Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2006, 16:40   #1
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard - De jonge chauffeur en zijn dure verzekering -

Vande Lanotte wil werk maken van dure autoverzekeringen voor jongeren;

Citaat:
Ook een aantal heffingen op verzekeringen kunnen we afschaffen. Vooral de prijs van autoverzekeringen voor jongeren moet naar omlaag.
En gelijk heeft hij!!
Autoverzekeringen voor jongeren zijn te duur. Het is onaanvaardbaar dat jonge chauffeurs die ongevalvrij rijden, zich blauw betalen aan de verzekeringssector. Een sector die jaarlijks met trots haar winsten bekend maakt aan haar aandeelhouders.

Naar mijn mening mogen ze de praktische rijexamens wat verstrengen. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Laatst gewijzigd door Havana : 20 maart 2006 om 16:41.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 16:47   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht

En gelijk heeft hij!!
Autoverzekeringen voor jongeren zijn te duur. Het is onaanvaardbaar dat jonge chauffeurs die ongevalvrij rijden, zich blauw betalen aan de verzekeringssector. Een sector die jaarlijks met trots haar winsten bekend maakt aan haar aandeelhouders.

Naar mijn mening mogen ze de praktische rijexamens wat verstrengen. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.
en hoe wil je de praktische rijexamens nog verstrengen?
Oud 20 maart 2006, 17:00   #3
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
en hoe wil je de praktische rijexamens nog verstrengen?
Ik zal dit illustreren met een voorbeeld:

Toen ik in de wachtzaal zat van zulk examencentrum, keek ik naar een meisje van amper net 18 (ik schat haar leeftijd, maar ik zal er niet ver langs zitten) dat net haar parkeerexamen aan het afleggen was.

Veel bakte ze er naar mijn mening niet van, maar ze mocht toch de baan op !!! De instructeur heeft zich misschien laten verleiden door het wulps gedrag van de blonde deerne , maar ik nadat ik dat schouwspel had gezien, was ik redelijk overtuigd van mijn slaagkansen.

De enkelingen die door hun rijexamen spartelen, ondanks dat ze niet bekwaam zijn om met de wagen te rijden op de openbare weg, zorgen ervoor dat de jeugd met de vinger wordt gewezen.

Het is een vaak een subjectieve zaak:
de ene wordt gebuisd voor een klein foutje, de andere slaagt ondanks enkele fouten. Het hangt vaak af van de instructeur: dat zijn namelijk ook maar mensen.
Toch geloof ik ook dat die mensen hun best doen om objectief te zijn.
Oud 20 maart 2006, 17:31   #4
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:

Toen ik in de wachtzaal zat van zulk examencentrum, keek ik naar een meisje van amper net 18 (ik schat haar leeftijd, maar ik zal er niet ver langs zitten) dat net haar parkeerexamen aan het afleggen was.

Veel bakte ze er naar mijn mening niet van, maar ze mocht toch de baan op !!! De instructeur heeft zich misschien laten verleiden door het wulps gedrag van de blonde deerne , maar ik nadat ik dat schouwspel had gezien, was ik redelijk overtuigd van mijn slaagkansen.

De enkelingen die door hun rijexamen spartelen, ondanks dat ze niet bekwaam zijn om met de wagen te rijden op de openbare weg, zorgen ervoor dat de jeugd met de vinger wordt gewezen.

de ene wordt gebuisd voor een klein foutje, de andere slaagt ondanks enkele fouten. Het hangt vaak af van de instructeur: dat zijn namelijk ook maar mensen.
Volgens mij ben jij nog een achterlijke vent aan wie de ontwikkelingen van de laatste 40 jaar voorbij gegaan zijn. Blonde vrouwen als dom beschouwen zegt eigenlijk meer over jouw intelligente eigenschappen dan over de slimheid van vrouwen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 17:36   #5
Jeng
Burger

Standaard

Citaat:
Fout. Een verzekering baseert zich op statistieken. Een enkeling zal het dus niet zijn.

