![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar leest u niet goed. Ik neem aan dat God de wereld geschapen heeft, omdat de schepping naar God verwijst zoals de openbaring leert en omdat dit leven - en dus ook de schepping - een diepere betekenis heeft. Dit alles neem ik aan vanuit de geopenbaarde waarheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een evolutionist die, kijkend naar dezelfde complexiteit, gelooft echter dat die boeken zichzelf hebben geordend en dat, door een merkwaardig en niet te volgen noch te bewijzen geheel, de boeken tot boeken evolueerden. Zomaar, zonder enig doel nog leiding. De evolutionist gelooft ook dat er eigenlijk niets in die boeken staat. Dat het maar lege bladzijden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dus, wat gaat de wetenschap in dat geval doen? Proof of principle experimenten. Perfect wetenschappelijk correct, maar toch niet hetzelfde als een identiek empirisch bewijs. Vergelijk het met puzzelen. Stel dat je een puzzle hebt waarvan je ongeloofelijk veel stukjes hebt, maar waarvan je weet dat het quasie onmogelijk is hem volledig te leggen, je kunt beginnen met te leggen hetgeen je over beschikt. Na verloop van tijd krijg je een indruk van wat het totale plaatje moet geweest zijn, neem nu bijvoorbeeld die baby'kes van Ann Geddes. Wat Jvdb eist is dat we hem eerst volledig maken voor we zeker kunnen zijn dat er wel een baby op staat. Vrij naîef niet? Intuïtief kun je aanvoelen dat een intelligent mens het bij het rechte eind heeft als hij 75% van de stukjes gelegd heeft en hij stelt dat er een baby opstaat? Natuurlijk is het plaatje bij wetenschap iets complexer. Maar via deze manier van denken werkt de wetenschap op moeilijke onderwerpen. De strikt empirische tijd van Newton en Darwin is reeds lang vervlogen. Ik haal even kort de theorie aan van prebiotische synthese en autokatalytisch RNA. Die stelt dat de eerste voorwaarde voor het ontstaan van leven op aarde de vorming van biologische macromoleculen was (Miller past perfect in het plaatje, proof of principle 1). Na deze fase moet er snel een manier gekomen zijn waarop 'leven' zich repliceert: autokatalytisch RNA is een goede kandidaat en RNA microfossielen zijn recent zelfs teruggevonden in kleifragmenten (proof of principle 2). Deze klei zou zelfs een rol gespeeld kunnen hebben in de initiële ontwikkeling van RNA moleculen voor ze zelf konden repliceren. Wat trouwens niet onlogisch is, gezien bepaalde kleisoorten tegenwoordig ook als interfase katalysatoren gebruikt worden om bepaalde reacties te katalyseren (proof of principle 3). Eens je met dit RNA zit, stelt de theorie dat deze functioneert als het huidge DNA (RNA is trouwens nog steeds een tussenstap in het transscriptie proces van DNA naar proteïne, proof of principle 4 en beter nog, de ene theorie verklaart de genese van een empirisch bewezen andere theorie ivm transcriptie), het replicatie- en later ook het transcriptiemechanisme (ribosomen hebben rRNA in hun structuur zitten, proof of principle 5) en eventuele basic enzymatische processen (er zijn in bepaalde bacteriestammen RNA's teruggevonden met enzymatische activiteit, proof of principle 6). Volgende stap is het omhullen van het geheel door een vesikel: cel! Meest voor de hand liggend: spontane aggregatie van eiwitten en lipiden (bestaan hiervan > Miller, uiteraard en aggregatie volgt direct uit de chemische eigenschappen van de twee (pop7)). Eenmaal in deze fase is er de overgang van RNA dat zichzelf repliceert en de basale enzymatische functies uitvoert naar het gebruik van proteinen hiervoor. Ribosomen zijn nu vandaag nog steeds de structuren die hiervoor het bewijs leveren, rRNA en tRNA verbonden met aminozuren decoderen het RNA naar proteine. DNA moet pas in een latere fase op de proppen zijn gekomen als persistente informatiedrager. Wil ik nog uitwijden over het ontstaan van de ozonlaag en de 'apocalyptische' ondergang van anoxische levensvormen toen kiezel en blauwwieren ontstonden? Ik heb trouwens 1 opmerking voor Jvdb die het ganse ID/Scheppings gedachtengoed omver gooit: waarom heeft deze 'intelligente' schepper in 'god'snaam in zijn bouwplan van de mens de riool door het pretpark laten lopen ![]() Btw, je verlegt met ID het probleem gewoon, want als God het leven heeft geschapen? Wie heeft dan God geschapen? De realiteit mag dan complex zijn, ze is niet zo onverklaarbaar dat je bovennatuurlijke entiteiten in het leven moet roepen