Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2006, 02:17   #341
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In mijn systeem betaalt de burger voor de cultuur die hij wenst.
Wil de elite haar elitaire ding betalen: gogo.
Wil de massa haar massa-cultuur met bonnen bedenken: why not?

Dat is in elk geval veel rechtvaardiger dan het huidige systeem waarin de burger betaalt, en een minister beslist wat er met dat geld gebeurt voor elitaire of een massa-besteding naar zijn hoogstpersoonlijke inzichten.

En dat is.........Anciaux????
Dat zou impliceren dat (bv.) een kleinverdienende operaliefhebber zijn passie vaarwel mag zeggen. Ofwel verdwijnt de opera, ofwel wordt ze zeer elitair en door superrijken gefinancierd.

Schaf ook meteen ALLE voetbalsubsidies af (OOK die in de vorm van ordehandhaving e.d.). Laat elke voetballiefhebber de werkelijke kost van zijn kaartje betalen.
En weet je wat? Idem voor elke automobilist! De werkelijke kost!
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 02:18   #342
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is in elk geval veel rechtvaardiger dan het huidige systeem waarin de burger betaalt, en een minister beslist wat er met dat geld gebeurt voor elitaire of een massa-besteding naar zijn hoogstpersoonlijke inzichten.

Dat zou impliceren dat (bv.) een kleinverdienende operaliefhebber zijn passie vaarwel mag zeggen. Ofwel verdwijnt de opera, ofwel wordt ze zeer elitair en door superrijken gefinancierd.

Schaf ook meteen ALLE voetbalsubsidies af (OOK die in de vorm van ordehandhaving e.d.). Laat elke voetballiefhebber de werkelijke kost van zijn kaartje betalen.
Oud 21 mei 2006, 02:18   #343
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Oud 21 mei 2006, 07:17   #344
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dat zou impliceren dat (bv.) een kleinverdienende operaliefhebber zijn passie vaarwel mag zeggen.
ocharme
Citaat:
OK.
Citaat:
de automobilisten worden nu al leeggemolken, zo wat is anders? En bij de weg: infrastructuur is iets anders.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 09:02   #345
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe ondanks uw voorbarige conclusie toch maar een poging.
Zeg Staafje, het schijnt dat jij zo muzikaal hooggediplomeerd bent, wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Een meestergraad piano? Een hogere graad compositie? ( ja hoe noemt men die weer aan de Vlaamse Conservatoria, de systemen veranderen zo snel?) Een halve finale aan de Koningin Elisabeth wedstrijd? Of de hogere graad aan een muziekacademie, of het eerste jaar AMC?, Of heb je je werk al ingestuurd voor de compositiewedstrijd van de KEW?
Oud 21 mei 2006, 09:03   #346
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
hey pussy, take a breath, ga eens wandelen, herlees de thread, en geef wat inhoud.
Zoals beweren dat een rijexamen kunst is zeker?
Oud 21 mei 2006, 09:05   #347
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Zoals beweren dat een rijexamen kunst is zeker?
ik beweer het niet. Maar ik begin te denken dat lezen wel een kunst is, en niet voor iedereen een gemakkelijke

Ik vraag aan uw almachtige grootheid om te bewijzen dat het niet zo is. Moet een makkie zijn.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 21 mei 2006 om 09:06.
Oud 21 mei 2006, 09:08   #348
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
ocharme
Het probleem van kunst is inderdaad dat de toeschouwer actief deel uitmaakt van het geheel: men moet opgevoed zijn om het kunstwerk te kunnen appreciëren.

Een goedkoop ticket is dan alleen interessant voor wie dat kan, maar het anders niet zou kunnen betalen.

Is die opvoeding er niet, dan mag de toegang gratis zijn, dan is het zinloos om het te willen "open stellen".

Maw als er nu één beleid is dat nooit onderwerp kan zijn van directe democratie, dan is het wel cultuur.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 mei 2006 om 09:09.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 09:13   #349
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem van kunst is inderdaad dat de toeschouwer actief deel uitmaakt van het geheel: men moet opgevoed zijn om het kunstwerk te kunnen appreciëren.

Een goedkoop ticket is dan alleen interessant voor wie dat kan, maar het anders niet zou kunnen betalen.

