![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Europees bvb !!
![]() |
#22 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als je het territoriaal bekijkt, heb je gelijk. Maar in wezen is het begrip 'Hollander' al lang achterhaald. Inwoners van die twee provincies zijn al zo gemengd met die uit de andere provincies en met import uit heel de wereld dat hierop de oude betiteling Hollander helemaal niet meer van toepassing is. Tegenwoordig duidt de benaming alleen maar de nationaliteit aan. Net zoals Vlamingen in Nederland toch als Belgen worden aangemerkt, of ze nu uit Hasselt of Oostende komen. Als ze echter Frans spreken, worden ze in verband gebracht met Frankrijk en niet met Belgie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]()
![]() |
#25 |
|
![]() Limburgers Limburgers? Leuvenaars Leuvenaars? Vrij logisch, maar van welke stam zijn zij de takken?
![]() |
#26 |
|
![]() Niet slecht, maar staan we met Groot-Nederland of een herenigde Benelux niet sterker in die grote EU?
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Limburgers, Leuvenaars,... zijn de nerven van het blad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Nederlanders zijn de takken, Vlamingen, Hollanders, Gelderlanders,... de blaadjes.
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Benelux bestaat al van lang voor de EU, ze is er zelfs de voorloper van en de ego-nationalistische trekjes hebben daar een einde aan gemaakt. Als je het al niet eens word tussen Vlamingen en Walen, hoe ga je het dan met de rest doen ?
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met mensen die niet altijd 'NON' zeggen?
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het Vlaamse Gewest is samengesteld uit drie grote entiteiten. (En nu ga ik beslist kritiek krijgen, maar ik wil het vooral eenvoudig voorstellen, zonder in detail te treden) : Vlamingen uit een deel van het oude graafschap Vlaanderen, Brabanders uit een deel van het oude Hertogdom Brabant en Belgisch Limburgers. De term Vlamingen slaat dan op 1. inwoners uit het Vlaamse gewest, of Vlaanderen genoemd. Maar slaat ook op 2. Inwoners uit het oude graafschap Vlaanderen. In mijn dialect worden die inwoners niet Vlamingen genoemd maar wel Vlaanderaars. Deze 'Vlaanderaars' wonen in de de provincies OOst- en West-Vlaanderen (B), in Zeeuws-Vlaanderen (prov. Zeeland, NL) en in Frans-Vlaanderen (Nord/pas-de-Calais, FR) De inwoners van het oude Hertogdom Brabant wonen (grossomodo) in de prov. Noord-Brabant (NL), prov. Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant (en Brussel) (B). En wat men nu onder Limburgers verstaat wonen in de prov. Limburg (NL�* en de prov. Limburg (B). Zoals ik al zei is dit een vereenvoudigde voorstelling, zonder in detail te treden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus was mijn "West-Vlaanderaar" toch correct, alhoewel Vlaanderen Boven me terechtwees hierover. Maar ja, volgens de Standaard zit de intelligentsia niet in het Westen ![]()
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je bent Luikenaar met Vlaamse roots ? Je spreekt perfect NL. Je gebruikt de term 'Vlaanderaar', waarvan ik vermoed dat die Brabants/Limburgs is (?), en toch weet je niet hoe Vlaanderen grossomodo samensgesteld is ? Laatst gewijzigd door job : 29 maart 2006 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Burger
|
![]() Er wordt hier op Politics.be al eens mensen uitgekafferd voor vanalles en nog wat maar gelukkig zijn er toch nog altijd die een constructieve thread kunnen voeren.
Allé, we hebben weer wat geleerd vandaag over de Walen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vandaag nog gelezen : het dialect verdwijnt in Vlaanderen. Behalve in West-Vlaanderen (bij gebrek aan stedelijke centra) en in de stad Antwerpen (door hun chauvenisme) waar het zelfs uitdeint (door datzelfde chauvenisme). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoed wel dat de meeste inwoners van het Vlaamse gewest zich eerst en vooral Vlaming voelen, en dan pas inwoner van de Nederlanden. (om maar effe te zwijgen over het Belg-zijn). Uiteindelijk is de splitsing (die de meeste Vlamingen niet bewust meemaakten, maar passief ondergingen) der Nederlanden nog maar 175 jaar geleden en is de band met de buren (zeker in de grensstreken) nog zeer sterk (bvb door het feit dat men eenzelfde dialect spreekt of eenzelfde tongval heeft). De Vlaming orienteert zich (buiten VL) ook méér op NL dan op W, omdat er een gemeenschappelijke taalcultuur heerst (vooral met de naaste grensburen, niet zozeer met de calvijnse Hollanders). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |