Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2006, 17:20   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
de kindjes die ze lieten op tv stonden er niet tegen hun zin.
Uiteraard niet, welke twaalfjarige vind het nu niet leuker om een middag van school te zijn dan les te krijgen?
Oud 19 februari 2006, 17:28   #22
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Zéér juist. Vooral de vastenacties zijn daar een voorbeeld van.
Op welke manier hebben de vastenacties met politiek te maken?
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 17:33   #23
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Uiteraard niet, welke twaalfjarige vind het nu niet leuker om een middag van school te zijn dan les te krijgen?
ik denk dat ze het mogelijke verplichte vertrek van hun klasgenootje iets belangrijker vonden dan het namiddagje geen les.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 18:30   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat ze het mogelijke verplichte vertrek van hun klasgenootje iets belangrijker vonden dan het namiddagje geen les.
Dat maakt nog geen excuus om die kinderen tijdens de schooluren verplicht mee op te laten stappen in een betoging/mars die politieke doeleinden heeft.

In de klas van mijn moeder, een 100% migranten school, zijn al vele leerlingen "gerepatrieerd" en tientallen gearrangeerde huwelijke gesloten waardoor meisjes van school werden gehaald. Werd daar ooit een mars voor opgericht?

Maar vanaf het moment dat een minister eindelijk eens wat duidelijk wil zijn en de bezem bovenhaalt om komaf te maken met enkele moegeprocedeerde gevallen, komt men op straat...

Rare vorm van denken.
Oud 19 februari 2006, 20:18   #25
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steeds vaker wordt schoolgaande kinderen verplicht deel te nemen aan allerlei activiteiten van politiek belang. Hoewel onderwijs objectief hoort te blijven, spreken meer en meer scholen zich uit over de recente politieke activiteit - niet op een kritische manier zoals dat hoort, maar op een dogmatieke manier en tegenover lagere school kinderen die geen enkel besef hebben van de politieke actualiteit.

Ik denk hierbij aan het opvorderen van klassen voor het bezoek van onze royals;

Maar meer recenter aan een actie als HOP, waar heeldere scholen verplicht aan deelnamen om de opkomst maar wat groter te maken.

Ook vandaag nog staat op de derde bladzijde van de Zondagskrant, editie Antwerpen-stad, dat Groen! een actie deed voor hun 30km-vraag, en daarvoor lokale kleuterscholen en lagere scholen van de eerste cyclus doodgewoon opvorderde.
Ik zie geen probleem voor de scholen van het vrije net. Het staat hun vrij om hun educatief project in te vullen op de wijze die ze willen (binnen het kader van de wet uiteraard).
Indien de schooldirectie of de onderwijskoepel van dit vrije net meent dat dit het best gebeurt door deel te nemen aan politieke manifestaties, dan zou ik dat persoonlijk betreuren, maar ik vind wel dat het moet kunnen.

In het officiele net vind ik dat het niet kan. Dit net dient strict neutraal te blijven in haar politieke voor- of afkeuren.

Laatst gewijzigd door Sneta : 19 februari 2006 om 20:19.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 20:35   #26
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Toen ik een 12 jarig jongetje was kwam de sjah van Iran ons land bezoeken en werden we allemaal "gebruikt" om aan de rand van de weg met vlaggetjes te zwaaien. Ik heb dit als zeer negatief ervaren.. en het is dan ook daarna
als dusdanig in de les zedenleer besproken geweest.

Vraagtekens zetten bij verplichte deelname aan betogingen is derhalve goed, maar er zorg voor dragen dat er "duiding" komt naar aanleiding van zulke betogingen is nog beter. Ik kan me voorstellen dat bepaalde betogingen
een ietwat redelijker karakter zouden vertonen indien men er een aantal scholen verplicht zou laten meebetogen en met er daarna klassikaal een discussie over zou voeren (3tot 9 jarigen ? Nee ! Of misschien juist wel)

2 weken geleden kwam mijn oudste dochter met kleinkind Charlotte (9jaar)
toevallig terecht tussen relschoppende marokkanen en politie in Borgerhout
naar aanleiding van de befaamde cartoons.. Ik maak me de bedenking dat
indien het hier over een met deelname van lagere scholen georganizaeerde betoging die voor meer wederzijds respect ook bij het invullen van vrije meningsuiting gegaan had er geen relschoppers geweest zouden zijn
en men dit bovendien zeer educatief aan 9jarigen zou kunnen uitleggen.

Binnenkort verjaart Charlotte krijgt ze van mij een kinderboek "Emiel en de detectives" van Erich Kästner. Alle boeken van deze schrijver zijn door de Nazi's verbrand in 1933, een prachtige gelegenheid om haar uit te leggen wat
respect en virije meningsuiting precies is.

