Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2003, 19:35   #181
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
een genie in het herschrijven blijf een geschiedvervalser.
Kan je die beschuldigingen bewijzen?
Oud 4 augustus 2003, 21:40   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Wel, ze mogen dat nog altijd eens proberen. Maar tot nu toe heb ik gemerkt dat er geen enkele belgicist er ook maar durft in te gaan tegen mijn historische argumentatie. Ze leuteren er maar een beetje naast.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2003, 13:51   #183
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Antwerpenaars/Brabanders en Limburgers zijn geschiedkundig en streektaalkundig immers geen Vlamingen.
En?

Geschiedkundig zijn de meeste Grieken in het huidige Griekenland helemaal geen Grieken: het gaat nu om een mengeling van in het begin van de 20e eeuw al dan niet naar taal vergriekste Albanezen (Arvanites, zoals men ze in Griekenland nog steeds noemt), Aroemenen (in Griekenland bekend onder de naam Vlachoi), Macedoniërs/Bulgaren, een Turks- en Griekstalige bevolking uit Klein-Azië die eigenlijk teruggaat op vergriekste Aziatische volkeren, en dan een bevolking die op de oude Grieken teruggaat. Een echte mengelmoes dus.

De naam "Griek" was trouwens tot in de 19e eeuw niet meer in gebruik onder die "Grieken": men noemde zichzelf gewoon "Romoiosoi", wat zoveel beteketn als "Romeinen". In de Romantiek was het echter een in Europa wonende Griekse elite die onder invloed van de hernieuwde belangstelling voor de Oudheid (vooral vanuit Duitsland) de naam "Griek" (eigenlijk: Helleen) weer van onder het stof haalde.
Daar kan ik het volgende uit opmaken:
  • Dat veel van die zogezegde "Groot-Grieken" eigenlijk geen echte Grieken zijn, maar (soms onder dwang) geassimileerde niet-Grieken.
  • Dat een "Groot-Grieks" volk eigenlijk even groot boerenbedrog is als een "Belgisch", "Groot-Vlaams" of "Groot-Waals" volk om politieke redenen.
  • Dat de manier waarop je een volk definieert niet objektief maar politiek van aard is en veranderlijk is. Het hangt er maar van af hoe je het definieert.
  • Dat een grondgebonden volkskundige gemeenschap eigenlijk niet zoveel specialer is dan een niet-grondgebonden niet-volkskundige gemeenschap, en er dus geen reden is om de eerste een staatkundige voorkeursbehandeling te geven tegenover de tweede. Waarom moet er trouwens een staat zijn om de mensen als kinderen aan het handje vast te houden? Kunnen mensen soms niet zelf hun problemen oplossen?
  • Dat "sub"regio's en individuen evenveel zelfbeschikkingsrecht hebben als overkoepelende regio's, volkeren, staten en overheden.

Voor de rest: zie de topics over het individuele zelfbeschikkingsrecht:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4976
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5255
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5310

Citaat:
Gaat u nu maar eens aan de Grieken vertellen dat ze maar beter een andere naam zoeken...
Het blijft boerenbedrog.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2003, 14:04   #184
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En maar blijven het bestaan van West-Vlaams en een West-Vlaamse identiteit ontkennen om toch maar niet konsekwent te hoeven zijn met het zelfbeschikkingsrecht dat men voor zichzelf opeist.
Hét West-Vlaams bestaat niet, hoe pijnlijk dat voor u ook moge zijn. Er bestaan West-Vlaamse dialecten die door een aantal gemeenschappelijke elementen in een dialectgroep kunnen worden ondergebracht. Maar binnen die groep bestaan er dan weer allerlei verschillen. Waarom bestaan er anders plaatselijke woordenboeken? Er is een Oostends, Brugs, Roeselaars en Kortrijks dialectwoordenboek.

Feit is en blijft dat die dialecten in West-Vlaanderen gesproken nu eenmaal behoren tot de Nederlandse taalfamilie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
En maar blijven het bestaan van West-Vlaams en een West-Vlaamse identiteit ontkennen om toch maar niet konsekwent te hoeven zijn met het zelfbeschikkingsrecht dat men voor zichzelf opeist.
Er is géén West-Vlaamse taal, heb je daar nu ooit al een bewijs van kunnen leveren?
West-Vlaams bestaat evenmin als Vlaams. Je hebt het Algemeen Nederlands dat de aanvaarde standaardtaal is in Nederland (buiten Friesland) en Vlaanderen en daaronder staan nog een groot aantal dialecten, die dan nog eens in subdialecten uiteenvallen.

West-Vlaams als eenvormige taal van West-Vlaanderen bestaat niet, net zomin als het Antwerps voor heel de provincie Antwerpen.
Het beste bewijs zag ik onlangs nog geleverd op een forum van de KSA: Iedereen mocht een paar dialectwoorden van zijn streek opsommen en de anderen moesten raden wat die betekenden.
West-Vlamingen van Kortrijk konden niet aan het bargoens van de West-Vlamingen van Brugge uit, en Lierenaars konden niet aan dat van de Antwerpenaars uit.
En ik kan met evenveel recht zeggen dat het West-Vlaams wél als volwaardige streektaal bestaat, ondanks de kleine lokale verschillen. Taalkundige argumenten heb ik vroeger al gegeven. We kunnen dus nog een tijdje bezig blijven met dit welles/nietes-spelletje. Maar daar gaat de oorspronkelijke diskussie zelfs niet eens over. De vraag is of "sub"regio's evenveel zelfbeschikkingsrecht hebben als overkoepelende regio's en staten. Wat mij betreft is het antwoord "ja". Meer zelfs: voor mij hebben ook individuen zelfbeschikkingsrecht. Dat is het grote verschil met het autonomistisch regionalisme dat ik voorsta en het nationalistisch regionalisme die jullie voorstaan. Jullie putten zich uit in het bedenken van allerlei uitzonderingen voor anderen op het zelfbeschikkingsrecht waar jullie zich zelf op beroepen. Jullie verschuilen zich dus met andere woorden achter een selektief zelfbeschikkingsrecht. Daarom verwijt ik het de "Vlaams"-unitaristische beweging dat ze even hypokriet en even elitair is als de vroegere Belgisch-unitaristische elite waar ze altijd zo op afgeeft. Ze is in hetzelfde bedje ziek.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 5 augustus 2003, 14:07   #185
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat "sub"regio's en individuen evenveel zelfbeschikkingsrecht hebben als overkoepelende regio's, volkeren, staten en overheden.
Dat gaat niet op. Sommige sub culturen zijn net een reactie op de main stream, dus zijn er een rechtstreeks gevolg van. Dat maakt dat ze deel uitmaken van die main stream en dus geen reden hebben om af te splitsen.
Oud 5 augustus 2003, 14:16   #186
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat "sub"regio's en individuen evenveel zelfbeschikkingsrecht hebben als overkoepelende regio's, volkeren, staten en overheden.
Dat gaat niet op. Sommige sub culturen zijn net een reactie op de main stream, dus zijn er een rechtstreeks gevolg van. Dat maakt dat ze deel uitmaken van die main stream en dus geen reden hebben om af te splitsen.
Dat kan je net zo goed zeggen van de verhouding "Vlaanderen"/België. En eigenlijk doet het zelfs niet eens terzake. Als een groep mensen de behoefte voelt om hun eigen weg te gaan, dan is dit ook hun goed recht. Als bijvoorbeeld de Smurfen onafhankelijk willen zijn van de rest van de wereld en van de produktie van bessesap willen leven, dan is dit hun goed recht.

