![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#43 | |||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Zegt het voort: er wonen meer katholieken in Nederland dan in Vlaanderen.
En er zijn in NL ook meer mensen die zich katholiek noemen dan mensen die zich protestants noemen. Citaat:
Hier op het platteland in Drenthe zijn de supermarkten kleiner en rustiger, waardoor je er wel even snel langs kunt rijden voor een paar boodschappen. Hier hoef je dus niet alles in één keer te halen, maar kun je je inkopen spreiden over de week. Citaat:
Binnen Nederland zijn er trouwens ook behoorlijk grote verschillen in uitspraak en ook in woordenschat. Mensen uit dialectgebieden (Noordoost-Nederland, Limburg, Zeeland, steden in de Randstad) hebben een afwijkende tongval en gebruiken ook specifieke woorden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#44 |
|
|
Leek mij ook een beetje onzinnig, maar ja, jij ziet een goede organisatie blijkbaar als een Angelsaksisch kenmerk. En wij maar denken dat Gründlichkeit en Pünktlichkeit typisch Duitse kenmerken zijn.
Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 maart 2006 om 19:25. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ik las het nochtans laatst in een artikel in Het Laatste Nieuws, waarin één of andere professor het had over de overname van een Nederlandse winkelketen door Colruyt.
|
|
|
|
#49 | |
|
|
Citaat:
Overigens, zijn Sluis en Aardenburg niet in overgrote meerderheid katholiek? |
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#52 | |||||||
|
Burger
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met bourgondisch bedoel ik: een persoon die van de geneugten des levens zoveel mogelijk wil genieten, zoals daar zijn, lekker eten en drinken, maar natuurlijk ook, om den brode werken. Hebt u ooit al eens op een lokaal Vlaams Mosselfestijn geweest van een plaatselijke duivenverbond? Daar snuif je de volkssfeer op: dat zijn de enige echte Vlamingen. Zij kunnen een heerlijk streekbiertje en een goede fles wijn appreciëren, de Walen zelfs misschien nog meer.
|
|
|
|
#53 | |
|
|
Citaat:
Aardenburg: 76% katholiek, 21% protestants Sluis: 68% katholiek, 28% protestants Retranchement: 3% katholiek, 79% protestants |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
|
Sluis was toch een Vlaamse stad, in den tijd?
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vlaanderen als Nederland waren ooit eens bevolkt door heidense Germanen die later bekeerd werden tot het katholicisme. Later komen er in de Nederlanden allerlei ketterse stromingen voor (al ooit gehoord van de bogarden???). In de tijd van de reformatie schiet het protestantisme het eerst wortel in wat later Vlaanderen zal worden... Daar gaat dus uw "van oorsprong"... |
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
[quote=Klauwaert;1587713Ik zeg niet dat u mij niet zult verstaan, maar als ik naar een schoon meisje fluit, zult u misschien even raar opkijken.
[/QUOTE] In Zeeuws-Vlaanderen en in Noord-Brabant zal men helemaal niet verbaasd of raar opkijken. Daar kent men het woord "schoon" ook in de betekenis van "mooi". Een paar woorden verschil beschouw ik trouwens niet als een onoverkomelijke hinderpaal. Al ooit eens het verschil gehoord tussen wat een Beier spreekt en wat je in Noord-Duitsland hoort? Zelfs als men Standaardduits spreekt!!! |
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#58 | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Net als met Afrikaans vinden de meeste Nederlanders zulke verschillen wel leuk. Het zou pas saai worden als je allemaal hetzelfde zouden spreken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#59 |
|
|
Vreemd, volgens de volkstellingcijfers van 1960 waren er in Retranchement 72% Nederlands Hervormden en slechts 7% gereformeerden. De overgrote meerderheid van de bevolking kerkte dan blijkbaar ergens anders.
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Misschien heb ik het bij het verkeerde einde, maar ik dacht dat er in Retranchement een gereformeerde kerk (eentje van de reeks "Vrijgemaakt"). Ofwel bestaan er twee protestantse genootschappen in R.
|
|
|
|