Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2006, 10:40   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Degelijke argumenten voor het behoud van de meest onzinnige staat van West-Europa bestaan gewoon NIET.
Ik stel vast dat de slechte werking van België gewoon de fout is van een kleine minderheid van flaminganten en wallinganten. Het probleem van België ligt dus bij jullie zelf.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 10:47   #22
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik stel vast dat de slechte werking van België gewoon de fout is van een kleine minderheid van flaminganten en wallinganten. Het probleem van België ligt dus bij jullie zelf.
Hans, geloof jij die onzin nu zelf? Simplisme ten top. Als het dan toch een "kleine minderheid" zou zijn, waar zit die meederheid dan? Waarom komen ze niet op straat?

Belgie zal NOOIT een 'gewoon' land worden waarin de bevolking zich 'één' voelt. Nooit ofte nooit, jamais, never. In Belgie leven verschillende volkeren die recht hebben op een eigen staat om goed bestuurd te worden. Kijk naar Tsjechië en Slowakije: gesplitst en het gaat beter.

Gisteren nog "Servië-Montenegro". Morgen Belgie.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 10:51   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
(5) Een zelfstandig Vlaanderen zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn
Waar Vlamingen en Franstaligen bij elkaar wonen (Brussel), zie ik niet veel verdraagzaamheid (of slecht van één kant ).

Kijk naar de subsidiëring van Bruxelles En Couleurs/Brussel Gekleurd: een vzw die ijvert voor tweetaligheid in Brussel, en het dichter bij elkaar brengen van de verschillende gemeeschappen in Brussel. Het wordt o.a. gefinancierd door de VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie) en de Franse Gemeenschapscommissie (COCOF). Nu wil de COCOF geen geld meer geven, tenzij heel het ding ééntalig Frans wordt.
De VGC denkt erover na of zij het verlies van inkomsten kunnen bijpassen. Blijkbaar willen de Brusselse Vlamingen projecten steunen die de gemeenschappen dichterbij elkaar brengt. De Franstalige Brusselaars daarentegen geven blijk van puur racisme. (Om het met de woorden van Guy Vanhengel te zeggen: de Franstalige Brusselaars handelen volgens het principe: "Eigen Volk Eerst").

Artikel De Standaard
Bruxelles En Couleurs/Brussel Gekleurd
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 11:03   #24
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans, geloof jij die onzin nu zelf? Simplisme ten top. Als het dan toch een "kleine minderheid" zou zijn, waar zit die meederheid dan? Waarom komen ze niet op straat?

Belgie zal NOOIT een 'gewoon' land worden waarin de bevolking zich 'één' voelt. Nooit ofte nooit, jamais, never. In Belgie leven verschillende volkeren die recht hebben op een eigen staat om goed bestuurd te worden. Kijk naar Tsjechië en Slowakije: gesplitst en het gaat beter.

Limburgers en West-Vlamingen onafhankelijk? Misschien willen ze nog liever dat dan uw kunstmatig "Vlaanderen" dat i.t.t. Montenegro nooit heeft bestaan als onafhankelijke staat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 11:17   #25
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgers en West-Vlamingen onafhankelijk? Misschien willen ze nog liever dat dan uw kunstmatig "Vlaanderen" dat i.t.t. Montenegro nooit heeft bestaan als onafhankelijke staat.
als uit een referendum blijkt dat de betreffende inwoners daar voorstander van zijn, wie bent u dan om hun wil tegen te houden?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 11:34   #26
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Had Belgie voor 1830 wel bestaan als een onafhankelijke staat?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 12:49   #27
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier hebben we hem weer, die eeuwige paradox... Vlaanderen kan nooit een stabiele staat worden, omdat er geen Vlamingen zijn, maar alleen West-Vlamingen, Antwerpenaars, Limburgers en 'die van de Koewacht'. België daarentegen, is een modelstaat, een toonbeeld van ééndracht en samenhorigheid tussen Vlamingen en Walen, of, in verdoezelend taalgebruik, Noord- en Zuid-Belgen. Ik breek me er al jaren het hoofd over, maar Hans1 heeft me nog nooit enige verklaring kunnen bieden... Wil iemand anders me inlichten?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 12:58   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

waarom voelen de Belgen zich dan "één" bij sportmanifestaties?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 13:04   #29
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat is een heel relatief begrip... Als Vlamingen het woord 'Belg' gebruiken, dan bedoelen ze heel vaak 'Vlaming'. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen, als ze thuiskomen van vakantie: "Er zaten nogal wat Belgen, en ook wat Walen". Enfin, bij sportmanifestaties gaat het niet meteen om de staat België waarmee ze zich identificeren, maar in de eerste plaats met de persoon of de ploeg die daar op het veld staat en dat is niet noodzakelijk hetzelfde als de staat die zij geacht worden te vertegenwoordigen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 23 mei 2006, 13:10   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Dat is een heel relatief begrip... Als Vlamingen het woord 'Belg' gebruiken, dan bedoelen ze heel vaak 'Vlaming'. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen, als ze thuiskomen van vakantie: "Er zaten nogal wat Belgen, en ook wat Walen". Enfin, bij sportmanifestaties gaat het niet meteen om de staat België waarmee ze zich identificeren, maar in de eerste plaats met de persoon of de ploeg die daar op het veld staat en dat is niet noodzakelijk hetzelfde als de staat die zij geacht worden te vertegenwoordigen.
toch denk ik dat veel Vlamingen zich in de eerste plaats Belg noemen.
Oud 23 mei 2006, 13:17   #31
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
toch denk ik dat veel Vlamingen zich in de eerste plaats Belg noemen.
Natuurlijk, dat is wat ik wilde zeggen met die eerste opmerking. Ze noemen zich vaak Belg, maar daarvan hebben ze geen duidelijk omschreven idee en vaak valt dat, als puntje bij paaltje komt, samen met 'Vlaming'. De redenen daarvan kan je vinden in de gewoonte, en in het gebrek aan interesse of betrokkenheid bij de eigen identiteit.
Oud 23 mei 2006, 13:19   #32
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
België als merk: door de hele wereld wordt België gezien als het land van Dutroux. Amerikanen en Britten zien België als het land dat elk moment uit elkaar kan spatten. Vlaanderen maakt een veel meer stabiele indruk internationaal.
Mijn ervaring in het buitenland :

