Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Waar zou u zelf voor kiezen?
Levenslang. 20 46,51%
De doodstraf met onmiddellijke ingang. 8 18,60%
Levenslang, met de mogelijkheid om na drie jaar voor de doodstraf te opteren. 15 34,88%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2006, 15:28   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Levenslang of de doodstraf?

Ik stel voor dat we de doodstraf herinvoeren voor dié gedetineerden die de doodstraf verkiezen boven levenslang. Het gaat dus om een keuze van de veroordeelde op vrijwillige basis. Een alternatief, om ervoor te zorgen dat de veroordeelde ook enige tijd heeft gehad om tot berouw en bezinning te komen, houdt in dat, indien de veroordeelde kiest voor de doodstraf, deze ten vroegste drie jaar na zijn veroordeling mag worden toegepast. Graag jullie mening.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 16:02   #2
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Ach ja , ik denk dat ik voor de doodstraf zou kiezen , tenzij je ineens merkt dat je muur van klei is gemaakt en je er in slaagt een lepel te snatchen.
Bratskos Di Mola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 16:12   #3
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Zelfmoord 'legaliseren' (euthanasie is een recht ), ook voor gevangen en dan is het opgelost toch?

(Ik koos optie 3 alhoewel ik die 3 jaar nu bekeken toch ook een beetje overbodig vind.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 5 juni 2006 om 16:13.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 16:27   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Een verfrissend idee.
Als het vrijblijvend is.
Geen verplichting dus of morele druk.
Geen echte doodstraf dus, maar een soort euthanasie-optie op vraag van de veroordeelde.
Prima, prima.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juni 2006 om 16:31.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 16:30   #5
StevenNr1

Standaard

Nu ja, uiteindelijk lijkt het mij belangrijker om naar een samenleving te streven waarin criminaliteit en zeker het door detineren bestraffen daarvan, tot het minimum beperkt is.
Oud 5 juni 2006, 16:33   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie één probleem.
Gelijkberechtiging.
Ook voor niet gestraften, die hun leven als een gevangenis ervaren, en die er willen uitstappen, behoort er een vlotte regeling uitgedokterd te worden (in plaats van de huidige stugge gang van zaken)
Zoneit veroorzaak je misschien krimineel gedrag vanwege mensen die op palliatief botvangen.
Oud 5 juni 2006, 16:36   #7
StevenNr1

Standaard

Awel, dat zei ik
Oud 5 juni 2006, 16:41   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Awel, dat zei ik
Een goed idee mag eens herhaald worden.
Oud 5 juni 2006, 17:29   #9
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard doodstraf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik stel voor dat we de doodstraf herinvoeren voor dié gedetineerden die de doodstraf verkiezen boven levenslang. Het gaat dus om een keuze van de veroordeelde op vrijwillige basis. Een alternatief, om ervoor te zorgen dat de veroordeelde ook enige tijd heeft gehad om tot berouw en bezinning te komen, houdt in dat, indien de veroordeelde kiest voor de doodstraf, deze ten vroegste drie jaar na zijn veroordeling mag worden toegepast. Graag jullie mening.
Voor een aantal misdrijven waarvoor de doodstraf de enige straf is die minstens evenredig is met de gepleegde feiten moet de straf in ieder geval de doodstraf zijn.Voor de feiten waarvoor levenslang de juiste straf is moet de gedetineerde effectief de optie hebben de doodstraf te vragen en dat op elk ogenblik van zijn straf.8)
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 17:42   #10
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Zij die levenslang verkiezen :de doodstraf. Zij die de doodstraf wensen: levenslang. Zou ze wel om de zoveel maanden eens op de stoel binden en net voor het moment supreme ze er weer afhalen.
Criminelen die levenlang of de doodstraf gekregen hebben hebben hun keuze reeds met hun misdaad gekozen. Die optie valt dus weg.
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 18:10   #11
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik zie één probleem.
Gelijkberechtiging.
Ook voor niet gestraften, die hun leven als een gevangenis ervaren, en die er willen uitstappen, behoort er een vlotte regeling uitgedokterd te worden (in plaats van de huidige stugge gang van zaken)
Zoneit veroorzaak je misschien krimineel gedrag vanwege mensen die op palliatief botvangen.
We zijn het zowaar met elkaar eens!
Oud 5 juni 2006, 18:12   #12
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Ik heb zelf voor optie 3 gekozen. Een gevangenisregime heeft vast nog een paar goeie kanten: tijd om boeiende boeken te lezen bijvoorbeeld. Drie jaar moet volstaan.
Oud 5 juni 2006, 18:14   #13
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ik vind, dat als je tegen de doodstraf bent, ook tegen levenslang moet zijn. Kwestie van consequent te blijven.
Voor de rest.
Laat de misdadiger kiezen, en doe het omgekeerde
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 18:31   #14
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

ik vind dat er nog een optie ontbreekt
Levenslang, en optie om na 10-15 jaar vrij gelaten te worden wegens goed gedrag en zegen
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 18:57   #15
camaris
Schepen

Standaard

Is er eigenlijk iemand die cijfers heeft met betrekking tot het verschil in kostprijs tussen de doodstraf en iemand levenslang opsluiten? Een veelgebruikt argument tegen de doodstraf is namelijk dat deze procedure een hogr kostenplaatje met zich meebrengt, hoewel ik dat moeilijk kan geloven.
camaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 19:15   #16
strijder
Burgemeester

strijder's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor de doodstraf in moord zaken kinderverkachting,levenslang voor gewone verkrachting,ontvoering van kinderen.En zwaardere straffen voor rijden onder invloed kinder mishandeling,verwaarlozing.
Oud 5 juni 2006, 19:20   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik stel voor dat we de doodstraf invoeren als keuze waar de meest verwante van het vermoorde slachtoffer mag over beslissen.
Oud 5 juni 2006, 19:23   #18
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

ik pleit voor verbaning.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 19:46   #19
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik stel voor dat we de doodstraf invoeren als keuze waar de meest verwante van het vermoorde slachtoffer mag over beslissen.
Tegen. Zulke voorstellen dienen enkel om de wraakzucht van het slachtoffer of diens nabestaanden te bevredigen.
Oud 5 juni 2006, 19:50   #20
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik zie één probleem.
Gelijkberechtiging.
Volledig akkoord. Een tijdje geleden heb overigens ik een topic gelanceerd over de wenselijkheid van de legalisatie van een zelfbevrijdingspil waaraan ik toen ook een peiling verbonden heb. Als humanist pleitte ik daarin voor de legalisatie van een dergelijke pil ten einde de mensen die het leven niet meer zien zitten (waaronder onder meer ook gevangenen) de kans te geven zichzelf op een menwaardige manier te verlossen uit hun ellendig levensonwaardig leven.

Op maatschappelijk vlak zou de legalisatie van een zelfmoordpil heel wat voordelen hebben. Ze zou een bescheiden bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking, een probleem waarvoor de beleidsmakers hardnekkig de kop in het zand steken. Verder zou ze leiden tot meer natuurlijke selectie en tot een vermindering van het aantal nuttelozen in de maatschappij. Opgeruimd staat immers netjes.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be