Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2006, 10:11   #241
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Managers verdienen te veel?

Hoe kunnen ze nu teveel verdienen?
Zolang ze het maar eerlijk afgeven aan de belastingen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 10:43   #242
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
- de armoede in vele ontwikkelingslanden is veroorzaakt door het verwoesten van hun sociale cultuur tijdens de kolonialisatie: het meepakken van de gezonde manne voor de slavenhandel, het verplichten te werken voor het oogsten, het opzetten van totale exploitatiesystemen.
Jaja, want volgens PC links was Afrika een continent dat baadde in rijkdom, democratie, mensenrechten, sociale voorzieningen en weet ik wat voor tralala, totdat de slechte blanke kapitalist (!) eraan kwam.

Citaat:
- Met de hulp van de CIA en consoorten zijn de "juiste" dictators aangesteld door onze landen om na de "onafhankelijkheid" over te stappen van kolonialisme naar neo-kolonialisme
Goed voorbeeld: India - Groot-Brittanië - Mahatma Ghandi. De MI6 heeft daar voortreffelijk werk geleverd

Citaat:
- Deze dictators (inclusief Sadam Husein) kregen en krijgen nog steeds wapens om hun positie te verstevigen en onze wapenhandel te doen florereren.
Tja, niet elk royaumeke kan betitteld worden als een "prille democratie" waarvoor links België dan FN wapens kan leveren hé.

Citaat:
Links zegt al JAREN dat deze situatie dient te veranderen:

"Ik was even weggeroepen voor een telefoontje toen het dossier van de FN wapens werd goedgekeurd".

Citaat:
- dat men via politieke actie deze landen moet daadwerkelijk onafhankelijk maken, politiek en economisch van onze oligarchen en hen daarbij politiek (internationale organisaties) en economisch steunen. Links stuurt al jaren aan op materële en menselijke steun aan locale projecten en aan financieringsmechanismen om tot een economische groei en ontwikkeling te komen, en wijst erop dat dit in bepaalde landen die vroeger ontwikkelingslanden waren (China bijvoorbeeld) ook kan lukken.
Ik kan me voorstellen dat links inderdaad China bekijkt als het Lichtend Voorbeeld van hoe de Perfecte Wereld er voor hen uitziet. Voor een rechtgeaarde rechts-liberaal is China echter een serieus bittere pil om te slikken: het is een land waar de persoonlijke vrijheid compleet wordt beknot, maar waar de overheid wel wenst te profiteren van de deugden die het kapitalisme kan brengen. Een typisch door links geregeerd land dus.

Citaat:
Rechts beweert al jaren (tot en met gisteren Jean-Marie) dat "DE vrije markteconomie alles zal oplossen. Stoort zich hierbij geenszins aan het feit dat ze dit al driehonderd jaar beweren, en het blijkbaar niet werkt.
Het staat u vrij om in de rimboe te gaan wonen, al uw luxe en comfort op te geven, en de Nieuwe Communistische Heilstaat op te richten. Maar zoals hierboven ook al gezegd: daar is links natuurlijk te laf voor. Dik profiteren van de kapitalistische bron, maar als puntje bij paaltje komt iedereen eens goed nekken.
Oud 9 mei 2006, 10:54   #243
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Jaja, want volgens PC links was Afrika een continent dat baadde in rijkdom, democratie, mensenrechten, sociale voorzieningen en weet ik wat voor tralala, totdat de slechte blanke kapitalist (!) eraan kwam.
Dat heb ik nu echt nog nooit iemand horen beweren. En trouwens, de Afrikanen konden en kunnen best wel zelf beslissen wat ze met hun continent aanvangen hoor. U gaat toch niet beweren dat de mensen die toen naar ginder trokken dat deden uit humanitaire overwegingen t.a.v. de Afrikaanse inheemse bevolking. (Idem voor andere gekoloniseerde gebieden.)
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 11:04   #244
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
En wat moet ik daarop zeggen? Dat we op ons kniekes moeten vallen en collectief schuld bekennen? Wat helpt dat voor de Afrikanen? Moeten de Duitsers volgens u ons ook nog elke dag op hun kniekes vergiffenis komen vragen om WOI en WOII? Moeten we de Amerikanen nog elke dag hun gat kussen omwille van de Marshall plannen? Moeten we de Italianen veroordelen omdat ze 2000 jaar geleden Gallië hebben veroverd?

