Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2006, 20:20   #101
BJ
Vreemdeling

BJ's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Ja, natuurlijk. Zeker na 2 weken intensieve reclamecampgane op de regimezender.
Zelfs 'strikje' had er zijn bedenkingen bij deze afgang in Ter Zake.
tja, van dat 'strikje' had ik dan ook niets anders verwacht...

het was een succes en het is haast grappig om te zien hoe rechts het hier weer anders wil voorstellen.

als je er geweest was, zoals ik, dan wist je ten minste waarover je sprak.
Oud 26 mei 2006, 20:21   #102
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slobodan Bekijk bericht
En waarom zou dat niet mogen?
Ik ben ook niet voor honden en katten, maar zal ze geen centje pijn doen.
Ik vind de aanwezigheid van Islamieten grotesk, volksvreemd,provocerend en noem nog maar wat op ben ik daarom een racistische doder?
Zolang je ze geen centje pijn doet, hen niet discrimineert en hen gerust laat, heb jij het recht om er bang van te zijn en ben je geen racist. Daar heb ik geen enkel probleem mee.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:22   #103
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Quote dan maar eens waar ze dat heeft gezegd.
Volgens de VRT hield ze een vlammende toespraak tegen het VB en riep ze het kopstuk FDW op om te stoppen met zijn boodschap van haat en racisme. Nogmaals, geef me een link naar de aangehouden racistische dertiger die haar zoon vermoord heeft.

Laatst gewijzigd door longhorn : 26 mei 2006 om 20:22.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:23   #104
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag was voor de meeste mensen een verlofdag. De NMBS gaf bijna gratis ticketjes naar deze mars, en toch bleef de grote toeloop weg ?
Je gaat me toch niet zeggen dat de fervente believer in de multkulverrijking zich laat afschrikken door een paar regendruppels?

Dit zijn geen valable argumenten. Zie naar wat ik hiernet schreef.
Waarom hoopten jullie vanmorgen dan zo hard dat het zou regenen zodat er mensen zouden afhaken. Waarom werd er de deelnmers dan verweten dat ze in tegenstelling tot degenen die het schreven niet moesten werken vandaag? Nee, jullie vallen echt compleet door de mand.

Citaat:
Zelf al zijn het er 20.000, dat blijft verschrikkelijk weinig voor zo'n intensief gepromootte manifestatie.
Waarom hebben sommigen het dan nog proberen minimaliseren met oude cijfers, op het moment dat de definitieve schatting van de politie al bekend was?

Citaat:
Vergelijken kan niet. Dit is de eerste mars in zijn soort in Antwerpen.
Dit is de eerste manifestatie in Antwerpen waarin aandacht wordt gevraagd voor een maatschappelijk thema? Ik vrees dat je dan dringend eens wat opzoekwerk moet doen!!!! En ontdekken dat nog geen enkele manifestatie in Antwerpen zoveel deelnemers lokte.

Laatst gewijzigd door Edina : 26 mei 2006 om 20:26.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:26   #105
Gargamel
Banneling

Standaard

De aanwezige kleuters waren weerom opgeroepen tot verplicht zwaaien,de onderwijzers meenden dat de king nog eens kwam....Is een soort van bibberen,dat zwaaien

Laatst gewijzigd door Gargamel : 26 mei 2006 om 20:27.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:26   #106
BJ
Vreemdeling

BJ's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dit is de eerste manifestatie in Antwerpen waarin aandacht wordt gevraagd voor een maatschappelijk thema? Ik vrees dat je dan dringend eens wat opzoekwerk moet doen!!!!
inderdaad, het VB probeert al jaren een soortgelijke manifestatie van de grond te krijgen maar er komt gewoon geen kat op af
Oud 26 mei 2006, 20:28   #107
PAJOT
Banneling

Standaard

zeggen dat de NMBS dan nog tickets verdeelde voor amper 5 euro, heen en terug
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:28   #108
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BJ Bekijk bericht
inderdaad, het VB probeert al jaren een soortgelijke manifestatie van de grond te krijgen maar er komt gewoon geen kat op af

Niet nodig,die komt af in oktober
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:37   #109
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
De moeder van die verdronken Marokkaan hield ook een toespraak tijdens de mars. Ik heb ergens gelezen dat hij vermoord werd door een racistische dertiger. Misschien een beetje off topic maar kan iemand mij een link geven naar meer gedetailleerd nieuws hierover en ik veronderstel dat de racistische moordenaar opgepakt is?
Dat is een vraag die ik mij daarnet ook heb gesteld. Terwijl Van Temsche’s naam en familie-achtergronden in het lang en het breed in de pers worden vermeld, lijkt er een soort mysterie te heersen rond de andere racistische doder. Als ik het goed begrijp is die man gekend. De persberichten vandaag hebben het over een racistische dertiger, maar zonder naam of achtergronden. Ik heb twee uitgebreide verklaringen van de familie van het slachtoffer gevonden, één afkomstig van de moeder en één van de broer.
http://www.forum.kifkif.be/showthread.php?t=2563

http://www.indymedia.be/en/node/2462

Deze familieleden hebben het over een zekere Yannick, die volgens hen ook een soort zware jongen zou zijn.

De discotheek Red & Blue waarover de broer rept maakt zichzelf bekend als ‘The leading GAY danceclub’. Het slachtoffer was in die gelegenheid, samen met een broer en een neef. Volgens de verklaringen van broer en moeder waren er problemen en verliet het drietal het pand. Buiten zou het slachtoffer dan geviseerd zijn door de genoemde ‘Yannick’ (en anderen).
www.redandblue.be

De politie zou op het ogenblik van de moord aanwezig zijn geweest, omwille van de troubles in Red & Blue. De familie beschuldigt de politie van zware en herhaaldelijke nalatigheid.

Op sommige punten wijken beide verhalen van elkaar af. Volgens de moeder is het slachtoffer, waarschijnlijk om zich te redden, op een boot gesprongen en in het water gevallen, en dit onder het oog van politie-agenten die niets deden, zelf niet toen Mohamed om hulp riep vanuit het water. Volgens het verhaal van de broer heeft Mohamed niet gesprongen, wat hij afleidt uit het feit dat Mohamed blijkbaar ongekleed in het water is terechtgekomen.

Omdat de pers unaniem rept over een ‘racistische dertiger’ moet er toch al één en ander gecheckt én bekendgemaakt zijn door politie of parket, maar ik heb niets teruggevonden. In elk geval is de ongelijke behandeling van beide daders in de media erg opvallend.
Oud 26 mei 2006, 20:39   #110
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Truder Bekijk bericht
Volgens de cijfers van de linkse meute is er maar 18.000 man komen opdagen uit heel België. Als je dan weet dat in Antwerpen alleen al 52.480 (cijfers 2003) vreemdelingen verblijven dan is nog niet eens de helft van die groep komen opdagen. Voor veel mensen is dat racisme gevoel dan blijkbaar ook niet zo erg.

Voor de vrt moet dit een hele grote tegenslag zijn, ze maken op al hun zenders al weken niets anders dan reclame voor de mars en er komt nog minder volk opdagen dan voor een voetbalmatch.
Het regende...

Die aantallen doen er bovendien niet zoveel toe, het is de boodschap die telt. En die boodschap is verkwanseld door die moeder van die allochtoon die verdronken is en waarvan het onderzoek nog loopt. Heel het serene van de mars is daarmee naar de kloten. Dus als je dat zou bedoelen met een flop, moet ik u gelijk geven.
Oud 26 mei 2006, 20:40   #111
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De moeder van die verdronken Marokkaan hield ook een toespraak tijdens de mars. Ik heb ergens gelezen dat hij vermoord werd door een racistische dertiger. Misschien een beetje off topic maar kan iemand mij een link geven naar meer gedetailleerd nieuws hierover en ik veronderstel dat de racistische moordenaar opgepakt is?
Ik kan je geen link geven maar zal alles wat ik gelezen heb even op een rijtje zetten:

- verliet dancing met vrienden
- anderen verlieten dancing ook en bemerkten dat hun autoruit was ingeslagen, ze beschuldigden het slachtoffer.
- vrienden zijn ineens spoorloos (in taxi? - zal dit posten) gaan lopen?
- slachtoffer ontvlucht zijn belagers
einde verhaal

- teruggevonden: kleding van slachtoffer, netjes aan de kant gelegd
- teruggevonden: verdronken lichaam van slachtoffer, zonder sporen van geweld
- geweten: slachtoffer was zeer sportief
- verondersteld in marokkaanse middens: slachtoffer had gedronken.

ik crosspost wat info:

Citaat:
De 23-jarige Mohamed Bouazza uit Antwerpen verdween in de nacht van 30 april op 1 mei. Zijn lichaam is pas op 10 mei uit de Schelde gehaald. De moeder van Mohamed heeft veel kritiek op de hulpdiensten. Volgens haar namen ze de verdwijning niet ernstig en zijn de zoekacties pas heel laat gestart.

