Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 10:20   #41
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De reacties hier zijn redelijk voorspelbaar, het zijn de reacties die iedereen heeft als huisjesmelkerij ter sprake komt.

Toch ga ik er helemaal niet mee akkoord. De bejaarde vrouw in kwestie werd door niemand gedwongen om 200 euro per maand af te dokken voor een vochtige kelder, net zoals niemand mij dwingt om 250 euro per maand te betalen voor een studentenkamertje in een achterbuurt. Net zoals niemand de illegalen dwingt om duizend euro te betalen voor één kamer met tien matrassen.
Ik ben een vurig voorstander van de vrije markt maar dan op voorwaarde dat ze ook werkelijk vrij is en aan alle voorwaarden is voldaan om van vrije markt te kunnen spreken. Nl dat de vrije markt bestaande uit gelijkwaardige spelers - die voor hun voortbestaan niet van elkaar afhankelijk zijn - en een ruim aanbod van alternatieven.

Is aan die voorwaarde niet voldaan is er sprake van uitbuiterij en dwingelandij. Eén van de partijen zal zich immers steeds gedwongen voelen om de dictatuur van de ander te aanvaarden.

Dit gezegd zijnde:
Als iemand niet gedwongen wordt betekent dit dat er vrije keuze is.
Maar in het geval van die oude vrouw is er zeker geen sprake van vrije keuze. Ze had geen alternatief dan de voorwaarden van die pandjesmelker te aanvaarden. Tenzij je een kartonnendoos onder de blote sterrenhemel een waardig alterntief zou noemen.
Huisjesmelkerij is puur criminaliteit, het uitbuiten van andermans ellende, veel onethischer nog dan hulp weigeren aan een in nood verkerende persoon.

(Op de rest van je betoog ga ik straks antwoord geven...)
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 10:34   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wanneer men beperkt in keuze is of geen alternatief kan vinden is er al lang geen sprake meer van vrije keuze maar opgelegde keuze.
Dat is nu net de handicap die mensen met een gebrek aan financiele middelen tot in den treure moeten ondervinden.
Je kan dan wel duizend keer zeggen dat het een arme zijn eigen stomme schuld is, toch is dat makkelijk zeggen als je zelf aan de andere kant van de geldgrens woont.
In ons ogen zijn alle afrikanen die doodvallen ook bezig met hun eigen schuld en net zoals alle aids patienten door eigen schuld ziek zijn en ga zo maar door.
Makkelijk zeggen ...en t' is maar zeggen!

t' is maar de dag dat je eens iets nodig hebt van de sociale voorziening in de vorm van wezenlijke hulp dat je beseft dat je overal buiten staat, op een aalmoes en een preek na.

Iemand heeft het hier mooi gezegd. België is een mooi huis maar het staat wat te vervallen en het is tijd voor wat renovatie werk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 10:36   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens de vrije markt zit in gans België vol van wetgevingen op garantie bepalingen en noem maar op.
Behalve als het op huizen aankomt.
Dat is niet vrij, dat is vogelvrij...de outlawmarkt !

Koop u een prutsuurwerk van 10 cent en je hebt automatisch een consumenten garantie van 2 jaar.

Nochtans bestaat er wel degelijk een gans systeem van garantie bepalingen met verschil tussen particuliere verkoop en handellaars verkoop. Tot nader order is een huis kopen of huren via een makelaar bij mijn weten nog altijd een handelaar!

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 februari 2006 om 10:46.
Oud 8 februari 2006, 11:08   #44
peke
Vreemdeling

Standaard

Indien we de huisjesmelkerij hard aanpakken zonder alternatieven te bieden voor de arme medemens brengen we deze van de regen in de drop. De huisjesmelkerij is een gevolg van het principe van vraag en aanbod. Indien we alle eigenaars minimum comforteisen opleggen zullen er voor veel mensen geen betaalbare woningen beschikbaar meer zijn.

