Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2006, 18:00   #61
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe de traditionele partijen zouden reageren als ze ineens tegenstand zouden krijgen tegenover dat communautair opbod vanuit de vakbonden. Men schijnt te vergeten dat het overgrote deel van de 'hardwerkende Vlaming' deel is van de vakbond en dat die er alle belang bij hebben dat er geen splitings komt op een aantal sociale en economische bevoegdheden.
Die anti-splitsers binnen de vakbonden beperkt zich tot de hogere kaders (diezelfde kereltjes die gaan dineren met SP.a'ers).
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 18:11   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Die anti-splitsers binnen de vakbonden beperkt zich tot de hogere kaders (diezelfde kereltjes die gaan dineren met SP.a'ers).
Dat is heel waar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 23:25   #63
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
moet ik hier als westvlaming zijnde dit idee nu steunen of niet

dilemma!!!!
Nateurlyk moej gy da idee steunn. Of anders zy je e vuele volksverroader!
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2006, 23:28   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Indien u meent te moeten schrijven in het West-Vlaams, moet u er ook voor zorgen dat u West-Vlaams schrijft. "Idee" is een woord uit het AN. Geen West-Vlaams. "Nateurlyk" ook niet, me dunkt (wel "vaneigens").
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 00:59   #65
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nu nog werken aan het taaltje, hop hop.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 01:02   #66
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien u meent te moeten schrijven in het West-Vlaams, moet u er ook voor zorgen dat u West-Vlaams schrijft. "Idee" is een woord uit het AN. Geen West-Vlaams. "Nateurlyk" ook niet, me dunkt (wel "vaneigens").
Moa keppe tog! "Idee" is e woord da in veele Europeesje toaln voornkomt. Peis moa an t Frans en an t Duets. T is oallesins gin woord van hollandsje oorsprounk. En "nateurlyk" is vaneigens e verhollandsjink. Weg doami!
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 07:46   #67
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Schavuit, geef eerlijk toe, een belgicist kan niet uitgaan van het feit dat zijn inspanningen nutteloos zijn. Als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept, dan hebben de belgiscisten gefaald en dan dienen ze tot niets meer. Het is niet meer dan normaal dat zij daar niet graag over denken.

Ik ga dus in hun plaats antwoorden, want ik was ooit belgicist, tot ik zo rond de dood van Boudewijn inzag dat het land zowiezo ging uiteenvallen en dat het tij niet meer kon gekeerd worden.

Wat doet een belgicist dan? Hij moet kiezen. En dan keer je in jezef en ga je zoeken naar de diepste banden is. En eigenaardig genoeg komen die vrij snel bonvendrijven. Voor mij was het Vlaanderen, het land van mijn vader. Mijn vader is nooit flamingant geweest en wij hebben met elkaar nooit goed gecommuniceerd maar die band met het "vaderland" is er. Ik kon dus niets anders kiezen dan Vlaanderen.

De belgicisten gaan dus moeten kiezen en de keuze zal gemakkelijker zijn dan zij denken.
Waarom zou er hier geen antwoord op gekomen zijn?
Een waarheid die te hard kwetst?
Oud 14 februari 2006, 09:59   #68
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom zou er hier geen antwoord op gekomen zijn?
Een waarheid die te hard kwetst?
Een persoonlijke visie is daarom nog geen waarheid. Mijn vaderland is België, moest het ooit zover komen dat België ophoudt te bestaan, zoek ik andere oorden op.

Concluderen dat rond de dood van Boudewijn het land sowieso uiteen ging vallen, is m.i. een foute conclusie. België heeft al andere katten gegeseld.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 10:04   #69
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een persoonlijke visie is daarom nog geen waarheid. Mijn vaderland is België, moest het ooit zover komen dat België ophoudt te bestaan, zoek ik andere oorden op.

Concluderen dat rond de dood van Boudewijn het land sowieso uiteen ging vallen, is m.i. een foute conclusie. België heeft al andere katten gegeseld.
Normaal gezien ging superbrein Flip zijn oom opvolgen....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 10:07   #70
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Normaal gezien ging superbrein Flip zijn oom opvolgen....
Maar dat is niet gebeurd en daar ben ik blij om, Filip was toen veel te jong en onervaren. Albert II heeft die rol zéér goed ingevuld.
Oud 14 februari 2006, 10:13   #71
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Is hij dan nu ervaren?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 10:56   #72
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Is hij dan nu ervaren?
Hij is er alleszins op vooruit gegaan.
Oud 14 februari 2006, 11:34   #73
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
3. ja lekker naar de goede oude tijd kijken ipv naar de toekomst te kijken. Wallonië gaat echte democratie nooit accepteren.
Weet u eigenlijk wel wat echte democratie is???

Bovendien, 19e eeuws Vlaams volksnationalisme lijkt mij in 2006 ook sterk terug naar de oude tijd ipv toekomstgericht...

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 11:36   #74
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schavuit Bekijk bericht
u zou een partij oprichten om terug met walen (franstaligen) samen te gaan, maar een hereniging van de nederlanden (die nota bene dezelfde taal spreken) ziet u dan niet zitten?

Het zou wat organisatie en werk vragen, maar het resultaat zou er wel mogen wezen denk ik (dietsland)
Waarom zou je moeten verenigd zijn met een andere staat simpel en alleen omdat er een zelfde taal gesproken wordt?! Dat houdt geen steek. Het bewijst alleen dat u het 19e eeuwse taalnationalisme aankleeft annex in het verleden leeft. Progressief, echt...

