Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2006, 12:47   #41
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Brussel is vlaams en brusselaars zijn opportunistisch.
Kijk ik ben een ex-brusselaar en ben voor de splitsing gewonnen maar Brussel is *geen* Vlaamse stad. Dat is gewoon een feit. Het is een franstalige stad maar wel heterogeen want als men zegt dat Brussel voor 80% franstalig is dan vergeet men erbij te zeggen dat een groot deel van die franstaligen allochtonen zijn (20%? 30%? 40%?).

De franstalige brusselaars zijn wel geen Walen en velen onder hen hebben nog een vage band met Vlaanderen (Vlaamse grootouders en zo). Ze voelen zich in eerste plaats Brusselaars. Zijn het opportunisten? Niet meer of niet minder als andere mensen zou ik zeggen. Zullen ze voor Vlaanderen kiezen? Misschien. Moeten wij hen die vraag stellen? Ja.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:59   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
1. Dat kan �*k niet helpen. Maar de tekenen zijn inderdaad die van splitsing binnen 10 jaar, misschien zelfs wel 5. Iedereen kan afwachten totdat het ineens 'Poef' uit de lucht komt vallen. Erover nadenken is beter.
2. Nee, inderdaad. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig en andersom ook niet. Mooi heh? Geen wederzijdse afhankelijkheid maar echte vrije keuze.
3. De enige manier om daar achter te komen is een referendum. Maar vergis u niet: Brussel is vlaams en brusselaars zijn opportunistisch.
Ik wil uw taal en cultuur helemaal niet vernietigen. Hoe komt u daarbij? U verwart mij met iemand anders, denk ik.
4. Ik denk echt dat Frankrijk zijn vingers niet gaat branden aan Wallonië. Maar het is aan u en de fransen. Ik zei het al eerder: Voor mij geldt alleen vrijwilligheid. Als niet, dan niet!
Ik vraag aan geen waal om vlaming te worden. Laat ze alsublieft zichzelf blijven. Ik streef naar een samenwerkingsverband, niet naar taal- of cultuurimperialisme.
5. Ik denk het niet maar dat is dan weer aan hen. De samenwerking binnen de benelux is nu al veelomvattend. Maar als ze zelfstandig willen blijven: Even goede vrienden.
3. Brussel is Vlaams? Zou ik Vlaming zijn, zou ik niet in Brussel willen leven. Brussel is een Franstalige stad geworden. Vraag die Franstalige Brusselaars hoe ze zich voelen en de grote meerderheid zal u zeggen dat ze zich Franstalig voelen. Niet Vlaming. De resultaten van de verkiezingen zijn er een duidelijk bewijs : de Franstalige partijen hebben veel meer success dan de Vlaamse partijen. Ik heb helemaal niet het indruk dat ik in een Vlaamse stad leef. Ik ben toch al naar Vlaanderen geweest en ik kan je verzekeren dat het niets te maken heeft met Brussel. Het is een totaal andere wereld.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 13:30   #43
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Vergeet de mening van de Belgische bevolking niet.
Anti-unitaristisch?
Oud 22 februari 2006, 13:31   #44
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
1. Binnen 10 �* 15 jaar? Dan ben ik niet meer in België, zeker weten.
Jij hebt toch ooit beweerd dat je al verhuisd was?
Oud 22 februari 2006, 13:32   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Eén keer mochten we bij Jurgen Verstrepen komen, lang geleden. Daarna verkoos hij de "vrije meningsuiting" van het VB en gaf hij z'n journalisme op.
Misschien was uw optreden de reden om het programma te verbieden?
Oud 22 februari 2006, 15:14   #46
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Jij hebt toch ooit beweerd dat je al verhuisd was?
Ik ben maanden offline geweest, en ik ben werkelijk verbaast dat hij nu NOG niet in zijn land van melk en honig, la douce france zit...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 15:35   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hugo Schiltz is een separatist. Dat zei hij zelf eens op Zwart-Wit in 2003 en ik was er zelf bij.
En omdat Hugo Schiltz iets beslist, hebben "de flaminganten en wallinganten" dat gewild?

Besef jij nu zelf niet hoe idioot jouw eeuwige veralgemeninkjes wel zijn?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 15:40   #48
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik ben al geweest: 1. Neo-nazi (volgens Yann) 2. Communist (volgens Egidius) 3. Liberaal (volgens Guderian) En recent ook 4. Christen-Democraat (volgens Knuppel)
Van Maerlant, u bent gewoon een ordinaire flamingant.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 15:41   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
En omdat Hugo Schiltz iets beslist, hebben "de flaminganten en wallinganten" dat gewild?

