![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat betreft de economische redenen zal menig Brusselaar (allochtoon of niet, maar wellicht vooral allochtoon) het NL willen aanleren. Dit kan niét via het Franstalig onderwijs (want als BSL tweetalig zou zijn, zal het FR-talig onderwijs gewoon blijven bestaan), wegens de 'ingesteldheid' van dat onderwijs, wat helemaal niet gericht is op het verwerven van talenkennis, maar waar chauvenistische franstaligen gekweekt worden. Dit dient dus via een gericht taalonderricht (in Vlaamse handen, niet in Brusselse handen). VL ééntalig NL ? Ja. Brussel uitdovend tweetalig met behulp van uitgebreid NL taalonderricht volledig in Vlaamse handen ? Ja. Alle ander scenario's zullen van VL terug een onwerkbaar mini-België maken.
![]() |
![]() |
#163 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met hen een aparte status te geven bestendig je dit. En of er nu controle is of niet vanuit VL, het zal helemaal niks aan de Brusselse realiteit veranderen. En VL moet er optoezien dat het FR-talig onderwijs uitdovend werkt ! (onder de vleugels van het NL onderwijs in Vlaamse handen). En het niet bestendigen, laat staan verbeteren ! Als het niveau van de FR onderwijs in BSL zo belabberd is, geeft het VL net mooie kansen om hen een degelijk kwaliteitsvol NL onderwijs aan te bieden. Citaat:
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
FR zal mee om de hoek staan kijken wanneer BSL deel zal uitmaken van VL. Dan is het aan VL om net zo chauvenistisch te zijn. Want geef BSL aparte regels, en FR zal zich (onzichtbaar) via BSL in VL moeien. En dat kunnen we missen als kiespijn.
![]() |
![]() |
#165 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zie jij nu zelf het absurde van wat je hierboven schrijft niet in? Een zesde van de bevolking gaat de Vlaamse staat dus de wet voorschrijven? Is het echt zo erg gesteld met ons, en zo ja, zouden we onszelf dan niet beter opdoeken in plaats van ons te isoleren van alles wat we menen niet aan te kunnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maar het gaat toch niet over taal? Het gaat toch om macht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit kan alleen voorkomen worden met grondige duidelijke wetten, die geen ruimte laten voor afwijkende interpretatie noch afwijkende rechtspraak erop. Als dat is, dan geef ik met plezier mijn bovenstaande stelling op. Weet je, de toekomst zal het uitwijzen. En het zal beginnen met het staatsbestel in wetten vast te leggen. En dan zullen we zien...
![]() |
![]() |
#168 |
Minister-President
|
![]() Het gaat wél over de taal. Omdat in België de taal de macht uitmaakt. Het hele staatsbestel is erop geschoeid. Een Vlaanderen mét macht kan alleen een ééntalig VL zijn. Anders creëeren we een mini-B. En lossen we eigenlijk helemaal niks op.
![]() |
#169 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als Vlaanderen eindelijk de macht heeft over zichzelf, dan bestuurt het zichzelf zoals het denkt dat te moeten doen. De Franstalige minderheid zal dan niet langer de macht hebben om dat te verhinderen, zoals ze nu al een halve eeuw doet. Of het zou moeten zijn dat jij eigenlijk de meerderheid van de Vlamingen niet vertrouwt. Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 08:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Meen jij dat in een Vlaamse staat iemand die Frans spreekt daardoor automatisch meer macht/invloed zal hebben dan iemand die Nederlands spreekt? Waar haal je zoiets? Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 08:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je rukt het volledig uit de context met te verwijzen naar Hutu en Tutsi en er een genocide bij te sleuren. Dit scenario is helemaal géén optie. Citaat:
BSL zal het verdeel en heers principe ten volle benutten. Citaat:
![]() |
![]() |
#172 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#173 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De gemeenschappelijke factor is de machteloze boosheid van een historisch onderdrukte meerderheid die er maar niet in slaagt een echte meerderheid te worden. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 5 mei 2006 om 09:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franstaligen zullen het onafhankelijke Vlaanderen niet langer kunnen beletten te doen wat ze nu wél nog kunnen. Het is dus NU, in Belgique, dat Vlaanderen energie, kracht en macht verliest door de verdeel en heers spelletjes van Franstalig Belgique. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alleen de Vlamingen zelf zullen dat kunnen. En het is precies dat wat Job zo vreest, me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een BSL dat meewerkt aan een zelfstandig VL zal net meer eisen (bvb uitbreiding faciliteiten, betonnering faciliteiten, etc...) en er wettelijke garanties voor vragen in ruil voor hun 'vrijwillge intrede' in VL. Persoonlijk zou ik ook niet liever hebben dat BSL vd 19 blijft bestaan en zoals jij het voorstelt (maar met uitdoving (dus gaan naar een eentalig bestuurd BSL)). In een België is de kans veel groter dat er niks wijzigt aan het BSLs statuut. Maar in een VL mét BSL als medeoprichter van een onafhankelijk VL zal BSL met een zwaar eisenpakket mee rond de Vlaamse vormingstafel komen zitten.
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#178 |
Minister-President
|
![]() Een oprichting van VL mét BSL als gesprekspartner leidt nooit tot een eentalig VL, en brengt ons steeds terug naar interne communautaire problemen. Da's de pest ruilen voor de cholera.
![]() |
#179 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die paar honderdduizenden Franstalige Brusselaars zouden we ondertussen moeten aankunnen, niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Door dat louter te blijven herhalen wordt het nog niet waar hoor, Job, noch overtuig je er iemand mee. Hooguit leg je een bepaalde Vlaamse, historisch bepaalde attitude bloot.
|
![]() |
![]() |