Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2006, 16:40   #101
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Indien Brussel bij een Vlaamse staat wordt gevoegd zal Vlaanderen, net zoals Belgie, een tweetalig land worden. Gevolg hiervan is dat er onvermijdelijk weer communautaire problemen zullen ontstaan. Ok, het aantal Franstaligen is dan 1 miljoen tov 6 miljoen Nederlandstaligen, maar toch.

Indien je persé die Franstalige stad wil behouden, dan kan je de vraag stellen: tja, waarom dan ineens Wallonie óók niet behouden!? En zo blijf je gewoon met Belgie zitten...

Brussel = Belgie
Brussel + Vlaanderen = Belgie + Vlaanderen
= Vlaanderen = Belgie
= geen verandering
Je vergeet de Franstaligen in de Rand. Of ga je B-H-V ook afstaan?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 16:42   #102
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Antwerpen mooier dan Brussel? Tja, ieder zijn mening. Antwerpen is voor mij een grijze stad. Een Vlaamse stad die ik mooi vind, is Ieper.
Gent is mooi. Antwerpen is niet eens een Vlaamse stad, maar een Brabantse.
Oud 2 mei 2006, 16:42   #103
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Brussel is geen Vlaamse stad, Jaani. Trouwens, Brussel ligt niet in Vlaanderen maar in het Brussels Gewest.
Vlaanderen is West- en Oost-Vlaanderen. Brussel ligt daar uiteraard niet in.
Oud 2 mei 2006, 16:43   #104
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het debat over een "onafhankelijk Vlaanderen" is sowieso een irreëel debat. Buiten enkele flaminganten vraagt geen enkele Belg erom.
Peilingen spreken jou erg hard tegen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 16:44   #105
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu zijn we er. Het is natuurlijk ondenkbaar dat Brussel zich zou laten inlijven door Vlaanderen zonder de minste 'bescherming'. Brussel zal wel degelijk relatief veel macht vragen als blijkt dat Vlaanderen toch zo dol is op Brussel. Het zou wel gek zijn om het niet te doen.

Als ik een auto verkoop en er biedt zich een dolenthousiaste koper aan, dan ga ik mijn prijs ook verhogen.
België noch Brussel zijn te koop.
Oud 2 mei 2006, 16:45   #106
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Peilingen spreken jou erg hard tegen.
9 op de 10 niet. Dit is werkelijk de eerste die in jullie voordeel spreekt. Vandaar dat jullie er niet over kunnen zwijgen.
Oud 2 mei 2006, 16:47   #107
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je wel, hoor. Het is natuurlijk afwegen of de voordelen het halen van de nadelen.... Niet simpel
Dat is nu al 30 jaar dat jullie dat niet simpel vinden. Binnen 300 jaar zitten jullie nog steeds met dezelfde vragen.
Oud 2 mei 2006, 16:48   #108
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Geef toe dat de koper niet echt enthousiast is. Hij is wel geïnteresseerd, maar wil de prijs redelijk houden.

Ik zou de franstalige Brusselaars de tweetaligheid garanderen in hun contacten met het stadhuis en franstalige scholen binnen het Vlaams onderwijs. En daarbij nog investeringen. Of iets in dien aard. Maar macht? Een aparte regering en parlement? Zeker niet. Op dat punt geef ik je gelijk : indien wij Brussel binnenhalen met regering en parlement en minister-president dan halen wij meteen de volledige Belgische problematiek ook binnen.

Brussel moet weer een stad worden. Zelfs Parijs en London worden nog steeds bestuurd door een burgemeester.
Als je de drie gewesten afschaft, kom je daar ook toe op voorwaarde dat je de 19 gemeenten fuseert. Best wel 19 districten behouden, zoals in Antwerpen (hoeveel zijn er daar trouwens?).
Oud 2 mei 2006, 16:50   #109
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië hebben recht op degelijk bestuur, aangepast aan hun noden, belangen en wensen.
Die zijn uiteenlopend.
Niet zo van Brussel en Vlaanderen.
Bla bla bla. De belangen en wensen van Antwerpen zijn ook totaal verschillend van die van de Westhoek.
Oud 2 mei 2006, 16:57   #110
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja die wonen in een dan ééntalig Nederlands gebied. Dit kan gemakkelijk op te lossen de bestaande wetten gewoon uit te voeren.
D.w.z. de uitdovende faciliteiten in 15 jaar, en de Rondzendbrief Peeter strikt uit voeren. En voor U begint te krijsen, NEEN de EU minderheidswet telt hier niet, en is bevestigd.

Citaat:
Gent is mooi. Antwerpen is niet eens een Vlaamse stad, maar een Brabantse.
U begrijpt echt niets van de laatste 200 jaar. Misschien vindt U deze link wel interessant. Daarin vindt u ook zulke fab[SIZE=1]ub[/SIZE]eltjes
http://www.hollowearththeory.com/

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 mei 2006 om 16:58.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 17:06   #111
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bla bla bla. De belangen en wensen van Antwerpen zijn ook totaal verschillend van die van de Westhoek.

Niet té inhoudelijk worden he!
Oud 2 mei 2006, 17:22   #112
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is toch uw (partij?)overtuiging? Uitbreiding van Brussel
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 17:48   #113
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat wil u aanvangen met de Franstalige minderheid in de Rand?
Ik vrees hetzelfde als met Brussel: als de Franstaligen niet uit zichzelf Nederlandstalig worden uiteindelijk ook afstoten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 17:51   #114
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vrees hetzelfde als met Brussel: als de Franstaligen niet uit zichzelf Nederlandstalig worden uiteindelijk ook afstoten.
De Franstaligen misschien, maar niet de grond
Oud 2 mei 2006, 17:53   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Er bestaat echter geen sluitende definitie van een natie/volk.
Maar wel een sluitende zekerheid dat Brussel geen volk/natie is.