Onkeldinges haar plan om de huurprijzen te bevriezen is ook zo'n dwaas plan.
Als eigenaars niets meer kunnen verdienen aan hun woning verkopen ze het simpelweg. Positief gevolg hiervan is dat de verkoopprijs van de huizen daalt door een overaanbod op de markt. Veel mensen zouden dan een goedkopere woning kunnen kopen maar er zouden nog veel mensen niet instaat zijn een woning te kopen. Dus de middenmoot die nu wel kan huren zou beloond worden en de echte noodleidenden zouden op straat terecht komen.
peke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:16   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vraag en aanbod?
Probeer maar eens wat te vragen zonder cash geld op zak?
Het is eerder een kwestie van "nemen of laten" en vermits er niks anders is meestal komt het op "nemen" en dan daarna noemen jullie dat "vrije keuze".
Of hoe een dwaling kan ontstaan?
Oud 8 februari 2006, 11:20   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een beetje sportieve eigenaar die een slecht pand aanbied geeft soms nog eens 3 maand gratis woonst of komt zelf met een aantal voorstellen op de proppen.
Echter ook dit begint redelijk zeldzaam te worden!

Ik heb echter ook al voorstellen geweten in de aard van; 'leg me een nieuw dak in ruil voor een maand gratis woonst (ik zal u de pannen wel geven)" !
Nu als je de prijs van een dak weet? Is ook dit weer een overdreven eis van sommige uitbuiters.
Oud 8 februari 2006, 11:22   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peke Bekijk bericht
Indien we de huisjesmelkerij hard aanpakken zonder alternatieven te bieden voor de arme medemens brengen we deze van de regen in de drop. De huisjesmelkerij is een gevolg van het principe van vraag en aanbod. Indien we alle eigenaars minimum comforteisen opleggen zullen er voor veel mensen geen betaalbare woningen beschikbaar meer zijn.

Onkeldinges haar plan om de huurprijzen te bevriezen is ook zo'n dwaas plan.
Als eigenaars niets meer kunnen verdienen aan hun woning verkopen ze het simpelweg. Positief gevolg hiervan is dat de verkoopprijs van de huizen daalt door een overaanbod op de markt. Veel mensen zouden dan een goedkopere woning kunnen kopen maar er zouden nog veel mensen niet instaat zijn een woning te kopen. Dus de middenmoot die nu wel kan huren zou beloond worden en de echte noodleidenden zouden op straat terecht komen.
En hoe meer er hun woningen verkopen hoe liever ik het heb!
Dat ze maar zakken die prijzen.
Oud 8 februari 2006, 11:34   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar ge vergeet dat er dan geen nieuwe woningen meer zullen gebouwd worden.
Gevolg, nog meer schaarste..
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:38   #49
peke
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar de echt arme mensen zullen dan nog geen woning kunnen kopen en er zal ook niets meer beschikbaar zijn op de huurmarkt.
De doelgroep van deze maatregel blijf dus in de kou staan.
peke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:38   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar ge vergeet dat er dan geen nieuwe woningen meer zullen gebouwd worden.
Gevolg, nog meer schaarste..
Waarom zouden er geen nieuwe meer gebouwd worden leg me dat eens uit?
Toch niet omdat de prijs zakt zeker? Er zullen er misschien wel nog meer gebouwd worden!
De bouw vraagt al jaren een verlaging van tarieven om meer te kunnen bouwen!
Oud 8 februari 2006, 11:44   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peke Bekijk bericht
Maar de echt arme mensen zullen dan nog geen woning kunnen kopen en er zal ook niets meer beschikbaar zijn op de huurmarkt.
De doelgroep van deze maatregel blijf dus in de kou staan.
Waar haal je dat uit?
Oud 8 februari 2006, 11:53   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden er geen nieuwe meer gebouwd worden leg me dat eens uit?
Toch niet omdat de prijs zakt zeker? Er zullen er misschien wel nog meer gebouwd worden!
De bouw vraagt al jaren een verlaging van tarieven om meer te kunnen bouwen!
De bouw vraagt geen verlaging van de prijzen van bestaande woningen.
Als de prijs van de bestaande woningen zakt wordt het minder aantrekkelijk om een nieuwe woning te laten bouwen wegens te duur. De prijzen van de nieuwe woningen zullen immers niet zakken, die worden bepaald door de prijs van materiaal en uurlonen.
De prijzen van bestaande woningen daarentegen worden bepaald door de kostprijs van een nieuwe woning, niet door hun oorspronkelijke kostprijs.
Oud 8 februari 2006, 11:58   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bouw vraagt geen verlaging van de prijzen van bestaande woningen.
Als de prijs van de bestaande woningen zakt wordt het minder aantrekkelijk om een nieuwe woning te laten bouwen wegens te duur. De prijzen van de nieuwe woningen zullen immers niet zakken, die worden bepaald door de prijs van materiaal en uurlonen.
De prijzen van bestaande woningen daarentegen worden bepaald door de kostprijs van een nieuwe woning, niet door hun oorspronkelijke kostprijs.
Dan zitten ze met een probleem in de maak want de prijzen gaan globaal zelfs zakken. Londen begint al!
Maar maak u over hun uurlonen en materiaal niet teveel zorgen hoor. Moest je weten wat ze er achter verdienen je smijt je pc tegen de muur van koleire!
En met die miljoenen polen op komst?
Oud 8 februari 2006, 12:13   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zitten ze met een probleem in de maak want de prijzen gaan globaal zelfs zakken. Londen begint al!
Maar maak u over hun uurlonen en materiaal niet teveel zorgen hoor. Moest je weten wat ze er achter verdienen je smijt je pc tegen de muur van koleire!
En met die miljoenen polen op komst?
Blijkbaar zitten we nu al met een probleem, zoniet zouden er geen huisjesmelkers bestaan.
Wie gaat er nog investeren in huizen als ze niet voldoende rente meer opbrengen, alleen problemen met wanbetalers ?
Om dan nog te zwijgen van de huisjesmelkers aan de huurderszijde want die bestaan ook.
Oud 8 februari 2006, 12:20   #55
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ene, die Polen op komst zorgen er alleen voor dat ons inkomen zal zakken en we geen geld meer gaan hebben om huizen te kopen.
Oud 8 februari 2006, 18:08   #56
Michken
Burger

