Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2006, 23:28   #1941
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Da's nu echt wel de cruciale vraag.
Handenarbeid...dat is verleden tijd. Moet niet verder zoeken.
Oud 5 mei 2006, 08:07   #1942

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja, en waarom vindt men dan in Haspengauw geen fruitplukkers, in de Kempen geen aardbeienplukkers... Geen stiksters, geen strijksters, geen wegenarbeiders, geen bouwarbeiders enz. enz.?
Sommige handarbeid is echt niet te onderschatten denk ik. Aardbeienplukkers bijvoorbeeld staan de hele dag gebukt en hebben na enige dagen zo'n last van hun rug dat ze er dikwijls blijvende letsels van overhouden. Verder zijn de lonen voor die arbeid nu eenmaal niet om naar huis te schrijven veronderstel ik en heel wat van die beroepen zijn dan ook nog eens seizoengebonden waardoor dus niet de mogelijkheid bestaat om een carriere uit te bouwen (zolang hun rug het niet begeeft). Mocht ik op zoek zijn naar werk zou dit nu ook niet het perspectief zijn dat ik zie zitten (wel eens één seizoen of zo ter afwisseling).
Verder worden de mensen die het dan wel nog doen dikwijls niet naar waarde geschat. Een wegenwerker die vier minuten op zijn schop staat te leunen wordt al meteen aangepord en verweten van luiaard. (ter vergelijking met sommige ambtenaren die gewoon vier maal per dag koffiepauze nemen is dat verschil dan wel immens groot), een fabrieksarbeider wordt getimed als hij naar het toilet gaat.
Voor verschillende andere beroepen gaat men zich dan weer te veel focussen op het behaalde diploma en niet op de bereidheid om bijvoorbeeld binnen de eerste zes maanden de stiel te leren binnen het bedrijf zelf (versta ik in sommige gevallen dan nog want de kans is groot dat men op een werk een stiel leert en daarna verdwijnt omdat hij te weinig betaald wordt, is dus investering waar in sommige gevallen de vruchten nadien niet worden van geplukt).
Ook zijn er beroepen die eigenlijk voor de werknemer te weinig perspectief bieden om daadwerkelijk in te investeren omdat de concurrentie van het buitenland het beroep op termijn eigenlijk zal laten sterven (bijvoorbeeld de meeste beroepen in verband met textiel).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 08:20   #1943
Don Quichote
Banneling

Standaard

Karmaatje wil dat bouwvakkers en aardbeienplukkers een fantastisch loon hebben.

Maar Karmaatje eet graag aardbeidjes en woont graag in een huisje?

Is dat juist?
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 08:35   #1944
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige handarbeid is echt niet te onderschatten denk ik. Aardbeienplukkers bijvoorbeeld staan de hele dag gebukt en hebben na enige dagen zo'n last van hun rug dat ze er dikwijls blijvende letsels van overhouden. Verder zijn de lonen voor die arbeid nu eenmaal niet om naar huis te schrijven veronderstel ik en heel wat van die beroepen zijn dan ook nog eens seizoengebonden waardoor dus niet de mogelijkheid bestaat om een carriere uit te bouwen (zolang hun rug het niet begeeft). Mocht ik op zoek zijn naar werk zou dit nu ook niet het perspectief zijn dat ik zie zitten (wel eens één seizoen of zo ter afwisseling).
Verder worden de mensen die het dan wel nog doen dikwijls niet naar waarde geschat. Een wegenwerker die vier minuten op zijn schop staat te leunen wordt al meteen aangepord en verweten van luiaard. (ter vergelijking met sommige ambtenaren die gewoon vier maal per dag koffiepauze nemen is dat verschil dan wel immens groot), een fabrieksarbeider wordt getimed als hij naar het toilet gaat.
Voor verschillende andere beroepen gaat men zich dan weer te veel focussen op het behaalde diploma en niet op de bereidheid om bijvoorbeeld binnen de eerste zes maanden de stiel te leren binnen het bedrijf zelf (versta ik in sommige gevallen dan nog want de kans is groot dat men op een werk een stiel leert en daarna verdwijnt omdat hij te weinig betaald wordt, is dus investering waar in sommige gevallen de vruchten nadien niet worden van geplukt).
Ook zijn er beroepen die eigenlijk voor de werknemer te weinig perspectief bieden om daadwerkelijk in te investeren omdat de concurrentie van het buitenland het beroep op termijn eigenlijk zal laten sterven (bijvoorbeeld de meeste beroepen in verband met textiel).
Tja, het zal allemaal de fout van de maatschappij en van de werkgevers zijn...
En van de aarbeien...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 08:47   #1945