Dit is gewoonweg plat populisme van Vande Lanotte, die hiermee nieuwe kiezers wilt binnenhalen.

Laatst gewijzigd door Jeng : 20 maart 2006 om 17:36.
Jeng is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 17:53   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En gelijk heeft hij!!

Hoe kunt ge weten dat een beginnende chauffeur ongevalvrij gaat rijden?
Het lijkt mij logisch dat deze een hoge premie betaald bij wijze van borg.
Ik vind wel dat de premie voor jongeren veel sneller zouden moeten dalen na een jaar ongevalvrij rijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 22:51   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

instructeurs beslissen helemaal niet of iemand geslaagd is of niet.
meer nog, als ze hun mond opendoen tijdens het examen, kan dat leiden tot een buis voor de leerling. Instructeurs mogen enkel ingrijpen of een opmerking geven wanneer de veiligheid van een weggebruiker in gevaar is.

Maar goed, ik veronderstel dat we instructeur in je tekst moeten vervangen door 'examinator'.

Ik heb zowat m'n hele leven samengewoond met een instructeur. Iedere avond kreeg ik dan de verhalen over de examens te horen. Nu is dat slechts een paar keer in de week, maar het lijkt me nog steeds representatief Als hij kritiek geeft op de examinatoren (en dat is het geval - met een aantal van hen heeft hij niet bepaald een vriendschappelijke relatie) is het vooral dat ze streng zijn en buizen voor idiote fouten die het buizen niet waard zijn (bijv. niet stoppen voor een zebrapad omdat 10 meter verder iemand mogelijks wat aanstalten deed om over te steken, en die persoon ook moeilijk zichtbaar was omdat er een vrachtwagen naast de leerling rijdt). Dit is een zware overtreding, dus sowieso gebuisd.
Af en toe uit hij ook z'n twijfels, maar als iemand waarover hij twijfelt een perfect examen aflegt, moet je die dan buizen?

Het reglement is nu zo dat je voor de minste fout kunt buizen.
Wat wil je daar nu nog aan verstrengen? Dat je kunt buizen omdat iemand zenuwachtig zit in z'n auto? Dat je kunt buizen omdat iemand een beetje groen uitslaat als hij tijdens het examen opeens in een heel drukke en onoverzichtelijke situatie terechtkomt? Of omdat iemand een fout maakt in een onverwachte situatie, uit stress?

Onlangs nog kreeg ik het verhaal te horen van iemand die meteen gebuisd was omdat ze op haar examen een stukje over de lijn was gereden voor het rode licht omdat een ambulance dringend door wilde. Hoewel de meeste mensen dat doen in zo'n situatie, mag dat dus niet. Je mag niet door 't rood rijden, ook geen klein beetje. Dat maske was gewoon in paniek, die wou uitwijken voor die ambulance, en hup, gebuisd. Wat zou jij willen, dat ze ook nog eens voor de rest van haar leven geen rijbewijs kan halen omdat ze "door het rood reed op haar examen"???
Oud 21 maart 2006, 08:56   #8
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Volgens mij ben jij nog een achterlijke vent aan wie de ontwikkelingen van de laatste 40 jaar voorbij gegaan zijn. Blonde vrouwen als dom beschouwen zegt eigenlijk meer over jouw intelligente eigenschappen dan over de slimheid van vrouwen.
het was toeval. Daar kan ik niets aan doen. Waarom zou ik blonde vrouwen als dom bestempelen?
Oud 21 maart 2006, 08:57   #9
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeng Bekijk bericht
Fout. Een verzekering baseert zich op statistieken. Een enkeling zal het dus niet zijn.

Dit is gewoonweg plat populisme van Vande Lanotte, die hiermee nieuwe kiezers wilt binnenhalen.
Statistieken?
de statistiek van de jongere of de statistiek van degene die ongevallen veroorzaakt?
Ik ben ongevalvrij, maar zit wel in de jongerestatistiek hé! Fijn is dat!
Oud 21 maart 2006, 09:16   #10
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
instructeurs beslissen helemaal niet of iemand geslaagd is of niet.
meer nog, als ze hun mond opendoen tijdens het examen, kan dat leiden tot een buis voor de leerling. Instructeurs mogen enkel ingrijpen of een opmerking geven wanneer de veiligheid van een weggebruiker in gevaar is.