"Hij en zijn vrienden bleven buiten de discotheek nog wat rondhangen. Wat verderop had een klein groepje Marokkanen ruzie met een groepje Belgen. Waarschijnlijk was die ruzie al binnen begonnen. Enkele gasten uit dat groepje Marokkaanse jongeren sloegen toen de ruit in van de auto van een zekere Yannick, een van de Belgische jongens. De jongeren die de ruit insloegen gingen lopen. Mijn zoon en zijn vrienden die er niets mee te maken hadden, bleven gewoon staan. Yannick richtte zich tot hen en zei nadrukkelijk - getuigen hebben dat bevestigd: "Makak, de anderen zijn weg maar gij zijt het vandaag. We gaan u pakken en kapot slagen. "Mijn zoon antwoordde daarop: "Laat me er buiten, ik wil geen ruzie." Hij kreeg schrik en zette het op een lopen. De Belgische jongeren volgden hem, twee te voet en één met de auto richting Schelde, schuin over Brouwersvliet. Daar aan het water is mijn zoon het laatst gezien."

"Hij is op 1 mei niet thuisgekomen. Ik werd echter pas ongerust na de tweede dag, omdat mijn zoon nooit langer dan twee dagen wegbleef. Die woensdagavond 3 mei heb ik mijn zoon als vermist opgegeven bij de politie van Zuid-Wilrijk.

"Hij sprong op een boot, waarschijnlijk om zich te redden. Toen is hij in het water gevallen. Dat is hem fataal geworden. Volgens een wandelaar die nadien getuigde, zagen politie-agenten Mohamed springen. Hij heeft enkele keren om hulp geroepen. Ze deden niets. Volgens mijn advocaat heeft die politiepatrouille op dat moment aan de radiokamer doorgegeven dat er iemand in de Schelde was gevallen, maar ze hebben niets ondernomen

"Intussen zijn al drie daders gepakt, waaronder die Yannick. Hij was bekend bij de politie. Maar ze twijfelen nog om hem aan te houden. Meer informatie heb ik daar niet over."

"Ik wil een serene en vreedzame mars houden in Antwerpen op 26 mei voor alle slachtoffers van zinloos geweld. Niet enkel voor mijn zoon maar ook voor alle andere ouders wiens kinderen slachtoffer waren van zinloos geweld. Ik wil geen rellen. Mijn zoon verdient dat niet."

"Ik doe echt een warme oproep aan de jeugd: hou het alsjeblieft sereen en vreedzaam. Zoals hij het gewild zou hebben. Hij was geen gewelddadige jongen. Integendeel. Hij was heel sportief. Ik wil dat mijn zoon nu rust vindt bij God. Ik ga hem samen met familie in Marokko begraven."

Bron: http://www.indymedia.be/en/node/2462
De politie bleek aanwezig volgens deze Indymediabron? Viel overboord nadat hij eerst zijn kleding had uitgedaan en netjes weggelegd? (kleding is gevonden), Wandelaar??? waar zijn de vuile racistische vlaamse moordenaars?
DADERS? geen idee, politie vindt de zaak onduidelijk!

