Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2006, 15:35   #61
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja ik kom uit het proletarische volk en ik beweeg me nog steeds tussen de have-nots.
Wat niet betekent dat ik niet over wat meer taalrijkdom en dito begrip dan jij zou kunnen beschikken.
Rijke woordenschat alleszins. Maar jouw definitie van vrij doet me sterk twijfelen aan jouw taalbegrip. Net zoals je 'uit het volk komen' verwart met 'het volk zijn'.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 15:49   #62
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH Bekijk bericht
jongens, jongens, is het de week van het woordenboek of zo? Door al dat geleuter ben ik na drie bladzijden al helemaal de draad kwijt.
Harald, ik heb geen enkel idee wat je punt nu eigenlijk is in deze thread.

aja, het veranderen van een woordbetekenis en het uitbreiden van een woordbetekenis is niet hetzelfde.

en niet "het huwelijk" wordt als hoeksteen beschouwd, maar wel het gezin.
en nog het belangrijkste: dit artikel heeft de bedoeling om dwanghuwelijken en verboden huwelijken tegen te gaan, niet om een bepaalde gezinsvorm als meest belangrijke te beschouwen. Het is dus nutteloos om daar die betekenis aan te verlenen.
Als ik je hiermee kan helpen : Mijn punt is dat art. 16 van de UVRM niet slaat op het homo-huwelijk. Het is niet omdat de inhoud van 'huwelijk' - al dan niet gewild - verandert, dat ook de inhoud van het Verdrag verandert.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 15:54   #63
eno2
Banneling

Standaard

Sorry dat ik enkelen in verwarring gebracht heb met mijn rijke woordenschat.

Bij de verklaring van de rechten van de mens zaten ze ook niet om enkele woordjes verlegen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 16:52   #64
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Taal dient communicatie. Communicatie dient gebaseerd op duidelijkheid.
Het gewild veranderen of verdraaien van woordbetekenissen om zo onduidelijkheid te scheppen is een geliefkoosde bezigheid van anti-democraten.
Er is duidelijk een verschil tussen huwelijk en homo-huwelijk. Dit verschil wordt niet weggewerkt door homo-huwelijk vanaf nu huwelijk te noemen en huwelijk vanaf nu klassiek huwelijk te noemen.
De term homo-huwelijk is verwarrend omdat hij weinig of niets met huwelijk te maken heeft.
Verwarring scheppen is steeds een voorbode van misbruik.

mvg

Harald.
Als die term verwarrend is (ik zie niet in wat er verwarrend aan is maar soit); zeg dan gewoon huwelijk hé, voil�* weeral een probleem opgelost en iedereen tevreden. Ik zie niet in welk verschil er is tussen een huwelijk en "homohuwelijk"; kan je me behalve de geslachten anders nog één verschil aangeven?

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:57   #65
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH Bekijk bericht
dit artikel heeft de bedoeling om dwanghuwelijken en verboden huwelijken tegen te gaan, niet om een bepaalde gezinsvorm als meest belangrijke te beschouwen. Het is dus nutteloos om daar die betekenis aan te verlenen.
Het eerste wat u schrijft is manifest onjuist.

Uit het tweede besluit ik dat u meent dat de UVRM eigenlijk betekenisloos is.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 20:00   #66
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als Jozefs interpretatie juist is, dan is het tijd om de mensenrechten uit te breiden, zodat over het recht op huwelijk tussen mensen van eenzelfde geslacht geen discussie meer mogelijk is.
We moeten van die UVRM geen stenen tafelen maken. Het is een inspirerende tekst, meer niet. Jammer genoeg zijn er heel wat landen die hem slechts in schijn aannemen, doch hem in de praktijk zwaar verkrachten.
Geen enkele land neemt de UVRM aan. De UVRM is enkel aangenomen door één instantie, met name de Algemene Vergadering van de VN, bij een stemming van meerderheid tegen minderheid.
Oud 30 maart 2006, 10:41   #67
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Als die term verwarrend is (ik zie niet in wat er verwarrend aan is maar soit); zeg dan gewoon huwelijk hé, voil�* weeral een probleem opgelost en iedereen tevreden. Ik zie niet in welk verschil er is tussen een huwelijk en "homohuwelijk"; kan je me behalve de geslachten anders nog één verschil aangeven?
Sommigen verwijten mij ingewikkeld woordgebruik, maar begrijpen dan weer zo'n eenvoudig woord als 'huwelijk' niet goed...

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 maart 2006 om 10:44.
Oud 30 maart 2006, 10:42   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Geen enkele land neemt de UVRM aan. De UVRM is enkel aangenomen door één instantie, met name de Algemene Vergadering van de VN, bij een stemming van meerderheid tegen minderheid.
OK dat zijn dan 200 landen of zo.
Oud 30 maart 2006, 10:46   #69
eno2
Banneling

Standaard

Spreken van vrij als het over huwelijk gaat, is, toegegeven, een beetje verwarrend taalgebruik.

Maar, voor de goede orde, ik doelde op de vrijheid die andersseksuelen nu genieten om een huwelijk af te sluiten.
Oud 30 maart 2006, 18:25   #70
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het eerste wat u schrijft is manifest onjuist.

Uit het tweede besluit ik dat u meent dat de UVRM eigenlijk betekenisloos is.
Ten eerste:
Citaat:
Artikel 16

Zonder enige beperking (1) op grond van ras, nationaliteit of godsdienst, hebben mannen en vrouwen van huwbare leeftijd het recht om te huwen en een gezin te stichten. Zij hebben gelijke rechten wat het huwelijk betreft, tijdens het huwelijk en bij de ontbinding ervan.
Een huwelijk kan slechts worden gesloten met de vrije en volledige toestemming van de aanstaande echtgenoten. (2)
1) Wil zeggen dat het niet verboden mag worden (tenzij ze de huwbare leeftijd niet bereikt hebben)
2) Dit is het omgekeerde van gedwongen, naar mijn gedacht.

