![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
kan nie dood nie = een plant die altijd overleeft kom 'n bietjie bos = een plant met weerhaken die je grijpt en tegenhoudt vuurhoutje = een 'stekske' (Antwerps) duikweg = een weg die onderdoor gaat. laatlam = een achterkomertje padkos = eten voor onderweg, padkost webwerf = web site of webstek En een beetje zelfspot van destijds van de kleurlingen die tussen blanken en zwarten leefden (en nu nog leven). Blanken werden door de zwarten aangesproken met 'Baas'. De kleurlingen hielden het liever nadrukkelijk bij 'mijneer' En noemden zichzelf lachend wel eens 'amperbaas' ( = bijna Baas) Laatst gewijzigd door luc broes : 13 april 2006 om 18:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Minister-President
|
![]() Effe gepikt van http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaans :
Afrikaans is in aantal sprekers de derde taal van Zuid-Afrika, na Zoeloe en Xhosa. Bij de Zuid-Afrikaanse volkstelling in 2001 bleek Afrikaans voor 5.983.423 mensen (13% van de bevolking) de huistaal te zijn. In dat jaar werd ook in Namibië een volkstelling gehouden, waaruit bleek dat ongeveer 200.000 mensen (11% van de bevolking) thuis Afrikaans spreken. Zowel in Zuid-Afrika als in Namibië zijn er daarnaast veel mensen die Afrikaans als tweede of derde taal spreken. In Namibië is het zelfs de lingua franca tussen de bevolkingsgroepen. Ook wonen er in andere landen nog aanzienlijke aantallen Afrikaanstaligen, vooral emigranten uit Zuid-Afrika. Het totaal aantal sprekers van het Afrikaans ligt daardoor waarschijnlijk tussen de 15 en 20 miljoen. Het is een hardnekkig misverstand dat het Afrikaans een taal van blanken zou zijn. Van de ca. zes miljoen Zuid-Afrikanen die bij de volkstelling in 2001 thuis Afrikaans spreken, zijn 'slechts' 2.536.907 of 42,4% blank. De meerderheid van de Afrikaanstaligen is kleurling: 3.173.970 of 53,0%. Daarnaast zijn er 253.279 (4,2%) zwarten en 19.267 (0,3%) Aziaten die thuis Afrikaans spreken. Van alle blanken spreekt 59% Afrikaans en 39% Engels. Van alle kleurlingen spreekt 79% Afrikaans en 19% Engels
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
De Kaapse Maleiers (500.000) hebben ook Afrikaans als huistaal, waarbij echter het woord dankie (dankje) niet gebruikt wordt maar wel 'terriemakassie'. Nog een overblijfsel van het Maleis. Hun godsdienst is de Islam die vredelievend naast de andere beleden wordt. Laatst gewijzigd door luc broes : 13 april 2006 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Vanavond op de Achterpagina van de NRC, in het rubriekje [email protected] (korte ingezonden anekdotes) nog een paar leuke voorbeelden van Afrikaans.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 14 april 2006 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
't Moet zowat de eerste keer zijn dat ik het heb gehoord.
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik moest efkens nadenken wat er eigenlijk bedoeld werd.
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn blijkens Google heel wat Belgische teksten waar het woord in voorkomt (en dan heb ik alleen op het voltooid deelwoord gezocht), dus het wordt wel degelijk regelmatig gebruikt. Ze hebben dat woord niet zelf verzonnen bij de VRT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik blijf me erover verbazen. Vroeger was men bij de openbare omroep heel streng en keek men nauwlettend toe of er wel AN werd gebruikt. Ik stel vast dat het allemaal heel losjes is geworden. Nochtans is er bij de VRT nog altijd een taaladviseur. Blijkbaar slaapt die...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik kan me ook wel voorstellen dat journalisten die tig teksten per dag schrijven, die niet allemaal eerst aan een taaladviseur laten lezen voordat ze worden vrijgegeven. Ik hoop alleen wel dat ze commentaar krijgen van iemand als er fouten in staan, zodat ze die in het vervolg niet meer maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Minister-President
|
![]() Ik pleit -zeker in de media- toch voor het gebruik van een correct Nederlands.
Of wat je soms te horen krijgt in reclameboodschappen, ![]()
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
Vandaag nog twee gallicismen tegengekomen bij de VRT: site [siete] en piste. Twee woorden die in Nederland alleen van resp. het internet [sajt] en de skipiste bekend zijn. Ook het woord opzoeking klinkt nogal gekunsteld, waarschijnlijk een letterlijke vertaling van recherche zoals hier (vergelijk de Nederlandse en Franse versie). Alternatieven: site = terrein, plaats piste = aanwijzing/spoor, voorstel/plan, mogelijkheid opzoeking = zoekopdracht/'zoeken' (in bovengenoemd voorbeeld volstaat het werkwoord 'zoeken'), onderzoek |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
piste : veelal gebruikt als 'een denkpiste' en opzoeking : als in 'opzoekingswerk' : 'een student heeft veel opzoekingswerk in naslagwerken / in de bib ...' Momenteel loopt er een reclamespotje waarin gezegd wordt : 'aarzel niet om ons te contacteren' : letterlijk uit het frans vertaald. NL : 'aarzel niet om contact met ons op te nemen...'. Maar die draak 'contacteren' is ondertussen al zo in de taal ingeslopen dat het niet meer als 'vreemd' ervaren wordt. Het woord 'heten' is in de dagelijkse omgangstaal door onze jeugd al helemaal vervangen door het monster 'noemen'. Ik 'noem' Jan zegt men dan. Ook uit het Frans... Hier verbeter ik telkens elke gesprekspartner, tot vervelens toe...(voor hen, voor mij)
![]() |
![]() |
#115 | ||||
|
![]() Citaat:
Site wordt bij mijn weten ook gebruikt om de plaats van een misdrijf mee aan te geven. In die betekenis gebruikt men in Nederland 'plaats delict', of afgekort [peedee]. In het Afrikaans gebruikt men het woord 'toneel', ook bij ongelukken: "die bestuurder is op die toneel dood" -> "de bestuurder stierf ter plaatse". Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, tegenwoordig heeft iedereen naamkaartjes, dus is de kans op onduidelijkheden vrij klein. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Het zou wat worden als Nederlanders dat ook gaan doen. "Goeiedag, mijn naam is Dijk Piet van." ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() Deze vorm van zich voorstellen wordt hier als beleefd aangevoeld. (Dit dan in combinatie met het overhandigen van je naamkaartje.) In het bedrijfsleven (zeker in de verkoopsbranche) zijn bij het zich voorstellen aan een nieuwe gesprekspartner de eerste tien seconden van het gesprek bepalend. Daarom is een o.a. beleefdheid zeer belanngrijk.