Raar dat deze mevrouw die "het sereen wou houden" in haar speech dan wel ineens Filip de Winter verantwoordelijk stelt voor de dood van haar zoon, waarbij de toedracht van het gebeuren nog niet is opgeklaard.

en dan nu het verhaal van zijn broer:

Citaat:
Tijdens die bewuste nacht was mijn broer gaan stappen met mijn jongere broer en neef. Toen het onrustig werd in de discotheek Red & Bleu verliet mijn broer de discotheek. Hij bestelde een taxi en stapte samen met mijn jongere broer en mijn neefje in. Een paar meter verder stapte hij uit omdat hij naar de Fortis bank moest. De taxi reed zonder hem verder. Een zekere Yannick, die vrij bekend is als een 'zware jongen', stapte naar mijn broer Mohamed toe en beschuldigde hem van het inslagen van zijn autoruit. Tijdens een vechtpartij buiten, waar mijn broer niet bij betrokken was, werd er een autoruit ingeslagen. Mijn broer maakte hem duidelijk dat hij niets te maken had met die ruzie. 'Makak', je gaat er aan, klonk het uit de mond van Yannick!! Vervolgens werd hij achtervolgd door Yannick en andere blanke jongeren, te voet én met de auto! Mohamed liep richting Schelde en sprong op een boot om hulp te vragen. Door de onrust in de discotheek was de politie al aanwezig en werd er degelijk doorgegeven dat er twee mensen van de loods iemand in de Schelde zagen vallen!
Zoals de procedure het vraagt hebben we 48 uren gewacht tot we Mohamed als vermist hebben opgegeven
Taxi nemen en nog geld moeten ophalen, OK, maar waarom laat je de taxi dan niet even wachten?
Blijft nog steeds het mysterie van het pakje netjes opgevouwen kleding aan de kade?
(stond in de krant , kan geen link geven)
48 uren wachten alvorens aan te geven, terwijl OOGGETUIGEN GEZIEN HADDEN(??) dat hij in het water was gevallen?

nog:
Citaat:
De grap van het jaar: Mohammed is verdronken, maar hij had enkel zijn 'onderbroekje' aan. Denken die 'idioten' (of het nu om politie of media) gaat dat 'mensen' (meer bepaald allochtonen) ACHTER-LIJK zijn? Wie springt er nu midden in de nacht in het water met onderbroekje? Mohammed is er in geduwd: dat is de logische verklaring en beredenering als je een verdronken lijk met onderbroek uit de Schelde haalt.
Ooggetuigen ZAGEN hem toch vallen? Ze ZAGEN toch niet dat hij geduwd werd? door wie? OP de boot?
Wie heeft gezien dat hij ofwel werd uitgekleed, ofwel zichzelf uitkleedde alvorens in het water te springen?

Nog andere bronnen spreken over alcoholgebruik.

-------

quotes gehaald van verschillende postings op www.kifkif.be

Maar één ding is zeker hebben we vanmiddag gehoord: Filip deWinter en het VB zijn schuldig!
Daar zijn we tenminste zeker van!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 26 mei 2006 om 20:48.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:45   #112
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Dat is een vraag die ik mij daarnet ook heb gesteld. Terwijl Van Temsche’s naam en familie-achtergronden in het lang en het breed in de pers worden vermeld, lijkt er een soort mysterie te heersen rond de andere racistische doder. Als ik het goed begrijp is die man gekend. De persberichten vandaag hebben het over een racistische dertiger, maar zonder naam of achtergronden. Ik heb twee uitgebreide verklaringen van de familie van het slachtoffer gevonden, één afkomstig van de moeder en één van de broer.
http://www.forum.kifkif.be/showthread.php?t=2563

http://www.indymedia.be/en/node/2462

Deze familieleden hebben het over een zekere Yannick, die volgens hen ook een soort zware jongen zou zijn.

De discotheek Red & Blue waarover de broer rept maakt zichzelf bekend als ‘The leading GAY danceclub’. Het slachtoffer was in die gelegenheid, samen met een broer en een neef. Volgens de verklaringen van broer en moeder waren er problemen en verliet het drietal het pand. Buiten zou het slachtoffer dan geviseerd zijn door de genoemde ‘Yannick’ (en anderen).
www.redandblue.be

De politie zou op het ogenblik van de moord aanwezig zijn geweest, omwille van de troubles in Red & Blue. De familie beschuldigt de politie van zware en herhaaldelijke nalatigheid.

Op sommige punten wijken beide verhalen van elkaar af. Volgens de moeder is het slachtoffer, waarschijnlijk om zich te redden, op een boot gesprongen en in het water gevallen, en dit onder het oog van politie-agenten die niets deden, zelf niet toen Mohamed om hulp riep vanuit het water. Volgens het verhaal van de broer heeft Mohamed niet gesprongen, wat hij afleidt uit het feit dat Mohamed blijkbaar ongekleed in het water is terechtgekomen.