om het te verklaren, het enige wat je daarmee bewijst is de tekortkoming van het menselijk brein om complexe verschijnselen te omvatten. Lees aub deze post goed voor je reageert, ik heb al voldoende met de dorpspastoor geconverseerd om te weten dat religieuze mensen een werkelijke uitdaging vormen om iets aan uit te leggen. Ik weet dat zo'n dingen je zingeving onderuit kunnen sjotten en dat is niet mijn bedoeling, wetenschap wil enkel de waarheid blootleggen, geen mensen depressief maken. Laatst gewijzigd door genehunter : 5 juni 2006 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En onze aangebrachte theorieën mogen dan misschien gaten hebben vertoond zonder empirisch bewijs. Uw idee is niet eens een theorie te noemen en stelt de wetenschap al direct buiten spel door te zeggen dat het een openbaring is die niet bewezen kan worden. En het gaat nog verder, door zo fanatiek aan uw idee vast te hangen, zorgt u ervoor dat elke mogelijke verklaring, onmiddelijk de grond wordt ingeboord wegens 'gebrek aan empirische bewijzen'. Als het gebrek aan empirische bewijzen het enige is dat naar uw mening de juistheid van een theorie kan bevestigen, dan weet u niks van wetenschaps-filosofie.
![]() |
![]() |
#107 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Genehunter, volgens mij moet jij eens het boek De werkelijkheid heeft mij niet nodig van Christiaan Sybesma eens lezen. Maar het zou me niet verbazen moest je dat boek in je kast hebben liggen. Je weet duidelijk veel meer af van wetenschapsfilosofie dan ikzelf.
En natuurlijk wil ik dat boek ook aanraden aan JvdB, dat zou je visie op de werking van de moderne wetenschap wel eens kunnen nuanceren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De evolutionist gelooft dat niet alleen de ordening van de boeken vanzelf tot stand kwam, maar ook de boeken zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Maar ja, enkel Jezus kan een blinde laten zien zeker? Het is eigenlijk ook een beetje de schuld van wetenschap zelf hoor, de wereld voorstellen als complex, da's eigenlijk wat de eigendunk opkrikken. Een goed voorbeeld is dat van Watson en Crick langs een helixmodel van DNA. Als je DNA in een proefbuisje ziet zitten ziet het er gewoon uit als ... snot! Een dooschijnende witte slijmerige massa. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door genehunter : 5 juni 2006 om 11:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, zodra er gevraagd wordt naar die wetenschappelijke onderbouw, naar die bewijzen... hebben jullie niets aan te brengen, tenzij wat vermoedens en heel vage aanduidingen. M.a.w. jullie zijn even dogmatisch bezig als iemand die geloof in een scheppende God. Alleen geloven jullie in een heelal zonder God, een heelal dat uit zichzelf gevormd zou zijn. Net alsof een auto ook vanzelf tot zijn ontstaan zou zijn gekomen en geen ontwerpen of maker kent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Ik volg je in je 'proof of principle'
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier gaan de evolutionisten gewoon van een dogma, een axioma uit. Een element dat gewoon een geloofspunt is voor de evolutionistische kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Genehunter, ik denk dat je JvdB eens moet meenemen naar een labo ofzo waar ze hem dat allemaal haarfijn kunnen uitleggen.
Alhoewel ik denk dat het verloren moeite is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gooit het helemaal niet omver. Immers, God heeft de mens begiftigd, naar Zijn eigen beeld en gelijkenis, met de vrije wil. God heeft de mens de kans en de keuze gegeven zelf de beslissingen nemen die hem tot God laten komen. Door die afwijzing is de zonde en het verval in de wereld gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zou wel voorpaginanieuws zijn bij alle kranten en ieder journaal zou hiermee openen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1998 Faithless "God is a DJ". 2006 Jan van den Berghe "God is a worm". Citaat:
Laatst gewijzigd door genehunter : 5 juni 2006 om 11:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niets in uw tekst staan dat naar een empirisch bewijs verwijst. En juist daar ging het over. Als dat niet zo is, blijft evolutie een theorie, een hypothese, een loutere veronderstelling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O ja? En in welk nummer van Nature stond er te lezen dat men in een labo leven heeft weten te puren uit lezenloze materie?
|
![]() |
![]() |