Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2006, 12:14   #221
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En uiteraard kan daar geen sprake van zijn. Nog minder na het uiteenvallen van België dan nu. Als Brussel de belachelijke ambitie koestert om alle Franstaligen onder zijn vleugels te nemen (met welk geld, BTW?), dan kunnen ze evengoed Lebensraum eisen van Wallonië, van Frankrijk, van Zwitserland etc. Van het grondgebied van een ander land/gewest blijf je af, of je hebt oorlog. Punt.

Zelden zo'n sullig argument voor annexatie gelezen. Waarom zou je stopen in Beersel? Als je doorrijdt ben je zo in Halle hoor. Langs de noordkant rij je ongemerkt Vilvoorde binnen en ligt de Vlaamse Ruit voor je open. Ook allemaal anschlussen?
Waar staat er dat er annexatie, anshluss, enz. moet gebeuren.

Er zijn twee opties met Brussel en Vlaanderen :
- Brussel maakt deel uit van Vlaanderen, en dan kan je moeilijk van annexatie spreken, enkel van het herleggen van administratieve binnenlandse grenzen volgens objectieve criteria;
- Brussel wordt onafhankelijk van Vlaanderen en dan wordt er gesproken over het vastleggen van internationale grenzen.

Over de geografie rond Brussel kan je enkel vaststellen dat er géén scheiding is tussen het Brussels Gewest en bepaalde andere gemeenten (en je volet dat ook in Waals-Brabant), en dat de inwoners ervan soms zelf niet meer goed weten of ze nu deel uitmaken van Brussel of niet. Dus stel ik gewoon de vraag waarop de huidige "grenzen" stoelen, da's al.
Oud 8 mei 2006, 12:27   #222
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dan zal het er bij de Vlaamse onderhandelaars op aan komen de Walen en de Brusselaars niet in elkaars armen te duwen. Na een genereus voorstel tegenover Wallonië (15 jaar lang de transfers behouden), zullen er wel veel snel geneigd zijn om daar op in te gaan.
Daarom ook dat het vandaag al nodig is de Waals-regionalisten te steunen (Van Cauwenberghe en zelfs ons aller boemannen: de broers Happart).

Dan vergeet je wel die Vlaams-Waalse onderhandelingen. Wat gaat Brussel -unilateraal- doen als Vlaanderen en Wallonië samen beklonken hebben dat Brussel bij Vlaanderen gaat? Onafhankelijk gaan? Dat overleven ze geen week...
Hier zit iets in.
De band tussen Brussel en Wallonië is veel minder evident dan sommigen denken, Brusselaars voelen zich niet "Waal", en Walen niet "Brusselaar", dat is meer dan duidelijk. Luik en (in mindere mate) Charleroi hebben een grote aantrekkinskracht voor Walen.

Ik kan wel enkel vaststellen dat de huidige Franstalige politici die band wél erkennen en er een strijdpunt van maken (zie BHV, of de vraag rond St-Genesius-Rhode), ondanks een Van Cau of een Happart (en met Happart zal je enkel iets kunnen bereiken indien Voeren terug naar Wallonië gaat, btw). En ze weten ook wel dat ze Brussel (én Waals-Brabant) economisch nodig hebben. Uw scenario is dus mogelijk, maar volgens mij zal het zo niet gebeuren.

Indien uw scenario toch zou gebeuren, vrees ik dat Brussel het inderdaad alleen zal proberen: het imago van Vlaanderen bij Franstalige Brusselaars is zodanig slecht dat ze nooit ofte nooit bij Vlaanderen zullen willen aansluiten zonder spijkerharde garanties inzake "Brusselse faciliteiten" en zelfbeheer. In dit scenario zal Vlaanderen ook verliezer zijn.
Oud 8 mei 2006, 15:01   #223
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik kan wel enkel vaststellen dat de huidige Franstalige politici die band wél erkennen en er een strijdpunt van maken (zie BHV, of de vraag rond St-Genesius-Rhode), ondanks een Van Cau of een Happart (en met Happart zal je enkel iets kunnen bereiken indien Voeren terug naar Wallonië gaat, btw).
OK maar gaan ze die band ook blijven erkenne als ze daardoor ook veel minder geld van Vlaanderen krijgen in het kader van de splitsing?

Verder is de steun die franstalige waalse partijen nu aan Brussel geven ook gemotiveerd door de stemmen die Brussel kan opbrangen. Die stemmen zijn in een splitsingsscenario hoe dan ook veel minder waard.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:35   #224
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft dit ook niet te maken met het staatsconcept? België heeft zich tot voor kort steeds gespiegeld aan Frankrijk, de meest centralistische staat van heel Europa.
Dat zou goed kunnen. Misschien interessant om eens de inwoneraantallen van de belangrijkste steden in België aan het begin van de negentiende eeuw te bekijken. Wellicht was Brussel toen nog niet zo groot t.o.v. andere steden als Antwerpen, Gent, Brugge en Luik.

