![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#102 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Graag ook een toelichting op het volgende: Citaat:
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
Mijn idee is dat Vlaanderen en Nederland een staat moeten vormen in confederaal verband of hoogstens federaal verband. Daarmee heeft Vlaanderen alles wat het moet hebben: soevereiniteit over de gebieden die ze het beste zelf aan kan pakken, schaalvoordelen op andere (vooral cultureel, wetenschappelijk en economisch zijn de voordelen enorm) en niet langer een wingewest. Wil Wallonië bij die confederatie, dan is er geen enkele reden om hen te weigeren, mits ze zich maar gedragen en dit aan andere voorwaarden gebeurt dan in de Belgische tijd. Duitsland en Frankrijk zijn heel anders.
![]() |
![]() |
#104 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wallonië zal zich moeten "gedragen" volgens u. Wel, laat ons het binnen tien jaar daar nog eens over hebben en, zonder ongelukken, zou het kunnen dat de rollen omgekeerd worden. Niet alleen Wallonië maar ook grote delen in Duitsland, Frankrijk, Groot-Britannië e.a. hebben te lijden van de ondergang van de mijnen en zware industrie. Het feit dat Vlaanderen daar van gespaard is gebleven omdat ze die weinig of niet hadden laat hen niet toe nu de kleingeestigen uit te hangen en anderen de les te spellen. Ik geef toe dat in Wallonië de politieke wil niet aanwezig was om op tijd het geweer van schouder te veranderen maar, en dit geld ook voor Vlaanderen, politiek is een zaak, economie is een andere.
![]() |
![]() |
#105 | |||
|
![]() Citaat:
Want ik denk dat we hier een verschillende taal spreken... U heeft het over centen, ik heb het over echte solidariteit. Citaat:
Citaat:
Even cru: blijkbaar draait de Belgische eenheid bij u enkel om geld, dat meen ik tussen de regels te kunnen lezen. Als men die eenheid wil opblazen, dan zoekt u blijkbaar meteen achter financiële motieven, terwijl het vooral de houding van Wallonië en de Francofonie in het algemeen is die de secessionistische tendens bij de burger veroorzaakt, die bovendien geënt is op een economische, culturele en sociale kloof. Die realiteit wordt met makkelijk onderuit te halen droomstellingen (binnen 10 jaar is het anders etc etc) gecounterd of dat probeert men althans. Hiermee blijft u in rondjes draaien: dat van het o zo asociale Vlaanderen dat de arme Waalse broeders in de steek wil laten, die nochtans altijd hun Vlaamse landgenoten hebben bijgestaan in moeilijke tijden. Dat de historische werkelijkheid niet echt wat je noemt overeenstemt met die Waalse mythe is nogal zacht uitgedrukt. Geef je een bron om dat de staven, krijg je een hysterische reactie van belachelijk maken (35 gedeeld door 14 of wat was het weer?). Als u zichzelf wil verder bedriegen: doe zo verder. Of u kan de realiteit onder ogen zien, uw medevolksgenoten tot meer Bundestreue aanzetten en ECHTE solidariteit promoten: laat de Franstalige radiozenders de Vlaamse niet meer uit de lucht blazen, laat de villabewoners uit de Rand zich aanpassen, laat Brussel ook een aantal nachtvluchten dragen, laat er een MUG zijn die Nederlands kan in BHV, splitst BHV, probeer eindelijk die economie eens van de grond te krijgen, stop het subsidiecliëntelisme van de PS, laat die pogingen om Brussel uit de breiden, stop het pesten van de Vlamingen door de Raad van Europa erbij te halen, laat Waalse ministers ook eens investeren in Vlaanderen (knipoog naar Flahaut), stop met grendels en speciale meerderheden, plaats ook eens flitscamera's in Wallonië, straf ook eens uw onwerkwillige werklozen, streef niet naar pariteit in de senaat en schaf de pariteit in de regering af, en natuurlijk: doe iets aan de overdreven geldstromen. Het ergste is: als je meer solidariteit vraagt van onze Franstalige landgenoten, dat men zo unfair is om je dan te beschuldigen dat JIJ het bent die niet solidair bent. Hoe ne schandalige geldjood kunt ge niet zijn??? Foei!
