Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2006, 22:45   #841
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Inderdaad zijn er ondernemingen die mensen aanwerven die niet kunnen werken. voor hen zijn die tips dus wel waardevol. Zolang de RVA werkonbekwamen pusht om te solliciteren zal dit probleem zich blijven voordoen.
Vertel me niet dat je dat nog wist wist hé.
Ik ken zulke (privé-) ondernemingen alleszins niet (buiten event. sociale ondernemingen, maar die zullen dan wel sociaal zijn, hoop ik... en toch lonen betalen die hoger zijn dan de werkloosheidsvergoeding)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 22:45   #842
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dit behoort bij de individuele begeleiding.
Kijk wanneer iemand me zegt dat hij niet kan werken wil ik graag eens horen waarom.
Is het ziekte?
Is het een handicap?
Is het vervoer?
Is het gebrek aan opleiding/diploma?
Strafblad?
Of is het omdat hij bijna evenveel heeft om niet te werken? Dat kan ook een reden zijn, maar geen reden om eens niet ergens anders naar te kijken waar hij wel meer zou hebben.
Enfin persoonlijk dus. 1000 mensen zullen wel 1000 verhalen worden.

En gans dit staat los van de algemene armoede en zijn oorzaken zoals huisvesting, schulden...enfin noem maar op.
Voor mij bvb zit werken er absoluut niet meer in. De eerste die nog bij me af komt en begint te leuteren over werk, die krijgt van mij een stamp.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 22:46   #843
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ik ken zulke (privé-) ondernemingen alleszins niet (buiten event. sociale ondernemingen, maar die zullen dan wel sociaal zijn, hoop ik... en toch lonen betalen die hoger zijn dan de werkloosheidsvergoeding)...
Jij leeft dus inderdaad in een muizenhol, zielig
Oud 8 april 2006, 22:49   #844
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mij bvb zit werken er absoluut niet meer in. De eerste die nog bij me af komt en begint te leuteren over werk, die krijgt van mij een stamp.
Ook virtueel?
Oud 8 april 2006, 22:52   #845
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ook virtueel?
Ja, ook virtueel
Oud 8 april 2006, 23:02   #846
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Conclusie: je kan nog wel werken, maar je hebt er gewoonweg geen zin in en het lijkt je leuker om niets te doen en daarvoor betaald te worden?

Je zit hier immers wel heel mooi het slachtoffer ui te hangen door te stellen dat je niet meer kan werken, maar verder blijf je op de vlakte hetgeen doet vermoeden dat het niet zozeer niet kunnen is maar eerder niet willen... Daarvoor is de SZ of het sociaal vangnet niet gemaakt...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 23:54   #847

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Conclusie: je kan nog wel werken, maar je hebt er gewoonweg geen zin in en het lijkt je leuker om niets te doen en daarvoor betaald te worden?

Je zit hier immers wel heel mooi het slachtoffer ui te hangen door te stellen dat je niet meer kan werken, maar verder blijf je op de vlakte hetgeen doet vermoeden dat het niet zozeer niet kunnen is maar eerder niet willen... Daarvoor is de SZ of het sociaal vangnet niet gemaakt...
Naast het probleem van de tewerkstelling moet men soms durven kijken naar situaties waarin men privé zit. Een alleenstaande moeder met kinderen is inderdaad een situatie waarin men niet gemakkelijk nog een fulltime job kan bijnemen, vooral als er nog kleine kinderen in het spel zijn. Hier zou minstens een tussenoplossing moeten aangewezen zijn.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 00:41   #848
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Hoe ik mezelf zie? Ik zie mezelf als iemand die niet alleen kansarm maar zelfs kansloos is. Ik leef gewoon dag per dag en maak geen plannen meer. Morgen zie ik wel weer wat komt.
Of dat iets wezenlijks over mij zegt weet ik niet en vind ik ook niet zo belangrijk. Ik pluk gewoon de dag, de rest is niet meer belangrijk. Dat is vrijheid.
de dag plukken en vrijheid ......... klinkt behoorlijk positief en dan stel ik me de vraag waarom dan al dat gefrustreerd kappen op heel het systeem, op andere mensen enz.
kansarm en kansloos daarentegen klinken zodanig negatief?
het lijkt me eerder dat je nog steeds op zoek bent naar een eigen evenwicht maar dat is dus mijn reactie op jouw omschrijving.
Oud 9 april 2006, 00:44   #849
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Hmm, ik ben meer een working-class dropout dan, heb nooit tot de middle class behoord.

