Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2006, 11:38   #61
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Hmmm, bestaat er dan überhaupt een democratisch land in de wereld?
Zwitserland.

Citaat:
Je gaat toch niet de Vivant-tour op he (elk jaar verkiezingen enzo)? Dan heb je gewoon geen regering meer.
Waar haal je die kwakkel?
Vivant is voorstander van invoering van bindende referenda op burgerinitiatief. Dat houdt niet in dat er om 't jaar verkiezingen hoeven plaats te vinden. De representatie blijft gewoon haar werk doen, tenzij de burger het anders wil.

Citaat:
Of doel je op verregaande referenda zoals in Zwitserland? Tja... waarom niet, he, wij zijn echter geen Zwitsers.

Dat is het meest doorslaande argument tegen referenda dat ik ooit mocht lezen.
Gelukkig voor jou dat ik geen zin heb om het omstandig te ridiculiseren.
Ik wil enkel een paar vraagjes stellen: vind jij dat wij als Belgen minder bekwaam zijn dan de Zwitsers? Heb je daar genetische of raciale argumenten voor?

Citaat:
Zijn die referenda dan een recht of een plicht?
Referenda behoren een recht te zijn.
De basis van democratie, nl. dat de burger beslist en bestuurt, werd oorspronkelijk geregeld via directe democratie. Wegens de grotere omvang van onze maatschappij werd daarna met vertegenwoordiging gewerkt. Dat is best ok, zolang die vertegenwoordiging de wil van de meerderheid van de bevolking uitvoert.
Doet ze dat niet, dan behoren de burgers een instrument ter beschikkig te hebben om hun souvereiniteit te laten gelden. Bindende referenda op burgerinitiatief zijn zo een instrument. Daarmee kunnen de burgers, mits voldoende handtekeningen een stemming organiseren boven de vertegenwoordigers en boven alle partijgrenzen heen.
Die mogelijkheid geeft dan op haar beurt democratische legitimiteit aan de vertegenwoordiging: zolang er geen initiatief tegen hun beleid loopt, kunnen we er van uit gaan, dat hun beleid 'gewenst' is door de burger. Zoniet heeft hij tenminste de mogelijkheid rechtstreeks in te grijpen en te fungeren als zijn eigen vertegenwoordiger en parlement ad hoc.

Citaat:
Wat als een deel van het land vanwege culturele oorsprong vlugger deelneemt dan een ander? Jammer voor die cultuur? Is dat democratisch?
Vanaf het moment dat een minderheid zich steeds volgens dezelfde breuklijnen aftekent, kan die minderheid gebruik maken van haar recht op secessie.
Oud 13 februari 2006, 12:44   #62
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja, in sommige landen is met dat referendum de grondwet goedgekeurd, niet?
Het is en blijft een discussie van voor- en tegenstanders van de Europese gedachte an sich. Turkijke was en is dan ook een schaamlap voor de onderhuidse EU-afkeer. Ik ben zelf ook voorstander noch tegenstander van Turkije's toetreding (heeft zowel positieve als negatieve kanten), maar dat staat los van de EU.
Hoe minder je de evolutie EU volgt en aanpast en hoe meer je de bevolking ertegen ophitst, hoe onverschilliger en oncontroleerbaarder het monster wordt tot uiteindelijk alle landen zelf in een Cordon Sanitaire zitten.
Beste

Zoals de EU vandaag is opgebouwd kan men daar als volksnationalist moeilijk voorstander van zijn. Dit Europa is er één van verenigde staten niet van verendigde volkeren!
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 18:38   #63
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Gelukkig hebben we dankzij jou hier iemand op het forum die perfect weet wat er gezegd geweest is, en wat er bedoeld werd.
Mogen de nurken uit uw mond dan nu de Universele Waarheid over het geval vernemen, of houd 007 de zaak nog even 'top-secret'?

Top-secret!

Gewoon de tekst lezen zoals hij oorspronkelijk geschreven staat.

Meer moet dat niet zijn.
Oud 13 februari 2006, 22:30   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Gewoon de tekst lezen zoals hij oorspronkelijk geschreven staat.

Meer moet dat niet zijn.
En dan napapegaaien zoals hij geschreven staat?
Ik geloof dat ze in de partaai enorm content van u zijn.
Oud 14 februari 2006, 09:46   #65
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Napapegaaien is geen Nederlands. "Na-apen" of "papegaaien" is al voldoende. Partaai is geen Nederlands, maar Antwerps of VB's.

Staafke,

Als ik zeg dat wij geen Zwitsers zijn, dan bedoel ik dat zeker zo direct. Ik hou van Zwitsersland. Ik ga er bijna elk jaar op reis en ken er veel mensen. Het conservatisme heeft daar naast de onvermijdelijke migrantenkwestie zelfs een ecologische tint.