Is die opvoeding er niet, dan mag de toegang gratis zijn, dan is het zinloos om het te willen "open stellen".
true
Citaat:
Maw als er nu één beleid is dat nooit onderwerp kan zijn van directe democratie, dan is het wel cultuur.
flauwekul
Oud 21 mei 2006, 09:15   #350
born2bewild
Banneling

Standaard

by the way pussy, moest je denken dat iemand het niet doorheeft dat je om de hete brij danst en geen deftig antwoord kan geven op (voor u) simpele vragen...
Oud 21 mei 2006, 09:19   #351
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik beweer het niet. Maar ik begin te denken dat lezen wel een kunst is, en niet voor iedereen een gemakkelijke

Ik vraag aan uw almachtige grootheid om te bewijzen dat het niet zo is. Moet een makkie zijn.
Herformuleer die vraag eens?

Als je het hebt over mijn stelling dat virtuositeit een noodzakelijke, maar onvoldoende voorwaarde is voor kunst, dan is dat je antwoord. Zoals je je zeker herinnert uit mijn voorbeeld over Vermeer.

Bovendien staat lezen aan de ontvangende kant, dus bij de opvoeding van de "kunstgenieter", als complement van de schrijver. Als die enorm virtuoos is met taal en zinsbouw, en verhaal-opbouw, en bovendien een universeel menselijke boodschap brengt of onderwerp aanraakt, en gegoten in een treffende esthetiek, dan kom je, denk ik in de buurt van wat kunst zou kunnen zijn.

We zouden er dus beter aan doen "kunst" voor te behouden voor uitzonderlijke expressies, ipv iedereen die met "artistieke middelen" bezig is, daarom een "kunstenaar" te noemen.

Wanneer we dus spreken van "Afrikaanse kunst", bedoelen we de uitzonderlijke artistieke expressies van die cultuur.
Oud 21 mei 2006, 09:29   #352
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
by the way pussy, moest je denken dat iemand het niet doorheeft dat je om de hete brij danst en geen deftig antwoord kan geven op (voor u) simpele vragen...
Och kom, ik ben niet professioneel muzikaal geschoold, en het zou me verwonderen dat Staaf het wel is, tenzij je muziekgeschiedenis of kunstgeschiedenis een professionele muziekvorming zou noemen.

Dus als je van mij verwacht dat ik een harmonische analyse kan neerschrijven (voor zover dit hier zou gaan: hoe teken je op dit forum notenbalken?) die een geniale stunt van Mozart zijn, wel neen dat kan ik niet, evenmin als jij de aarde van buitenaf hebt gezien, maar toch beweert dat ze niet plat is. (kan jij wiskundig bewijzen dat ze rond is?)

Ik ben niettemin voldoende thuis in de muziek om te weten dat Mozart bij de historische geniën hoort, ik neem aan dat psychologen die stelling zouden kunnen funderen. Wie de genialiteit van Mozart met veel dédain als een voorkeur afdoet, maakt zich juist, naar mijn mening onnoemelijk belachelijk.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 mei 2006 om 09:30.
Oud 21 mei 2006, 09:30   #353
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
true

flauwekul
Omdat... ("bewijs" het eens?)
Oud 21 mei 2006, 09:31   #354
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het lijkt mij billijk dat iedereen zijn hobbie zelf financiert, i.p.v. in andermans beurs te tasten als het te duur is.
Oud 21 mei 2006, 09:34   #355
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het lijkt mij billijk dat iedereen zijn hobbie zelf financiert, i.p.v. in andermans beurs te tasten als het te duur is.
Dus worden sommige sporten en cultuurdeelnames onbetaalbaar voor gewone mensen. Een harp kost al snel een 12000€, een vleugel 25000€.

Moet een treinticket dan ook de volledige kost weerspiegelen, en gaan we de mutualiteiten dan ook afschaffen, nu we toch bezig zijn?

Laatst gewijzigd door Black Cat : 21 mei 2006 om 09:34.
Oud 21 mei 2006, 09:35   #356
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie de genialiteit van Mozart met veel dédain als een voorkeur afdoet, maakt zich juist, naar mijn mening onnoemelijk belachelijk.
Zeer zeker. Ik heb hier wel nergens gelezen dat iemand de genialiteit van Mozart betwist. Enkel pogingen om van u duidelijke definities te krijgen dewelke door Bert A en zijn opvolgers gehanteerd kunnen worden.
Als dit al onmogelijk blijkt voor wellicht een van de gemakkelijkste voorbeelden (Mozart) en bovendien retroactief met enkele eeuwen, dan vraag ik me af welke criteria nu gebruikt worden om onbekende en ontluikende kunstenaars te subsidieren.

