Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2006, 12:41   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Juist, en de Limburgers zijn de Limburgers, ze zien zichzelf ook niet allemaal als 'Vlamingen'.
Dat kan kloppen, maar puur staatkundig gezien zijn ze zowel Vlaming, Belg als Limburger. Enkel het label "Belg" is imho onterecht.
Oud 20 april 2006, 12:51   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, en de Limburgers zijn de Limburgers, ze zien zichzelf ook niet allemaal als 'Vlamingen'.
ik zie eigenlijk geen tegenstrijd hoor historisch gezien ben ik ee nantwerpenaar, een brabander dus. Indien 1830 nooit was gebeurd waren we nu allemaal Dietsers of zoiets, waar de Vlamingen, Brabanders, Limburgers, Hollanders en wat nog allemaal deelvolkeren van zijn.
Maar in de voorbije 176 jaar is er "dankzij" Belgique wel een band gegroeid tussen alle nederlandstalige provincies, vlamingen brabanders en limburgers. Die band is een realiteit. Mij lijkt het dus beter dat we eerst gezamenlijk van de bourgeoisstaat Belgique afraken, en dan kunnen we daarna spreken over hoe we de zuidelijke Nederlanden intern gaan organiseren
Oud 20 april 2006, 13:56   #23
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n grote denkfout zal het niet zijn. Ik weet wel dat het VB nogal wat moeite gedaan heeft voor de dokwerkers, maar dat is dan ook zowat het ENIGE bedrijf in heel België waar ze zich die moeite gedaan hebben bij mijn weten. Waarschijnlijk omdat het de 'thuishaven' in Antwerpen is, ze kunnen dus ook moeilijk anders.

Verder verneem ik alleen maar dat het VB gewoonlijk probeert de vakbonden te ondermijnen. Zo is er hier in Limburg ook nog een relletje ontstaan rond de uitspraken van Rob Urbain van de Algemene Centrale van de ABVV. Hij vindt immers dat VB'ers niks te zoeken hebben in een vakbond. Als je lid wordt van een tangoclub, moet je ook niet de salsa willen dansen, uiteraard. Het VB staat erom bekend dat zij niet akkoord gaan met de sociale strijd van de werkende klasse. Dat uit zich ook in slogans als 'staken schaadt, werken baat'. Een slogan die ze hernomen hebben uit de jaren '30 of zo.
Maar niet 1.000.000 mensen over de zelfde kan scheren hé Leeuw
Ik weet dat jij heel veel respect hebt voor een vakbond wat goed is!!

Maar geloof mij maar dat er heel wat gewone hard werkende mensen VB kiezen uit protest!!!

Ik ben zelf lid van het A.B.V.V. die volgens mij uitstekend werk verichten

Maar nu gaan zeggen
Citaat:
Zo, wat is de situatie dan in de rest van Europa ?

Ik vind overigens dat Pelgrim wel gelijk heeft dat het VB voornamelijk de partij van de rijke Vlamingen is en niet zozeer van de arbeidende Vlamingen.

Dat is totaal fout volgens mij

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 20 april 2006 om 14:00.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 18:26   #24
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Sorry Leeuw maar hier maak je wel een heel grote denkfout volgens mij Ik kan als voorbeeld verwijzen naar de dokwerker in Anwerpen! Ik kan mijn antwoord niet afwerken want ik moet nu gaan werken,later meer uitleg!
de VB'ers zijn tweezakken: op linkeroever zijn ze voor het behoud van Doel, op rechteroever voor de uitbreiding van de haven.
Op de manifestaties van de dokwerkers doen ze solidair, maar in het parlement vinden ze dat het generatiepact nog niet ver genoeg gaat, en willen ze de vakbonden muilkorven.

Door arbeiders tegen elkaar op te zetten (migrant tegen Belg, Vlaming tegen Waal, ontslagene tegen werkende) willen ze de arbeiderskracht breken, en op die manier de poort open zetten voor patronale wensen zoals loonsverlaging, arbeidsduurverlenging, toenemende flexibiliteit enz...

