![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het probleem met die uitspraak is dat het een tautologie is, men vertrekt vanuit een definitie van meerwaarde en dan zegt men dat handel geen meerwaarde levert - maar dat volgt enkel en alleen uit dié definitie van meerwaarde. Goederen in bulk kopen kost minder, bv. 1 frank per paar kousen als ik één miljoen paar kousen koop ineens. Maar mijn klant is niet geïnteresseerd in één miljoen paar kousen, mijn klant wil vijf of zes paar kousen kopen. Ik verkoop dus de kousen in detailhandel aan 2 frank per paar en ik kan zo in totaal mijn miljoen paar kousen verkopen. Hoe interpreteren marxisten zoiets dan? Is er hier geen meerwaarde gecreëerd?
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "U bent een liberalo-fascist uit de kapitalistische autokratische bourgeoisie"
![]()
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik ga een club oprichten.
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Cijfers? Statistieken? Feiten? Iets om deze zware beschuldiging aan het adres van de honderdduizenden werklozen te ondersteunen?
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en als we dat soort ruilhandel volhouden: ik verkoop die schoen aan jou voor zestig frank, dan heb ik plots 110 frank en gij 90 frank en een schoen. Ik heb winst en gij verlies. Maar meerwaarde? Nog steeds nul. En als we dat soort ruilhandel lang volhouden heeft op een bepaald moment iemand 1 schoen en iemand 200 frank. Winst voor persoon 2: 100 frank. Verlies voor persoon 1: 100 frank. Totale meerwaarde? nul de botten.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 15 april 2006 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan een voorbeeldje waar wel een meerwaarde in voorkomt:
Stel dat ik ergens in een bos een boom omhak en daaruit een klomp uithak, en ik kom naar u om die klomp te wisselen voor die schoen, is er plots 200 frank, een schoen én een klomp in het circuit. Meerwaarde: 1 klomp. Bron: mijn arbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit al gehoord van het feit dat men in Venezuela en Bolivië spreekt over nationaliseren van de olie en de gas? Waarom zou men dat nationaliseren? Omdat het in handen is van westerse multinationals tiens. Multinationals die met alle opbrengst uit de bodem gaan lopen.
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
Meerwaarde van mijn schilderij? En hoeveel is de meerwaarde als je weet dat ik er 100 frank grondstoffen voor nodig gehad heb? Dan heeft iemand honderd frank, ik heb van die grondstoffen een schilderij gemaakt dat oerlelijk is. Meerwaarde? En wat als iemand dat schilderij dan plots tóch mooi vindt? Wat is de meerwaarde, Pelgrim? En wat als iedere mens op de wereld al tien paar schoenen heeft, en ik maak nóg duizend paar schoenen? Wat is daarvan de toegevoegde waarde als iedereen al tien paar schoenen heeft maar geen onderbroeken?
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
|
![]() Het weze duidelijk dat waarde een subjectief begrip is. De meerwaardetheorie is leuk voor eventjes maar is absoluut niet in staat om te verklaren waarom iemand het polshorloge van zijn moeder absoluut niet wil verkopen, waarom ik niet geïnteresseerd ben in een paar schoenen als mijn huis al volligt met duizenden paren, waarom beleggers een spaarboekje met zekere opbrengst 4% verkiezen boven een risicovolle investering met 50% kans op 8% winst en 50% kans op 0% winst, waarom twee mensen in afwezigheid van dwang overgaan tot een transactie, enzoverder enzoverder.
![]() |
![]() |
#193 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarde daarentegen is het aantal uren arbeid dat je in die boom steekt om dat stambeeld te behouden; of liever, het maatschappelijk noodzakelijk aantal uren arbeid om dit te volbrengen.
![]() |
![]() |
#194 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
(Trouwens, de bedenkers van de waardetheorie waren ricardo en smith, de ideologen achter het kapitalisme)
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe en waarom zijn die multinationals er eigenaar van geworden ? Ge kunt bovenop een berg grondstoffen zitten, als ge ze niet kunt exploiteren of er geen afzet voor hebt komt ge om van de honger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u het van armoede in uw haard opstookt omdat geen luis het van u wilt kopen is er sprake van minwaarde. U houdt immers minder brandhout over dan van de oorspronkelijke boom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het uurwerk is zoveel waard als iemand er wilt voor betalen. Ge moogt daar jaren aan gewerkt hebben als het niet juist loopt of niemand het mooi vindt is het niet meer waard dan zijn schrootwaarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Wat probeer je nu eigenlijk te bewijzen? Dat arbeid ook verspilling kan zijn, dat arbeid ook géén meerwaarde kan voortbrengen? Dat wist ik al lang hoor, ik heb vroeger als kleine jongen regelmatig op het strand putten zitten graven en dan weer dichtgegooid. Maar het neemt niet weg dat als er meerwaarde wordt gegenereerd, het steeds via arbeid is.
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie dat beeldhouwwerk trouwens niet zomaar spontaan tevoorschijnkomen, ongeacht hoeveel kapitaal gij op uw bankrekening hebt staan. Zelfs al is het maar een lelijk beeldhouwwerk dat niks waard is, het is toch voortgekomen uit uw arbeid.
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |