Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2006, 19:17   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Heel beklemmend inderdaad. Mijn ouders hebben kennissen op Tholen wonen en die zeiden altijd dat Tholen nog is "dichtgeplakt met krantenpapier". Een heel gesloten gemeenschap dus, waar enorm veel geroddeld wordt. Zij woonden buiten de bebouwde kom waar het nog wel meeviel, maar in de dorpen schijnt de 'sociale controle' (een eufemisme in dit geval) heel erg te zijn.
Inderdaad. Ik merk heel goed het verschil tussen bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen en de Zeeuwse eilanden. Gewoon een wereld van verschil. In Zeeuws-Vlaanderen zijn de mensen heel open; spreken je heel vlug aan en maken gauw een praatje. Die openheid delen ze met bijvoorbeeld de Oost-Vlamingen (Maldegem en omgeving) aan de overkant van de grens. In Middelburg voel ik gewoon dat mensen zich heel anders opstellen tegenover personen die ze niet kennen. Er wordt duidelijk afstand bewaard; men is er heel zakelijk. Vriendelijk, maar afstandelijk. In Zeeuws-Vlaanderen is men heel wat losser.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 19:19   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat je de Duitse cultuur hier tot de Angelsaksische rekent?

De Duitsers tot de Angelsaksische cultuur?!?!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 19:21   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
- Verschil in Godsdienst
Zegt het voort: er wonen meer katholieken in Nederland dan in Vlaanderen.

En er zijn in NL ook meer mensen die zich katholiek noemen dan mensen die zich protestants noemen.

Citaat:
- Verschil in koopgedrag (Vlamingen gaan 1 keer per week en kopen een 'voorraad' terwijl Nederlanders om de 2 dagen een beetje kopen)
Dat is echt onzin, zoals Jan aangeeft heeft dat meer met de tegenstelling stad-platteland te maken. In Rotterdam ga je nu eenmaal niet voor je plezier naar een supermarkt: groot, druk, rijen bij de kassa, plaatsje zoeken op de parkeerplaats ver van de ingang, etc. Afijn, je kunt gewoon niet even snel boodschappen doen, daar moet je tijd voor uittrekken. In zo'n situatie ga je automatisch in één keer alle boodschappen voor de hele week doen.
Hier op het platteland in Drenthe zijn de supermarkten kleiner en rustiger, waardoor je er wel even snel langs kunt rijden voor een paar boodschappen. Hier hoef je dus niet alles in één keer te halen, maar kun je je inkopen spreiden over de week.

Citaat:
- Verschil in taal ('schoon' is mooi in Vlaanderen en proper in Holland)
Zulke kleine verschillen zorgen er echt niet voor dat ik mijzelf niet verstaanbaar kan maken in Vlaanderen, of andersom een Vlaming zich niet verstaanbaar kan maken in Nederland.

Binnen Nederland zijn er trouwens ook behoorlijk grote verschillen in uitspraak en ook in woordenschat. Mensen uit dialectgebieden (Noordoost-Nederland, Limburg, Zeeland, steden in de Randstad) hebben een afwijkende tongval en gebruiken ook specifieke woorden.

Citaat:
- In Nederland is er een sterk Oranje-gevoel, terwijl dat met de rode Duivels minder is.
Dat heeft meer met de verbondenheid met het land te maken. Dat 'Oranjegevoel' is dan ook niet beperkt tot het voetbal.

Citaat:
- Nederlanders zijn chauvenistisch
Toch niet in de mate van de uitvinders van het chauvinisme, de Fransen. Nederlanders zijn over het algemeen best kritisch op hun land en in ieder geval niet zo verwaand dat ze denken dat hun land het centrum van het universum is.

Citaat:
- En tenslotte het cliché: Hollanders zijn gierig en Vlamingen bourgondiërs
Een nadere blik leert dat 'gierig' eerder 'zuinig' moet zijn en 'bourgondisch' eerder een klasseverschil dan een landelijk verschil is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 19:24   #44
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