Het is evident dat de moderne wereld is wat ze is door alles, zowel het goede als het slechte, dat we uit onze menselijke geschiedenis meedragen. Wat ons dat vooruit helpt als we hedendaagse economische systemen moeten analyseren, gaat mijn petje te boven, maar ongetwijfeld kunt u daar wel een mouw aan passen.
Het is belangrijk dat het aandeel van uitbuiting in onze Westerse economie erkend wordt.

Waar zit ik trouwens te zagen over verontschuldigen? Op blootje knietjes gaan zitten?

Er moeten gewoon sterkere globale herveldelingsmechanismes zijn, want als we moeten wachten tot de vrije markt het allemaal eens gaat fixen dan duurt het te lang. Ik geloof niet in de erfzonde, ik geloof daarentegen wel in de plicht om extreme armoede en extreme ongelijkheid uit te bannen. Des te meer omdat het Westen in het verleden haar aandeel erin heeft gehad.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 11:12   #245
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Ik durf te zeggen dat de gemiddelde Afrikaan voor het kolonialisme gelukkiger was dan de gemiddelde Afrikaan nu.

Uw Eurocentrisme is echt ziekelijk... voor u kan geluk enkel komen met rijkdom, democratie, mensenrechten en sociale voorzieningen? Please... lees eens een boek, praat eens met iemand die iets weet over Afrikaanse cultuur en pre- kolonialistische vormen van expressie en slik uw vooringenomenheid in.

Laatst gewijzigd door Casca : 9 mei 2006 om 11:25.
Oud 9 mei 2006, 11:29   #246
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Dat heb ik nu echt nog nooit iemand horen beweren.
Zie Feremans: als het westen iets afneemt, wil dat zeggen dat het er voordien was.

Citaat:
En trouwens, de Afrikanen konden en kunnen best wel zelf beslissen wat ze met hun continent aanvangen hoor.
Zie mijn post onder "internationale politiek"
Oud 9 mei 2006, 11:33   #247
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Het is belangrijk dat het aandeel van uitbuiting in onze Westerse economie erkend wordt.
Waar zit ik trouwens te zagen over verontschuldigen? Op blootje knietjes gaan zitten?
OK, jij hebt dat artikel niet geschreven.

Citaat:
Er moeten gewoon sterkere globale herveldelingsmechanismes zijn,
Herverdeling werkt niet: stop geld in een spons, die spons gaat dat opnemen en er niets mee aanvangen. Zie de decennialange "solidariteit" met Wallonië waar nauwelijks een resultaat van is te bespeuren.

Citaat:
want als we moeten wachten tot de vrije markt het allemaal eens gaat fixen dan duurt het te lang.
Dat komt omdat er nog te weinig vrije markt is, tiens.

Citaat:
Ik geloof niet in de erfzonde, ik geloof daarentegen wel in de plicht om extreme armoede en extreme ongelijkheid uit te bannen. Des te meer omdat het Westen in het verleden haar aandeel erin heeft gehad.
Dus u gelooft wel in de erfzonde. En natuurlijk moeten dat soort zaken worden uitgebannen: dat doe je echter niet door het geven van een aalmoes (zie de openingspost van deze topic), maar door het creëren van een vrije markt.
Oud 9 mei 2006, 11:34   #248
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik durf te zeggen dat de gemiddelde Afrikaan voor het kolonialisme gelukkiger was dan de gemiddelde Afrikaan nu.
Links paternalisme! You gotta love it !

Citaat:
Uw Eurocentrisme
Linkse etikettenplakkerij! You gotta love it !
Oud 9 mei 2006, 11:35   #249
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Zie Feremans: als het westen iets afneemt, wil dat zeggen dat het er voordien was.
Ik wist niet dat hij nog gelezen werd.
Oud 9 mei 2006, 11:37   #250
StevenNr1

Standaard

Citaat:
You gotta love it !
U kunt dat allemaal weglachen maar Casca heeft daar wel gelijk volgens mij.
Oud 9 mei 2006, 11:40   #251
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
U kunt dat allemaal weglachen maar Casca heeft daar wel gelijk volgens mij.
Casca denkt dat hij mij kent of kan duiden, ergo hij heeft altijd ongelijk door dat soort nonsens te spuiten op basis van een minimaal aantal posts die hij niet zorgvuldig leest of gesnapt heeft.

En PS: als het over die gelukkigheid gaat, dat is inderdaad een schoolvoorbeeld van paternalisme, daar kan ik niets aan doen.