westhoek.jpg
Oud 5 augustus 2003, 15:15   #187
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat kan je net zo goed zeggen van de verhouding "Vlaanderen"/België. En eigenlijk doet het zelfs niet eens terzake. Als een groep mensen de behoefte voelt om hun eigen weg te gaan, dan is dit ook hun goed recht. Als bijvoorbeeld de Smurfen onafhankelijk willen zijn van de rest van de wereld en van de produktie van bessesap willen leven, dan is dit hun goed recht.
Inderdaad, zo is dat, ik ga hen dus ook niet tegenhouden. Zo zou ik de WestVlamingen ook niet tegenhouden maar ik geloof echt niet dat er een behoeft is naar een onafhankelijk WestVlaanderen.[/list]
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2003, 20:06   #188
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Inderdaad, zo is dat, ik ga hen dus ook niet tegenhouden. Zo zou ik de WestVlamingen ook niet tegenhouden maar ik geloof echt niet dat er een behoeft is naar een onafhankelijk WestVlaanderen.
Misschien geen onafhankelijkheid, maar misschien wel één of andere vorm van autonomie?

westhoek.jpg
Oud 5 augustus 2003, 20:13   #189
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Inderdaad, zo is dat, ik ga hen dus ook niet tegenhouden. Zo zou ik de WestVlamingen ook niet tegenhouden maar ik geloof echt niet dat er een behoeft is naar een onafhankelijk WestVlaanderen.
Misschien geen onafhankelijkheid, maar misschien wel één of andere vorm van autonomie?
Ik denk dat je voorbijschiet aan de kern van de zaak, Doomy.
Jij bent bezig met het plaatsen van beslissingsmacht op het juiste niveau. Dit is natuurlijk nodig. Maar is de echte vraag niet of we de totale macht van de regering niet moeten intomen?
Oud 5 augustus 2003, 20:15   #190
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel, ze mogen dat nog altijd eens proberen. Maar tot nu toe heb ik gemerkt dat er geen enkele belgicist er ook maar durft in te gaan tegen mijn historische argumentatie. Ze leuteren er maar een beetje naast.
Misschien willen we er gewoon ook niet tegen in gaan aangezien het meestal niets met het onderwerp te maken heeft en u toch niet wil inzien dat u het fout kan hebben .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2003, 21:45   #191
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je voorbijschiet aan de kern van de zaak, Doomy.
Jij bent bezig met het plaatsen van beslissingsmacht op het juiste niveau. Dit is natuurlijk nodig. Maar is de echte vraag niet of we de totale macht van de regering niet moeten intomen?
Dat zou natuurlijk nog beter zijn. Moet er zowiezo wel een regering zijn? Kunnen mensen niet gewoon zelf beslissen hoe ze zich organizeren, op welke nivo's, en volgens welke samenwerkingsverbanden?

westhoek.jpg
Oud 5 augustus 2003, 23:42   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik kan met evenveel recht zeggen dat het West-Vlaams wél als volwaardige streektaal bestaat, ondanks de kleine lokale verschillen.
Een volwaardige "streektaal"? Blijkbaar is West-Vlaams in uw ogen geen volwaardige "taal", maar alleen een "streektaal". Fijn, we zijn het dus over een belangrijke zaak eens: West-Vlaams is slechts een dialect en in die hoedanigheid is het inderdaad een volwaardig medium in een bepaald aspect van het taalgebeuren (als huis- en keukentaal en in beperkte kring).

Citaat:
Taalkundige argumenten heb ik vroeger al gegeven.
U hebt geen enkel "taalkundig" argument gegeven.
Oud 5 augustus 2003, 23:46   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Misschien willen we er gewoon ook niet tegen in gaan aangezien het meestal niets met het onderwerp te maken heeft en u toch niet wil inzien dat u het fout kan hebben .
Juist. Wanneer ik met geschiedkundige feiten reageer op een foute voorstelling van 1302 door de belgicisten dan gaan die feiten volgens u dus niet over het onderwerp. Merkwaardige redenering...

Een staaltje van de blunders van de Blubbers: op Groeningeveld waren er Walen aanwezig (weerlegd), de Vlaamse graaf was er aanwezig (weerlegd), de slag had geen noemenswaardige betekenis (weerlegd).

Natuurlijk gingen jullie daar niet verder op in: men had immers geen enkel argument meer.
Oud 5 augustus 2003, 23:47   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het blijft boerenbedrog.
Waarom zou dit boerenbedrog zijn? Blijkbaar ziet u de geschiedenis der volkeren als iets heel statisch waarbinnen geen enkele verandering mogelijk is. En als er wijzigingen zich voordoen, doet u die af als "boerenbedrog". Wel heel merkwaardig.
Oud 6 augustus 2003, 07:46   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een groep mensen de behoefte voelt om hun eigen weg te gaan, dan is dit ook hun goed recht. Als bijvoorbeeld de Smurfen onafhankelijk willen zijn van de rest van de wereld en van de produktie van bessesap willen leven, dan is dit hun goed recht.
Reeds eerder antwoordde ik hierop. Doe maar. Ga maar uw eigen gang. Maar ik merk niets van dat alles: u leutert hier voortdurend over hetzelfde onderwerp zonder dat er tot nog maar een concreet stapje wordt overgegaan. U zeurt en jeremieert de hele tijd, maar zelf zet u blijkbaar geen stap in de richting die u voorstaat.

Als bewuste Vlaming is het mijn betrachting dat er ooit een onafhankelijke of zelfstandige Vlaamse staat ontstaat. Daartoe heb ik mij in partijverband met gelijkgezinden verenigd. Ik heb me ook aangesloten bij allerlei verenigingen en drukkingsgroepen die hetzelfde voorstaan. Bij u merk ik helemaal niet iets gelijkaardigs... U betracht iets, maar doet er niets voor.
Oud 6 augustus 2003, 10:16   #196
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En ik kan met evenveel recht zeggen dat het West-Vlaams wél als volwaardige streektaal bestaat, ondanks de kleine lokale verschillen.
Een volwaardige "streektaal"? Blijkbaar is West-Vlaams in uw ogen geen volwaardige "taal", maar alleen een "streektaal". Fijn, we zijn het dus over een belangrijke zaak eens: West-Vlaams is slechts een dialect en in die hoedanigheid is het inderdaad een volwaardig medium in een bepaald aspect van het taalgebeuren (als huis- en keukentaal en in beperkte kring).
Ik heb nooit beweerd dat het een standaardtaal moest worden; wel dat het een streektaalstatuut zoals het Fries moest krijgen. Met "streektaal" bedoel ik een plaatselijke taal die het nivo van een dialekt overschrijdt. Zoiets als bijvoorbeeld het Fries en het Limburgs.

Citaat:
Citaat:
Taalkundige argumenten heb ik vroeger al gegeven.
Zie http://forum.politics.be/viewtopic.p...6&start=48, en verder ook nog http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/erkenning.htm.

westhoek.jpg
Oud 6 augustus 2003, 10:26   #197
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als een groep mensen de behoefte voelt om hun eigen weg te gaan, dan is dit ook hun goed recht. Als bijvoorbeeld de Smurfen onafhankelijk willen zijn van de rest van de wereld en van de produktie van bessesap willen leven, dan is dit hun goed recht.
Reeds eerder antwoordde ik hierop. Doe maar. Ga maar uw eigen gang. Maar ik merk niets van dat alles: u leutert hier voortdurend over hetzelfde onderwerp zonder dat er tot nog maar een concreet stapje wordt overgegaan. U zeurt en jeremieert de hele tijd, maar zelf zet u blijkbaar geen stap in de richting die u voorstaat.

Als bewuste Vlaming is het mijn betrachting dat er ooit een onafhankelijke of zelfstandige Vlaamse staat ontstaat. Daartoe heb ik mij in partijverband met gelijkgezinden verenigd. Ik heb me ook aangesloten bij allerlei verenigingen en drukkingsgroepen die hetzelfde voorstaan. Bij u merk ik helemaal niet iets gelijkaardigs... U betracht iets, maar doet er niets voor.
Geduld Jan, geduld. Ik heb tijd, hoor. Waarom zou ik sneller moeten gaan dan de "Vlaamse" beweging? Die heeft er toch ook meer dan een eeuw over gedaan, en werd oorspronkelijk toch ook vooral door individuen gedragen?

westhoek.jpg
Oud 6 augustus 2003, 12:34   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat het een standaardtaal moest worden; wel dat het een streektaalstatuut zoals het Fries moest krijgen. Met "streektaal" bedoel ik een plaatselijke taal die het nivo van een dialekt overschrijdt. Zoiets als bijvoorbeeld het Fries en het Limburgs.
Blijkbaar blijft u maar in uw eigen verwarde gedachtengang steken. Fries beantwoordt immers niet aan de omschrijving die u boven geeft: Fries is in de eerste plaats een taal die los staat van het Nederlands (met eeuwenoude adelbrieven), daarenboven bezit het Fries een overkoepelende geschreven en gesproken taalvorm (naar spelling, spraakkunst, woordenschat en zinsbouw genormeerd) naast een aantal dialecten. De vergelijking loopt dus al volledig fout.

Daarenboven is het Fries medeofficiële taal naast het Nederlands in de provincie Friesland, iets wat helemaal niet het geval is voor het Limburgs.

Het West-Vlaams is en blijft een Nederlands dialect. Alle taalkundigen zijn het daarover eens. Ik moet nog altijd de eerste specialist in dialecten tegen het lijf lopen die het West-Vlaams niet bij de Nederlandse taalfamilie indeelt. Kan ook moeilijk anders: de Vlaamse dialecten hebben mee gestalte gegeven aan onze huidige Nederlandse standaardtaal.
Oud 6 augustus 2003, 14:03   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geduld Jan, geduld. Ik heb tijd, hoor. Waarom zou ik sneller moeten gaan dan de "Vlaamse" beweging? Die heeft er toch ook meer dan een eeuw over gedaan, en werd oorspronkelijk toch ook vooral door individuen gedragen?
In tegenstelling tot u heeft die Vlaamse Beweging wel niet zitten jeremiëren en aan de kant gaan zitten. Of de zaak trouwens in het begin slechts door individuen werd gedragen, is niet zo zeker. Ooit gehoord over het straatprotest in 1860? Toen men in Vlaanderen protesteerde tegen de eentaligheid in de stations alsook tegen de ongelijke zoutbelasting (die veel hoger was in Vlaanderen dan in Wallonië)? Ooit gehoord over het protest van de toenmalige Nederlandstalige intellectuelen tegen de verfransing van de universiteit (dat was al in 1840)?
Oud 6 augustus 2003, 15:03   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nergens gaat het om echte argumenten: op basis van de opgesomde elementen kan ieder dialect opgewaardeerd worden (dus niet alleen het Zeeuws of het West-Vlaams). Het is immers zo dat niet alleen de Vlaamse dialecten eigen kenmerken hebben tegenover het Algemeen Nederlands, maar ook de Brabantse en Hollandse. Bijvoorbeeld het Brabants kent het woordje "zich" helemaal niet, men kent er de accusatiefverbuiging voor de lidwoorden in hun onderwerpsvorm (totaal onbekend in het AN), een reeks tweeklanken die we niet aantreffen in de standaarduitspraak, sterk afwijkende woordenschat (al ooit eens een Pajottenlander gehoord?).

Ondanks die afwijkingen blijft het duidelijk dat het hier gewoon gaat om Nederlandse dialecten. Vlaams, Brabants en Hollands behoren trouwens tot dezelfde stamgroep: het zijn allemaal Frankische dialecten die samen gestalte hebben gegeven aan de uiteindelijke huidige standaardtaal. Het zou dan ook een beetje stom zijn en getuigen van een grote onwetendheid te stellen dat de West-Vlaamse dialecten niet tot de Nederlandse taalfamilie behoren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be