Maar daar gaat het ook niet om, het gaat erom dat we inkomens hebben onder het bestaansminimum, niet wat onze ouders deden, toch ?
voor mij is al dat onderscheid niet zo belangrijk maar als het VWS zichzelf omschrijft als de echte kansarmen wijs ik even op de definitie van kansarmoede .
Oud 9 april 2006, 00:46   #850
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Als hij de lotto wint misschien Maar zelf ben ik niet zo thuis in dat soort onderverdelingskes. Is meer iets voor de Lutten in deze wereld.
hela Leeuw , fair blijven he
het VWS hanteert eveneens dergelijke begrippen , denk ook eens aan andersrijken en andersarmen, authentieke armen ...........
Oud 9 april 2006, 00:47   #851
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bestaat een kansarmoede dropout ook?
ik denk het wel, is de selfmade-man daar in bepaalde gevallen geen voorbeeld van?
Oud 9 april 2006, 00:55   #852
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer Bekijk bericht
de dag plukken en vrijheid ......... klinkt behoorlijk positief en dan stel ik me de vraag waarom dan al dat gefrustreerd kappen op heel het systeem, op andere mensen enz.
kansarm en kansloos daarentegen klinken zodanig negatief?
het lijkt me eerder dat je nog steeds op zoek bent naar een eigen evenwicht maar dat is dus mijn reactie op jouw omschrijving.
Doe ik dat? Kappen op andere mensen? Op het systeem misschien wel, ja.
Misschien ben ik wel gewoon gefrustreerd, zou kunnen.
Op zoek naar een eigen evenwicht ben ik niet, ik heb me erbij neergelgd, ik berust erin en dat is wel goed zo. Ik hoef dus ook geen evenwicht meer te zoeken.
Oud 9 april 2006, 09:44   #853
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer Bekijk bericht
voor mij is al dat onderscheid niet zo belangrijk maar als het VWS zichzelf omschrijft als de echte kansarmen wijs ik even op de definitie van kansarmoede .
de term kansarmen wordt door onze leden denk ik eerder onbewust overgenomen omdat het een veel gebruikte term is. Maar strikt genomen is VWS gewoon een vereniging voor en door armen. (Waaronder ook kansarmen )
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 april 2006 om 09:45.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 09:59   #854

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is in één korte samenvatting het voornaamste ja.
En van daaruit positief begeleiden.
Armoede moet op twee manieren aangepakt worden.
1)De globale armoede en zijn oorzaken
2)De individuele armoede en hoe er uit te geraken.

Waarmee ik meteen niet gezegd wil hebben dat je van arm naar rijk kan komen. Gewoon uit de armoede.

Nu is één en ander rapper gezegd dan gedaan dat weet ik ook wel.
Maar kom de spirit is al het halve werk.

En in individuele begeleiding kan een zetje in het werk best wel helpen, zoniet al het verschil maken.
Vandaar die discussie hier de knelpunt beroepen en waarom.
voor een politieke organisatie zoals vws is enkel punt 1 iets om rond te werken.

Voor punt twee bestaan er al genoeg zelfhulpgroepjes.

vanuit vws zijn we globaal ( en dus politiek ) bezig met armoede. Individueel zijn we natuurlijk ook allemaal met onze individuele armoede bezig en alle leden ook vaak met de individuele armoede van anderen ( indien daar vraag naar is )

maar dit gebeurt dan prive

punt 1 is een publieke zaak die iedereen aangaat.
punt 2 is prive en gaat dus niemand een zak aan.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 april 2006 om 10:00.
Oud 9 april 2006, 10:04   #855
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Struikelen over woorden waar iedereen de betekenis wel van begrijpt hé Arme,kansarme,armoede. Daar zal de echte arme wel niet van waker liggen hé,die heeft wel andere zorgen dan met woorden te goochelen
Oud 9 april 2006, 10:24   #856
guerin
Minister

Standaard

toch niet,een kansarme is voor een overheid beter dan een arme want het betekend dat een kansarme aan een kans(werk)kan geholpen worden en dus vatbaar voor integratie wat minder het geval is met armen.