Zwitsers hebben echter een zeer sterke autonomie voor de taalgemeenschappen en de kantons, wat eerst moet aanwezig zijn alvorens een democratische basis te hebben (lees: functionerend). Zwitserland is een confederatie. Als Belgicist zal je daar ook moeilijk mee kunnen leven. Zwitserland is geen alternatief voor Belgicisme, maar voor vlaamsnationalisten. Mijn kritiek ging trouwens over de invoering van referenda. Mijn vrees gaat uit naar een Oost-Blok scenario: veel te vlug, veel te oppervlakkig. Dat er eerst maar stemrecht komt, daarna zien we wel.
Zwitsers zijn trouwens isolationisten, Vlamingen niet. Dat zijn gevolgen van een economische realiteit.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 14 februari 2006 om 09:47.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 18:43   #66
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is uw mening.
Oud 15 februari 2006, 15:31   #67
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

In Zwitserland is er referendamoeheid opgetreden, dus zo democratisch is dat niet.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2006, 15:34   #68
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE Bekijk bericht
Beste

Zoals de EU vandaag is opgebouwd kan men daar als volksnationalist moeilijk voorstander van zijn. Dit Europa is er één van verenigde staten niet van verendigde volkeren!
Vergeet niet mijn beste: alles is aan evolutie onderhevig. Ipv weer eens afbraakwerk te doen aan de zijlijn kan je beter die evolutie teweeg brengen OP het veld.
Oud 15 februari 2006, 15:38   #69
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE Bekijk bericht
Behalve dan dat er over de Europese Grondwet niet langer moet gepalaverd worden! Ze is, als ik mij niet vergis, dood verklaard door de Nederlanders en de Fransen.

Trouwens welke idioot die zegt te streven naar Vlaamse onafhankelijkheid, laat zich door een ondemocratische EU omkopen, omdat het 'regio's' zou herkennen. In België herkent men die 'regio's' ook. Met de EU-grondwet is het van de regen in de drup. Met deze grondwet is de verbelganisering van de EU trouwens een feit. Is het dat wat De Wever en Bourgeois wensen? Volgens hen zijn de tegenstanders van dergelijke uitvindsel 'slechte' Europeanen. Of zoals zij net als voorheen in vervielen, ten tijde van de VU, wij zijn de goede nationalisten (democratische Vlaams-nationalisten) die van 't Blok zijn de extremisten. Beide heren zijn duidelijk wereldvreemd. Wanneer je die lijn zou doortrekken zouden (bijna) alle Vlamingen slechte Europeanen zijn.
Iedereen daar weet dat de Fransen en Nederlanders niet op de vraag antwoordden: dat heb studies erna aangetoond: de kloof burger - EU en vooral het vraagstuk Turkije hebben dit in het hand gewerkt, PLUS werd de politiek in deze landen afgerekend.
Oud 15 februari 2006, 15:42   #70
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mannekes, mannekes, ...

Als je in Europa dingen wilt verwezenlijken moet je niet beginnen met lokale retoriek, daar snappen ze geen snars van. "Nationalism" wordt daar voornamelijk gezien als de stromingen die verandering willen tegen houden of Europa slechtgezind zijn.
[SIZE=1]Dat gaat zeker op voor het Vlaams Belang. Jullie zeggen zelf: "meer Europa is minder Vlaanderen"; "laten omkopen door de EU". Binnenkort zeggen sommige al dat de EU een islamitisch complot is tegen de westerse wereld...[/SIZE]

Voor de N-VA is Europa een middel om de culturen en volkeren onafhankelijk te maken. Vrij voor eigen keuzes te maken. Denk bv. aan verregaande samenwerking en versmelting met Nederlandse economie en cultuur. Je mag de N-VA ultraliberaal noemen zo veel als je wil, het slaat sociaal-economisch nergens op, behalve dan dat bevrijdingsnationalisme inderdaad vooreerst uit filosofisch liberale tendensen gegroeid is.
Voor het VB is nationalisme een strijd tussen staatsnationalismen, tussen monsters. Monster EU, Monster België en het eigen gecreërde monster Staat Vlaanderen. Jullie willen het fort omruilen van naam en vooral verkleinen. Vlaanderen is enkel groots binnenin een Europese context. Binnen België echter zal het grootsheid nooit bereiken.