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Karmaatje wil dat bouwvakkers en aardbeienplukkers een fantastisch loon hebben.

Maar Karmaatje eet graag aardbeidjes en woont graag in een huisje?

Is dat juist?
Zou wel leuk zijn voor die mensen natuurlijk. Is ook wel juist dat ik graag aardbeien lust (wie niet) en zou daar gerust wat meer voor betalen indien ik zou weten dat het werkplaatsen oplevert (ik zou trouwens minder worden afgehouden op mijn loon omdat er minder werklozen zijn).
Oud 5 mei 2006, 09:21   #1946
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou wel leuk zijn voor die mensen natuurlijk. Is ook wel juist dat ik graag aardbeien lust (wie niet) en zou daar gerust wat meer voor betalen indien ik zou weten dat het werkplaatsen oplevert (ik zou trouwens minder worden afgehouden op mijn loon omdat er minder werklozen zijn).
Hoeveel zou U de Onsterfelijke moeten betalen om aardbeien te laten plukken?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 09:38   #1947

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En van de aarbeien...
Zeg ik niet maar enige arbeidsvreugde is op sommige werken toch wel ver te zoeken. Geef toe, iemand die met plezier gaat werken (niet verkeerd interpreteren) zal waarschijnlijk toch een pak productiever zijn dan iemand die tegen de goesting gaat werken (is trouwens de hoeksteen aan het worden van modern management). Enige flexibiliteit dus langs twee zijden (en ik scheer hier heus niet alle werkgevers over dezelfde kam).
Oud 5 mei 2006, 09:49   #1948
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En van de aarbeien...
Aardbeien zijn duur... dus ergens blijft er te veel geld plakken....
Oud 5 mei 2006, 09:51   #1949
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoeveel zou U de Onsterfelijke moeten betalen om aardbeien te laten plukken?
Indien u de onsterfelijke een stukje grond zou geven en er zijn aardbeitjes zelf op zou laten kweken, dan zou de onsterfelijke u misschien een bakje dat hij zelf gekweekt heeft verkopen voor een halve euro...
Oud 5 mei 2006, 09:57   #1950
Don Quichote
Banneling

Standaard

Aha,
Het moet allemaal plezant zijn.

Maar de zaak is toch wel erg duidelijk.

Sommige hier willen het zelf plezant hebben, maar eisen eigenlijk dat anderen het onplezante werk doen, voor een habbekrats.
Want de producten moeten goedkoop blijven zodat de gestoorden goed kunnen leven van een onvoorwaardelijk leefloon.

Maar het zal niet niet pakken.
Zo werkt dat niet met de stijgende buitenlandse concurentie en de toenemende vergrijzing.

Droom niet verder.
De zaken gaan zelfs scherper worden.
On-ver-mij-de-lijk.
Oud 5 mei 2006, 10:00   #1951
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Wat ik duidelijk wou maken Don Quiche Lorraine is dat de eigenlijke arbeid voor die aardbei eigenlijk onderbetaald wordt als je de prijs van een aardbei bekijkt. Vroeger waren die dingen gewoon goedkoper omdat ze in volle grond, buiten werden gekweekt. Maar onze maatschappij is er één geworden van ongeduld. Men moet altijd de eerste aardbeien hebben en tegen dat het feitelijk seizoen begonnen is, is men ze al kotsbeu gegeten.
Oud 5 mei 2006, 10:10   #1952
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige hier willen het zelf plezant hebben, maar eisen eigenlijk dat anderen het onplezante werk doen, voor een habbekrats.
Je geeft hier de perfecte beschrijving van jezelf.
Oud 5 mei 2006, 10:13   #1953
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Je geeft hier de perfecte beschrijving van jezelf.
Oud 5 mei 2006, 10:14   #1954
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Aha,
Het moet allemaal plezant zijn.

