![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En als ik nu eens stel dat theorie B eveneens het gevolg is van de activiteit van bepaalde hersendelen die in het verleden een selectief voordeel opleveren, is theorie B daarmee dan ook ontkracht?
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 7 juni 2006 om 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar heb je dat vandaan? Bij mijn weten is zoiets nog nooit verkondigd. De zienswijze van de RKK komt er op neer dat de fysiek van de mens perfect, zonder enige tussenkomst van God of wat dan ook, door evolutie werd bepaald. De menselijke ziel echter, dat is het staaltje van Gods werk.
![]() |
#223 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wordt hier uit de doeken gedaan: http://www.skepsis.nl/ontwerp.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#225 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Steek dus dat gratuite en naar mij toegewuifde capaciteitsgebrek maar terug waar je het uit hebt gehaald, nét onder je staart dus. De quotes die u hieruit aanhaalt geven mekaar geen uitsluitsel, wat betreft de ruimtelijke of aardse oorsprong van het leven alhier dat zich heeft ontvouwd uit een ééncellig protoplasma. Maar weet u, in deze 'kip of ei stelling' doet het er eigenlijk geen bal aan toe van waaruit of hoe het organische leven ontstond, aangezien er reeds een bewustzijn was (scheppingswil, het Woord, de Big Bang), om organismen te organiseren, vóór er sprake was van enige materiële manifestatie. De toevalsfactor die de Darwinisten aan het ontstaan van het leven toeschrijven is bij nader inzien te gek om los te lopen, wegens het uitzinnige tijdsverloop dat hiermee gepaard zou gaan. Het is zelfs aan het reeds aanwezige bewustzijn (god?) te danken dat er uit de eenvoudigste cel zich multi-cellulaire cellen hebben kunnen ontwikkelen in een evolutionair gestuurd proces met zoveel vertakkingen in levensvormen die tot de hogere soorten van vandaag zijn geëvolueerd. Een volledig geïsoleerd en lukraak muterende cel binnen de ons bekende tijdkaders hadden onmogelijk levensvatbare organismen kunnen opleveren. De mogelijkheden voor alle mogelijke herschikkingen van het eenvoudigste RNA zijn daar eenvoudigweg te groot voor. Voor de totstandkoming van een primitieve en zichzelf voortplantende cel zonder kern (prokaryoot) is de opbouw van een dubbele DNA-helix vereist die uit circa 100.000 nucleotiden bestaat. Elke nucleotide bestaat uit een rangschikking van 30 tot 50 atomen, omgeven door een uit twee lagen bestaand vlies en de eiwitten die de cel in staat moeten stellen voedingsstoffen op te nemen. Deze opbouw vereist een hele reeks reakties die accuraat op elkaar moeten zijn afgestemd. Het is onwaarschijnlijk dat dit hoge niveau van complexiteit (!) op basis van een reeks toevallige genetische probeersels, binnen de relatief korte periode van 300 miljoen jaar werd bereikt, niet ? Laat staan al de rest nadien... Of om het iets plastischer voor te stellen, met een uitdrukking van mathematisch-fysicus Fred Hoyle: "Evolutie door middel van lukrake mutaties in een cel, is zo ongeveer even waarschijnlijk als de mogelijkheid dat een orkaan in staat zou zijn om uit een hoeveelheid schroot een functionerend vliegtuig te assemleren." En die meneer Hoyle weet ook vast wel waar Darwin het over had hoor. Citaat:
Dat past intuïtief en logisch namelijk beter in het eveneens evoluerende wetenschappelijk evolutionaire plaatje van vandaag, dan een kosmisch levensbegin dat volgens orthodoxe wetenschappers op een onbewaakt moment is ontstaan door een onbekend en dom toeval dat eigenlijk per ongeluk een abuus van een onbedoelde vergissing die eigenlijk niet zo bedoeld was... of iets van die strekking. Kijk uit ooggeklepte Darwinist, want in uw dualistisch denken loert Ouroboros weer om het hoekje. Beware ! ![]() Citaat:
Waar ligt dan het wetenschappelijk bezongen evolutionair blinde toeval in besloten, als onze bestemming dan reeds op voorhand zou vastliggen ? Dat lijkt me dan eerder op de ontvouwing van een voorbestemd plan of een intelligent ontwerp, waar de oorzakelijkheid of de bron ervan zichzelf in dat evoluerend plan kan terugvinden, when time comes... Enne... wat mag die gedetermineerde bestemming uiteindelijk dan wel wezen ? De entropie-dood van het heelal ? Vanuit een Big Bang via een toevallige, nutteloze en dus overbodige evolutionaire omweg met z'n allen fuivend, neukend en vechtend naar de Big Crunch ? Tsk...then what's the meaning of life inbetween ? Spiritual blindness ? Maar dat is niet echt een wetenschappelijk correcte vraag vermoed ik. Uiteraard ontstaat en word leven doorgegeven via de weggeslingerde resten (puin en meteorieten) van supernova's om alzo de hiervoor zich vormende planeten, ook afkomstig uit weggeslingerde en afkoelende zonnebrokken, her en der te bevruchten in de weidse ruimtelijke akkers der melkwegen. Maar wát heeft dan de omstandigheden gevormd die leidden tot de niet zo eenvoudige geboorte van zonnen en tot de dood via supernova's (of dwergsterren) die dan echter weer de kiemen van toekomstig leven blijken te bevatten ? Toeval zonder meer ? Alzo beste Genehunter, de complete voorgeschiedenis van het aardse levensmomentum of die van de kosmische evolutie toutcourt zal dan ook wel zuiver en louter toeval zijn zeker, net zoals dat out of nowhere-vallende scheppingsmoment van 'in den beginne' ? En, mss wat cru gesteld, maar meen ik dan te mogen begrijpen dat u vlotjes aanneemt, zoals het een trouwe Darwinist beaamt, dat ook úw bewustzijn slechts een aan materie gebonden en hieruit voortkomend randfenomeen is, dat eigenlijk alleen als zodanig is ontstaan en ontwikkelt door én om het materiële organisme optimaal te laten overleven, als een ingekapselde travestie van een belichaamde eet- en voortplantingsdrang ? Niets meer of minder ? Geen doelbewuste zoektocht naar de kosmische ontplooing, zelfherkenning én verlichting van het Ene via een evolutionaire reis langs het Vele om dan hierlangsom weer thuis te komen, maar in feite nooit écht is weggeweest ? Ach, ik vraag me al lang niet meer af welke stelling het meeste meewarigheid opwekt... You better check-out your Genes again Hunter, when time comes... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik wil nog een ding zeggen: zo'n mooie praatjes geven de ID-theorie een wetenschappelijke schijn die het allebehalve verdient.
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill Laatst gewijzigd door Twanne : 8 juni 2006 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |||||
Gouverneur
|
![]() Beste Diego Raga,
Vooreerst, uw kakafonisch taalgebruik ressembleert een verwoede poging een pseudointellectueel scherm op te trekken rond uw metafysische filosofeercapaciteiten. Ten tweede: Citaat:
Vooreerst heeft onze waarde collega Diego blijkbaar voorgaande posts over de initiële RNA wereld duidelijk niet grondig genoeg gelezen. Dat blijkt duidelijk uit het feit dat hij eerst DNA vernoemd en vervolgens RNA vermeld. Hij heeft het tevens over een nucleotide wat uit een rangschikking van een aantal atomen bestaat en omgeven zou zijn door een dubbelgelaagd vlies en de eitwitten om blablabla... Whowhowwow, stop! Diego bewijst hier vrij pijnlijk dat hij zelfs niet beschikt over een elementaire basis biochemie. Laat mij even de basis van de genetische biochemie postuleren of beter nog, zoek het zelf op en beperkt u niet tot één pagina. Diego verwart hier duidelijk de begrippen 'cel' en 'nucleotide'. Misschien moet je wat minder leesrichtingen aanhouden en je beperken tot de normale manier maar grondig. Onderstaand capaciteitsgebrek kan ik dus bij voldoende bewijs van uwe zijde en tot nader order niet classeren via de uitgang van mijn gastrointestinale buis. Citaat:
Citaat:
![]() Een kort tekstfragment met een andere benadering van deze twee principes: Citaat:
Citaat:
Met de meeste hoogachting en de beste groeten aan uw genen, Genehunter Laatst gewijzigd door genehunter : 8 juni 2006 om 09:41. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Uiteraard is wetenschap niet mogelijk zonder het abstractievermogen van de menselijke hersenen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat wetenschap niet objectief kan zijn en de beste objectieve manier is om de werkelijkheid objectief te doorgronden. Dat volgt uit de dualiteit theorie - empirische waarneming en falsificatie. Anders ligt het bij religie die bij definitie dogmatisch werkt en metafysische entiteiten aanroept die irrationeel zijn van aard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, het soort discussies van wetenschap versus geloof is achterhaald. Ik kan me anderzijds wel voorstellen dat sommige mensen intellectueel niet in staat zijn om in te zien dat beiden zich in een volslagen verschillend stratum bewegen. (o.m. de Amerikaanse creationisten, die ik niet meteen tot het intellectuele kruim van de wereldbevolking zou rekenen)
![]() |
![]() |
#230 | |
Gouverneur
|
![]() Ik had me voorgenomen zelfs niet te reageren op het tweede deel van je post, maar ik kan het niet laten.
Citaat:
Is de complexiteit van ons bestaan dan niet voldoende zinvol voor u? Dat het besef dat ons bewustzijn een gevolg is van een puur materiele basis eerlijk is, hoeft toch niet te betekenen dat onze perceptie van de periode dat ons organisme biologisch actief is minder betekenisvol is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#232 |
Banneling
|
![]() Dan ben ik eens heel benieuwd naar het alternatief dat je hiervoor in de plaats stelt, inclusief de bewijzen en empirsche vaststellingen die dat alternatief boven de hypothese verheffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
|
![]() @Diego Raga: Ik zie u ook steeds het woordje 'toeval' in de mond nemen (met betrekking tot ontstaan leven, hemellichamen, ... en evolutie), ik weet dat dit misschien als mierenneukerij overkomt maar 'toeval' is een hol begrip daar al die dingen die u aan het toeval toeschrijft eigenlijk tot stand komen/'geleid' worden door wetmatigheden in de natuur (fysische wetten in het heelal, natuurlijke en seksuele selectie m.b.t. evolutie, ...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://cas.bellarmine.edu/tietjen/Re...in_correct.htm http://www.physorg.com/news10051.html http://www.law.umkc.edu/faculty/proj...ticanview.html
![]() |
![]() |
#236 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat de RKK zich dan ook de laatste decennia "buiten diezelfde wetenschap" heeft gezet, i.e. de wetenschap aan de wetenschappers gelaten, is imho uiterst positief te noemen.
![]() |
![]() |
#237 |
|
![]() Het is helemaal niet een domein "buiten de wetenschap", waarom zou het? Of wat betekent God eigenlijk nog buiten wat we met de wetenschap al verklaren (of toch situeren) kunnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#239 | ||