Maar goed, ik veronderstel dat we instructeur in je tekst moeten vervangen door 'examinator'.

Ik heb zowat m'n hele leven samengewoond met een instructeur. Iedere avond kreeg ik dan de verhalen over de examens te horen. Nu is dat slechts een paar keer in de week, maar het lijkt me nog steeds representatief Als hij kritiek geeft op de examinatoren (en dat is het geval - met een aantal van hen heeft hij niet bepaald een vriendschappelijke relatie) is het vooral dat ze streng zijn en buizen voor idiote fouten die het buizen niet waard zijn (bijv. niet stoppen voor een zebrapad omdat 10 meter verder iemand mogelijks wat aanstalten deed om over te steken, en die persoon ook moeilijk zichtbaar was omdat er een vrachtwagen naast de leerling rijdt). Dit is een zware overtreding, dus sowieso gebuisd.
Af en toe uit hij ook z'n twijfels, maar als iemand waarover hij twijfelt een perfect examen aflegt, moet je die dan buizen?

Het reglement is nu zo dat je voor de minste fout kunt buizen.
Wat wil je daar nu nog aan verstrengen? Dat je kunt buizen omdat iemand zenuwachtig zit in z'n auto? Dat je kunt buizen omdat iemand een beetje groen uitslaat als hij tijdens het examen opeens in een heel drukke en onoverzichtelijke situatie terechtkomt? Of omdat iemand een fout maakt in een onverwachte situatie, uit stress?

Onlangs nog kreeg ik het verhaal te horen van iemand die meteen gebuisd was omdat ze op haar examen een stukje over de lijn was gereden voor het rode licht omdat een ambulance dringend door wilde. Hoewel de meeste mensen dat doen in zo'n situatie, mag dat dus niet. Je mag niet door 't rood rijden, ook geen klein beetje. Dat maske was gewoon in paniek, die wou uitwijken voor die ambulance, en hup, gebuisd. Wat zou jij willen, dat ze ook nog eens voor de rest van haar leven geen rijbewijs kan halen omdat ze "door het rood reed op haar examen"???
Ik kan je volgen in je standpunt.
Doch, het klinkt misschien wat verontrustend, maar toch zijn er mensen, die ondanks hun rij-onbekwaamheid, een rijbewijs vastkrijgen. En dankzij die enkelingen betaalt een hele generatie.
Ik haal enkel toch enkel maar feiten aan !?!
Oud 21 maart 2006, 09:45   #11
Jeng
Burger

Standaard

Citaat:
Statistieken?
de statistiek van de jongere of de statistiek van degene die ongevallen veroorzaakt?
Als uw leeftijdsgenoten eens wat rustiger zouden rijden, zouden de risico's op ongevallen in de statistieken verminderen (als men dan daadwerkelijk minder ongevallen veroorzaakt) waardoor uw premie zal verminderen.

Ps: ik ben zelf ook een jongere die ongevalvrij is.

Opmerking: Voor wie het niet weet, de meeste ongevallen gebeuren op fases waarbij 1 auto stilstaat. Onder andere parkeren. Een goed beleid van de overheid zou dus al veel kunnen verhelpen.
Oud 21 maart 2006, 09:50   #12
Havana
Europees Commissaris

Standaard

In Nederland hebben ze het rijexamen volledig vernieuwd, om naar eigen zeggen, de verkeersveiligheid bij de bron aan te pakken.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/ce...1141133094.pdf

Maar soit, het ging niet over examens, maar over verzekeringen...
Oud 21 maart 2006, 09:57   #13
Jeng
Burger

Standaard

Een stelling: Ken men het ook niet zien van een vorm van solidariteit dat elke jongere iets meer betaald, zodat de brokkenmakers dan iets minder moeten betalen?