Oud 14 februari 2006, 11:42   #75
Orangist
Burger

Orangist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste belgicisten (net zoals ik) er vanuit gan dat er geen meerderheid is voor een Vlaamse secessie.
Dus... waarom zich druk maken over iets dat toch niet komt en enkel leeft in de natte dromen van een aantal vlaamse extremisten.
Inderdaad, misschien NOG niet. Nog enkele jaartjes knuffelpolitiek van profiterende Walen en positieve discriminatie van nieuwe Belgen en het zal er toch wel van komen. Voor mij hoeft het niet uit elkaar te vallen, alleen dient nu dringend de rede boven te komen. Elke Waal, Brusselaar, Marokkaan, Turk of ... is voor mijn part welkom in Vlaanderen. Echter niet om op onze kap te komen leven. Er is werk genoeg, sommige knelpuntberoepen geraken maar niet ingevuld maar ja, daar moet je Nederlands voor leren, of het is hard werk, of het verdient niet hetzelfde wat een werkloosheidsuitkering gecombineerd met wat zwartwerk oplevert. Daarnaast moeten enkele heikele punten zoals Halle-Vilvoorde, de oneindige en ongecontroleerde transfers, ... opgelost worden. Als dat gebeurt verdwijnt ook automatisch het draagvlak voor een romantisch, nationalistisch streven naar een onafhankelijk Vlaanderen. Indien dat niet gebeurt, dan zijn we beter af met een splitsing en een toenadering tot Nederland. Brussel moet dan maar kiezen. Taalkundig zal dat dan wel richting Wallonië of zelfbestuur zijn maar economisch (hetgeen meestal de doorslag geeft) weet ik het zo nog niet.
Orangist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 11:45   #76
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist Bekijk bericht
Inderdaad, misschien NOG niet. Nog enkele jaartjes knuffelpolitiek van profiterende Walen en positieve discriminatie van nieuwe Belgen en het zal er toch wel van komen. Voor mij hoeft het niet uit elkaar te vallen, alleen dient nu dringend de rede boven te komen. Elke Waal, Brusselaar, Marokkaan, Turk of ... is voor mijn part welkom in Vlaanderen.
U gaat volledig aan het feit voorbij dat er pakken volbloed Vlaemingen zijn die er lustig op los profiteren. Gaat u die soms niet aanpakken???

Alle profiteurs dienen aangepakt te worden. Alleen is het de vraag of zwartwerkend Vlaanderen dat wel ziet zitten. want uiteindelijk is het toch handig, zo'n goedkope zwartwerkende Pool of mede-Vlaming die je badkamer komt installeren of het zwembad een nieuwe laag verf geeft...

Laatst gewijzigd door A : 14 februari 2006 om 11:47.
Oud 14 februari 2006, 11:49   #77
Orangist
Burger

Orangist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius Bekijk bericht
Yihaa! Laten we eerst het stuk West-Vlaanderen terug bevrijden uit handen van die Franse snoodaards! Duinkerke: Vlaams! Rijsel: Vlaams! Arras: Vlaams!
Arras??? Atrecht zal je bedoelen!!!
Orangist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 11:51   #78
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A Bekijk bericht
Weet u eigenlijk wel wat echte democratie is???
Diezelfde democratie die aan Franstalige zijde verworpen wordt omdat de Vlamingen nu eenmaal in de meerderheid zijn... De grootste angst in Franstalig Brussel en Wallonië sinds 1830: een Vlaamse overheersing van België. Als die 'echte democratie' er komt, dan zijn zij het die het land zullen opblazen, niet de flaminganten.

Citaat:
Bovendien, 19e eeuws Vlaams volksnationalisme lijkt mij in 2006 ook sterk terug naar de oude tijd ipv toekomstgericht...
... dat achterlijke volksnationalisme counteren met al even achterlijk staatsnationalisme lijkt me anders ook contraproductief te zijn... Leve de Koning! Leve onze Driekleur! Leve onze Nationale en Onschendbare Souvereiniteit! Ach, het zal me wat...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 11:54   #79
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist Bekijk bericht
Arras??? Atrecht zal je bedoelen!!!
Dit is een puur taalkundige kwestie: gebruik je de Nederlandse naam voor een anderstalige stad... In gevallen als Parijs is dat duidelijk, daar gebruikt niemand de Franse naam, netzomin als Rijsel (al wordt dat in het Noorden al vaker vervangen door Lille) of Duinkerke... Voor het geval Atrecht is dat veel minder duidelijk, dat wordt in het Nederlands eigenlijk enkel nog in historische betekenis gebruikt, de Unie, niet in hedendaags gebruik; ook voor Kamerijk is dat het geval, want ook hier wordt in hedendaagse betekenis enkel Cambrai gebruikt. Geen van beide steden (Cambrai en Arras) zijn overigens ooit Vlaams, laat staan Nederlandstalig geweest. Artesië was een Franstalig gewest, m.u.v. van het noordelijke Sint-Omaars/Saint-Omer, net als het kerkelijke Cambrésis.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 14 februari 2006 om 11:55.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2006, 11:56   #80
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A Bekijk bericht
U gaat volledig aan het feit voorbij dat er pakken volbloed Vlaemingen zijn die er lustig op los profiteren. Gaat u die soms niet aanpakken???

Alle profiteurs dienen aangepakt te worden. Alleen is het de vraag of zwartwerkend Vlaanderen dat wel ziet zitten. want uiteindelijk is het toch handig, zo'n goedkope zwartwerkende Pool of mede-Vlaming die je badkamer komt installeren of het zwembad een nieuwe laag verf geeft...
Dat niet alleen, ga maar eens na hoeveel bouwovertredingen er zijn in Vlaanderen (vast wonen in een gebied dat weekendzone is). In Wuustwezel is het schering en inslag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be