De Duitsers tot de Angelsaksische cultuur?!?!
Leek mij ook een beetje onzinnig, maar ja, jij ziet een goede organisatie blijkbaar als een Angelsaksisch kenmerk. En wij maar denken dat Gründlichkeit en Pünktlichkeit typisch Duitse kenmerken zijn.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 maart 2006 om 19:25.
Oud 19 maart 2006, 19:28   #45
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Van aan de Vlaams-Nederlandse grens tot aan Antwerpen ligt het in Vlaanderen.
Hmm, ik dacht dat de Westerschelde pas op de staatsgrens begint. Antwerpen ligt toch aan de Schelde?
Oud 19 maart 2006, 19:32   #46
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad. Ik merk heel goed het verschil tussen bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen en de Zeeuwse eilanden. Gewoon een wereld van verschil. In Zeeuws-Vlaanderen zijn de mensen heel open; spreken je heel vlug aan en maken gauw een praatje. Die openheid delen ze met bijvoorbeeld de Oost-Vlamingen (Maldegem en omgeving) aan de overkant van de grens. In Middelburg voel ik gewoon dat mensen zich heel anders opstellen tegenover personen die ze niet kennen. Er wordt duidelijk afstand bewaard; men is er heel zakelijk. Vriendelijk, maar afstandelijk. In Zeeuws-Vlaanderen is men heel wat losser.
Heeft dat ook te maken met de religieuze achtergrond, of is die openheid hetzelfde in de protestantse dorpen van Zeeuws-Vlaanderen?
Oud 19 maart 2006, 19:39   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft dat ook te maken met de religieuze achtergrond, of is die openheid hetzelfde in de protestantse dorpen van Zeeuws-Vlaanderen?
Ik merk toch weinig verschil tussen Retranchement (protestants) en Sluis of Aardenburg (gemengd).
Oud 19 maart 2006, 19:51   #48
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haalt u dat vandaan??? Dit lijkt me eerder een verschil tussen de stad en het platteland.

Ik las het nochtans laatst in een artikel in Het Laatste Nieuws, waarin één of andere professor het had over de overname van een Nederlandse winkelketen door Colruyt.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 19:52   #49
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik merk toch weinig verschil tussen Retranchement (protestants) en Sluis of Aardenburg (gemengd).
Hmm, dat had ik niet verwacht. Ik vraag me af hoe de situatie dan in de 'Zak van Zuid-Beveland' is, waar er ook enkele katholieke dorpen zijn.

Overigens, zijn Sluis en Aardenburg niet in overgrote meerderheid katholiek?
Oud 19 maart 2006, 19:56   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmm, ik dacht dat de Westerschelde pas op de staatsgrens begint. Antwerpen ligt toch aan de Schelde?
Hmm... Met wat verbeelding kan je het water voor de kust van Knokke-Heist tot de Westerschelde rekenen
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:04   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee. In Aardenburg is er een protestantse en een katholieke kerk. In Retranchement is er een gereformeerde kerk.
Oud 19 maart 2006, 20:05   #52
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zegt het voort: er wonen meer katholieken in Nederland dan in Vlaanderen.
Inderdaad, Vlaanderen is van oosprong katholiek en Nederland Calvinistisch, dit calvinisme uit zich nog in zogenaamde 'zuinigheid'. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, in Vlaanderen zijn er ook protestanten, als is dit slechts een minderheid.

Citaat:
Dat is echt onzin, zoals Jan aangeeft heeft dat meer met de tegenstelling stad-platteland te maken. In Rotterdam ga je nu eenmaal niet voor je plezier naar een supermarkt: groot, druk, rijen bij de kassa, plaatsje zoeken op de parkeerplaats ver van de ingang, etc. Afijn, je kunt gewoon niet even snel boodschappen doen, daar moet je tijd voor uittrekken. In zo'n situatie ga je automatisch in één keer alle boodschappen voor de hele week doen.
Hier op het platteland in Drenthe zijn de supermarkten kleiner en rustiger, waardoor je er wel even snel langs kunt rijden voor een paar boodschappen. Hier hoef je dus niet alles in één keer te halen, maar kun je je inkopen spreiden over de week.
tja, als u het zegt. Men kan de Vlaamse dagbladpers al niet meer geloven, het is toch wel erg, tegenwoordig.

Citaat:
Zulke kleine verschillen zorgen er echt niet voor dat ik mijzelf niet verstaanbaar kan maken in Vlaanderen, of andersom een Vlaming zich niet verstaanbaar kan maken in Nederland.
Ik zeg niet dat u mij niet zult verstaan, maar als ik naar een schoon meisje fluit, zult u misschien even raar opkijken.

