![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Indien jij onder cultuur verstaat het klakkeloos aannemen van sprookjes dien ik je inderdaad gelijk te geven. Voor de meesten onder ons is het kopen van die gebakken lucht inderdaad "cultuur".Misschien wel, maar het zal dan wel door middel van een wetenschappelijk verantwoorde ladder zijn en niet door één of andere mysterieuze hemelvaartopstijging.
![]() |
#42 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik versta daar wel degelijk iets anders onder. Maar ik ga geen poging doen het uit te leggen, want ik zou het noodzakelijkerwijs onbevattelijk maken voor mensen als u. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Ontdopen" is larie. Je hebt eens het doopsel ontvangen en dat kun je niet op de een of andere wijze "afwassen". Wel kun je afstand doen van je doopbeloften en dit de Kerk laten weten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Uiteraard is dat dan normaal. Het is eveneens normaal dat indien onze samenleving al die zaken schadelijk vindt, ze u niet zal toelaten om dergelijke zaken aan uw kinderen door te geven.
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Nee, ik meen het.
Bovendien heb ik niet echt tijd noch goesting om het uit te leggen, want zoiets zou ons (lees: mij) veel te ver brengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De grote protestantse kerkgenootschappen, zowel Calvinistisch als Lutheraan, hechten behalve de kinderdoop veel waarde aan de Geloofsbelijdenis, die ook pas op volwassen leeftijd wordt afgelegd en niet zoals het vormsel al op 12-jarige leeftijd. In Nederland wordt door de meeste kerkgenootschappen bewust onderscheid gemaakt tussen doopleden en belijdende leden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een heel typerende en tevens arrogante uitspraak van een gelovige! Anno 2006 denken de religieuzen nog steeds dat zij blijkbaar het alleenrecht hebben op morele waarden. Het dringt blijkbaar niet door dat ook niet-gelovigen waarde hechten aan immateriële zaken.
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In onze discussie moet trouwens een onderscheid gemaakt worden tussen opvoeding en doop. Als christen zal ik mijn kinderen mijn geloof willen doorgeven. Dat is het wezenlijke. Volgens het katholieke Kerk hoort daar de doop bij. Bij bepaalde protestanten niet. Allen zullen echter het geloof aan hun kinderen overbrengen en vurig hopen dat ook zij dat zullen belijden en op hun beurt doorgeven. We gaan er immers van uit dat geloof ook belangrijk is in de opvoeding van de kinderen; niet alleen materiële zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar weet u niet goed hoe het er in gelovige gezinnen aan toe gaat. Jammer. Ik heb het geloof doorgekregen van mijn ouders en grootouders. Opgevoed in het geloof. Nooit hebben mijn ouders me daartoe verplicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
Als we gaan kijken naar wat het CBS de 'kerksheid' noemt (minstens éénmaal per maand een kerk of levensbeschouwelijke bijeenkomst bezoeken), dan zijn er minder kerkse katholieken in Nederland dan kerkse protestanten, hoewel gemeten naar de kerkelijkheid (zich rekenend tot een kerkgenootschap) er 1,5 keer meer katholieken dan protestanten zijn. Oftewel: in 2004 was 7% van de Nederlandse bevolking kerks katholiek, tegenover 8% kerks hervormd of gereformeerd en 4% kerks in een andere gezindte. Gemeten naar kerkelijkheid was 30% katholiek, 21% hervormd of gereformeerd en 8% andersgezind kerkelijk. De regionale cijfers naar kerksheid zijn ook wel interessant, hoewel de meest recente uit 1999 stammen. Toen was van de totale bevolking nog 9% kerks katholiek, 10% kerks hervormd/gereformeerd en 4% andersgezind kerks, totaal dus 23%. De kerksheidscijfers zijn uitgesplitst naar 'zelden of nooit', 'minder dan 1 keer per maand', '1 keer per maand', '2 tot 3 keer per maand' en '1 keer per week of vaker'. In de laatste categorie, 1 keer per week of vaker, vinden we het hoogste percentage in Noord-Overijssel (met plaatsen als Staphorst, Genemuiden, Hasselt, Zwartsluis, Kampen en IJsselmuiden) met 28% van de bevolking, gevolgd door Zuidoost-Zuid-Holland met 23%, de Veluwe met 22% en de Zeeuwse eilanden met 21%. Op een gedeelde vijfde plaats met 17% staat naast Noord-Friesland, Zuidwest-Drenthe en Oost-Zuid-Holland ook Twente, dat grotendeels katholiek is. Gemeten naar totale kerksheid (minstens 1 keer per maand) als percentage van de totale bevolking is de ranglijst als volgt: 40% Noord-Overijssel 37% Veluwe 32% Zuid-Limburg 31% Twente 29% Noord-Friesland / Zuidoost-Zuid-Holland / Zeeuwse eilanden / Midden-Limburg Kijken we naar de categorie 'minder dan 1 keer per maand', dan vinden we de hoogste percentages in Midden-Limburg (25%) en Noord-Limburg (21%). Ook in andere katholieke gebieden is dit percentage opvallend hoog. Dit klinkt ongetwijfeld bekend in de oren, aangezien heel wat katholieken alleen nog op hoogdagen (Pasen, Kerstmis) naar de kerk gaan. In de meeste protestantse gebieden is dit percentage bijzonder laag, op de Zeeuwse eilanden bijv. maar 5%, in Noord-Overijssel en op de Veluwe 8%. In deze kringen is de geloofsgemeenschap doorgaans een stuk hechter en is het dus sneller 'alles of niets'. Het zal dus niet verbazen dat het aandeel van de bevolking dat 'zelden of nooit' een kerk bezoekt, in Limburg het laagste is van heel Nederland. In Midden-Limburg ligt dit met 47% als enige regio onder de 50%. In Noord- en Zuid-Limburg en in Noord-Overijssel ligt dit op 52%. Het hoogste percentage vinden we in de Zaanstreek, waar 81% zelden of nooit een kerk bezoekt, gevolgd door de IJmond (Velsen, IJmuiden, Beverwijk, etc.) met 80% en de aggl. Amsterdam en aggl. Haarlem met 79%. In de IJmond gaat maar 5% van de bevolking wekelijks of vaker naar de kerk, in Amsterdam is dit met 9% iets hoger vanwege moslims en evangelische kerken (populair onder Surinamers en Afrikanen) denk ik. Conclusie is dus dat in de Bijbelgordel de trouwste wekelijkse kerkgangers te vinden zijn, maar dat de totale kerksheid ook in sommige katholieke gebieden nog hoog is. In het zuiden vinden we bovendien de meeste mensen die alleen op hoogdagen ter kerke gaan. Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 9 mei 2006 om 14:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 mei 2006 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |