Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2006, 19:27   #21
Thanatos
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Berichten: 168
Standaard

Hier in Lokeren vertrekt de laatste trein om 23.30 en vertrekt de eerste om 5.30. Niets om over te klagen dus...
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 19:36   #22
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ooit eens in Brussel-Centraal geweest om 22 uur 's avonds?

Deze draad hoort m.i. eerder in het MP3-themaforum.
ik neem daar vaak de laatste trein naar antwerpen, om 23.50u. het enige hatelijke is dat het een boemel is, en er zijn verdomd veel stations tussen brussel en antwerpen.

tussen de steden heb je meestal nog tot middernacht ongeveer een trein. en daar zit altijd voldoende volk op. maar voor mij mocht er best nog een nachttrein bijkomen, want de laatste is meestal te vroeg. en de eerste is te laat.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 09:31   #23
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thanatos Bekijk bericht
Hier in Lokeren vertrekt de laatste trein om 23.30 en vertrekt de eerste om 5.30. Niets om over te klagen dus...
En wanneer komt de laatste trein uit Gent aan?

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 april 2006 om 09:31.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 09:33   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
ik neem daar vaak de laatste trein naar antwerpen, om 23.50u. het enige hatelijke is dat het een boemel is, en er zijn verdomd veel stations tussen brussel en antwerpen.

tussen de steden heb je meestal nog tot middernacht ongeveer een trein. en daar zit altijd voldoende volk op. maar voor mij mocht er best nog een nachttrein bijkomen, want de laatste is meestal te vroeg. en de eerste is te laat.
De laatste trein vertrekt uit Brugge tien na tien.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 17:26   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Een van de redenen waardoor de stiptheidscijfers van de NMBS zo hoog zijn: er rijden veel minder treinen in België. In Nederland rijden op bijna alle lijnen van zes uur 's ochtends tot middernacht treinen, op sommige lijnen zelfs al vanaf vijf uur 's ochtends en/of nog tot één uur 's nachts. En dan is er nog het Nachtnet: tussen Rotterdam, Delft, Den Haag, Leiden, Schiphol, Amsterdam, Utrecht en v.v. rijden de hele nacht door treinen (uurdienst). Dat moet in de 'Vlaamse Ruit' toch ook mogelijk zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 18:46   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Een van de redenen waardoor de stiptheidscijfers van de NMBS zo hoog zijn: er rijden veel minder treinen in België.
En niet vergeten: de vrij willekeurige en eenzijdige manier om de stiptheidscijfers te berekenen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:47   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.187
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Autolozen willen ook wel eens een avondje uit naar Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge, etc.
Neem nu de autoloze kustbewoners.
Er ligt een hele Delta aan treinsporen naar de Vlaamse Kust, maar na tien uur ligt die er volkomen Godverlaten bij.
Dat maakt dat de autolozen van de Kuststrook zich in een al even volkomen Cultureel Isolement geplaatst zien.
Een isolement dat we allen te danken hebben aan de achtereenvolgende ministers van Verkeerd.
Die hebben het immers vertikt ons tenminste één laatavondtrein te organiseren, zodat autolozen ook eens een (cultureel) stapje in de wereld kunnen zetten.

Wat is dat hier, een achterlijk land misschien?

Wij autolozen eisen een Laatavondtrein.

Ik vind dat een binnenlands politiek onderwerp van de eerste orde.
Dus niet verplaatsen naar K&K aub, zoals Verkeerd-ministers plegen te doen.
Een ander voorbeeld : in Amsterdam zijn er trams tijdens de hele nacht; in Parijs zijn er pendelbussen tijdens de nacht die de belangrijke verkeersaders van de Franse hoofdstad aandoen. In Brussel? Niets. Om middernacht is het gedaan. Geen bussen, geen trams, geen metros............alleen taxis met de prijs die u kan raden. En dat in Brussel, de hoofdstad van Europa.............

België is inderdaad een achterlijk land.

Laatst gewijzigd door Everytime : 24 april 2006 om 19:49.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 20:31   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een ander voorbeeld : in Amsterdam zijn er trams tijdens de hele nacht; in Parijs zijn er pendelbussen tijdens de nacht die de belangrijke verkeersaders van de Franse hoofdstad aandoen. In Brussel? Niets. Om middernacht is het gedaan. Geen bussen, geen trams, geen metros............alleen taxis met de prijs die u kan raden. En dat in Brussel, de hoofdstad van Europa.............
Brussel is geen stad als Parijs die een stad is van meer dan elf miljoen inwoners. Brussel telt er ternauwernood een miljoen.

In Amsterdam rijden er bij mijn weten niet de hele nacht trams. Er zijn er wel al heel vroeg en tot redelijk laat, maar niet heel de nacht. Er bestaan wel twaalf nachtbussen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 00:13   #29
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Amsterdam rijden er bij mijn weten niet de hele nacht trams. Er zijn er wel al heel vroeg en tot redelijk laat, maar niet heel de nacht. Er bestaan wel twaalf nachtbussen.
Het zijn inderdaad bussen en geen trams. In en rond de meeste andere steden zijn er ook nachtbussen, maar dan vaak alleen in het weekend (de nacht van vrijdag op zaterdag en die van zaterdag op zondag).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 09:12   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Een van de redenen waardoor de stiptheidscijfers van de NMBS zo hoog zijn: er rijden veel minder treinen in België. In Nederland rijden op bijna alle lijnen van zes uur 's ochtends tot middernacht treinen, op sommige lijnen zelfs al vanaf vijf uur 's ochtends en/of nog tot één uur 's nachts. En dan is er nog het Nachtnet: tussen Rotterdam, Delft, Den Haag, Leiden, Schiphol, Amsterdam, Utrecht en v.v. rijden de hele nacht door treinen (uurdienst). Dat moet in de 'Vlaamse Ruit' toch ook mogelijk zijn.
Ik was al op zoek naar vergelijkende gegevens met de ons omringende landen. Ik geloof nooit dat die dezelfde abominabele laatavonddienst neerpoten als België.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 09:14   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
België is inderdaad een achterlijk land.
Het dichtste ongebruikte spoorwegnet 's avonds van de wereld?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 09:17   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brussel is geen stad als Parijs die een stad is van meer dan elf miljoen inwoners. Brussel telt er ternauwernood een miljoen.