Citaat:
Binnen Nederland zijn er trouwens ook behoorlijk grote verschillen in uitspraak en ook in woordenschat. Mensen uit dialectgebieden (Noordoost-Nederland, Limburg, Zeeland, steden in de Randstad) hebben een afwijkende tongval en gebruiken ook specifieke woorden.
ja, maar ik heb het hier over de standaardtaal en niet de respectievelijke dialecten.

Citaat:
Dat heeft meer met de verbondenheid met het land te maken. Dat 'Oranjegevoel' is dan ook niet beperkt tot het voetbal.
In België is er zeer weinig verbondenheid, dat is juist het verschil

Citaat:
Toch niet in de mate van de uitvinders van het chauvinisme, de Fransen. Nederlanders zijn over het algemeen best kritisch op hun land en in ieder geval niet zo verwaand dat ze denken dat hun land het centrum van het universum is.
Neen, maar Hollands Gulden eeuw is soms nog niet zo heel lang geleden

Citaat:
Een nadere blik leert dat 'gierig' eerder 'zuinig' moet zijn en 'bourgondisch' eerder een klasseverschil dan een landelijk verschil is.
Met gierig bedoel ik: een afkeer hebben van financiële uitgaven. Ik heb trouwens een Hollandse kameraad, die er een sport van maakt om op café niet te drinken, als hij zelf moet betalen, maar wel een duurder "biertje" vraagt als men hem trakteert.

Met bourgondisch bedoel ik: een persoon die van de geneugten des levens zoveel mogelijk wil genieten, zoals daar zijn, lekker eten en drinken, maar natuurlijk ook, om den brode werken. Hebt u ooit al eens op een lokaal Vlaams Mosselfestijn geweest van een plaatselijke duivenverbond? Daar snuif je de volkssfeer op: dat zijn de enige echte Vlamingen. Zij kunnen een heerlijk streekbiertje en een goede fles wijn appreciëren, de Walen zelfs misschien nog meer.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:06   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
Even nagekeken bij de volkstelling van 1960, toen bijna elke plaats nog een eigen gemeente was:

Aardenburg: 76% katholiek, 21% protestants
Sluis: 68% katholiek, 28% protestants
Retranchement: 3% katholiek, 79% protestants
Oud 19 maart 2006, 20:08   #54
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Sluis was toch een Vlaamse stad, in den tijd?
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:13   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, Vlaanderen is van oosprong katholiek en Nederland Calvinistisch, dit calvinisme uit zich nog in zogenaamde 'zuinigheid'. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, in Vlaanderen zijn er ook protestanten, als is dit slechts een minderheid.
Dit is nu wel de grootste onzin! Wat moeten we hier verstaan onder "van oorsprong"? Wanneer laat u die "oorsprong" dan beginnen? In de vroege middeleeuwen? Ten tijde van de reformatie? In de 19e eeuw?

Vlaanderen als Nederland waren ooit eens bevolkt door heidense Germanen die later bekeerd werden tot het katholicisme. Later komen er in de Nederlanden allerlei ketterse stromingen voor (al ooit gehoord van de bogarden???). In de tijd van de reformatie schiet het protestantisme het eerst wortel in wat later Vlaanderen zal worden...

Daar gaat dus uw "van oorsprong"...
Oud 19 maart 2006, 20:15   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Klauwaert;1587713Ik zeg niet dat u mij niet zult verstaan, maar als ik naar een schoon meisje fluit, zult u misschien even raar opkijken.
[/QUOTE]

In Zeeuws-Vlaanderen en in Noord-Brabant zal men helemaal niet verbaasd of raar opkijken. Daar kent men het woord "schoon" ook in de betekenis van "mooi".

