![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze Nederlandse taal verdeel je ook niet in dialecten, streektalen en een cultuurtaal, maar wel in een cultuurtaal en in een reeks dialecten/streektalen. Net zo is dat het geval voor de taalfamilie "langue d'Oïl". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, en zo wordt het ook opgevat in bijvoorbeeld de teksten van de erkenning door de Franse Gemeenschap. Bij "les langues régionales de la Wallonie/Bruxelles" rekent het desbetreffend decreet niet alleen enkele Romaanse dialecten (waaronder het Waals), maar ook het Brussels Brabants en het Oost-Limburgs van de Overmaas. Bij mijn weten kan het Brussels niet gezien worden als een "taal" in onze betekenis van het woord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen wacht ik nog steeds met veel ongeduld en nieuwsgierigheid op de eerste academische referentie waarin men kan lezen dat Waals een aparte taal is. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 mei 2006 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Neen, ik zie weldegelijk een verschil tussen streektalen en dialecten. Om de analogie van de langues d'oïl door te trekken naar de groep van het Nederlands (het Nederfrankisch, neem ik aan), krijg je terug 1/ de dialecten 2/de streektalen 3/de cultuurtalen Nederlands (AN) en Afrikaans zijn cultuurtalen. Limburgs is een streektaal. Brabants, Vlaams,... zijn dialecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Minister-President
|
![]() Ik zie het verschil niet tussen Limburgs en Brabantse en Vlaamse dialecten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Limburgs is als streektaal erkend door de Nederlandse en door de Waalse overheid.
(Niet door de Vlaamse) Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 18 mei 2006 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Minister-President
|
![]() Van waar heb je dit ?
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Minister-President
|
![]() Het Limburgs wordt ook gepromoot door de provincie Limburg.
Wat mij opnieuw doet besluiten, dat de status taal of streektaal meer te maken heeft met politiek dan met taalkunde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Waalse overheid heeft niets erkend. Het was de Franse Gemeenschap. En daarenboven dekt "langue régionale" niet hetzelfde als u denkt. Indien u dat denkt, dan mag u mij eens verklaren - tot driemaal toe u al voorgelegd maar iedere keer eveneens door u genegeerd - waarom men het Brussels Brabants volgens dezelfde criteria en onder dezelfde benaming heeft erkend. Of is Brussels Brabants volgens u ook een taal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Burger
|
![]() De Walen ontzeg ik geenszins het recht op volkse ontwikkeling.
Doch de tijd moet voor goed uit zijn dat zij beschikken of mede spreken hebben over de levens- en ontplooiingsmogelijkheden der Vlaamingen.
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.vancau.be/getfile.php?id=12&site=1 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Minister-President
|
![]() Het promoten en/of in stand houden van een dialect of streektaal heeft meer te maken met cultuur dan met politiek, maar het een gaat wel moeilijk zonder het ander.
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dialecten in stand houden door politieke tussenkomst is een vrome illusie. Dialecten zijn immers per definitie sterk onderhevig aan de sociologische evoluties binnen een taalgemeenschap. De politiek zal daar in de meeste gevallen geen grip op hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder is het gebruik van termen als standaardtaal, streektalen en dialecten in deze discussie niet taalkundig maar duidelijk politiek geïnspireerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk het niet. Het is een bij uitstek politieke discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Meer nog, een politieke beslissing is het enige wat van een 'dialect' een 'standaardtaal' maakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
|
![]() Hierin kan ik je wel volgen. Toch de "oertaal" niet vergeten, die toch aan
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() Hierin kan ik je wel volgen. Toch de "oertaal" niet vergeten, die toch aan de