Anderzijds werd Brussel wel al in 1815 gekozen als gedeelde politieke hoofdstad van het KdN, samen met Den Haag.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 05:12   #225
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus stel ik gewoon de vraag waarop de huidige "grenzen" stoelen, da's al.
Simpel, op de taalgrens zoals vastgelegd in 1962.
Oud 9 mei 2006, 09:53   #226
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over de geografie rond Brussel kan je enkel vaststellen dat er géén scheiding is tussen het Brussels Gewest en bepaalde andere gemeenten (en je volet dat ook in Waals-Brabant), en dat de inwoners ervan soms zelf niet meer goed weten of ze nu deel uitmaken van Brussel of niet. Dus stel ik gewoon de vraag waarop de huidige "grenzen" stoelen, da's al.
Laat ik voor één keer maar eens zelf onder Godwin's Law vallen...

Hitler vroeg zich ook waarop de grenzen van Polen stoelden.
Milosevic vroeg zich hetzelfde af over de Bosnische grenzen.
Stalin over de grenzen van de Baltische staten.

Etc etc. etc.

Je zoiets afvragen is niet onschuldig: het is een oorlogsverklaring. Van de grenzen van een ander land/gewest etc. blijf je af.
Oud 9 mei 2006, 11:38   #227
lenco
Burger

lenco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vjeeke Bekijk bericht
antwerpen hoofdstad van Vlaanderen dan maken?
het geschiedkundig vlaanderen bevat niet "Antwerpen". Dus naar mijn mening moet je daar niet de hoofdstad van Vlaanderen nestelen.

HOUZEE!
Oud 9 mei 2006, 12:27   #228
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat ik voor één keer maar eens zelf onder Godwin's Law vallen...

Hitler vroeg zich ook waarop de grenzen van Polen stoelden.
Milosevic vroeg zich hetzelfde af over de Bosnische grenzen.
Stalin over de grenzen van de Baltische staten.

Etc etc. etc.

Je zoiets afvragen is niet onschuldig: het is een oorlogsverklaring. Van de grenzen van een ander land/gewest etc. blijf je af.
Je spreekt over gevallen waar de éne unilateraal zijn wil aan de andere wilt opleggen. Dan heb je inderdaad annexatie.
Indien beide partijen akkoord zijn, na onderhandelingen, kunnen grenzen verlegd worden zonder dat daarom de oorlog verklaard moet worden.
Oud 9 mei 2006, 12:33   #229
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zondag was het feest in Brussel : de Irisfeest.............of beter gezegd, la Fête de l'Iris. 's Avonds was er een grote spectakel op de Grote Markt. Zij hadden Franstalige en Nederlandstalige artiesten in de pers aangekondigd.
Ik was er op de Grote Markt en ik heb de realiteit gezien. Op de Franstalige kant : Maurane, Philippe Lafontaine, Marie Daulne, Jean-Louis Daulne, Marka, Manou Gallo. Op de Vlaamse kant : Sioen en Johann Verminnen. We hebben twee Nederlandstalige liedjes gehad, door de Johann natuurlijk : "In de rue des Bouchers" en "Laat me nu toch niet alleen". De show was dus meer Franstalig dan Nederlandstalig en dat voor een evenement die Brussel viert.

Het is dus niet echt voor morgen dat Brussel een Vlaamse stad zal worden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 12:39   #230
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je spreekt over gevallen waar de éne unilateraal zijn wil aan de andere wilt opleggen. Dan heb je inderdaad annexatie.
Indien beide partijen akkoord zijn, na onderhandelingen, kunnen grenzen verlegd worden zonder dat daarom de oorlog verklaard moet worden.
En het is niet kristalhelder, al enkele decennia lang, dat de meerderheid in Vlaanderen dit niet wil?

Wie er dan, zoals zogoed als de hele francofone politieke kaste, toch nog blijft over doorzeuren, bezondigt zich wel degelijk aan oorlogszuchtige taal.

Een recente slogan van het FDF was trouwens niet toevallig, de NDSAP-retoriek achterna: "Donnons �* Bruxelles sa vrai dimension!'".

Laatst gewijzigd door baarle : 9 mei 2006 om 12:41.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 12:46   #231
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het is niet kristalhelder, al enkele decennia lang, dat de meerderheid in Vlaanderen dit niet wil?

Wie er dan, zoals zogoed als de hele francofone politieke kaste, toch nog blijft over doorzeuren, bezondigt zich wel degelijk aan oorlogszuchtige taal.

Een recente slogan van het FDF was trouwens niet toevallig, de NDSAP-retoriek achterna: "Donnons �* Bruxelles sa vrai dimension!'".
Wat vinden de mensen in de gemeenten rond Brussel zelf?
Of hebben ZIJ het recht niet hun eigen toekomst te kiezen?
Oud 9 mei 2006, 12:52   #232
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat vinden de mensen in de gemeenten rond Brussel zelf?
Minder dan 20 pct is Franstalig, en daarvan is lang niet iedereen voor aanhechting bij Brussel. Hou dus gerust een referendum.