Omdat de pers unaniem rept over een ‘racistische dertiger’ moet er toch al één en ander gecheckt én bekendgemaakt zijn door politie of parket, maar ik heb niets teruggevonden. In elk geval is de ongelijke behandeling van beide daders in de media erg opvallend.
Patrick Jansens is een reclamejongen en is van weinig vies: hij heeft de SP uit het Agusta-schandaal gehaald en heeft Detiege aan de kant geschoven.
Ik vermoed dat hij in de mediatisering van dit incident een belangrijke inbreng heeft gehad.
Oud 26 mei 2006, 20:46   #113
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
- geweten: slachtoffer was zeer sportief
Wat wil je daaruit afleiden? Zelfs een geoefende zwemmer zal het nooit in zijn hoofd halen om daar in de Schelde te springen.

PS: ik wacht nog altijd vol spanning op Knorretje...

Laatst gewijzigd door Djiezes : 26 mei 2006 om 20:47.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:47   #114
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

On topic-blijven hé mensen, anders moet je maar een andere thread openen.

Ik wacht ook nog steeds op om het even wie die mij een manifestatie met maatschappelijk thema in Antwerpen kan aanhalen die meer succes had.

Laatst gewijzigd door Edina : 26 mei 2006 om 20:49.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:49   #115
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Patrick Jansens is een reclamejongen en is van weinig vies: hij heeft de SP uit het Agusta-schandaal gehaald en heeft Detiege aan de kant geschoven.
Ik vermoed dat hij in de mediatisering van dit incident een belangrijke inbreng heeft gehad.

Patrick Janssens is de enige die zijn sereniteit heeft kunnen bewaren. Maar ja Vbers zien overal complotten
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:50   #116
PAJOT
Banneling

Standaard

volgens de geruchten was die Bouazza een homoseksueel

Het is niet onwaarschijnlijk dat die man zelfmoord heeft gepleegd voor de oneer.

Voor zijn familie is het natuurlijk een geschenk uit de hemel dat men het op racisten kan steken.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:50   #117
strijder
Burgemeester

strijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Geweldig hoe de VBers het signaal weer niet begrijpen. 18.000 mensen op een werkdag? Op de witte mars in brussel op een zondag was 80.000 man en je noemt dit een flop?

Veel vreemdelingen waren er idd niet, maar die durven dan ook niet meer op straat komen sinds het duidelijk is wat FDW in dit land heeft aangericht!
Het was vandaag een brug dag en de mars begon pas om drie uur.veel belgen durven s'avonds niet meer op straat ! en het zeker niet de schuld van F.D.W.
Oud 26 mei 2006, 20:51   #118
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
Wat wil je daaruit afleiden? Zelfs een geoefende zwemmer zal het nooit in zijn hoofd halen om daar in de Schelde te springen.
Nee, maar een DRONKEN geoefende zwemmer zou wel eens kunnen denken dat het wel zal lukken, zijn kleding uitdoen en in zijn onderbroek in het water springen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 20:51   #119
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik wacht ook nog steeds op om het even wie die mij een manifestatie met maatschappelijk thema in Antwerpen kan aanhalen die meer succes had.
Ik wil de grootste hebben...
Oud 26 mei 2006, 20:53   #120
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Het verhaal heeft meer nuance nodig en veel is nog niet duidelijk :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Mohamed Bouazza (23), verdronk in de nacht van 30 april op 1 mei in de Schelde. Allicht sprong hij in het water om te ontsnappen aan zijn achtervolger.

,,Gij gaat boeten, makak,''. Dat riep Y., een autochtone, blanke dertiger naar Mohamed Bouazza voor hij de achtervolging op Bouazza inzette. Y. dacht dat hij het raampje van zijn auto had ingeslagen. Allicht zag Bouazza maar één oplossing om aan zijn belager te ontkomen: in de Schelde springen. De stroming was echter te sterk en Bouazza verdronk. Volgens zijn familie en vrienden werd ook hij vermoord uit racistische motieven. De Witte Mars van vandaag is er ook voor hem.

Mohammed Bouazza, een jonge Belg van Marokkaanse afkomst, is geboren en getogen op het Kiel in Antwerpen. Hij is de tweede zoon uit een familie met vijf kinderen. De Bouazza's zijn geen traditioneel moslimgezin. Moeder Radia (41) voedde haar kinderen alleen op nadat ze scheidde van haar man.