Een paar woorden verschil beschouw ik trouwens niet als een onoverkomelijke hinderpaal. Al ooit eens het verschil gehoord tussen wat een Beier spreekt en wat je in Noord-Duitsland hoort? Zelfs als men Standaardduits spreekt!!!
Oud 19 maart 2006, 20:16   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met bourgondisch bedoel ik: een persoon die van de geneugten des levens zoveel mogelijk wil genieten, zoals daar zijn, lekker eten en drinken, maar natuurlijk ook, om den brode werken. Hebt u ooit al eens op een lokaal Vlaams Mosselfestijn geweest van een plaatselijke duivenverbond? Daar snuif je de volkssfeer op: dat zijn de enige echte Vlamingen. Zij kunnen een heerlijk streekbiertje en een goede fles wijn appreciëren, de Walen zelfs misschien nog meer.
Ga naar de schuttersfeesten in Nederlands-Limburgs en je merkt er dezelfde bourgondische gezelligheid. Kortom, dat heeft niets met die staatsgrens te maken.
Oud 19 maart 2006, 20:32   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen zijn er slechts enkele dorpen van oudsher (d.i. sinds de Reformatie) protestants. In Nederland heeft zeker eenderde van het grondgebied en 40% van de bevolking een katholieke achtergrond. Dat is toch wel even wat anders. Volgens grootschalige enquêteonderzoeken van het CBS, waaraan mijn vader toevallig kort geleden heeft meegewerkt (weten we in ieder geval zeker dat ze die cijfers niet uit hun duim zuigen ), noemt vandaag nog altijd 30% van de Nederlanders zich katholiek. Dat zijn 4,9 miljoen mensen. Volgens de kerk zelf waren het er in 2000 5,1 miljoen, maar daar zitten ook doopleden bij die zichzelf niet meer als katholiek beschouwen. 4,9 miljoen, zoveel katholieken zullen er in Vlaanderen niet meer zijn. Tegelijkertijd noemt nog 21% van de Nederlanders zich protestants.

Citaat:
tja, als u het zegt. Men kan de Vlaamse dagbladpers al niet meer geloven, het is toch wel erg, tegenwoordig.
Och, ik merk regelmatig fouten in de Nederlandse en Vlaamse pers als het gaat om wederzijdse berichtgeving. Als je je daar iedere keer druk over moet maken, blijf je jezelf ergeren. Ik ben allang blij dat er steeds meer wederzijdse berichtgeving over Nederland en Vlaanderen is. Dan zullen die fouten vanzelf wel minder worden hoop ik.

Citaat:
Ik zeg niet dat u mij niet zult verstaan, maar als ik naar een schoon meisje fluit, zult u misschien even raar opkijken.
Misschien wel. Volgens sommigen kun je daar nl. op Rotterdam Centraal een bekeuring voor krijgen.

Net als met Afrikaans vinden de meeste Nederlanders zulke verschillen wel leuk. Het zou pas saai worden als je allemaal hetzelfde zouden spreken.

Citaat:
ja, maar ik heb het hier over de standaardtaal en niet de respectievelijke dialecten.
Ik bedoelde ook het gebruik van die woorden in de standaardtaal.

Citaat:
Met gierig bedoel ik: een afkeer hebben van financiële uitgaven. Ik heb trouwens een Hollandse kameraad, die er een sport van maakt om op café niet te drinken, als hij zelf moet betalen, maar wel een duurder "biertje" vraagt als men hem trakteert.
Het ligt eraan om welke financiële uitgaven het gaat. Trakteren gebeurt in Nederland ook wel, dat zal aan de individuele persoon liggen. Datzelfde geldt voor andere uitgaven.

Citaat:
In dat opzicht is het zuiden van Nederland, het katholieke deel inderdaad, net zo bourgondisch. Maar in Nederland vinden ook feesten plaats hoor, zelfs hier in het 'hoge noorden'. Of die er net zo aan toe gaan weet ik niet, want ik ben inderdaad nog nooit op een mosselfestijn van een plaatselijk duivenverbond geweest.
Oud 19 maart 2006, 20:40   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Geen idee. In Aardenburg is er een protestantse en een katholieke kerk. In Retranchement is er een gereformeerde kerk.
Vreemd, volgens de volkstellingcijfers van 1960 waren er in Retranchement 72% Nederlands Hervormden en slechts 7% gereformeerden. De overgrote meerderheid van de bevolking kerkte dan blijkbaar ergens anders.
Oud 19 maart 2006, 20:44   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemd, volgens de volkstellingcijfers van 1960 waren er in Retranchement 72% Nederlands Hervormden en slechts 7% gereformeerden. De overgrote meerderheid van de bevolking kerkte dan blijkbaar ergens anders.
Misschien heb ik het bij het verkeerde einde, maar ik dacht dat er in Retranchement een gereformeerde kerk (eentje van de reeks "Vrijgemaakt"). Ofwel bestaan er twee protestantse genootschappen in R.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be