Nog iets : natuurlijk bestaat er niet iets als "objectief onderwijs", net zomin als er "neutraal onderwijs" zou bestaan. Ik dacht dat we allemaal intelligent genoeg zijn om te beseffen dat we van mening verschillen, maar daarom mekaars hersens niet moeten inslaan.

Illegale mensen bestaan vanzelfsprekend niet !
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 20:36   #27
ingenious

Standaard

Citaat:
Dat maakt nog geen excuus om die kinderen tijdens de schooluren verplicht mee op te laten stappen in een betoging/mars die politieke doeleinden heeft.
idd, maar voor zover ik weet was het niet verplicht dus. ik zag kinderen die daar overtuigd stonden.
Citaat:
In de klas van mijn moeder, een 100% migranten school, zijn al vele leerlingen "gerepatrieerd" en tientallen gearrangeerde huwelijke gesloten waardoor meisjes van school werden gehaald. Werd daar ooit een mars voor opgericht?

Maar vanaf het moment dat een minister eindelijk eens wat duidelijk wil zijn en de bezem bovenhaalt om komaf te maken met enkele moegeprocedeerde gevallen, komt men op straat...

Rare vorm van denken.
dat protest is er al langer hoor. het is sinds dat de minister verscheidene mensen gecriminaliseerd heeft, dat het protest is toegenomen.
Oud 19 februari 2006, 21:06   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ik zie geen probleem voor de scholen van het vrije net. Het staat hun vrij om hun educatief project in te vullen op de wijze die ze willen (binnen het kader van de wet uiteraard).
Indien de schooldirectie of de onderwijskoepel van dit vrije net meent dat dit het best gebeurt door deel te nemen aan politieke manifestaties, dan zou ik dat persoonlijk betreuren, maar ik vind wel dat het moet kunnen.

In het officiele net vind ik dat het niet kan. Dit net dient strict neutraal te blijven in haar politieke voor- of afkeuren.
Het vrije net is onderhevig verantwoording af te leggen, net als het staatsnet. Het kan niet dat men kinderen voorwendt om politieke eisen kracht bij te zetten. Hoe de democratie werkt, mag je op school leren, maar wat jouw eigen mening is, moet je zelf opbouwen.
Oud 19 februari 2006, 21:08   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Toen ik een 12 jarig jongetje was kwam de sjah van Iran ons land bezoeken en werden we allemaal "gebruikt" om aan de rand van de weg met vlaggetjes te zwaaien. Ik heb dit als zeer negatief ervaren.. en het is dan ook daarna
als dusdanig in de les zedenleer besproken geweest.
Dat soort zaken zal, nu je het zegt, inderdaad al veel langer voorkomen.

PS De sjah! Tof!
Oud 19 februari 2006, 21:11   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd, maar voor zover ik weet was het niet verplicht dus. ik zag kinderen die daar overtuigd stonden.
Wat zeg ik nu constant : het was verplicht, of die kinderen nu enthousiast waren of niet.

Citaat:
dat protest is er al langer hoor. het is sinds dat de minister verscheidene mensen gecriminaliseerd heeft, dat het protest is toegenomen.
Tiens. Tegen gearrangeerde huwelijken, wat veel meer mensen treft dan die paar mensen die terugvliegen, komt men niet op straat.

We zouden hun cultuur wel eens oneer kunnen aandoen.
Oud 19 februari 2006, 21:42   #31
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Op welke manier hebben de vastenacties met politiek te maken?
Dit jaar doen wij op school een sponsortocht/solidariteitsactie voor Broederlijk Delen.

Omdat de school dat doet, moeten wij met Godsdienst over BD leren.
Een van de doelstellingen van BD is druk op de Politiek uitoefenen om meer geld te geven aan ontwikkelingshulp enz.

Aangezien wij verplicht worden om mee te doen en geld te geve aan BD wordt onze verplichte 'solidariteitsbijdrage' gebruikt om aan politiek te doen.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 01:23   #32
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Standaard Kinderen gebruiken voor politieke doeleinden

Kinderen gebruiken voor politieke doeleinden

Dat kan natuurlijk enkel op de website van het VB: om de jonge criminele buitenlandse jongetjes voor de kar van PDW te spannen.
Het vuilB heeft hiermede bewezen de jeugd in de politiek grondig te kunnen misbruiken.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 20 februari 2006 om 01:24.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 01:55   #33
ingenious

Standaard

Citaat:
Wat zeg ik nu constant : het was verplicht, of die kinderen nu enthousiast waren of niet.

Tiens. Tegen gearrangeerde huwelijken, wat veel meer mensen treft dan die paar mensen die terugvliegen, komt men niet op straat.