,,Mijn broer heeft me uitgehuwelijkt toen ik zestien was. Mijn man heeft me vijf kinderen gegeven en mijn leven zeventien jaar tot een hel gemaakt. Toen ik scheidde, heb ik gezworen dat geen enkele van mijn kinderen uitgehuwelijkt gaat worden. Ze gaan zelf iemand kiezen die ze graag zien. Noem mij gerust een vrijgevochten vrouw. Ik draag nu een sluier omdat ik rouw, anders nooit. Mijn gezin is half Belgisch, half Marokkaans. We zijn een mix van de twee culturen: ik bid vijf keer per dag, maar hier komt alleen Belgisch eten op tafel.''

Radia Bouazza werkt in het magazijn van een grote kledingketen in de Antwerpse haven. Haar overleden zoon Mohammed werkte bij een groot metaalbedrijf in Hoboken. Niet zo lang geleden was hij een beloftevol voetballer. Hij speelde bij Germinal Beerschot en ging ooit testen bij Ajax en Feyenoord. Mohamed Messoudi, speler van Germinal Beerschot, was een goeie vriend van Mohamed. Na een conflict met de trainer bij Beerschot, hield Bouazza zijn voetbalcarrière voor bekeken en ging uit werken. Na zijn dagtaak ging hij hardlopen. Iedere dag zeker 20 kilometer. ,,Mohamed was een sportman. Geen ruziemaker en geen drugsbruiker. Hij had nog nooit problemen met het gerecht '', zegt zijn moeder. ,,Een goeie jongen'', zeggen ook de Belgische buren. ,,Er zijn hier Marokkaanse jongeren in de buurt die geen meisjes met rust kunnen laten. Maar Mohamed was niet zo.''

Op zondagavond 30 april ging Mohamed Bouazza samen met een aantal vrienden stappen in de discotheek ,,Red and Blue'' in het Antwerpse Schipperskwartier.

Wat er die avond juist gebeurde, is tot op vandaag niet duidelijk. Zeker is dat het gezelschap waar Mohamed bij hoorde, het in de discotheek aan de stok kreeg met een andere groep klanten. Volgens gerechtelijke bronnen zaten in beide groepen zowel allochtone als autochtone Belgen. Wie de vechtpartij begon en waarom, is onzeker. De politie kwam ter plaatse, maar buiten aan de discotheek ging de ruzie voort. Jongeren uit het gezelschap waar Bouazza toe hoorde, sloegen het zijraampje van de auto van de autochtone, blanke Y. stuk.

De daders gingen op de loop, alleen Mohamed niet. ,,Omdat hij er niets mee te maken had. Dat zeggen alle getuigen'', zegt moeder Radia. Wat er daarna gebeurde, is onduidelijk. Zeker is dat Y. meende dat Mohamed zijn raampje had vernield. Hij en zijn vrienden zetten de achtervolging op Mohamed in met de auto. Bouazza vluchtte te voet op een boot en probeerde daar aan zijn belagers te ontsnappen. En toen belandde hij in de Schelde. Werd hij geduwd? Er is niets dat daar op wijst. Vooral ook omdat zijn broek op de oever werd teruggevonden. Allicht sprong Mohamed in het water om aan zijn belagers te ontsnappen en werd hij door de stroming van de Schelde verrast.

Volgens Radia, de moeder van Mohamed, gaat het duidelijk om een racistische misdaad. ,,De man die hem achtervolgde, heeft geroepen. ,,Daar zal je voor boeten, makak''. Als dat geen racisme is, weet ik het ook niet. En wie zegt dat Mohamed niet werd geduwd? Zijn broek lag op de kade maar zijn schoenen niet.''

Het gerecht heeft de verschillende betrokkenen in de zaak ondervraagd. Ook Y., de man die Mohamed achtervolgde. Niemand is tot nog toe in verdenking gesteld.

Na de dood van Mohamed was het op het Kiel een paar dagen onrustig. Mohamed Bouazza was heel populair in de buurt. ,,Maar wij willen geen geweld'' zegt Radia. ,,Mohamed zou dat ook niet gewild hebben.''

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be