Laatst gewijzigd door Jeng : 21 maart 2006 om 09:58.
Jeng is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 10:11   #14
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een stelling: Ken men het ook niet zien van een vorm van solidariteit dat elke jongere iets meer betaald, zodat de brokkenmakers dan iets minder moeten betalen?
Premies van 900 euro is toch wat veel vind ik zelf.
Het gevolg is dat veel jonge chauffeurs zich op de naam van hun ouders laten verzekeren. Hiermee worden evenwel risico's genomen, want eigenlijk leggen ze een valse verklaring af en plegen ze fraude.
Dit zou wel eens een probleem kunnen worden wanneer er iets ernstig gebeurt en de verzekeraar de feitelijke situatie eens onderzoekt.

De leeftijd mag niet tè veel meespelen de hoogte van de premie. (ook ouderen betalen meer)
Oud 21 maart 2006, 10:30   #15
Jeng
Burger

Standaard

Citaat:
Het gevolg is dat veel jonge chauffeurs zich op de naam van hun ouders laten verzekeren. Hiermee worden evenwel risico's genomen, want eigenlijk leggen ze een valse verklaring af en plegen ze fraude.
Dit zou wel eens een probleem kunnen worden wanneer er iets ernstig gebeurt en de verzekeraar de feitelijke situatie eens onderzoekt.
Als de jongere als 1ste bestuurder staat ingeschreven, is er geen enkel probleem.

Als de jongere niet als 1ste bestuurder is ingeschreven, zal evenwel de verzekeringsmaatschappij zo veel mogelijk proberen te doen om te bewijzen dat de jongere de 1ste bestuurder was, wat een heel groot probleem zal leveren voor de jongere. Namelijk de niet uitbetaling en verhaalrecht op de jongere.
Oud 21 maart 2006, 11:45   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Statistieken?
Van jongeren die ongevallen veroorzaken.
Ik ben al veertig jaar ongevalvrij en zit ook in de statistiek die mijn premie bepaald.
Oud 21 maart 2006, 11:55   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan je volgen in je standpunt.
Doch, het klinkt misschien wat verontrustend, maar toch zijn er mensen, die ondanks hun rij-onbekwaamheid, een rijbewijs vastkrijgen. En dankzij die enkelingen betaalt een hele generatie.
Ik haal enkel toch enkel maar feiten aan !?!
Statistieken wijzen ook uit dat rijdbekwaamheid alleen niet bepalend is voor het aantal ongevallen. Mensen die (denken) rijdbekwaam te zijn kunnen meer risico’s nemen.
Wees gerust, iedereen weet dat men niet door het rood licht mag rijden, toch zie ik het dagelijks gebeuren.
Oud 21 maart 2006, 11:59   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de jongere als 1ste bestuurder staat ingeschreven, is er geen enkel probleem.

Als de jongere niet als 1ste bestuurder is ingeschreven, zal evenwel de verzekeringsmaatschappij zo veel mogelijk proberen te doen om te bewijzen dat de jongere de 1ste bestuurder was, wat een heel groot probleem zal leveren voor de jongere. Namelijk de niet uitbetaling en verhaalrecht op de jongere.
Precies.
Maar de jongere begint dan wel op de bonus malus van beginnend chauffeur en niet die van de ouder.
Hij bespaart dus alleen op de premie van jongere.
Oud 21 maart 2006, 12:52   #19
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het lijkt mij logisch dat deze een hoge premie betaald bij wijze van borg.
...En deze dus na een ongevalvrij jaar die borg teruggestort krijgt?
Oud 21 maart 2006, 13:06   #20
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Premies van 900 euro is toch wat veel vind ik zelf.

De leeftijd mag niet tè veel meespelen de hoogte van de premie. (ook ouderen betalen meer)
In 1993 heeft de socialist Willy Claes beslist dat er differentiatie mag gebeuren op basis van leeftijd. Gelieve bij hem of bij een andere socialist uw beklag te gaan doen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be