Het is belangrijk dat werkende mensen dit inzien, alleen door solidariteit en strijd zijn in het verleden zaken als algemeen enkelvoudig stemrecht en sociale zekerheid verkregen. Dat is de enige weg naar verbetering voor de werkende klasse. Wat ons verdeelt maakt ons zwakker. Het VB maakt ons zwakker.
Oud 21 april 2006, 18:49   #25
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
4,8 niet separatistische Vlaams belangers? De verraders!
En bijna 12 % stemmers die niet eens weten wat de basisideologie van de partij waarvoor ze stemden is. Heeft Vlaams Belang dan 120.000 domme stemmers?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 21:30   #26
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
En bijna 12 % stemmers die niet eens weten wat de basisideologie van de partij waarvoor ze stemden is. Heeft Vlaams Belang dan 120.000 domme stemmers?

Misschien. Misschien niet. Misschien is dat een fractie van de 100.000den voormalige SPA-ers die uit hun partij weggelopen zijn.

Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 22:22   #27
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht

Misschien. Misschien niet. Misschien is dat een fractie van de 100.000den voormalige SPA-ers die uit hun partij weggelopen zijn.

Hoe denkt het Vlaams Belang dat democratisch als ze zijn over te brengen? Als er moet gestemd worden over Vlaamse onafhankelijkheid, zal dan ook 12% van de Vlaams Belang-mandatarissen tegen stemmen?

"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 09:41   #28
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Ik ben uiteindelijk niet geweest (werk) maar ik vond op de blog van een Vlaams Belang-gemeenteraadslid bij ons een verslag:

http://www.geertneirynck.be
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 10:27   #29
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het zeker onjuist om te zeggen dat VB partij is van rijke mensen, ook gewone en armere mensen stemmen op VB omdat ze zich er simpelweg toe aangetrokken voelen. Anderen zeggen dan weer dat de meeste arbeiders zelfs VB stemmen... Echt rijke mensen stemmen sowieso VLD, beetje gevolgd door CD&V en ... BUB?

Wat wel waar is, is dat het VB uiteraard allerlei gezichten opzet om telkens een bepaalde groep te paaien. Daarom stemmen er rijke mensen op VB om de vakbonden te liquideren en armere om juist de arbeider in de verf te zetten. Denk vb. alleen al aan grafische kant in de rood-oranje pamfletten als het gaat over sociale kwesties en de geel-blauwe pamfletten als het gaat om veiligheid en economie... Dat er daardoor een enorme theoretische tegenstrijdigheid optreed in het programma en uitspraken (zie andere onderwerpen hier) is onbelangrijk daar zij zich niet moeten verantwoorden in de praktijk.

Ivm "Vlaams": Ook GROEN! is "Vlaams", he! Het gaat volgens mij idd over hoe vlaamsgezind/vlaamsnationalistisch een partij is. Niet mee inzitten, geen felle kritiek over de titel, de boodschap is nu immers al wel duidelijk genoeg.

Volgens mij is het VB niet on-vlaams noch on-nationalistisch te noemen, zeker niet! En ik heb radicaliteit nog nooit als minpunt gezien. Maar wat mij stoort aan het Be(h)(l)ang is de inkonsekwentie, de stijl, de arrogantie, het irrationele en zeker het irrealisme dat je gratis bij hun radicaliteit meekrijgt. Ik vertrouw ze niet. punt.
Daarom begrijp ik weldegelijk zo veel VB-kiezers die er zelf niet in geloven, maar louter protesteren tegen de rest. Hun volste recht. Maar zomaar VB gaan verdedigen en als "alternatief" gaan bestempelen: go home!
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 27 april 2006 om 10:41.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 11:10   #30
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
. Maar wat mij stoort aan het Be(h)(l)ang is de inkonsekwentie, de stijl, de arrogantie, het irrationele en zeker het irrealisme dat je gratis bij hun radicaliteit meekrijgt. Ik vertrouw ze niet.
kan je dat in concrete feiten omzetten?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 13:38   #31
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een andere vraag is, vanaf wanneer is een partij "Vlaams" genoeg? Voor welke Vlamingen dan?
Een andere vraag is: heeft de burger nood aan "Vlaamse" partijen, waarbij "Vlaams" synoniem is voor flamingantisch.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 13:46   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Een andere vraag is: heeft de burger nood aan "Vlaamse" partijen, waarbij "Vlaams" synoniem is voor flamingantisch.
Kijk naar het stemmenaantal en je weet of de burger er nood aan heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 13:53   #33
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Heeft Vlaanderen dan nood aan een 20% grote SPa?
Heeft Wallonië dan nood aan een corrupte partij van 40%?