Laatst gewijzigd door Turkje : 9 mei 2006 om 11:41.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 11:44   #252
StevenNr1

Standaard

Dat laatste versta ik niet goed, wat bedoelt u? (Ok, hij kan het inderdaad niet weten en 'gelukkig' is een vrij hol begrip misschien maar kom )

Casca kan inderdaad uw karakter of persoonlijkheid niet schetsen maar hij kan uw standpunt wel als eurocentristisch beschouwen, en daarin geef ik hem gedeeltelijk gelijk.
Oud 9 mei 2006, 11:48   #253
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
OK, jij hebt dat artikel niet geschreven.
... maar wel gepost in een thread die was aan het overlopen van Westerse vooringenomenheid.

Citaat:
Herverdeling werkt niet: stop geld in een spons, die spons gaat dat opnemen en er niets mee aanvangen. Zie de decennialange "solidariteit" met Wallonië waar nauwelijks een resultaat van is te bespeuren.
Dat er problemen kunnen ontstaan bij herverdeling betekent niet dat het niet helpt. Nogmaals:

Dit kind heeft geen behoefte aan filosofisch liberaal gezeik dat stipuleert dat uiteindelijk de wereld voor iedereen gaat verbeteren dmv de vrije markt, maar aan ETEN, en dan wel NU. Dan maakt het niet uit of een of andere topmanager wat minder verdient.

En als het allemaal een beetje te ver van je huis vindt:

Zo zijn er ook nog genoeg...

Citaat:
Dat komt omdat er nog te weinig vrije markt is, tiens.
Dat

Interesseert

Mij

Geen

ZAK

Meer vrije markt, minder vrije markt, collectivisering of geen collectivisering,... ik pleit voor geen van beide bij deze problematiek, ik pleit voor menswaardige levensomstandigheden.

Citaat:
Dus u gelooft wel in de erfzonde. En natuurlijk moeten dat soort zaken worden uitgebannen: dat doe je echter niet door het geven van een aalmoes (zie de openingspost van deze topic), maar door het creëren van een vrije markt.
Brabbelbrabbelvrijemarktbrabbelbrabbelalleskomtgoe dindetoekomstbrabbelbrabbel.

Citaat:
Links paternalisme! You gotta love it !

Linkse etikettenplakkerij! You gotta love it !
Toch ben jij degene die de hele tijd blijft neuten over de erfzonde, waarin ik niet geloof. Het is de plicht van de rijke om de arme te helpen, niet omdat zijn voorouders zijn voorouders misbruikt hebben (hoewel dit een perspectief is dat honderden miljoenen wel hebben, en dat je dus niet eenduidig naar de prullenbak moet verwijzen), maar omdat die arme anders doodgaat van de honger.

En voor je weer begint te zeiken over aalmoezen... wie pleit er hier voor 'aalmoezen'... besef je wel wat voor structurele veranderingen er zouden kunnen door gevoerd worden indien er voor elke Afrikaan 150 euro zou gegeven worden?
Oud 9 mei 2006, 11:52   #254
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Waar zou links gezeik de armoede al een millimeter vooruitgeholpen hebben?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 11:53   #255
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Casca denkt dat hij mij kent of kan duiden, ergo hij heeft altijd ongelijk door dat soort nonsens te spuiten op basis van een minimaal aantal posts die hij niet zorgvuldig leest of gesnapt heeft.

En PS: als het over die gelukkigheid gaat, dat is inderdaad een schoolvoorbeeld van paternalisme, daar kan ik niets aan doen.
Je posts zijn eurocentrisch. Punt.

En mijn geluk benadrukken is utilitaristisch, (cfr Bentham), niet paternalistisch.
Oud 9 mei 2006, 11:59   #256
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Gebruik dan eerder Mill, want het utilitarisme van Bentham is niet waar je op doelt.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 12:02   #257
Casca
Minister

Standaard

Bwah... volgens mijn cursus Sociale en Politieke Leerstelsels nochtans wel... waarom zou het hier niet passen?
Oud 9 mei 2006, 12:06   #258
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwah... volgens mijn cursus Sociale en Politieke Leerstelsels nochtans wel... waarom zou het hier niet passen?
Omdat Bentham het woord "plicht" of "dwang" niet voorwendt, en jij daar hier wel op doelt.

Laatst gewijzigd door lombas : 9 mei 2006 om 12:06.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 12:10   #259
Casca
Minister

Standaard

I'll take your word on it... hoewel ik de principes van Mill voor de rest niet helemaal onderschrijf (Westerse vooringenomenheid, weetjewel )
Oud 9 mei 2006, 12:13   #260
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
I'll take your word on it... hoewel ik de principes van Mill voor de rest niet helemaal onderschrijf (Westerse vooringenomenheid, weetjewel )
Mill is dan ook je louter bourgeois crapule

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be