Besef jij nu zelf niet hoe idioot jouw eeuwige veralgemeninkjes wel zijn?
Hugo Schiltz leidde de V.U., dus de Vlaams-nationalisten van die tijd. Weet u dat dan niet? Hij had veel invloed toen.
Oud 22 februari 2006, 15:42   #50
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik ben al geweest: 1. Neo-nazi (volgens Yann)
De persoon die het dichtst bij u staat, kent u het beste...
Oud 22 februari 2006, 15:49   #51
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het ging wel over Van Maerlant en niet over mij. Let een beetje op, aub.
Oud 22 februari 2006, 16:07   #52
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Let een beetje op, aub.
En U maant andere forumleden om op te letten???????
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 16:45   #53
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben al geweest: 1. Neo-nazi (volgens Yann) 2. Communist (volgens Egidius) 3. Liberaal (volgens Guderian) En recent ook 4. Christen-Democraat (volgens Knuppel)
Van Maerlant, u bent gewoon een ordinaire flamingant.
Bedankt.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 17:13   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
De persoon die het dichtst bij u staat, kent u het beste...
Leer eens juist quoten, Tantist.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 18:14   #55
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

@ Kaal en Everytime:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
3. Brussel is Vlaams? Zou ik Vlaming zijn, zou ik niet in Brussel willen leven. Brussel is een Franstalige stad geworden. Vraag die Franstalige Brusselaars hoe ze zich voelen en de grote meerderheid zal u zeggen dat ze zich Franstalig voelen. Niet Vlaming. De resultaten van de verkiezingen zijn er een duidelijk bewijs : de Franstalige partijen hebben veel meer success dan de Vlaamse partijen. Ik heb helemaal niet het indruk dat ik in een Vlaamse stad leef. Ik ben toch al naar Vlaanderen geweest en ik kan je verzekeren dat het niets te maken heeft met Brussel. Het is een totaal andere wereld.
Ik ben verbaasd dat nu juist ik degene moet zijn om u dit te vertellen:
Brussel is vlaams. Brussel kent grotendeels een vlaamse bevolking. Brussel hoort ook geografisch bij Vlaanderen. Brussel heeft een meerderheid van franstaligen.
Maar: vlaams is niet synoniem aan nederlandstalig en waals is niet synoniem aan franstalig.
Brussel zit vol met franstalige vlamingen. Deze vlamingen zijn franstalig geworden om hun positie te verbeteren. (Vandaar opportunistisch).
Maar laat franstaligen lekker frans blijven spreken. Laat Brussel lekker tweetalig zijn. Van mij hoeven ze niet van taal te wisselen. Taaldwang is nooit goed. Friezen spreken ook fries...

Economisch gezien zal Brussel eerder voor Vlaanderen dan voor Wallonië kiezen. Misschien blijven ze zelfstandig maar een keuze voor Wallonië ligt niet voor de hand.

Brussel is anders dan de rest van Vlaanderen. Inderdaad. Brussel is ook anders dan Wallonië. Het is namelijk een internationale stad met een bijbehorende uitstraling.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 19:56   #56
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het nut geweest van 25 jaar federalisme in België?

Ik hoor en zie alleen maar communautaire conflicten tussen onze politici. De burgers zien hun weg niet meer in de doolhof van overheden. De hele constructie is erg duur en dat geld zou elders veel beter kunnen besteed worden (bijv. om de staatsschuld en zijn hoge intresten af te betalen).

Kortom, wie kan mij de voordelen geven van 25 jaar opgedrongen federalisme?
geen enkel omdat het een halfslachtig federalisme is met allerlei grendels, belletjes, toeters, en meer van dat fraais om een minderheid zoet te houden. Zie je we kunnen het toch eens zijn.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 20:15   #57
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Bedankt.
Je kunt dus aan je lijstje toevoegen: 5: Een ordinaire Flamingant (Hans1)
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 21:44   #58
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
geen enkel omdat het een halfslachtig federalisme is met allerlei grendels, belletjes, toeters, en meer van dat fraais om een minderheid zoet te houden. Zie je we kunnen het toch eens zijn.
Een halfslachtig federalisme inderdaad want federeren betekent samenbrengen en in België is het juist het tegenovergestelde dat men doet.
Oud 22 februari 2006, 22:12   #59
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet de mening van de Belgische bevolking niet.
Bij de Vlaamse onafhankelijkheid telt enkel de mening van de bevolking van het Vlaams gewest. (50% + 1 stem ja in referendum = onafhankelijkheid)

't is zoals bij een echtscheiding:
- de man zegt: "ik wil scheiden"
- de vrouw zegt: "ik ben tegen, en onze twee kinderen ook. Je hebt geen meerderheid, dus we blijven samen."

Denk je nu echt dat de rechter de echtscheiding zal verbieden, zolang de man geen (tweederde) meerderheid achter zich krijgt?

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 22 februari 2006 om 22:13.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 22:51   #60
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het nut geweest van 25 jaar federalisme in België?
Het federalisme heeft de weg vrijgemaakt voor het democratisch separatisme. Er is nu een Vlaase deelstaat, met vaste grenzen, een parlement, een regering, een administratie...

Een Vlaams parlement (met separatistische meerderheid) kan in twee jaar volkomen democratisch de onafhankelijkheid realiseren. We hebben de middelen om een referendum te organiseren op Vlaams grondgebied (ambtenaren om de verkiezingen te organiseren, schoolgebouwen om de stemhokjes te plaatsen, geld om een buitenlandse campagne te voeren).

Onze minister-president kan zich in de aanloop naar het referendum profileren als president: officiële bezoeken aan de regeringsleiders in den Haag, Berlijn, Londen, Washington. Telkens praat hij dan over eventuele erkenning van de onafhankelijkheid, lidmaatschap van internationale organisaties...

Zonder federalsime was dit onmogelijk. De Vlaamse provincies zouden nooit een gezamelijk referndum kunnen organiseren, zelfs al zaten hun provincieraden vol met Vlaamse separatisten.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be