Standaard

Citaat:
Ene, die Polen op komst zorgen er alleen voor dat ons inkomen zal zakken en we geen geld meer gaan hebben om huizen te kopen.
Inderdaad ook een zeer bediscusieer thema. Alhoewel zijn de reeds voorspelde stroom van Poolse arbeiders nog niet echt op gang gekomen.
Oud 8 februari 2006, 18:50   #57
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kostprijs van een bestaand huis wordt vooral bepaald door de waarde van de grond waarop dat het staat gebouwd. De eigelijke waarde van het huis verminderd elk jaar; simpelweg door veroudering en slijtage. Deze waardedaling kan wel tegen gegaan worden door goed onderhoud maar dat is natuurlijk ook niet gratis.
Ik pleit voor invoering van het erfpachtsysteem voor bouwgronden om speculatie met steeds schaarser wordenden gronden tegen te gaan en de hieruit ontstane schaarste aan degelijke en betaalbare woningen.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 19:17   #58
tony46
Provinciaal Gedeputeerde

tony46's schermafbeelding

Standaard

Bravo Moderators Politics .be
http://forum.politics.be/showthread....35#post1540035
Tof hoor!!!!!!!
tony46 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 19:24   #59
Michken
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony46 Bekijk bericht
Bravo Moderators Politics .be
http://forum.politics.be/showthread....35#post1540035
Tof hoor!!!!!!!
idd, had hij nu gevraagd om op dit forum te posten
Oud 8 februari 2006, 19:32   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zitten we nu al met een probleem, zoniet zouden er geen huisjesmelkers bestaan.
Wie gaat er nog investeren in huizen als ze niet voldoende rente meer opbrengen, alleen problemen met wanbetalers ?
Om dan nog te zwijgen van de huisjesmelkers aan de huurderszijde want die bestaan ook.
Misbruik heb je langs twee kanten en beide moeten ergens halverwege de pas afgesneden worden natuurlijk.
Maar wie zou er investeren? Wie investeerde vroeger toen ze allemaal aanzienlijk goedkoper waren dan nu?
Zie je we komen altijd weer op hetzelfde uit. Misschien minder eigenaars en meer huurders of omgekeerd maar wie kan het schelen als je maar wat goedkoper af bent?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be