![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Veganisme als besparing Het spreekt vanzelf dat mijn strikt veganische eetwijze een enorme besparing op zich betekent.
Maar dat is dan ook iets waar je maar kan van 'genieten' als je het uit volle 'filosofische' overtuiging doet, en niet uit armoede, want dan wordt alleen granen, fruit, groente en noten eten wel een erg trieste en onhoudbare discipline. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Het B12-probleem is echter nog steeds niet overtuigend opgelost; misschien gaat het lukken met de nieuwere gistculturen (�*ls die al voor VEGANISTEN aanvaardbaar zijn, want tamelijk "levend"). ==== Vitamine B12 heeft een gecompliceerde structuur; het komt voor in vis, vlees, eieren, melk en vooral lever. Het speelt een rol bij de celkernstofwisseling. Bij een tekort ontstaat pernicieuze anemie. De benodigde hoeveelheid bedraagt slechts enkele duizendsten milligrammen per dag. ==== pernicieuze anemie of ziekte van Addison-Biermer, een vorm van bloedarmoede die berust op een ziekte van het slijmvlies van de maag, waardoor het lichaam geen vitamine B12 uit het voedsel kan opnemen. Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van gezonde rode bloedcellen. Gebrek aan vitamine B12 kan ook neurologische stoornissen tot gevolg hebben. Er ontstaat een typerende afwijking in het ruggenmerg. "pernicieuze anemie," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden. "vitamine," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden. Zie ook: http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben er tientallen jaren mee bezig en op mijn 62-tigste piekt mijn conditie zodanig dat ik ipv aan pernicieuze anemie te lijden triathlons en maratons doe. Gister en eergister liep ik nog twee dagen na elkaar twintig kilometer bij wijze van oefening. En dat voor iemand die, voordat hij aan dit merkwaardige dieet begon, een krachtsporter was en 95 kilo woog, nu nog geen tachtig, bij gebrek aan dierlijke vetten. Ik ga om de paar jaar op medische controle en heb, naast geen spoor van cholesterol, ook geen spoor van een tekort aan B12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Eno2: misschien krijg je bij het zwemmen in buitenwater onvermoed "bruikbaar" B12 binnen ....
Cholesterol zegt mij niets, krijg je niet "binnen" door voedsel zomin als suikerziekte wordt veroorzaakt door suiker; heeft allebei te maken met voorafgaande ontregelingen, maar voor gezonden gewoon verwerkbaar voedsel. Nee, ik wil niemand "afschrikken" maar steek ook niet mijn kop in het zand; hoop echt dat het menselijk vernuft ooit de oplossing vindt om VEILIG het dodend eten OVERBODIG te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ondertussen blijf ik je diagnostiek bij de haren getrokken vinden, laat me toe die te diagnosticeren als onorthodox... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Nog ééntje dan: het feit dat ik al ruim meer dan 50 jaren een tevreden roker ben, bewijst net zo weinig als dat jij nog geen last hebt van B12-ontregeling.
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn roker-grootvader is 104 geworden en die rookte van alles. Veel succes... B12 is overal net zo te krijgen als sigaretten en véél goedkoper. Bij Kruidvat.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]() Kijk je ook op de bijsluiter naar de herkomst van handels-B12? Is moeilijk veganist-verenigbaar te fabriceren, ik bedoel, dat je om een hoekje anders misschien vlees nuttigt. Overigens is het effect van kunstmatig toegediend B12 grillig envooral bij een toestand van ontregeling na lang sluimerend tekort, schijnt vaak niet te "pakken". Maar goed, ook hierover is op Internet plenty info te vinden; hier een plukje: http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...ekort&where=nl Een oud middel dat SOMS werkt(e) heet Cobalamine (injecties).
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 1 maart 2006 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Zal waarschijnlijk samenhangen met een eventueel te bereiken stadium van deficiëntie, maar ik ben geen medicus om dat met enige zekerheid te kunnen stellen.
Het kan wisselend per individu tamelijk veel jaren duren voordat er wat fout gaat maar aanpak/genezing lijken wisselvallig en niet zeer betrouwbaar. Ik heb nog nergens gelezen over een ander middel zo betrouwbaar als vleesconsumptie (jammer, ja). Nog: staat op/bij (de verpakking van) je te slikken middel dat het van plantaardige oorsprong is?
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() @Pascal L
Je stuurde me een privé bericht maar op deze nick kan ik je niet antwoorden - die nick schijnt niet te kloppen. Antwoord dus hier: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Helemaal verneukt, deze thread.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe graag ik zou willen...
Goeie gemarineerde ribbekes met goe wat honingssause over in den oven.. Ne goeie vettige mcdonalds, giabatta en cbo -kwijlt kwijlt-