Ten tweede:
Dat besluit u dan verkeerd.
Oud 7 april 2006, 12:05   #71
marijke taffein
Provinciaal Statenlid

marijke taffein's schermafbeelding

Standaard

Artikel 8

Een ieder heeft recht op daadwerkelijke rechtshulp van bevoegde nationale rechterlijke instanties tegen handelingen, welke in strijd zijn met de grondrechten hem toegekend bij Grondwet of wet.

dan vraag ik me toch af waarom ik al jaren tevergeefs zit te wachten tot het gerecht en de politie eindelijk in gang schiet om ervoor te zorgen dat de persoon die me 5 jaar lang bestolen bedreigd geslagen en mishandeld heeft te vervolgen
marijke taffein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 12:11   #72
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
een huwelijk tussen een man en een vrouw is iets normaal, ook iets mooi, in elk geval meestal, en op zijn minst de dag van het huwelijk.
Een homo-huwelijk is iets abnormaals, belachelijks (zwarte humor echter), en is van in het begin af lelijk.
OK zo, niet al te verwarrend?Of moet er een tekeningske bij?8)
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 12:18   #73
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
De Verenigde Naties vonden het recht op homo-huwelijk niet belangrijker dan het recht op verjaardag vieren of het recht om een paraplu te dragen bij regenweer. Vandaar dat geen van die rechten genoemd worden.

Art. 16 slaat niet op het homo-huwelijk. Dat is duidelijk. En wat duidelijk is hoeft geen uitleg.
Het anders willen uitleggen is bewust de werkelijkheid verdraaien.

mvg

Harald.
in de tijd dat de rechten van de mens geschreven werden, was de *KNIP* nog niet uitgebroken.Daarom spreken ze er niet over.Noem dat "homo-huwelijk" vanaf morgen "relatiekontrakt", voeg er specifieke wetten bij omtrent de rechten & plichten der 2 "relaties", en je hoort mij daar nooit meer iets tegen zeggen.Maar noem zo een kontrakt niet "Huwelijk".DAT is me te gortig...

Carlgustaaf

Discriminerende opmerkingen horen niet thuis op een open forum.

Dank voor uw begrip,

Elo

Laatst gewijzigd door Elo : 7 april 2006 om 14:28.
Oud 7 april 2006, 14:21   #74
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
in de tijd dat de rechten van de mens geschreven werden, was de *KNIP* nog niet uitgebroken.Daarom spreken ze er niet over.Noem dat "homo-huwelijk" vanaf morgen "relatiekontrakt", voeg er specifieke wetten bij omtrent de rechten & plichten der 2 "relaties", en je hoort mij daar nooit meer iets tegen zeggen.Maar noem zo een kontrakt niet "Huwelijk".DAT is me te gortig...
Sommigen hebben het precies nog altijd zitten...

Ge hebt gelijk, dat woord "homohuwelijk" is lelijk! Laten we over "huwelijk" spreken (weet ge wel, zo'n ding dat afgesloten wordt door twee mensen die elkaar graag zien en die een tijdje of voor altijd samen door het leven willen gaan en dit officieel maken).

Laatst gewijzigd door Elo : 7 april 2006 om 14:29.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 16:23   #75
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
OK dat zijn dan 200 landen of zo.
U vergist zich. Er waren toen nog niet zoveel staten.

48 landen stemden voor en 8 onthielden zich.
Oud 7 april 2006, 18:06   #76
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een huwelijk tussen een man en een vrouw is iets normaal, ook iets mooi, in elk geval meestal, en op zijn minst de dag van het huwelijk.
Een homo-huwelijk is iets abnormaals, belachelijks (zwarte humor echter), en is van in het begin af lelijk.
dat vind jij.... blijkbaar neem je je eigen subjectieve perspectie weer als 'de norm'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 18:12   #77
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Sommigen hebben het precies nog altijd zitten...

Ge hebt gelijk, dat woord "homohuwelijk" is lelijk! Laten we over "huwelijk" spreken (weet ge wel, zo'n ding dat afgesloten wordt door twee mensen die elkaar graag zien en die een tijdje of voor altijd samen door het leven willen gaan en dit officieel maken).
'k vrees dat dat niet gaat helpen... volgens mij ligt er bij hem thuis een afschriftje van het patent op dat woordje
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 18:34   #78
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als dat niet teveel gevraagd is mag je indd een tekeningske bij maken .

Een huwelijk tussen 2 mensen is iets normaals, en kunnen daar iets héél moois en kostbaars van maken!

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 18:47   #79
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Niets is universeel. Nergens ter wereld gelden dezelfde normen om mensen te beoordelen of te veroordelen. Is een dief de hand afhakken een schending van de mensenrechten ? Of de doodstraf ? Abortus ? Immigratie ? ... Alles is relatief en moet naar mijn persoonlijk inzien in zijn context worden gezien.

Kijk, er zijn nu eenmaal bepaalde waarden die net wél universeel zijn.
Het zal u verbazen, maar iedereen is het er over eens dat u niet zomaar op de Antwerpse meir uw kalasjnikov bovenhaalt en willekeurig begint mensen af te knallen.

Ik houd het bewust simpel. Kwestie dat je meteen snapt dat sommige dingen wél universeel zijn. De invulling van welke waarden universeel moeten zijn is een andere discussie, die ik met u maar niet zal voeren.
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 23:30   #80
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
dat vind jij.... blijkbaar neem je je eigen subjectieve perspectie weer als 'de norm'
het is de norm voor mij.Andere mensen mogen denken wat ze willen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be