![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Brusselse correctionele rechter bevoegd in proces tegen de politieke partij Front National
Op woensdag 4 juni 2003, heeft de 55ste Kamer van de Brusselse correctionele rechtbank zich bevoegd verklaard in de zaak tegen Daniël FERET (stichter-voorzitter en federaal volksvertegenwoordiger van het Front National), George-Pierre TONNELIER (bestuurslid en webmaster van de Internetsite van het FN), alsook de wettelijke vzw van het Front National. Het gaat om een klacht wegens inbreuken op de artikelen 1 en 3 van de antiracismewet van 30 juli 1981. Er was de juridisch zeer goed onderbouwde argumentatie, die preciseert wat bedoeld wordt met een politiek misdrijf. Samen met de Ligue des droits de l'homme (de Franstalige Liga voor Mensenrechten) en de MRAX (Mouvement contre le racisme, l'antisemitisme et la xénophobie), had het Centrum Leman zich burgerlijke partij gesteld in dit dossier. De klacht, die aan de basis ligt van deze juridische actie, was gebaseerd op een geheel van pamfletten en op het politiek programma van het Front National. Hieruit kan besloten worden dat het "discours" van het FN de bedoeling heeft om de Belgische en Europese bevolking, aan te zetten tot haat tegenover de niet-Europese vreemdelingen, meer bepaald door deze in verband te brengen met profiteurs, criminaliteit en onveiligheid, waarbij er een amalgaam wordt gemaakt van vreemdelingen en terrorisme.... De juridische uitspraak tegen het FN valt enkele maanden na de uitspraak van het Hof van Beroep van Brussel in het kader van het proces tegen de vzw's van het Vlaams Blok. Ter herinnering: na de Correctionele rechtbank had ook het Hof van Beroep zich onbevoegd verklaard, tegen de traditie van de Belgische rechtsleer in. Het standpunt dat de Correctionele Rechtbank van Brussel heeft ingenomen in de zaak "Front National", is tegengesteld aan de gerechtelijke uitspraken in de zaak van de drie vzw's van het Vlaams Blok. Het is nu wachten op de beslissing van het Hof van Cassatie in de zaak 'Vlaams Blok'
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even opmerken dat het Hof van Cassatie zich nooit inhoudelijk over iets uitspreekt: het Hof gaat enkel na als de procedures correct werden gevolgd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Er is hoe dan ook blijkbaar een evolutie aan de gang binnen justitie wat betreft de beeldvorming aangaande bevoegdheid om uitspraken te doen in dit soort zaken. De kritiek van de pers en de publieke opinie is justitie toch niet koud gebleven. Dat voorspelt voor het hof van cassatie.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een aanrader: leer eens iets over ons rechtsstelsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om uw gedachten wat te verlichten:
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() dit is een duidelijk voorbeeld van verkeerde informatie en het opzettelijk verspreiden van onwaarheden, natuurlijk om het Vlaams Blok in discrediet te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, die twee hebben helemaal geen verband. Het Hof oordeelt alleen over de procedure: heeft de rechtbank alle voorgeschreven bepalingen, richtlijnen en procedures gevolgd zoals de wet voorschrijft. Dat is alles. En natuurlijk is de uitspraak van het Hof even eerbiedwaardig als de andere rechtbanken. Alleen oordeelt zij nooit over de inhoud van een aanklacht, maar kijkt alleen na of lagere rechtbanken en -hoven de rechtsregels correct hebben gevolgd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ik weet niet Thomas wat je bedoeld met "de nachtmerry". Jan Van Den Berghe heeft toch duidelijk het verschil gemaakt tussen correctioneel en cassatie. De rechtszaken F.N en Vlaams Blok zijn totaal verschillend, maar dat is het juist wat je NIET wil duidelijk maken in je tekst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() De noodzaak voor Jan om het verschil tussen correctioneel en cassatie te onderstrepen is volgens hem er omdat ik ergens zou suggereren dat cassatie inhoudelijke uitspraken zou doen. Nergens schrijf ik dat echter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() inderdaad de twee zaken zijn correctioneel, maar qua inhoud kan een dossier verschillen, dat is wat ik bedoel, bij FN is er sprake van rascistische uitspraken wat niet het geval is bij het Vlaams Blok, of je dat laatste nu graag hoort of niet, dat zijn de feiten.
Moest ik als gewone burger in dezelfde situatie verkeren als het Vlaams Blok, zou ik bij iedere ongerechtvaardigde beschuldiging reageren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Al bij al is er een evolutie in goede zin vast te stellen: een andere rechter heeft anders geoordeeld. Dat zegt iets over hoezeer we de uitspraak over de onbevoegdheidsverklaring moeten met een korrel zout nemen. Bij eenzelfde proces voor het waalse blok (FN) acht een rechter zich plots wel bevoegd.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het hof van Cassatie kan alleen de procesvoering beoordelen. Deze kan niet anders doen dan zeggen dat die rechters gelijk hebben, wanneer er geen procedurefouten zijn gemaakt. Zover ik kan beoordelen heeft het centrum, en De "mensenrechtenorganisatie" toegegeven dat het een politiek geinspireerd proces is. Dus kunnen de rechters van burgerlijk, correctioneel alleen maar zeggen dat ze onbevoegd zijn. Wanneer de aanklager zegt dat het een politieke procesvoering is, dan moet het voor het hof van assisen. Zo klaar als een klontje. De slimme heeft zijn graf zelf gedolven, met zijn domme uitspraak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burger
|
![]() Het wordt dus afwachten... Ben wel benieuwd en heb er alle goede hoop in; De twee eerste slagen heeft het VB doorstaan, de derde zal het ook wel doorstaan...
![]() |
![]() |
![]() |