![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel mij de vraag gezien jouw avatar. Want wat doen de voorstanders van "Groot-Nederland", behalve de huidige grenzen in vraag stellen (vergeet niet dat Vlaanderen niet onafhankelijk is, en dat de grenzen dus BELGISCH zijn)?
![]() |
![]() |
#242 |
Banneling
|
![]() Je vergelijkt hier appelen met peren. Staatsgrenzen zijn geen gewestgrenzen. De eerste hebben we niet zelf gewild en hebben we niet in handen. De tweede wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben voorstander van een Confederatie der Nederlanden. Die omvat minstens het huidige Vlaanderen en Nederland (maar wel heringedeeld tot een achttal nieuwe entiteiten) én liefst ook Wallonië (als dat haalbaar zou zijn). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() [SIZE="1"]da's een spelleke die men lang kan spelen[/SIZE]
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [Nationalistmode=]De Franstaligen uit Brussel en de Rand maken deel uit van de Franstalige Natie en hebben dus zelfbeschikkingsrecht tov een onafhankelijke Vlaanderen[/Nationalistmode]
![]() |
#249 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wel, de vraag is of de grenzen vandaag op een meerderheid kunnen rekenen. Dat is waar het om gaat, en waar de politieke strijd om gevoed wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het probleem is dat ze slechts een infieme minderheid in de Rand uitmaken. Ze kunnen moeilijk de Vlaamse meerderheid verplichten om ook deel uit te maken van hun franstalige natie. Als ze dus van hun "zelfbeschikkingsrecht" gebruik willen maken, zullen ze moeten verhuizen naar het grondgebied van die franstalige natie. Of zijn ze dan plots geen tegenstander meer van het droit du sol?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het internationaal recht vereist 4 zaken om een dat zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen:
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gaf enkel de tastbare vereisten aan. Toch geloof ik niet dat een erkenning van secessie afhangt van een referendum. Tsjechie en Slowakije zijn bij politieke meerderheid gesplitst. Er was geen sprake van een referendum (wat trouwens zwierig de boot zou ingegaan zijn!)
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 mei 2006 om 07:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit onverdachte (nouja) separatistische bron: "Ook bij de bevolking groeit de overtuiging dat de scheiding onvermijdelijk was. Waar er in Tsjechië in 1993 nauwelijks voorstanders waren van de splitsing, geven recente peilingen een meer genuanceerd beeld. Er is nog altijd 46% die meent dat de splitsing 'een slechte oplossing' was, maar 43% noemt de scheiding nu 'een goede beslissing' terwijl 10% onbeslist blijft. " Drie procent meer tegenstanders van een boven de hoofden voltrokken scheiding.............. een behoorlijk pak volk als je het me vraagt....... en dan nog binnen het rijkste gedeelte van het voormalige Tsjechoslowakije............
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 mei 2006 om 08:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En welke concrete voordelen zou die Confederatie der Nederlanden ons moeten opleveren ?
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De echte vraag is wat een referendum over de Tsjechoslowaakse scheiding nu zou opleveren: een meerderheid voor de bestaande toestand, of een meerderheid voor een hereniging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Om maar niet te spreken van de sterk toegenomen power die een samenvoeging van de Nederlanden op economisch en internationaal vlak zou opleveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Staatssecretaris
|
![]() Zouden de oostkantons niet zelf moeten uitmaken wat ze willen? Overigens hebben ze geen gemeenshappelijke administratieve grens met Vlaanderen of met Nederland.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 11 mei 2006 om 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Staatssecretaris
|
![]() Is dit wel een realistisch standpunt? Het lot van Brussel zonder de Brussel zelf proberen te bepalen zal veel kwaad bloed zetten bij de inwoners en de politici van dat gewest en zal ze van Vlaanderen nog meer vervreemden. Als Vlaanderen verder zonder Wallonie, maar het liefst wel met Brussel wil, zou het het beste apart met Wallonie en apart met Brussel kunnen onderhandelen.
|
![]() |
![]() |