Maar de zaak is toch wel erg duidelijk.

Zo zit jij inderdaad wel in elkaar, daar ben ik van overtuigd. Je doet zelf geen onderbetaalde rotjob, dus heb je helemaal niet het recht om erover te kakken. Eerst zelf het goede voorbeeld hé, van andere eisen dat ze een job doen waar jij je te goed voor voelt, dat gaat niet op hoor kerel.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 10:19   #1955
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Zo zit jij inderdaad wel in elkaar, daar ben ik van overtuigd. Je doet zelf geen onderbetaalde rotjob, dus heb je helemaal niet het recht om erover te kakken. Eerst zelf het goede voorbeeld hé, van andere eisen dat ze een job doen waar jij je te goed voor voelt, dat gaat niet op hoor kerel.
Oud 5 mei 2006, 11:28   #1956
Don Quichote
Banneling

Standaard

Laten we toch ernstig blijven.

Iedereen moet moeite doen naar eigen kunnen, toch als je als werkzoekende een dopgeld int.

En iedereen zal betaald worden volgens capaciteiten en/of inspanning.

Dat is toch de logica zelve.

Laten we wel wezen in deze.
Elkeen mag meedoen aan examens/sollicitatie's voor erg goed betaalde betrekkingen.

Als je in je apejaren het naar de vaantjes helpt, en, nog erger, als je aap blijft, moet je maar de gevolgen dragen.

Wij zien hier, op onze studiedienst, zovele voorbeelden van.
Met 1 constante...
Later hebben ze altijd spijt omdat ze niet meer uit de miserie raken.

Op dit forum zitten nogal wat van die jonge struisvogeltjes die het beter menen te weten.

Maar het echte leven is wel veel harder dan een forumpje.

Nog een pikant detail...
De meesten bekennen dat ze eigenlijk wel wisten dat ze verkeerd bezig waren, in hun jonge jaren.
Maar ze redeneerden altijd:
"later zien we wel".

Ze zien nu.
Oud 6 mei 2006, 07:44   #1957

Karma's schermafbeelding

Standaard

Onafgezien van de lonen, wat verstaan de meeste onder jullie over "arbeidsvreugde"?
Oud 6 mei 2006, 09:28   #1958
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
De kans is groot dat hij daar zelf voor heeft gezorgd dat hij geen onderbetaalde rotjob moet doen. Neem uw leven in eigen handen en kijk niet constant naar de overheid of de maatschappij voor oplossingen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 09:41   #1959
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Aardbeien zijn duur... dus ergens blijft er te veel geld plakken....
Nee aardbeien zijn moeillijk te kweken (schone toch) en om hier rendabel een eigen kweekje neer te zetten mag je rekenen op ettelijke miljoentjes. Hopelijk is de oogst gelukt mijn beste.
Daarom zijn ze duur.
Oud 6 mei 2006, 18:19   #1960
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee aardbeien zijn moeillijk te kweken (schone toch) en om hier rendabel een eigen kweekje neer te zetten mag je rekenen op ettelijke miljoentjes. Hopelijk is de oogst gelukt mijn beste.
Daarom zijn ze duur.
Komaan zeg, mambo jij als stadsmens heb je al ooit eens aardbeien gekweekt? ik wel! is een makkie, deed dat al van toen ik 10 jaar was dus zou ik zeggen life-level 3... Een seizoen kan al eens tegenslagen, maar dat moet men er maar bijnemen. Meestal is goed weer voor het ene, slecht weer voor het andere...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be