![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn twee opties met Brussel en Vlaanderen : - Brussel maakt deel uit van Vlaanderen, en dan kan je moeilijk van annexatie spreken, enkel van het herleggen van administratieve binnenlandse grenzen volgens objectieve criteria; - Brussel wordt onafhankelijk van Vlaanderen en dan wordt er gesproken over het vastleggen van internationale grenzen. Over de geografie rond Brussel kan je enkel vaststellen dat er géén scheiding is tussen het Brussels Gewest en bepaalde andere gemeenten (en je volet dat ook in Waals-Brabant), en dat de inwoners ervan soms zelf niet meer goed weten of ze nu deel uitmaken van Brussel of niet. Dus stel ik gewoon de vraag waarop de huidige "grenzen" stoelen, da's al.
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De band tussen Brussel en Wallonië is veel minder evident dan sommigen denken, Brusselaars voelen zich niet "Waal", en Walen niet "Brusselaar", dat is meer dan duidelijk. Luik en (in mindere mate) Charleroi hebben een grote aantrekkinskracht voor Walen. Ik kan wel enkel vaststellen dat de huidige Franstalige politici die band wél erkennen en er een strijdpunt van maken (zie BHV, of de vraag rond St-Genesius-Rhode), ondanks een Van Cau of een Happart (en met Happart zal je enkel iets kunnen bereiken indien Voeren terug naar Wallonië gaat, btw). En ze weten ook wel dat ze Brussel (én Waals-Brabant) economisch nodig hebben. Uw scenario is dus mogelijk, maar volgens mij zal het zo niet gebeuren. Indien uw scenario toch zou gebeuren, vrees ik dat Brussel het inderdaad alleen zal proberen: het imago van Vlaanderen bij Franstalige Brusselaars is zodanig slecht dat ze nooit ofte nooit bij Vlaanderen zullen willen aansluiten zonder spijkerharde garanties inzake "Brusselse faciliteiten" en zelfbeheer. In dit scenario zal Vlaanderen ook verliezer zijn.
![]() |
![]() |
#223 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder is de steun die franstalige waalse partijen nu aan Brussel geven ook gemotiveerd door de stemmen die Brussel kan opbrangen. Die stemmen zijn in een splitsingsscenario hoe dan ook veel minder waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds werd Brussel wel al in 1815 gekozen als gedeelde politieke hoofdstad van het KdN, samen met Den Haag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Simpel, op de taalgrens zoals vastgelegd in 1962.
![]() |
#226 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hitler vroeg zich ook waarop de grenzen van Polen stoelden. Milosevic vroeg zich hetzelfde af over de Bosnische grenzen. Stalin over de grenzen van de Baltische staten. Etc etc. etc. Je zoiets afvragen is niet onschuldig: het is een oorlogsverklaring. Van de grenzen van een ander land/gewest etc. blijf je af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Burger
|
![]() het geschiedkundig vlaanderen bevat niet "Antwerpen". Dus naar mijn mening moet je daar niet de hoofdstad van Vlaanderen nestelen.
![]() HOUZEE!
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien beide partijen akkoord zijn, na onderhandelingen, kunnen grenzen verlegd worden zonder dat daarom de oorlog verklaard moet worden.
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zondag was het feest in Brussel : de Irisfeest.............of beter gezegd, la Fête de l'Iris. 's Avonds was er een grote spectakel op de Grote Markt. Zij hadden Franstalige en Nederlandstalige artiesten in de pers aangekondigd.
Ik was er op de Grote Markt en ik heb de realiteit gezien. Op de Franstalige kant : Maurane, Philippe Lafontaine, Marie Daulne, Jean-Louis Daulne, Marka, Manou Gallo. Op de Vlaamse kant : Sioen en Johann Verminnen. We hebben twee Nederlandstalige liedjes gehad, door de Johann natuurlijk : "In de rue des Bouchers" en "Laat me nu toch niet alleen". De show was dus meer Franstalig dan Nederlandstalig en dat voor een evenement die Brussel viert. Het is dus niet echt voor morgen dat Brussel een Vlaamse stad zal worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Wie er dan, zoals zogoed als de hele francofone politieke kaste, toch nog blijft over doorzeuren, bezondigt zich wel degelijk aan oorlogszuchtige taal. Een recente slogan van het FDF was trouwens niet toevallig, de NDSAP-retoriek achterna: "Donnons �* Bruxelles sa vrai dimension!'". Laatst gewijzigd door baarle : 9 mei 2006 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of hebben ZIJ het recht niet hun eigen toekomst te kiezen?
![]() |
![]() |
#232 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Grenzen hoeven niet per sé te wijzigen omwille van een toevallige wijziging van de bevolking. Zoniet kunnen wij morgen gaan eisen dat de inwoners van Frans-Vlaanderen "hun eigen toekomst mogen kiezen". En waarom de inwoners van Molenbeek niet? Daar zijn er ook een paar die graag een autonome vrijstaat zouden oprichten. Laatst gewijzigd door baarle : 9 mei 2006 om 12:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer wordt er toch ook niet geëist? ![]() Citaat:
Als jij dit Nazi-retoriek noemt, is dat uw eigen keuze.
![]() |
![]() |
#234 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beetje overal in het subforum "Communautaire discussies"...
![]()
![]() |
#236 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Minister
|
![]() Citaat:
un saludo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om dezelfde reden als waarom Nederland de grens van 1839 niet in vraag stelt, of Duitsland de grens van 1918.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar als het zo is bij dat liedje van de 10 kleine ... . Ik moet eens goed nadenken, misschien kan ik hier iets knutselen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |