Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 8 juni 2006, 20:22   #541
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

In feite is de situatie hoe ze nu voorligt in Vlaamderen een unieke kans voor de radicalere rechts-nationalisten. Kijk maar eens naar het verschil met vele andere Europese landen.

In Nederland heb je:

- een grote rechts-liberale partij, de VVD, zgn centrum "rechts". Deze partij is genaamd geen spek voor de bek voor de volksnatioanalist. In Frankrijk heb je dan weer de partijen van Sarkozy en Chirac. In Italie heb je de partij van Berlusconi.
- een geheel van kleine rechtse en radicaal rechtse minipartijtjes, weliswaar ideologisch erg zuiver en elk met hun eigen accenten. Echter zij betekenen in de Nederlandse politiek nagenoeg niets. Bijvoorbeeld: de NVU, Nieuw Rechts, enz...

In Vlaanderen daarintegen heb je:

- alle traditionele partijen die ofwel centrum ofwel links zijn. Allen hebben redelijke tot zelfs extreem progressieve opvattingen.
- geen grote centrum rechtse partij, die conservatief is en/of uitgesproken rechts-liberaal.
- een grote rechtse partij (zonder meer): Het Vlaams Belang. Deze partij trekt kiezers aan uit de volledige rechtse hoek. Van neo-nazis, conservatieven uit het centrum, nationaal solidaristen, ultra kapitalisten, sociaal rechtsen, rechts-conservatieven enz...
- geen radicaal rechtse partij, waardoor ook die stemmen naar het Vlaams Belang gaan.

Daardat het Vlaams Belang geen centrumpartij is, behorende tot het liberaaldemocratische systeem, kunnen we wel een aantal radicale standpunten proberen door te drukken in de partij. Met uiteraard respect voor de regels binnen de partij, immers een goede partij streeft naar orde binnen de gelederen. Dus geen VLD scenario.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 8 juni 2006 om 20:26.
Max van Dietschland is offline  
Oud 8 juni 2006, 20:24   #542
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
In feite is de situatie hoe ze nu voorligt in Vlaamderen een unieke kans voor de radicalere rechts-nationalisten. Kijk maar eens naar het verschil met vele andere Europese landen.

In Nederland heb je:

- een grote rechts-liberale partij, de VVD, zgn centrum "rechts". Deze partij is genaamd geen spek voor de bek voor de volksnatioanalist. In Frankrijk heb je dan weer de partijen van Sarkozy en Chirac. In Italie heb je de partij van Berlusconi.
- een geheel van kleine rechtse en radicaal rechtse minipartijtjes, weliswaar ideologisch erg zuiver en elk met hun eigen accenten. Echter zij betekenen in de Nederlandse politiek nagenoeg niets. Bijvoorbeeld: de NVU, Nieuw Rechts, enz...
Mocht ik in Nederland wonen, dan zou mijn stem zonder enige twijfel naar de ChristenUnie gaan.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 juni 2006, 05:19   #543
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
In dit bootje wil ik ook wel plaatsnemen. Ik zorg voor spijs en drank, want Luc vertrouw ik voor geen haar op dit gebied. Hij zou ons op een rantsoen van rijst en water zetten, de snoodaard. En s'avonds, als het anker uitgeworpen is, geniet ik, mijn Duvel binnen handbereik, van de diepzinnige gesprekken tussen Baarle en Luc, waarin eerstgenoemde haarfijn het verschil tussen ideologisch en media-racisme uitlegt. Wat kan een simpele Vlaams-nationalist meer verwachten?
Geen kanonnier nodig?
Belgica delenda.

Laatst gewijzigd door stab : 9 juni 2006 om 05:21.
stab is offline  
Oud 9 juni 2006, 08:47   #544
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Geen kanonnier nodig?
Belgica delenda.
Ik zal een goed woordje voor je doen bij de kapitein. Hoe zijn je schutterscapaciteiten? Hoe wendbaar is de "Belgica" nog? Is er nog bemanning aan boord? Allemaal prangende vragen.
robert t is offline  
Oud 9 juni 2006, 11:31   #545
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen daarintegen heb je:

- alle traditionele partijen die ofwel centrum ofwel links zijn. Allen hebben redelijke tot zelfs extreem progressieve opvattingen.
- geen grote centrum rechtse partij, die conservatief is en/of uitgesproken rechts-liberaal.
- een grote rechtse partij (zonder meer): Het Vlaams Belang. Deze partij trekt kiezers aan uit de volledige rechtse hoek. Van neo-nazis, conservatieven uit het centrum, nationaal solidaristen, ultra kapitalisten, sociaal rechtsen, rechts-conservatieven enz...
- geen radicaal rechtse partij, waardoor ook die stemmen naar het Vlaams Belang gaan.

