![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vivant is voorstander van invoering van bindende referenda op burgerinitiatief. Dat houdt niet in dat er om 't jaar verkiezingen hoeven plaats te vinden. De representatie blijft gewoon haar werk doen, tenzij de burger het anders wil. Citaat:
![]() Dat is het meest doorslaande argument tegen referenda dat ik ooit mocht lezen. Gelukkig voor jou dat ik geen zin heb om het omstandig te ridiculiseren. Ik wil enkel een paar vraagjes stellen: vind jij dat wij als Belgen minder bekwaam zijn dan de Zwitsers? Heb je daar genetische of raciale argumenten voor? Citaat:
De basis van democratie, nl. dat de burger beslist en bestuurt, werd oorspronkelijk geregeld via directe democratie. Wegens de grotere omvang van onze maatschappij werd daarna met vertegenwoordiging gewerkt. Dat is best ok, zolang die vertegenwoordiging de wil van de meerderheid van de bevolking uitvoert. Doet ze dat niet, dan behoren de burgers een instrument ter beschikkig te hebben om hun souvereiniteit te laten gelden. Bindende referenda op burgerinitiatief zijn zo een instrument. Daarmee kunnen de burgers, mits voldoende handtekeningen een stemming organiseren boven de vertegenwoordigers en boven alle partijgrenzen heen. Die mogelijkheid geeft dan op haar beurt democratische legitimiteit aan de vertegenwoordiging: zolang er geen initiatief tegen hun beleid loopt, kunnen we er van uit gaan, dat hun beleid 'gewenst' is door de burger. Zoniet heeft hij tenminste de mogelijkheid rechtstreeks in te grijpen en te fungeren als zijn eigen vertegenwoordiger en parlement ad hoc. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zoals de EU vandaag is opgebouwd kan men daar als volksnationalist moeilijk voorstander van zijn. Dit Europa is er één van verenigde staten niet van verendigde volkeren! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Top-secret! Gewoon de tekst lezen zoals hij oorspronkelijk geschreven staat. Meer moet dat niet zijn.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat ze in de partaai enorm content van u zijn. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Staafke, Als ik zeg dat wij geen Zwitsers zijn, dan bedoel ik dat zeker zo direct. Ik hou van Zwitsersland. Ik ga er bijna elk jaar op reis en ken er veel mensen. Het conservatisme heeft daar naast de onvermijdelijke migrantenkwestie zelfs een ecologische tint. Zwitsers hebben echter een zeer sterke autonomie voor de taalgemeenschappen en de kantons, wat eerst moet aanwezig zijn alvorens een democratische basis te hebben (lees: functionerend). Zwitserland is een confederatie. Als Belgicist zal je daar ook moeilijk mee kunnen leven. Zwitserland is geen alternatief voor Belgicisme, maar voor vlaamsnationalisten. Mijn kritiek ging trouwens over de invoering van referenda. Mijn vrees gaat uit naar een Oost-Blok scenario: veel te vlug, veel te oppervlakkig. Dat er eerst maar stemrecht komt, daarna zien we wel. Zwitsers zijn trouwens isolationisten, Vlamingen niet. Dat zijn gevolgen van een economische realiteit.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 14 februari 2006 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is uw mening.
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() In Zwitserland is er referendamoeheid opgetreden, dus zo democratisch is dat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() Vergeet niet mijn beste: alles is aan evolutie onderhevig. Ipv weer eens afbraakwerk te doen aan de zijlijn kan je beter die evolutie teweeg brengen OP het veld.
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() veel blabla, ondertussen zie ik wel dat de n-va een grondwet goedkeurt die het asociale, antidemocratische én antivlaamse karakter van de EU voor lange tijd gaat vastleggen.
![]() |
![]() |
#73 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, als je Turkije buiten de EU wil, wil dat toch zeggen dat je om de EU geeft, niet? Op de Belang-website staat er: "Europa mag geen duimpbreed meer toegeven aan de Islam" Dat kan toch alleen maar gericht zijn aan de totale EU?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 15 februari 2006 om 17:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan de zijlijn staan roepen is veel gemakkelijker dan zelf aan de kar trekken.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hierdoor staat Vlaanderen ondertussen wel op de Europese kaart. Voor het eerst in de geschiedenis. Voor N-VA moet Vlaanderen een staat in Europa worden.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Bedoel je deze diepvrieskar waar B-H-V inzit?
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brussel Halle Vilvoorde zal gesplits worden, tot grote spijt van het VB. De N-VA heeft er alles aan gedaan om het te verwezenlijken, konden wij weten dat de VLD en de SP.a hun eigen partijgenoten (burgemeesters van BHV) zo zouden bedriegen? Zelfs een getekend akkoord betekend niets voor deze politici.
Het herhaaldelijk herhalen van herhalingen getuigt dan ook van het feit dat de VBers hier op dit forum geen eigen mening hebben en blijven herhalen wat de partijtop hen voorkauwt.
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() allee, en waar staat Vlaanderen dan wel op de EU kaart? Leg me eens uit hoe de EU grondwet er voor gaat zorgen dat Vlaanderen een stap dichter bij zelfbeschikking komt? Ik zie integendeel dat alle lidstaten nog meer van hun autonomie opgeven.
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan verschillen we hierover van mening, je goed recht.
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() met dat verschil dat ik de grondwet daadwerkelijk gelezen heb en weet wat er zwart wit staat geschreven, terwijl u niet veel verder komt dan wat slaafs partijgeblaat.
![]() |