De keuze voor de richting naar een EU-loze groep "souvereine staten" brengt terug een situatie met zich mee waarbij elk buurland concurrent is van elkaar en waar Vlaanderen zich direct zal moeten alliëren met een ander land indien het niet wil ondergaan. Voor je het weet staat de VS paraat om nog een europese duit meer in het zakje te doen. Dag onafhankelijkheid. Dag Europa.
Ook Catalonië is zo'n voorbeeld dat in de EU wil. En wat dan niet te denken van de Baltische Staten? Zij wilden snel de EU in en weg van de Russische Federatie.
Oud 15 februari 2006, 15:46   #71
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Tja, in sommige landen is met dat referendum de grondwet goedgekeurd, niet?
Het is en blijft een discussie van voor- en tegenstanders van de Europese gedachte an sich. Turkijke was en is dan ook een schaamlap voor de onderhuidse EU-afkeer. Ik ben zelf ook voorstander noch tegenstander van Turkije's toetreding (heeft zowel positieve als negatieve kanten), maar dat staat los van de EU.
Hoe minder je de evolutie EU volgt en aanpast en hoe meer je de bevolking ertegen ophitst, hoe onverschilliger en oncontroleerbaarder het monster wordt tot uiteindelijk alle landen zelf in een Cordon Sanitaire zitten.
Ik ben tegen Turkije in de EU hoor, het is niet eens een Europees land. Met Turkije in de EU haal je enkel miserie in huis.
Oud 15 februari 2006, 17:00   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Vergeet niet mijn beste: alles is aan evolutie onderhevig. Ipv weer eens afbraakwerk te doen aan de zijlijn kan je beter die evolutie teweeg brengen OP het veld.
veel blabla, ondertussen zie ik wel dat de n-va een grondwet goedkeurt die het asociale, antidemocratische én antivlaamse karakter van de EU voor lange tijd gaat vastleggen.
Oud 15 februari 2006, 17:19   #73
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen Turkije in de EU hoor, het is niet eens een Europees land. Met Turkije in de EU haal je enkel miserie in huis.
Wel ja, zoals ik al zei, ken ik zeker ook de negatieve kanten en ze beginnen ook bij mij zwaarder door te wegen. Ik kan onder meer zeer slecht tegen de Amerikaanse wil om dit erdoor te drukken.

Hoe dan ook, als je Turkije buiten de EU wil, wil dat toch zeggen dat je om de EU geeft, niet?
Op de Belang-website staat er: "Europa mag geen duimpbreed meer toegeven aan de Islam" Dat kan toch alleen maar gericht zijn aan de totale EU?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 15 februari 2006 om 17:22.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2006, 18:55   #74
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Aan de zijlijn staan roepen is veel gemakkelijker dan zelf aan de kar trekken.
Oud 15 februari 2006, 18:56   #75
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
veel blabla, ondertussen zie ik wel dat de n-va een grondwet goedkeurt die het asociale, antidemocratische én antivlaamse karakter van de EU voor lange tijd gaat vastleggen.

Hierdoor staat Vlaanderen ondertussen wel op de Europese kaart. Voor het eerst in de geschiedenis. Voor N-VA moet Vlaanderen een staat in Europa worden.
Oud 15 februari 2006, 19:26   #76
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan de zijlijn staan roepen is veel gemakkelijker dan zelf aan de kar trekken.

Bedoel je deze diepvrieskar waar B-H-V inzit?
Oud 15 februari 2006, 19:35   #77
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bedoel je deze diepvrieskar waar B-H-V inzit?
Brussel Halle Vilvoorde zal gesplits worden, tot grote spijt van het VB. De N-VA heeft er alles aan gedaan om het te verwezenlijken, konden wij weten dat de VLD en de SP.a hun eigen partijgenoten (burgemeesters van BHV) zo zouden bedriegen? Zelfs een getekend akkoord betekend niets voor deze politici.

Het herhaaldelijk herhalen van herhalingen getuigt dan ook van het feit dat de VBers hier op dit forum geen eigen mening hebben en blijven herhalen wat de partijtop hen voorkauwt.
Oud 15 februari 2006, 23:24   #78
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierdoor staat Vlaanderen ondertussen wel op de Europese kaart. Voor het eerst in de geschiedenis. Voor N-VA moet Vlaanderen een staat in Europa worden.
allee, en waar staat Vlaanderen dan wel op de EU kaart? Leg me eens uit hoe de EU grondwet er voor gaat zorgen dat Vlaanderen een stap dichter bij zelfbeschikking komt? Ik zie integendeel dat alle lidstaten nog meer van hun autonomie opgeven.
Oud 16 februari 2006, 20:30   #79
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
allee, en waar staat Vlaanderen dan wel op de EU kaart? Leg me eens uit hoe de EU grondwet er voor gaat zorgen dat Vlaanderen een stap dichter bij zelfbeschikking komt? Ik zie integendeel dat alle lidstaten nog meer van hun autonomie opgeven.
Dan verschillen we hierover van mening, je goed recht.
Oud 17 februari 2006, 00:57   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan verschillen we hierover van mening, je goed recht.
met dat verschil dat ik de grondwet daadwerkelijk gelezen heb en weet wat er zwart wit staat geschreven, terwijl u niet veel verder komt dan wat slaafs partijgeblaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be