Als men al iets kent is het in de eerste plaats Brussel, als hoofdstad van Europa, niet wetende dat het in Belgie ligt.

Vlaanderen en wallonie, misschien bekend in europa, door toeristen die ooit eens de situatie hier uit de doeken gedaan hebben. Buiten europa is dat een half uur uitleg om vlaanderen te situeren. En als ze dan een herinnering hebben, dan is het aan een soort stammentwisten over grond en taalgebruik.

Als we splitsen en onafhankelijk worden zijn we onze enige aanknooppunt, onze enige vorm van bekendheid in de wereld, nl onze hoofdstad Brussel kwijt.

Wie anders beweert liegt zichzelf en de anderen wat voor. Zelfs al zou Vlaanderen Brussel een genereus financieel aanbod doen, dan nog zullen de Brusselaars kiezen voor eigen zelfbeschikking, of samenwerking met wallonie. Mag ik nog eens herinneren aan Zaventem , finaciele en economische overwegingen tellen gewoon niet mee.

Eens Brussel weg, staan we gewoon niet meer op de kaart, zo simpel is dat.

Laatst gewijzigd door spherelike : 23 mei 2006 om 13:20.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 13:23   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Natuurlijk, dat is wat ik wilde zeggen met die eerste opmerking. Ze noemen zich vaak Belg, maar daarvan hebben ze geen duidelijk omschreven idee en vaak valt dat, als puntje bij paaltje komt, samen met 'Vlaming'. De redenen daarvan kan je vinden in de gewoonte, en in het gebrek aan interesse of betrokkenheid bij de eigen identiteit.
Idd. Ze noemen zich Belg, maar als Flahaut weer een van zich laat horen, dan zeggen alle Vlamingen: "Het is weer een Waal".
Oud 23 mei 2006, 13:24   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Mijn ervaring in het buitenland :

Als men al iets kent is het in de eerste plaats Brussel, als hoofdstad van Europa, niet wetende dat het in Belgie ligt.
Mijn ervaring in Schotland.
Toen ik vertelde dat ik het vliegtuig genomen had in Charleroi, zei die man: "Oh, the wrong side of Belgium!".
Oud 23 mei 2006, 13:32   #35
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Mijn ervaring in Schotland.
Toen ik vertelde dat ik het vliegtuig genomen had in Charleroi, zei die man: "Oh, the wrong side of Belgium!".
waarvoor de uitleg ook in mijn volgende zin stond
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 13:47   #36
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ooit naar het wielrennen gekeken?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 13:50   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit naar het wielrennen gekeken?
oh, maar dan kan je ver gaan hé. Ik ben van Aalst dus ik zie het liefst ne Aalstenaar winnen, maar dus ook van Oost-Vlaanderen, dus een Oost-Vlaming winnen, dat vind ik toch ook beter dan ne Limburger...

trouwens, hoeveel supporters van Standard komen niet uit Limburg? hoeveel Vlaamse supporters heeft Justin Henin niet??
Oud 23 mei 2006, 13:52   #38
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

http://dump.geenstijl.nl/mediabase/1...8e1/index.html

Kwestie van dat sportgedoe wat te relativeren.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 13:59   #39
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
al van schaaleffecten gehoord? Iedere vlaming zal +- heb dubbel moeten betalen dan hij nu moet doen als hij de vertegenwoordiging die nu bestaat wil verderzetten
Schaaleffecten ken ik. Die bestaan. Maar toch, zijn de kleine landen arme landen? Doen grote landen het systematisch beter dan kleine landen?
Oud 23 mei 2006, 14:03   #40
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
oh, maar dan kan je ver gaan hé. Ik ben van Aalst dus ik zie het liefst ne Aalstenaar winnen, maar dus ook van Oost-Vlaanderen, dus een Oost-Vlaming winnen, dat vind ik toch ook beter dan ne Limburger...

trouwens, hoeveel supporters van Standard komen niet uit Limburg? hoeveel Vlaamse supporters heeft Justin Henin niet??
Het is onzinnig om aan supportersgedrag politieke of 'nationale' consequenties te verbinden, toch zeker in West-Europa. Die Limburgers die voor Standard supporteren, doen dat niet omdat ze 'Belg zijn' of omdat ze in een opstoot van eenheiodsgevoel plots voor een Waalse ploeg willen supporteren; omgekeerd zijn er ook weinig mensen die voor pakweg Sporting Lokeren supporteren, eerder dan voor La Louvière, 'omdat ze Vlaming zijn'. Mensen supporteren voor deze of gene ploeg omdat ze zich ermee identificeren en doorgaans is dat een volslagen irrationeel proces: omdat ze uit de stad, de streek komen, uit één of andere affectieve reden, omwille van het succes... Dat identiteitsgevoel heeft op zich weinig te maken met communautaire kwesties, al was het maar omdat mensen tig identiteiten met zich meedragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be