Citaat:
Als genoeg Brusselaars zich als een apart volk naast de Vlamingen/Walen/... beschouwen hebben zij evenzeer recht op zelfbeschikking(of ze kunnen kiezen voor samenwerking met Wallonië,Frankrijk,...).
Monaco, San Marino,... zijn immers ook steden.
Ik heb niet veel zin om een decadent belastingsparadijs binnen de Vlaamse grenzen te tollereren. Frankrijk, Italië, Spanje en Oostenrijk mogen van mijn part gerust respectievelijk Monaco, San Marino, Andorra en Liechtenstein annexeren.
Dat zijn immers geen natiestaten, maar constructies om wat adelijke families aan een fuctie te helpen en om corruptie te organiseren.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:00   #116
Dimitri

Standaard

Citaat:
Indien Brussel bij een Vlaamse staat wordt gevoegd zal Vlaanderen, net zoals Belgie, een tweetalig land worden. Gevolg hiervan is dat er onvermijdelijk weer communautaire problemen zullen ontstaan. Ok, het aantal Franstaligen is dan 1 miljoen tov 6 miljoen Nederlandstaligen, maar toch.
Bij mijn weten is Brussel tweetalig en wonen er ook nog zo'n 150.000 tot 200.000 Nederlandstaligen. Als er 1 miljoen Franstaligen zijn, dan moeten er daarvan dus 150.000 tot 200.000 in de Rand en de rest van Vlaanderen wonen. Dat lijkt me sterk. Maar wat gaan eigenlijk de gevolgen zijn van die Franstaligen in de rest van Vlaanderen? Als ik jouw logica volg, moet Vlaanderen ook maar meteen de Rand weggeven, want pas op, daar vormen de Franstaligen een meerderheid en dat zou weleens communautaire problemen kunnen geven.

Ik zie bovendien niet in waarom Vlaanderen als geheel tweetalig zou moeten worden. België is nu toch ook niet als geheel tweetalig? Vlaanderen met Brussel betekent een land met 7,1 miljoen inwoners, waarvan hooguit 10% Franstalig. De rest zijn Nederlandstaligen, tweetaligen en anderstaligen. En ik durf te wedden dat er heel wat Franstaligen én anderstaligen ineens een stuk Nederlandstaliger blijken te zijn als daar meer mee te bereiken valt, wat in een Nederlandstalig land als Vlaanderen natuurlijk het geval zou zijn (i.t.t. België).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:02   #117
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar wel een sluitende zekerheid dat Brussel geen volk/natie is.
En waarom dan wel. Volgens de ene is er geen Belgisch volk maar alleen een Vlaams en een Waals volk. Een ander zal dan weer beweren dat er wel een Belgisch volk is. En een derde zal eerder vinden dat er eerder een Groot-Nederlands volk.
volk/natie is subjectief. Er is geen enkele reden om waarom de Brusselaars zich niet als aparte natie zouden kunnen beschouwen als ze dat willen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:06   #118
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb niet veel zin om een decadent belastingsparadijs binnen de Vlaamse grenzen te tollereren. Frankrijk, Italië, Spanje en Oostenrijk mogen van mijn part gerust respectievelijk Monaco, San Marino, Andorra en Liechtenstein annexeren.
Dat zijn immers geen natiestaten, maar constructies om wat adelijke families aan een fuctie te helpen en om corruptie te organiseren.
Net zoals er geen sluitende definitie bestaat van een natie/volk bestaat er geen van een natiestaat. Als de Monegasken, Anodorranen zichzelf als onafhankelijke staat beschouwen is elke annexatiepoging dictatoriaal en illegaal.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:09   #119
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volk/natie is subjectief.
Dat is idd subjectief. Maar dat natiegevoel is bepaald door een hoop objectieve factoren (cultuur/taal, geschiedenis, economie, geografie,...). Ik heb nooit een Brussels natiegevoel ervaren. In tegenstelling tot pakweg een Waals natiegevoel.
Het Brussels gevoel is niet meer dan -laat ons zeggen- het Anwterps, Limburgs of West-Vlaams.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:12   #120
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk mag Brussel zich bij het ééntalige VL aansluiten. Niet als apart gewest, we hoeven immers geen mini-België te scheppen. Maar als volwaardig deel van Vlaanderen. Hoe de taalsituatie er uit zal zien ? Het onderwijs wordt hierbij -uiteraard, zoals in gans Vlaanderen- vanuit Vlaanderen gestuurd. Dit houdt in dat via het taalonderwijs er dient op toe gezien te worden dat aan alle inwoners van Vlaanderen dezelfde kansen gegeven wordt opdat zij zich optimaal kunnen integreren in het ééntalige Vlaanderen. Hier bij mogen we géén andere taalgroepen het aanleren van de Nederlandse taal ontzeggen. Neen, allemaal gelijke kansen ! Géén discriminatie. Ongeacht of het nu Italiaans-, Duits-, Turks-, Marokkaans- of Franstaligen zijn. Zij moeten in Vlaanderen allen dezelfde kansen kunnen krijgen als de Nederlandstaligen om tot een optimale integratie te komen. Hiervoor dient Vlaanderen massaal geld te voorzien om het taalonderwijs dan ook optimaal en aangepast aan de noden te brengen tot zij die het echt nodig hebben op te integreren : anderstaligen.
Brussel zal praktisch gezien een louterend onderwijssysteem dienen te hebben. M.a.w. je kan niet van vandaag op morgen plots overschakelen van een FR-talig naar een NL-talig onderwijs. De basis is een NL onderwijs met een uitdovend FR-talig onderwijs. En beperkt in tijd, anders schep je valse hoop qua optimale integratie.
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be