Citaat:
Of hebben ZIJ het recht niet hun eigen toekomst te kiezen?
Je blijft in - mijn excuses, maar het is zo - de nazi-retoriek. Ook Sudeten-Duitsland werd ge-anschlusst na een referendum. Ook in Oostenrijk wilden de inwoners graag "hun eigen toekomst bepalen".

Grenzen hoeven niet per sé te wijzigen omwille van een toevallige wijziging van de bevolking. Zoniet kunnen wij morgen gaan eisen dat de inwoners van Frans-Vlaanderen "hun eigen toekomst mogen kiezen". En waarom de inwoners van Molenbeek niet? Daar zijn er ook een paar die graag een autonome vrijstaat zouden oprichten.

Laatst gewijzigd door baarle : 9 mei 2006 om 12:55.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 13:05   #233
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minder dan 20 pct is Franstalig, en daarvan is lang niet iedereen voor aanhechting bij Brussel. Hou dus gerust een referendum.
Als uit een referendum blijkt dat de gemeenten rond Brussel bij Vlaanderen willen blijven, dan is het logisch dat ze bij Vlaanderen blijven.

Meer wordt er toch ook niet geëist?

Citaat:
Je blijft in - mijn excuses, maar het is zo - de nazi-retoriek. Ook Sudeten-Duitsland werd ge-anschlusst na een referendum. Ook in Oostenrijk wilden de inwoners graag "hun eigen toekomst bepalen".

Grenzen hoeven niet per sé te wijzigen omwille van een toevallige wijziging van de bevolking. Zoniet kunnen wij morgen gaan eisen dat de inwoners van Frans-Vlaanderen "hun eigen toekomst mogen kiezen". En waarom de inwoners van Molenbeek niet? Daar zijn er ook een paar die graag een autonome vrijstaat zouden oprichten.
Ik herneem nochtans gewoon de argumenten van Vlaams-Nationalisten als ze over Vlaanderen en andere regio's in Europa spreken: de bestaande grenzen moeten herzien worden (in HUN voordeel natuurlijk); en ik pas die argumenten toe op Brussel en de Rand.

Als jij dit Nazi-retoriek noemt, is dat uw eigen keuze.
Oud 9 mei 2006, 13:19   #234
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik herneem nochtans gewoon de argumenten van Vlaams-Nationalisten als ze over Vlaanderen en andere regio's in Europa spreken: de bestaande grenzen moeten herzien worden (in HUN voordeel natuurlijk); en ik pas die argumenten toe op Brussel en de Rand.
Waar vind jij dat soort argumenten??

Citaat:
Als jij dit Nazi-retoriek noemt, is dat uw eigen keuze.
Ik stel maar de gelijkenis vast tussen de Brusselse anschluss-retoriek en die van de nazi's. Als je daar niet mee tevreden bent, moet je niet op de boodschapper schieten, maar op degenen die met die retoriek al decennia het klimaat in dit land vergiftigen.
Oud 9 mei 2006, 15:05   #235
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar vind jij dat soort argumenten??
Een beetje overal in het subforum "Communautaire discussies"...
Oud 9 mei 2006, 15:29   #236
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Simpel, op de taalgrens zoals vastgelegd in 1962.
En waarom niet die van vandaag? Waarom juist die van 1962? Is die perfect en heilig en bestand tegen de tand des tijds?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 15:51   #237
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En waarom niet die van vandaag? Waarom juist die van 1962? Is die perfect en heilig en bestand tegen de tand des tijds?
Ja natuurlijk. Het is niet de schuld van de Noord-belges dat de zuid-belges geen respect hebben voor het gebied waar ze gaan wonen.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 15:54   #238
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Om dezelfde reden als waarom Nederland de grens van 1839 niet in vraag stelt, of Duitsland de grens van 1918.
Oud 9 mei 2006, 16:05   #239
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om dezelfde reden als waarom Nederland de grens van 1839 niet in vraag stelt, of Duitsland de grens van 1918.
ho maar baarle. Er zijn, mysterieuze krachten binnen het bub die belgique graag uitgebreid zouden zien met oa Ned. Limburg, Noord-brabant, Zeeland, Frans-Vlaanderen zelf Luxemburg. La Très Grande Belgique dus.
Maar als het zo is bij dat liedje van de 10 kleine ... .
Ik moet eens goed nadenken, misschien kan ik hier iets knutselen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 16:12   #240
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
ho maar baarle. Er zijn, mysterieuze krachten binnen het bub die belgique graag uitgebreid zouden zien met oa Ned. Limburg, Noord-brabant, Zeeland, Frans-Vlaanderen zelf Luxemburg. La Très Grande Belgique dus.
Maar als het zo is bij dat liedje van de 10 kleine ... .
Ik moet eens goed nadenken, misschien kan ik hier iets knutselen.
Niet vergeten trouwens dat Frankrijk drie eeuwen terug Artesië, Frans-Vlaanderen én een groot deel van Henegouwen ingepikt heeft. Ook die grens wordt door niemand in vraag gesteld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be