Laatst gewijzigd door guerin : 9 april 2006 om 10:26.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 10:30   #857

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Struikelen over woorden waar iedereen de betekenis wel van begrijpt hé Arme,kansarme,armoede. Daar zal de echte arme wel niet van waker liggen hé,die heeft wel andere zorgen dan met woorden te goochelen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geurin
toch niet,een kansarme is voor een overheid beter dan een arme want het betekend dat een kansarme aan een kans(werk)kan geholpen worden en dus vatbaar voor integratie wat minder het geval is met armen
ik denk idd dat de arme er niet van wakker ligt. En ook dat de overheid die termen idd met bijbedoelingen hanteerd.

in feite is de opdeling in armen en kansarmen bedoeld om een onderscheidt te maken tussen armen die zogezegd door hun eigen schuld arm zijn en armen ( kansarmen ) die er niet aan kunnen doen.

Bij vws maken we dat onderscheidt gewoon niet
we zijn er ook voor mensen die gewoon niet willen werken ( uit luiheid, of om politieke of eender welke andere reden)
Oud 9 april 2006, 10:36   #858
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
toch niet,een kansarme is voor een overheid beter dan een arme want het betekend dat een kansarme aan een kans(werk)kan geholpen worden en dus vatbaar voor integratie wat minder het geval is met armen.
Je heb natuurlijk gelijk hoor! Maar voor mensen die de term armoede niet begrijpen heb ik het nog eens opgezocht ar·moe·de (de ~) 1 blijvend gebrek aan de eerste levensbehoeften => armoe, nood, nooddruft
Oud 9 april 2006, 10:41   #859
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Hahaha, goed bekeken. Vandaar dat ik mezelf ook kansloze noem. Dat ze mijn kop maar met rust laten.
Oud 9 april 2006, 10:56   #860
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik denk idd dat de arme er niet van wakker ligt. En ook dat de overheid die termen idd met bijbedoelingen hanteerd.

in feite is de opdeling in armen en kansarmen bedoeld om een onderscheidt te maken tussen armen die zogezegd door hun eigen schuld arm zijn en armen ( kansarmen ) die er niet aan kunnen doen.

Bij vws maken we dat onderscheidt gewoon niet
we zijn er ook voor mensen die gewoon niet willen werken ( uit luiheid, of om politieke of eender welke andere reden)
Dat is in uw geval duidelijk... U zou anders zelf geen lid, laat staan woordvoerder, van het VWS kunnen zijn...

Ik begrijp wel dat het voor een zo'n grote organisatie als het VWS niet gemakkelijk moet zijn om juist uit te dragen waarvoor men gaat...

Volgens Debbie, uw altaargenoot, is het VWS er voor mensen die niet kunnen werken... Voor U... iedereen... Ook de luieriken, dus ook de Onsterfelijke...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
Jij bent echt wel heel hardleers. Pffff, voor de zoveelste keer, we richten ons vooral tot mensen die [SIZE=4]niet meer kunnen werken[/SIZE]. Of ben jij serieus zo naief om te denken dat iedereen kan werken? Dat kan toch niet zijn. Je zal toch in je omgeving ook wel mensen kennen die onmogelijk (fulltime) kunnen werken? Je woont toch niet echt in een muizenhol zeker?
ZIE HIER...

A[SIZE=1]llee, de onsterfelijke zal seffens weeral de spitsvondige willen gaan uithangen (maar het is niet omdat men spitsvondig wil zijn, dat men een spitsmuis is...) [/SIZE]
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be