![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Burgerlijk huwelijk afschaffen? | |||
Ja, een samenlevingscontract mag evenwel uiteraard. |
![]() ![]() ![]() |
16 | 32,65% |
Neen, het is namelijk een alternatief voor "areligieuzen" |
![]() ![]() ![]() |
21 | 42,86% |
Ik weet niet wat ik er van moet denken |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,20% |
Ik denk er iets anders over (en zeg het ook) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,29% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar gaat het dus niet om. Echter, in uw geval zoals je het beschrijft: nemen we aan: 2 kinderen, dan kan je echtgenote recht hebben op 1 kindsgedeelte van je erfenis. Zij zal dus van jouw 50% 1/3 kunnen erven. In feite is het andersom: JIJ kan je kinderen nooit onterven, maar je kan wèl één kindsgedeelte aan een derde persoon toewijzen. In de praktijk is het dus automatisch de echtgenote, die aan een "echtgenote-tarief" kan erven. Indien je echter niet gehuwd bent, kan je dat derde deel ook aan je partner toebedelen, doch zij zal daar als "vreemde" successierechten op moeten betalen die meer dan 50% kunnen zijn. Dit is zeer gemakkelijk te omzeilen door bij leven een wederzijdse schenking te doen: in dat geval heeft je partner je volledige 50% deel in eigendom in geval je overlijdt (en vice versa). Bij huwelijk is het ook zo dat de overlevende partner per definitie het gebruiksrecht (kan even niet op het exacte woord komen) van de woning. Ik betwijfel het of een niet-gehuwde partner dit kan opeisen: de kinderen kunnen dus de woning laten verkopen en de opbrengsten verdelen (50% voor de overlevende partner - 25 + 25% per kind). Ik zou er toch eens wat meer informatie over opzoeken als ik jou was hoor!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() vruchtgebruik ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Voorlopig huren we nog en staat het meeste roerende dat we nu kopen (vb. auto) op mijn naam (ik ben zelfstandige, zie je ![]() Ik weet wel (naast de gunstigere banktarieven) dat de overlevende van de wettelijk samenwonenden het huurrecht behoudt bij overlijden van de ander die officieel de huurder was bv. Bij feitelijk samenwonenden is dit niet zo (en vlieg je dus buiten).
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 27 april 2006 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Allemaal heel schoon, maar wat gij hier beschrijft is niets anders dan gewoon samenleven zoals dat tegenwoordig al kan. Voor mensen die echt letterlijk een huwelijk wensen, is dit veelal niet voldoende...
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Het enige met een wettelijke basis: de rest is samenlevingscontract (een aanpassing van het burgerlijk huwelijk dus), fantasie of bijgeloof...
Laatst gewijzigd door filosoof : 27 april 2006 om 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() neukcontract @ zoveel € per uur, maand, jaar of dag???
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 27 april 2006 om 15:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Teveel Filosoof, zeker? ![]() Ik denk aan de verantwoordelijkheden en de verplichtingen tegenover de kinderen, niet aan het neuken. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Het huwelijk staat me aan, het kweekcontract laat ik jou... Voor verantwoordelijkheid tov het nageslacht heb ik geen contract nodig.
Laatst gewijzigd door filosoof : 27 april 2006 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is ook een gemakkelijke manier om zich ervan af te maken: geen contract nodig. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je vergeet een heel belangrijk luik, en dat is de wettelijke verantwoordelijkheden die een huwelijk met zich meebrengt. Het meest voor de handliggende is uiteraard alle "problematiek" rond kinderen.
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu, in tijden dat huwelijkskontrakten met alle gemak kunnen gewijzigd worden, dat scheiden nooit zo eenvoudig is geweest, dat samenlevingscontracten bestaan, en los daarvan men een wetgeving rond samenwonenden heeft, dat schenkingsrechten zelfs voor samenwonenden kunnen geminimaliseerd worden... heeft het nog veel zin om het onderscheid tussen huwelijken en samenlevingscontracten te maken ?
PS1 en vergeet het gewoon samenwonen niet (wel minimim één jaar effectief), ook van toepassing op meerdere personen PS2 heb soms den indruk dat het enige nut van een huwelijk er nog in bestaat om migranten de gelegenheid te geven van zich definitief in Belgie te vestigen |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat voor zin heeft dit ...
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar hoe bepaal je dan de rechten van beide partijen als het niet meer botert ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Uw bloed hoeft niet te koken,
niemand is verplicht een huwelijk aan te gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is normaal bepaald via het huwelijkskontrakt (of gewoon wettelijk indien geen kontrakt). Maar kan een samenlevingkontrakt ook niet �* volonté aangepast worden ?
|
![]() |
![]() |