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mankeer nog één staaf om die 'solidariteits-driehoek' recht te houden... Maar wat krijgen we van Brussel: expansieplannen, een onmogelijke houding qua nachtvluchten en Nederlandsonkundige MUG-artsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat die nachtvluchten betreft, natuurlijk moet er een soort van evenwicht gevonden worden, maar je kan zomaar geen windrichtingen veranderen om Jan of Jean een pleziertje te gunnen. Stel je ook eens de vraag waarom er toch maar dapper verder gebouwd word in die streek en wie die bouwvergunningen verstrekt. Citaat:
Citaat:
Het is eerder bij sommige Vlamingen (waaronder u) dat de Belgische eenheid alleen maar om geld draait. Er wordt over niets anders gepraat dan "geldstromen" naar Wallonië, in Vlaanderen geïnde verkeersboetes die ten onrechte aan Wallonië uitbetaald worden enz... Men zou bijna denken dat Vlaanderen totaal leeggezogen word door Wallonië en dat julie ginds op water en droog brood zitten, arme sukkelaars toch. Meer "Bundestreue", bestaat daar geen Vlaams woord voor ? Wat is voor u "echte" solidariteit ? Wil je die even vergelijken met deze in andere landen, waar hetzelfde fenomeen zich voor doet maar waar in het algemeen "Bundestreue" een gans andere betekenis heeft dan bij u, en ik heb hier het voormalig Oost-Duitsland in gedachten. Flitscameras plaatsen waarvan voor het ogenblik 3/4 alleen als vogelnestjes dienen, is dat de "Flanders" way ? BHV, daar hebben we het al eens over gehad en nooit heeft iemand me kunnen aantonen hoe de burger daar beter van zal worden. Hoe worden onwillige werklozen in Vlaanderen behandeld en welk verschil is er met Wallonië ?. Over de PS in Wallonië ben ik het met je eens, maar de CVP in Vlaanderen weet ook wel waar de klepel hangt. Uw andere opmerkingen gaan verder over hetzelfde gegeven, geld en nog eens geld. Je probeert het wel anders voor te stellen maar dat lukt je niet zo goed.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 2 april 2006 om 17:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Doe er mee wat u wil, maar als u uw ogen blijft sluiten, sluit u uw ogen voor de waarheid en zo lang die niet doordringt in Waalse harten, is het lot van België onzeker. Ik sluit af met een gedicht van Alice Nahon, speciaal voor u: 't Is goed in 't eigen hert te kijken Nog even vóór het slapen gaan Of ik van dageraad tot avond Geen enkel hert heb zeer gedaan; Of ik geen ogen heb doen schreien, Geen weemoed op een wezen lei; Of ik aan liefdeloze mensen Een woordeke van liefde zei. En vind ik in het huis mijns herten, Dat ik één droefenis genas, Dat ik mijn armen heb gewonden Rondom één hoofd dat eenzaam was, Dan voel ik, op mijn jonge lippen, Die goedheid lijk een avond-zoen. 't Is goed in 't eigen hert te kijken En zó z'n ogen toe te doen.
![]() |
![]() |
#109 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Welke bron zou ik belachelijk gemaakt hebben ? Citaat:
Solidariteit is wel degelijk anderen uit de nood helpen en beweren dat Wallonië dit nooit aan Vlaanderen getoond heeft is belachelijk. Dat taalprobleem in Brussel (en in het ganse land) is een schande en ik heb al dikwijls genoeg duidelijk gemaakt dat tweetaligheid verplicht zou moeten zijn. Over welke overheidsopdrachten heb je het ?. Als je Flahaut noemt zal het waarschijnlijk over legermateriaal gaan. Wel, kijk eens eventjes terug en vraag je af waarom Vlaanderen stelselmatig de Waalse wapenindustrie probeerde te saboteren. Misschien is dit wat je kan noemen "lik op stuk" krijgen. De burgerlijke lijm van dit land is het koningshuis. Zie maar wat Vlaanderen er mee aanvangt. Ik hoef in geen cirkeltjes te lopen omdat ik geen oogkleppen draag zoals sommige Vlamingen. De toekomst van België ligt niet in de handen van de Walen maar bij de Vlaamse ego-nationalisten. Bedankt voor het gedichtje, maar Alice had het heel waarschijnlijk aan haar eigen streekgenoten opgedragen.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 2 april 2006 om 18:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Wij , Vlamingen moeten slechts onze eigen weg leren gaan, zonder omkijken richting Zuiden. De Walen verdienen onze solidariteit niet, geen enkele.
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nederlanders zijn inwoners van de Nederlanden, niet alleen van de huidige rompstaat Nederland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Ik ben niet als zodanig tegen Franstaligen, alleen is het mijn wens dat Vlamingen en Walen ieder hun eigen weg gaan.
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Andersom echter.....
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedoel je dit? In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand. Dat de Vlamingen frans leren, was Rogier’s antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid. Zolang zij geen frans kennen geven wij geen frank. (dixit Charles Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Wat zegt Van Dale er over: so·li·da·ri·teit (de ~ (v.))1 bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragenEn wat zegt Van Dale over soevereiniteit: soe·ve·rei·ni·teit (de ~ (v.))1 hoogste staatsgezag2 omstandigheid dat een gezag, van geen ander gezag afhankelijk isMeer woorden moet ik daar niet aan vuil maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, wat uw tweede opmerking betreft. Als reactie op de studies van Juul Hannes werd een studie aangekondigd van de UCL. Dat we daar niets meer van gehoord hebben, zegt imho genoeg. Maar Schaveiger weet het natuurlijk beter. Hij zal het hier even aantonen, dat er FINANCIELE solidariteit is geweest van Wallonië met Vlaanderen. Niet-financiële solidariteit, voorbeelden daarvan mogen ook altijd, maar ik vrees dat u dat concept niet snapt. Money money money. Citaat:
Citaat:
Maar niet alleen Flahaut hoor. Wat me nu direct te binnen schiet is Van Hool. Renault kreeg de voorkeur voor de Waalse transportmaatschappij (onderaannemer EMI ligt in Luxemburg en dat zou een aantal Waalse banen creëren), terwijl Van Hool sneller kon leveren en bovendien goedkoper. Citaat:
Die wapenindustrie is trouwens een goede klant van de subsidiepolitiek van de PS. Flahaut (daar heb je hem weer) liet ze kosteloos de Belgische militaire terreinen gebruiken. Maar ook Sabca is een goed voorbeeld. Enz enz... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Misschien nog een parabel (al merk ik dat dit niet veel zin heeft) : Nan-In, een Japanse meester, ontving eens een professor die meer wilde weten over zen. Nan-In bood hem thee aan. Hij goot de kop van de professor vol en bleef toen doorschenken. De professor zag dit aan en toen hij zich niet meer in kon houden, zei hij: "De kop is vol, er kan niet meer in!" "Zoals deze kop," zei Nan-In, "bent u vol van uw eigen ideeën, vooroordelen en verwachtingen. Hoe kan ik u iets van zen laten zien als u niet eerst uw kop leeg maakt?"
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 2 april 2006 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |