![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() Wanneer zal de BUB de oude teksten herinvoeren?
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
naif manneke toch. Denkt ge nu echt dat iedereen meezong? Inderdaad iedereen die de brabancone kent zingt em mee. En die wordt nergens echt geleerd. Jullie moeten toch altijd op iets zijken he. Ene opent iets en de schoothondjes komen een foute stelling verdedigen.
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ten tweede, dat familieliedje van de Saksen-Coburgers, ook wel "brabançonne" genoemd, is bij zeer weinig Vlamingen gekend. En dat is maar goed ook. Buiten wat melodieus mee-neuriën komt men meestal niet. Een bewijs dat het belgikske als bestaande staat gewoon niet aanspreekt bij haar inwoners, als men dat vergelijkt met de buurlanden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk had Vlaanderen er beter aan gedaan het Wilhelmus te behouden (voor de eigenlijk ontstaan van de Vlaamse Leeuw zong men hier immers het Nederlands volkslied, en zelfs ook lang erna - in een boek over kardinaal Mercier staat beschreven hoe de Vlaamse studenten tijdens een huldeparade te Leuven bij de eretribune bleven staan en er uit volle borst het Wilhelmus zongen... tot grote woede van Mercier). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
![]() Citaat:
De melodie (in MIDI, want er zijn geen gewone uitvoeringen te vinden, kan je nagaan hoe populair...) vind ik eigenlijk helemaal niet bombastisch, de tekst wel. Tekst en melodie passen niet echt bij elkaar, dus ik denk dat de tekst inderdaad onafhankelijk van de muziek is geschreven. Tollens was trouwens een Rotterdammer, en toch best wel een aardige dichter als ik dat zo 'ns lees. In het Museumpark in Rotterdam staat zelfs een standbeeld van hem, cynisch genoeg vlak bij het (door mijn middelbare school geadopteerde) standbeeld/oorlogsmonument van Wilhelmina. http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/tollens.htm Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Voor mij is de Vlaamse Leeuw ook een strijdlied, ook al gebeurt die strijd met woorden. Maar tot die strijd gestreden is, blijf ik ze beiden bezigen...
![]() |