Stemmenaantal is niet een juiste maatstaf. Zo had Duitsland dan ook "nood" aan een gek of zo in 1933?
In elk geval heeft Vlaanderen dan toch meer nood aan Vlaams Kartel dan aan VB.

Trouwens, het valt op hoe je ook graag met "burgers" rondgooit. "Bevolking" of "vlaming" kan ook, maar toch verkies jij het liberale jargon.
"V"laamse "B"urgerpartij? Of volgde je gewoon de bub'er z'n woorden?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 27 april 2006 om 13:53.
Oud 27 april 2006, 13:59   #34
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
kan je dat in concrete feiten omzetten?
In alles wat ik hier zeg op dit forum. Ik ga het liefst niet nog eens "allemaal" herhalen. Denk aan uitspraken, handelingen en stemgedrag van verschillende personen. Maar de mooiste gevallen zijn toch vb. het tegenstemmen van jeugdsancties, ideëen omtrent moskeëen dumpen in randgemeentes en de discussies intern over asiel voor lang wachtende illegalen... Alles behalve "rechtlijnig" rechts... Gooi daarboven nog eens de steun voor een uitbreiding van het Belgische leger en het VLD-gehalte van het VB als het gaat over de "normale vrije mening van enkelingen" binnen de partij als die iets afwijkend zeggen. Daarenboven steunde het "nooit tevreden" Belang (toen nog Blok) maar al te gretig een paarse wet die Vlaams-nationalistische partijen de mond snoerde.

Het VB kan ook zeer gemakkelijk de partij van vrouwenmishandelaars, revisionisten en café-probleemzoekers genoemd worden. Niet algemeen neen, maar zulke individuen vind je toch weer net bij het Belang...
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 27 april 2006 om 14:05.
Oud 27 april 2006, 14:04   #35
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Trouwens, het valt op hoe je ook graag met "burgers" rondgooit. "Bevolking" of "vlaming" kan ook, maar toch verkies jij het liberale jargon.
"V"laamse "B"urgerpartij? Of volgde je gewoon de bub'er z'n woorden?
Ik gebruik gewoon het woord dat Hans1 gebruikte, mijn waarde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 27 april 2006 om 14:11.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 14:34   #36
Steben

Standaard

Citaat:
Ik gebruik gewoon het woord dat Hans1 gebruikte, mijn waarde.
Vooruit dan, twee weesgegroetjes en tis goe.
Nu nog de moederpartij, maar dat zal moeilijker zijn.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 27 april 2006 om 14:35.
Oud 27 april 2006, 17:18   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er dan een gekend alternatief? Neen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 20:59   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Is er dan een gekend alternatief? Neen.
weldra de nieuwe arbeiderspartij.

En daarna de opnieuw gestichte VKP
Oud 27 april 2006, 21:46   #39
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Nee. Ik vermoed dat er zo'n 5% België wel wil behouden, maar als het moet kiezen tussen een veilig en westers vlaanderen of een islamitisch België waarin ze derderangsburger zijn de keuze ook voor hen snel gemaakt is. In dit k*tland moet je wel voor een 'pakket' kiezen. Nochthans is koppelverkoop wettelijk verboden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 10:32   #40
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In alles wat ik hier zeg op dit forum. Ik ga het liefst niet nog eens "allemaal" herhalen. Denk aan uitspraken, handelingen en stemgedrag van verschillende personen. Maar de mooiste gevallen zijn toch vb. het tegenstemmen van jeugdsancties, ideëen omtrent moskeëen dumpen in randgemeentes en de discussies intern over asiel voor lang wachtende illegalen... Alles behalve "rechtlijnig" rechts... Gooi daarboven nog eens de steun voor een uitbreiding van het Belgische leger en het VLD-gehalte van het VB als het gaat over de "normale vrije mening van enkelingen" binnen de partij als die iets afwijkend zeggen. Daarenboven steunde het "nooit tevreden" Belang (toen nog Blok) maar al te gretig een paarse wet die Vlaams-nationalistische partijen de mond snoerde.

Het VB kan ook zeer gemakkelijk de partij van vrouwenmishandelaars, revisionisten en café-probleemzoekers genoemd worden. Niet algemeen neen, maar zulke individuen vind je toch weer net bij het Belang...
Veel blabla, weinig boemboem zou mie vogels zeggen! Trouwens waarom zeg je geen woord over de verwezenlijkingen van jullie minister?...8)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be