In Amsterdam rijden er bij mijn weten niet de hele nacht trams. Er zijn er wel al heel vroeg en tot redelijk laat, maar niet heel de nacht. Er bestaan wel twaalf nachtbussen.
Een miljoen zou ook al genoeg moeten zijn voor een late verbinding.
Er zijn er trouwens zeker nog een miljoen die 'savonds laat wel af en toe eens terug naar huis willen na een avondje uit in de grote stad én hoofdstad, in dit geval..
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 09:19   #33
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het zijn inderdaad bussen en geen trams. In en rond de meeste andere steden zijn er ook nachtbussen, maar dan vaak alleen in het weekend (de nacht van vrijdag op zaterdag en die van zaterdag op zondag).

Laatavondbussen zijn er in Brugge zelfs ook, in het weekend. Die rijden echter niet zoneoverschrijdend. Treinen zijn er ook al niet meer dan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 15:23   #34
Acec
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 april 2006
Berichten: 25
Standaard

Zelfs 1 trein tussen 2 en 4u 's nachts zou een verademing zijn (zelfs al was het een stoptrein). Je kan je daar dan makkelijk op instellen en die treinen zouden voller zitten dan sommige andere.
Acec is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 17:04   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Acec Bekijk bericht
Die eerste klasse mogen voor mij ook afschaffen. De toegevoegde waarde ervan is miniem. Vooral op piekuurtreinen is het bijna vragen om een collectieve revolte en een aanval op die 5 man die zo'n wagon bevolkt terwijl de rest opeengepakt probeert het 'radbraak-gevoel' te vermijden.
Dat is evenwel niet zo: de eerste klasse is voor de NMBS goed voor belangrijke inkomsten, wat dan ook betekent dat er een belangrijk segment is van de treinreiziger die daar geld voor wil neertellen. Ongetwijfeld is de eerste klasse niet op alle verbindingen even druk gebruikt. Nu is het zo dat het huishoudreglement van de NMBS de treinconducteur de vrijheid en mogelijkheid geeft om de eerste klasse open te stellen voor reizigers met een biljet tweede klasse. Ik heb het al meermaals meegemaakt dat we op piekuren gebruik mochten maken van die eerste klasse. Veel hangt af van de conducteur. Die willekeur zou omgezet moeten worden in dwingende richtlijnen. Dat zou al een groot deel van de onvrede kunnen wegnemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 17:06   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een miljoen zou ook al genoeg moeten zijn voor een late verbinding.
Wanneer rijdt dan wel de laatste metro in Brussel? Wanneer doet de laatste bus in Brussel zijn ronde? Wanneer vertrekt de laatste trein vanuit Brussel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 19:25   #37
Acec
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 april 2006
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is evenwel niet zo: de eerste klasse is voor de NMBS goed voor belangrijke inkomsten, wat dan ook betekent dat er een belangrijk segment is van de treinreiziger die daar geld voor wil neertellen. Ongetwijfeld is de eerste klasse niet op alle verbindingen even druk gebruikt. Nu is het zo dat het huishoudreglement van de NMBS de treinconducteur de vrijheid en mogelijkheid geeft om de eerste klasse open te stellen voor reizigers met een biljet tweede klasse. Ik heb het al meermaals meegemaakt dat we op piekuren gebruik mochten maken van die eerste klasse. Veel hangt af van de conducteur. Die willekeur zou omgezet moeten worden in dwingende richtlijnen. Dat zou al een groot deel van de onvrede kunnen wegnemen.
Ik heb geen zicht op de cijfers maar dat het een substantieel deel van de inkomsten zou zijn, ...
Hoeveel procent van de rijtuigen zijn 1e klasse? 25%?
Hoeveel procent van de inkomsten genereert de 1e klasse? 10%?
Acec is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 20:22   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Acec Bekijk bericht
Ik heb geen zicht op de cijfers maar dat het een substantieel deel van de inkomsten zou zijn, ...
Hoeveel procent van de rijtuigen zijn 1e klasse? 25%?
Hoeveel procent van de inkomsten genereert de 1e klasse? 10%?
Ik heb geen cijfermateriaal onmiddellijk voorhanden. Wel herinner ik me een van de columns in Zijspoor (in het gratis blad Metro) waarin gesteld werd dat de NMBS een niet onaardig deel uit die eerste klas haalt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 10:37   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wanneer rijdt dan wel de laatste metro in Brussel? Wanneer doet de laatste bus in Brussel zijn ronde? Wanneer vertrekt de laatste trein vanuit Brussel?
Ja, luister eens, ik heb wel zin in een snelle vergelijking van de laatavondverbindingen van een aantal binnen- en buitenlandse steden
met hun hinterland (of intercity).
Alleen weet ik niet goed waar die info op te zoeken.
Ik weet alleen dat de kust 's avonds onbereikbaar is met openbaar vervoer

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 april 2006 om 10:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 12:02   #40
de velomobilist
Vreemdeling
 
de velomobilist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2006
Berichten: 42
Standaard

Alternatief voor het dure openbare vervoer is...

de velomobiel. Vooral voor alwie een beetje sportief is.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=50213
de velomobilist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be