![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is zo'n fascinerend verhaal, trouwens, dat jouw en mijn standpunt bundelt: het gaat over een groep apen op een Japans eiland. (Misschien ken je het, want het is een klassieker in de antropologie.) Vermits er weinig voedsel op het eiland is, dropt een schip (van de natuurbescherming of dergelijk) iedere bepaalde periode een last aardappelen op het eiland - anders vergaan de beestjes, en apen zijn tof, dus dat mag niet! Als de aardappelen eens wat te dicht bij het water worden gelost, proeven de apen dat de aardappeltjes veel lekkerder zijn: ze zijn immers gezouten. Een tijdje later krijgt de bemanning van het schip in de gaten dat de apen, al worden de aardappeltjes ver van de kustlijn gedropt, toch met de patatjes naar de zee lopen, hun patatje erin dompelen - om die zoute smaak te proeven, waardoor de aardappel heel wat lekkerder wordt (je zegt: smaken verschillen, maar als je altijd patatten moet eten, smaakt zo'n zoute patat eens wat beter). De kern van de zaak is: apen die in de jungle leven en een patat krijgen, zullen de kennis niet hebben om die in het zoute water te leggen: omdat het iets is dat ze niet van nature uit hebben meegekregen. Ze hebben echter wel het gevoel meegekregen om te onthouden, tijdens hun leven, dat aardappelen zo lekker zijn. Dat is het verschil tussen natuurlijke ongelijkheid (geen enkele aap heeft de ingeboren kennis dat-ie met een patat naar het zoute water moet lopen om die lekkerder te maken) en tussen sociale ongelijkheid (die bepaalde groep heeft die kennis opgedaan, een andere groep nog niet). Is daar iets mis mee, of moeten we alle apen gaan indoctrineren? Neen. Begrijp je?
Laatst gewijzigd door lombas : 2 maart 2006 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2. En jullie voeren kennelijk een verkeerde praxis uit, want we moeilijk stellen dat er al overdonderde verandering van bewustzijn is ontstaan bij de arbeiders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
Zover was ik ook al, en er bestaan eigenlijk 2 theorieën naast elkaar in de quantummechanica (zuiver theoretisch & voor de toepassing). Dat is dan ook de natuurwetenschap, het claimt uiteindelijk de waarheid te bereiken. Een menswetenschap kan dat niet. Hoe ga jij dan de kapitalistische idelogie kunnen bekampen bij bv. al de leugens over de SZ? Een duidelijke analyse maken en deze uitdragen lijkt mij nuttig. Engels en Marx hebben meer dan voldoende geschriften uitgewerkt over de werking van ideologie en burgerlijke filosofie. Natuurlijk, maar een beweging heeft ook denkers nodig. Hij was dan ook voortdurend overwerkt en kon soms ietswat te kort door de bocht gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Ik weet het niet. De beste manier om dat te weten te komen is door actief te zijn binnen de arbeidersbeweging en dagelijks met mensen te discussiëren. Tussenkomen aan de piketten (om 6 uur en niet om 11 uur), de wijken in trekken etc.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
2. Dat doen de meeste leden wel, alleen niet zo vaak onder de benaming van de KP. Misschien weet je dan ook waarom ik bij de Comac zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
Ja, en? Men neme bijvoorbeeld het feit dat vele kansarme kinderen sneller in TSO en BSO komen, is dit omdat zij dom zijn door hun genen e.d., of omdat ze door hun omgeving in die richting (onbewust) gestuurd worden (en dit patroon vaak maar al te graag bevestigd wordt)? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je gaat mij niet vertellen dat al die managers zulke pakken geld verdienen omdat ze talent hebben, dat een aantal super commerciële flut-musikanten miljoenen verdienen wegens hun talent... Dat is wel wat de propaganda ons wil wijsmaken; alsof het merendeel draait rond individuele verantwoordelijkheden en keuzes van het individu; alsof deze zwaar doorwegen in het leven of zelfs in de maatschjappij. Zulke zaken zijn fabeltjes van die de een deel van de ideologie vormen in deze samenleving, maar niettemin complete onzin zijn.
![]() |
![]() |
#109 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar niettemin is het ook juist dat kinderen met minder welstellende ouders gewoon in lagere richtingen terecht komen. In mijn eigen bescheiden stadje is het BSO en TSO in handen van het katholiek onderwijs, terwijl de enige staatsschool een Atheneum met enkel ASO. En de mensen uit de minder welgestelde klasse komen daar niet terecht...
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens; ik ben om 4 uur 's ochtends nog nooit een comac'er tegen gekomen aan een piket.
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Geen idee, activistisch zijn voor de Comac is voor na mijn thesis (Koen H. ging ermee akkoord, dus iedereen gelukkig). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Europees Commissaris
|
![]() De Vonk heeft nationaal 20 leden - 6 in Gent, waarvan 3 werkenden en 3 studenten. Hun blad verschijnt hoogstens nog om de drie maand.
Ik hoop dat ze mij niet kwalijk nemen dat ik dat hier plaats. Maar niettemin vind ik toch wel dat hiermee duidelijk is aangetoond; -Dat de meerderheid de juiste perspectieven heeft gesteld en juist handelde tijdens de uittreding uit de sociaal-democratie. Wij zijn immers gegroeid met factor 10 sinds de scheuring terwijl zij met 2/3 zijn geslonken. -Dat het SPa-rood slechts bestaat als schaam-lapje binnen de SPa, aangezien het onmogelijk is dat de Vonk met twintig man de leiding neemt van de 'oppositie' binnen de SPa en dat ze niet buitengegooid worden. Bovendien heeft de aandacht voor SPa-rood blijkbaar niet gezorgd voor groei in de organisatie, integendeel.
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 4 maart 2006 om 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() maar nee lombas, daarom ben je niet kleinburgerlijk, jij bént gewoon kleinburgerlijk
![]() dat is dan de eerste keer in 14 jaar of zo dat ik nog eens iets organisatorisch opvang van die mannen/vrouwen ![]() btw jonas, je hebt mss wel gelijk in je analyse over de ledenaantallen, maar kwantiteit is nog altijd niet de primaire doelstelling van een revolutionaire partij! |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders is het een "rebellenbeweging" of ten hoogste een "revoltebeweging".
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() @ Lombas. Klopt. Actief en goed geschoold lidmaatschap is het belangrijkste maar het komt er dan ook op aan om dat actief en geschoold lidmaatschap te vergroten en uit te bouwen iets (mocht dit kloppen) de Vonk de laatste 10 jaar ondanks de grote woorden en de denigrerende manier waarop ze iedere keer uithalen naar de "sekten" niet echt goed gelukt. Een organisatie die meer dan 10 keer groter is verwijten een sekte te zijn die los staat van de arbeidersbeweging komt niet echt goed over. Ik bedoel. Als wij een algemene ledenvergadering hebben in een provinciestad als Leuven dan zitten we met ongeveer 20 rond de tafel. |
|
![]() |
![]() |