
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je bijvoorbeeld huidskleur aanhaald: ja, dat kan een argument zijn om van een etniciteit te spreken, doch niet van een "ras".
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 19:09   #229
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de les blijven, meester Jan! 't Is al de tweede keer dat u afdwaalt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
...dat is althans de conclusie van een genetisch onderzoek, zo hoorden we op het VTM nieuws van 19u00 van 24/01/2006.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:03   #230
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat individuen tot een verschillende soort behoren, is aldus onmogelijk.
Koe Bella en ezel Fred zijn twee individuen die tot een verschillende soort behoren.
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 7 februari 2006 om 20:04.
Vrijheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:15   #231
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Koe Bella en ezel Fred zijn twee individuen die tot een verschillende soort behoren.
Ik denk dat hij wel op menselijke individuen inspeelde.
Oud 7 februari 2006, 20:49   #232
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die lichamelijke kenmerken worden (grotendeels mede) veroorzaakt door de genetische structuur, dus daar verlies je me even.

Vermits alle andere menselijke soorten zijn uitgestorven, kan er geen onderscheid meer gemaakt worden in onze soort.
Er bestaan dan enkel nog etniciteiten die berusten op een socio-culturele verstandhouding.

Het feit dat de kleur van haar of de hoogte van het voorhoofd daarop inspelen, is een macabere gedachte die reeds ontkracht is. Men zal echter wel zien dat in etnische groeperingen dat soort van lichamelijke verbintenissen wel wordt aangehaald, doch steunt dit niet op wetenschappelijke werkelijkheid van wat nu het begrip "mens" is.
Het criterium van de onderverdeling in soorten is de mogelijkheid tot natuurlijke voortplanting. Individuen van verschillende soorten kunnen zich niet succesvol (met vruchtbare nakomelingen) voortplanten. Binnen elke soort is verdere onderverdeling mogelijk, doch op basis van meer arbitraire criteria zoals fenotypische verschillen.

Je ontkent het licht van de zon als je beweert dat men een Chinees en een Europeaan enkel kan onderscheiden aan de hand hun cultuur.
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism
Vrijheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2006, 20:55   #233
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het criterium van de onderverdeling in soorten is de mogelijkheid tot natuurlijke voortplanting. Individuen van verschillende soorten kunnen zich niet succesvol (met vruchtbare nakomelingen) voortplanten. Binnen elke soort is verdere onderverdeling mogelijk, doch op basis van meer arbitraire criteria zoals fenotypische verschillen.

Je ontkent het licht van de zon als je beweert dat men een Chinees en een Europeaan enkel kan onderscheiden aan de hand hun cultuur.
Neen, er zijn ook externe lichamelijke verschillen, maar die komen ten eerste ook binnen een etniciteit voor (gehandicapten, misvormden, mensen met lichamelijke letsels) en zijn alleen bepaald doordat mensen in één bepaald gebied wonen. Deze genen kunnen echter perfect met elkaar in contact komen (mulatten, mestiezen, ...).

Het is dus de socio-culturele achtergrond enerzijds, en het uitzicht anderzijds, dat menselijke etniciteiten typeert. Doch dit is ten eerste achterhaald (in Duitsland komt ook al eens een zwartharige voor), en is nooit "zuiver" geweest (die zwartharigen liepen er in de middeleeuwen ook al), en ten tweede geen basis om te komen tot een "ras", aangezien het niet gaat om de lichamelijke opbouw, enkel om het uitzicht ervan (meestal kleur).

Enkel die streken die afgelegen liggen, zijn "zuiver", aangezien de verschillende mensen er niet dooreengemengd zijn (de Inuit, tot voor lang de Scandinavische landen, de Aboriginals, ...). Ook dit is echter te wijten aan socio-culturele en exploratieve achtergronden. Een rosse kat en een zwarte kat zijn nog altijd in eerste instantie kat.
Oud 7 februari 2006, 22:37   #234
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
gij zijt allezins geen germaan, jan.
ik wél.
Zooooo, dus jij bent die vent die in berenvel gehuld en bewapend met speer en strijdbijl en mede zuipend over de Meir zwalpte, dames aan hun string trok en in het Germaans brullend een Visa kaart van Janssens eiste.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 00:40   #235
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wilt u nu zeggen dat een chinees en een europeaan zich niet succesvol kunnen voortplanten? Of begrijp ik u verkeerd?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 00:46   #236
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Maar wilt u nu zeggen dat een chinees en een europeaan zich niet succesvol kunnen voortplanten? Of begrijp ik u verkeerd?
Dat zou ik niet kunnen zeggen, maar ik wil het best proberen. Ze hoeft niet knap te zijn zolang ze maar geduld heeft.
Oud 8 februari 2006, 01:33   #237
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Dat zou ik niet kunnen zeggen, maar ik wil het best proberen. Ze hoeft niet knap te zijn zolang ze maar geduld heeft.
zo nen tragen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 06:07   #238
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
zo nen tragen ?
zo nen rappe, Jazeker?
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 08:51   #239
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Veel geduld zal ze nie nodig hebben.
Die spannen enorm.
Oud 8 februari 2006, 15:28   #240
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Jongens toch. Zullen we dit stoppen voor jullie me instructies gaan geven over hoe het ook weer moest?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be