(andere criteria dan sinterklaas spelen en stemmen kopen met andermans geld)

Laatst gewijzigd door born2bewild : 21 mei 2006 om 09:38.
Oud 21 mei 2006, 09:37   #357
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus worden sommige sporten en cultuurdeelnames onbetaalbaar voor gewone mensen. Een harp kost al snel een 12000€, een vleugel 25000€.

that's life, learn to live with it. Er zijn ergere dingen.
En ik vermoed dat je geen piano van 25K nodig hebt om te leren spelen...alles op zijn tijd.
Creativiteit gedijt best in moeilijke omstandigheden

"
At the age of thirty-seven she realised she´d never ride
Through Paris in a sports car with the warm wind in her hair."

Laatst gewijzigd door born2bewild : 21 mei 2006 om 09:46.
Oud 21 mei 2006, 09:52   #358
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeer zeker. Ik heb hier wel nergens gelezen dat iemand de genialiteit van Mozart betwist. Enkel pogingen om van u duidelijke definities te krijgen dewelke door Bert A en zijn opvolgers gehanteerd kunnen worden.
Als dit al onmogelijk blijkt voor wellicht een van de gemakkelijkste voorbeelden (Mozart) en bovendien retroactief met enkele eeuwen, dan vraag ik me af welke criteria nu gebruikt worden om onbekende en ontluikende kunstenaars te subsidieren.

(andere criteria dan sinterklaas spelen en stemmen kopen met andermans geld)
Zo eenvoudig is het niet: de stelling van Staafje was een pleidooi voor de afschaffing van het ministerie van cultuur, want kunstbeoordeling is altijd subjectief (en waarbij subjectief gezien wordt als tegendeel van wetenschappelijke bewijsbaarheid)

Ik vind dat een slecht idee omdat:
- dat ministerie, meer doet dan subsidies uitkeren (cultureel erfgoed, ...)
- kunstpromotie mogelijk is door infrastructuur-projecten
- dat kunstparticipatie onbetaalbar maakt voor sommige groepen
- dat massacultuur daardoor bevorderd wordt

De negatieve invulling van het begrip "subjectief" vind ik ongepast: elke beslissing is subjectief in de zin dat ze uitgaat van een subject. Politiek is de "kunst" van het maken van goede keuzes. Wie dus zoekt naar een toverformule a+b+c= subsidieer maar, zoekt naar iets dat principieel niet kan bestaan.

Wat ik bedoel is dat een beslissing op het ministerie van cultuur een politieke beslissing is, net zoals die op het ministerie van economie, arbeid of onderwijs. Daarom zijn die nog niet willekeurig en ongefundeerd.

Deze dagen worden de subsidies in de Vlaamse gemeenschap beslist, er is veel heisa rond.

Is het totaal budget wel groot genoeg?

Is de commissie wel goed samengesteld?

Wat zijn de fundamentele beleidskeuzes?

Wat moet het evenwicht zijn tussen:
- "gevestigde" cultuur
- experimentele cultuur
- kleinere groepen die diversifiëren
- welke kwaliteitseisen zal men stellen per niveau?

Ik denk dat men een minister nodig heeft die een kwalitatieve cultuurvisie heeft, en zich niet voortdurend voor 100% door raadgevers laat leiden.

Aan de kiezer en de burger om die visie dan te beoordelen.
Oud 21 mei 2006, 09:54   #359
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo eenvoudig is het niet: de stelling van Staafje was een pleidooi voor de afschaffing van het ministerie van cultuur, want kunstbeoordeling is altijd subjectief (en waarbij subjectief gezien wordt als tegendeel van wetenschappelijke bewijsbaarheid)

Aan de kiezer en de burger om die visie dan te beoordelen.
Er zijn niet zoveel partijen te vinden die de afschaffing van ministeries in hun programma hebben staan
Oud 21 mei 2006, 09:55   #360
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
that's life, learn to live with it. Er zijn ergere dingen.
En ik vermoed dat je geen piano van 25K nodig hebt om te leren spelen...alles op zijn tijd.
Creativiteit gedijt best in moeilijke omstandigheden

"
At the age of thirty-seven she realised she´d never ride
Through Paris in a sports car with the warm wind in her hair."
Neen, dat is het asociale leven.

Zelfs de goedkoopste piano kost al wat geld, en die kan je alleen gebruiken voor beginnersmelodiën of amateurisme.

Het tegendeel was de USSR: alle instrumenten waren eigendom van de staat, dus had elk talent wat hij nodig had. (ander uiterste van het spectrum)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be