Daardat het Vlaams Belang geen centrumpartij is, behorende tot het liberaaldemocratische systeem, kunnen we wel een aantal radicale standpunten proberen door te drukken in de partij. Met uiteraard respect voor de regels binnen de partij, immers een goede partij streeft naar orde binnen de gelederen. Dus geen VLD scenario.
Volgens mij is de groep centrumkiezers die je afstoot door de radicalen in de partij te houden, vele malen groter dan die radicalen zelfs.
Beter zou zijn dat de radicalen er uit stappen en een eigen partijtje oprichten. Zo schuift VB automatisch meer naar het centrum, en is ze ook al zeker van een coalitiepartner . Op deze manier wordt ook de totale groep rechtse kiezers veel groter.
zorlac is offline  
Oud 9 juni 2006, 11:39   #546
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Volgens mij is de groep centrumkiezers die je afstoot door de radicalen in de partij te houden, vele malen groter dan die radicalen zelfs.
Beter zou zijn dat de radicalen er uit stappen en een eigen partijtje oprichten. Zo schuift VB automatisch meer naar het centrum, en is ze ook al zeker van een coalitiepartner . Op deze manier wordt ook de totale groep rechtse kiezers veel groter.
Het probleem met het VB is niet zozeer het aantal "radikalen" maar de posities die die "radikalen" innemen in de partij.
solidarnosc is offline  
Oud 9 juni 2006, 11:50   #547
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beter zou zijn dat de radicalen er uit stappen en een eigen partijtje oprichten.
I second that.

Citaat:
Zo schuift VB automatisch meer naar het centrum, en is ze ook al zeker van een coalitiepartner . Op deze manier wordt ook de totale groep rechtse kiezers veel groter.
Juist gezien. En kan Vlaanderen eindelijk het bestuur krijgen dat ze al enkele decennia vragen.
Oud 9 juni 2006, 12:14   #548
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Beter zou zijn dat de radicalen er uit stappen en een eigen partijtje oprichten.
Met je eerste opmerking ben ik het eens. Maar nog een bijkomende Vlaams-nationale partij kunnen we missen als kiespijn. Er is al genoeg tweedracht onder de nationalisten. Een grote volkspartij als het VB moet toch bekwaam zijn de zogenaamde radicalen in toom te houden?[quote]
Citaat:
Zo schuift VB automatisch meer naar het centrum, en is ze ook al zeker van een coalitiepartner . Op deze manier wordt ook de totale groep rechtse kiezers veel groter.
En jij gelooft dat? Je moet ook rekening houden met de onverzettelijke houding van de PC-correcten.
robert t is offline  
Oud 9 juni 2006, 12:17   #549
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Maar nog een bijkomende Vlaams-nationale partij kunnen we missen als kiespijn.
Je uitgangspunt is m.i. niet correct: zo'n nieuw partijtje zou helemaal geen Vlaams-nationale partij zijn, ze zou heel andere doelen hebben als de VN-partijen (bv. Vlaanderen "raszuiver houden") en dus ook niet bijdragen aan de verdeeldheid.
Oud 9 juni 2006, 13:14   #550
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard centum

Citaat:
Politiek gaat over zoveel mogelijk mensen overtuigen van uw ideeen niet over zoveel mogelijk zitjes halen ten allen prijze.De partij is opgericht door rechtsradicale mensen die er altijd de actieve kern van uitgemaakt hebben.Men moet het maar durvenn hen te vragen uit hun eigen partij te stappen.Wie rechts van VLD staat moet maar bij VLOTT gaan.Ik heb niets tegen samenwerking met deze formatie.Liberalen horen in ieder geval niet thuis in het VB wat zoals gezegd niet niet betekent dat er geen electorale samenwerking met een rechtsliberale formatie kan zijn waarin deze mansen thuishoren8) .
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:17   #551
kingtiger
Banneling

Standaard Fdw

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De samenleving verandert en dus al de rest ook.
Unitaristen werden federalisten, en federalisten werden confederalisten of separatisten. Wie een realistische politiek wil voeren en tot resultaten komen, past zich aan aan de steeds veranderende maatschappij.
FDW is een verstandig politicus en zal daarop geen uitzondering zijn.
Eendrachtig zijn en resultaten behalen is belangrijker dan 'radikaal' zijn.
Ik hoop dat FDW zijn eigen radicale zelf blijft met dien verstande dat hij soms ietwat meer nadenkt vooraleer uitspraken te doen die de partij juridische problemen kunnen bezorgen.Sommige dingen denkt men maar zegt men niet.8)
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:19   #552
kingtiger
Banneling

Standaard De nagel op de kop

Citaat:
Laten we hopen van niet. Want dan is er totaal geen hoop meer voor het Vlaamse volk, buiten geweld dan, maar dat wenst geen enkel vredevol mens.
Zoals gewoonlijk goed gezegd8)
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:21   #553
kingtiger
Banneling

Standaard kern

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het probleem met het VB is niet zozeer het aantal "radikalen" maar de posities die die "radikalen" innemen in de partij.
DE zogenaamde radicalen zijn de kern van de partij die hen toebehoort.8)
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:23   #554
kingtiger
Banneling

Standaard Vb

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
I second that.

Juist gezien. En kan Vlaanderen eindelijk het bestuur krijgen dat ze al enkele decennia vragen.
Het VB moet zichzelf blijven en niet zwichten voor de droom van de macht ten allen prijze.De partij is niet opgericht om een braaf burgerlijkrechts laat staan centrumrechts beleid te voeren.8)
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:26   #555
kingtiger
Banneling

Standaard zogenaamde radicalen

[quote=robert t;1750845]Met je eerste opmerking ben ik het eens. Maar nog een bijkomende Vlaams-nationale partij kunnen we missen als kiespijn. Er is al genoeg tweedracht onder de nationalisten. Een grote volkspartij als het VB moet toch bekwaam zijn de zogenaamde radicalen in toom te houden?
Citaat:
En jij gelooft dat? Je moet ook rekening houden met de onverzettelijke houding van de PC-correcten.
Het VB is een radikale partij en zeker geen zogenaamde volkspartij die de macht ten allen prijze nastreeft.De meeste topmensen in de partij hebben een onberispelijk rechtsradicaal cv en zo hoort het ook.8)
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:30   #556
kingtiger
Banneling

Standaard Dwaas

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Je uitgangspunt is m.i. niet correct: zo'n nieuw partijtje zou helemaal geen Vlaams-nationale partij zijn, ze zou heel andere doelen hebben als de VN-partijen (bv. Vlaanderen "raszuiver houden") en dus ook niet bijdragen aan de verdeeldheid.
De definitie van vlaams nationalist hangt niet af van de definitie die men aan de de status van vlaming geeft.Iemand die een andere definitie als de mijne geeft aan het vlaming zijn beschouw ik ook als vlaamsnationalist.U wil verdeeldheid zaaien en beschouwt andere dingen belangrijker als de vlaamsnationale doelstelling van zelfstandigheid.8)
kingtiger is offline  
Oud 9 juni 2006, 13:58   #557
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Tot mijn spijt (want ik volg de redenering van Jos Verhulst hier enige pagina's geleden) heeft Aisha Van Zele klacht neergelegd bij het Centrum tegen Gelijke Kansen tegen Racisme:

Citaat:
Lokeren
Aisha Van Zele, 4de op de Vlaams Belanglijst in Lokeren bij de komende gemeenteraadsverkiezingen, dient klacht in bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Van Zele werd ontslagen in een kledingzaak en in een horecazaak, waar ze in het weekend werkte. Naar eigen zeggen is dat een gevolg van haar toetreding tot het Vlaams Belang. (ISD)

Laatste Nieuws
circe is offline  
Oud 9 juni 2006, 14:03   #558
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Tot mijn spijt (want ik volg de redenering van Jos Verhulst hier enige pagina's geleden) heeft Aisha Van Zele klacht neergelegd bij het Centrum tegen Gelijke Kansen tegen Racisme:
Mooi zo maar ik weet best dat het VB hoopt dat die klacht wordt geseponeerd. Ik denk zelfs dat het voor het VB problematisch zou zijn mocht een werkgever op de vingers worden getikt door het CGKR na een klacht van het VB en dat ze dat liever voorkomen. Leuk voor een nieuw lid dat haar partij liever heeft dat ze op haar bek gaat.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 9 juni 2006 om 14:04.
solidarnosc is offline  
Oud 9 juni 2006, 14:03   #559
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
op zich heeft ze gelijk. gaat het VB dan ook klachten steunen van allochtonen die ontslaan worden omdat ze allochtoon zijn?
vlijmscherp is offline  
Oud 9 juni 2006, 14:06   #560
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
op zich heeft ze gelijk. gaat het VB dan ook klachten steunen van allochtonen die ontslaan worden omdat ze allochtoon zijn?
Het is de bedoeling van het VB met deze klacht om de slachtoffer uit te hangen en het CGKR voor schut te zetten. Helemaal niet om Aischa haar baan terug te geven.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 9 juni 2006 om 14:06.
solidarnosc is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be