We zouden hun cultuur wel eens oneer kunnen aandoen.
maar hoe weet jij dat heelder scholen verplicht werden daar te steun? en wie stond daar dan tegen zijn zin?

en een betoging is goed om politieke druk te zetten. op een pa die zijn dochter wil uithuwelijken omdat hij denkt dat het zo hoort zal het niet zo veel impact hebben vrees ik. al wil ik er gerust tegen betogen als jij iets organiseert hoor.
Oud 20 februari 2006, 02:07   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar hoe weet jij dat heelder scholen verplicht werden daar te steun? en wie stond daar dan tegen zijn zin?
Bon, ik ga het weer eens herhalen. Het maakt niet uit wie er al dan niet tegen z'n zin stond: het was een politieke activiteit tijdens de schooluren waarvoor klassen opgevorderd werden, net zoals bij een koningsintrede. Als die kindjes zo enthousiast zijn, dat ze dan buiten het school samen komen. Anders vervelen ze zich toch maar op internet .

Maak ik me zo beter duidelijk? Want of ze al dan niet graag op die actie aanwezig waren, is niet het punt van de discussie die ik wil voeren.

Citaat:
en een betoging is goed om politieke druk te zetten. op een pa die zijn dochter wil uithuwelijken omdat hij denkt dat het zo hoort zal het niet zo veel impact hebben vrees ik. al wil ik er gerust tegen betogen als jij iets organiseert hoor.
Die dochter wordt meestal wel uitgehuwelijkt aan iemand van "ginderachter", die dan ook tevens zijn hele familie naar hier brengt. Gearrangeerde huwelijken zijn trouwens big business, en verscheidene leerlingen in mijn moeder haar klas leven in een woning van het OCMW, met een hele resem werklozen, maar hebben "ginderachter" wel twee huizen met een zwembad en een aantal flats die ze doorverhuren.

Maar goed, dat stond hier evenmin ter discussie, ik wijk wat af...
Oud 20 februari 2006, 04:44   #35
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het was op een woensdagnamiddag, schat. En op woensdagnamiddag is het toevallig geen school. Gans jou gebleir over 'verplicht', 'absenties' etc valt in duigen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 04:45   #36
driewerf

Standaard

Citaat:
meer nog: ze vonden het zo belangrijker dat ze er een vrije namiddag voor opofferden. 8)
Oud 20 februari 2006, 04:46   #37
driewerf

Standaard

Citaat:
Bon, ik ga het weer eens herhalen. Het maakt niet uit wie er al dan niet tegen z'n zin stond: het was een politieke activiteit tijdens de schooluren waarvoor klassen opgevorderd werden, net zoals bij een koningsintrede. Als die kindjes zo enthousiast zijn, dat ze dan buiten het school samen komen. Anders vervelen ze zich toch maar op internet .
..
neen, deze betoging vond plaats op een woensdagnamiddag.
Oud 20 februari 2006, 05:36   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

WTF Driewerf? Morgen gaat er iemand doodgaan, dat garandeer ik je. Iemand gaat hiervoor boeten.

Doch ik postte het niet omwille van enkel en alleen dat HOP-gedoe.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 07:05   #39
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Dit jaar doen wij op school een sponsortocht/solidariteitsactie voor Broederlijk Delen.

Omdat de school dat doet, moeten wij met Godsdienst over BD leren.
Een van de doelstellingen van BD is druk op de Politiek uitoefenen om meer geld te geven aan ontwikkelingshulp enz.

Aangezien wij verplicht worden om mee te doen en geld te geve aan BD wordt onze verplichte 'solidariteitsbijdrage' gebruikt om aan politiek te doen.
Er is helemaal niets verkeerd met lessen over Broederkijk Delen, ook al investeert Broederlijk Delen in politiek werk. En met een sponsortocht of solidariteitsactie voor Broederlijk Delen is op zich niets mis. Die mag een school best organiseren.

Een verplichte deelname kan natuurlijk niet. Maar eerder omdat men niet van kinderen mag eisen om geld te geven, dan om het feit dat Broederlijk Delen ook een aantal politieke doelstellingen heeft.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 08:26   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet wel goed begrijpen dat er absenties genomen werden. Het was een verplichte activiteit, waar het kind in kwestie bij afwzigheid terecht voor kon gewezen worden.

En me dunkt dat politiek denken enorm veel met onderwijs te maken heeft. De initiatie in democratie kan niet kritisch genoeg gebeuren - wat uiteraard goede leraren vergt.

dan is dat aan u als ouder om eens goed van uw viool te maken tegen die directie van dit door de staat gesponserde indotrinatibureau.

of ze gewoon te laten meedoen, en ze thuis herop te voeden, ...

Al wat zijn mijn neefkes wijsmaken over multiculsprookskes en dergelijke word er zodra ze thuis komen weer uitgehaald, geen enkel probleem.

Trouwens leg aan een kind van een jaar of 6 maar eens uit dat hij verdraagzaam moet zijn, als hij net weer eens is afgeklopt door "jongeren" ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be