![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Gott mit Uns, iemand? |
|
|
|
|
|
|
#302 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
http://www.rnlnd.com/wetenschappelijk-onderzoek.htm |
|
|
|
|
|
|
#303 | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Er schiet binnenkort niet veel meer over van uw zelfzekere en vastomlijnde structuren, vraag maar eens aan je quantum-collega Van Wanten... Hou toch maar alvast uw zwempak in de buurt. Citaat:
Hier speelt de oorsprong ervan dan geen rol meer, omdat de oorsprong ervan dan óók in ons is, dus moet je hem nergens anders meer zoeken dan in ons. Dan zijn we er niet meer mee bezig, dan zijn we de oorsprong. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#304 | ||
|
|
Citaat:
Om in uw geparameterde beperkingen alvast enige duidelijkheid te scheppen én om zeker geen puntjes op de fameuze i te vergeten, zult u er dan ook niets op tegen hebben dat ik de betrokken tekst integraal overneem. Leest u even mee ? Citaat:
Btw, de tussenkomst is er altijd al geweest hoor, we hebben nog geen moment zonder gezeten. Laatst gewijzigd door Diego Raga : 12 juni 2006 om 21:55. |
||
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het is ook onwaarschijnlijk dat ik de lotto win, maar dat wilt niet zeggen dat ik nooit de lotto zal winnen. Laatst gewijzigd door netslet : 12 juni 2006 om 22:13. |
|
|
|
|
|
|
#306 | ||
|
|
Citaat:
Dat moet toch een verdomd 'sterk toeval' wezen, vind u ook niet ? Citaat:
Heeft u er soms enig idee van ? |
||
|
|
|
|
|
#307 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
De vraag is hier wie dan de universele lotto heeft gespeeld ? |
||
|
|
|
|
|
#308 |
|
|
Waar haalt Laslo (die bekend staat om het pseudowetenschappelijke karakter van zijn geschriften) die informatie en interpreteert hij wel correct?
(Zie verder ook Netslet.) |
|
|
|
|
|
#309 |
|
|
Neen, voor de 'rationele' wetenschapper is het eerder 'cogito ergo sum' van Descartes, die dacht dat hij 'apart' bestond net omdát hij dacht dat hij kon bestaan naast god.
En die los van god-gedachte was voldoende startschot voor de 'realisten' om een ongelimiteerde en nooitgeziene klopjacht te organiseren naar de natuurlijke hulpbronnen van de aarde met behulp van de wetenschappelijke kennis die toen opgeld maakte. Dat hiermee de aarde tot en met de mens botweg 'ontzield' werd, heeft dan ook een waar schisma veroorzaakt tussen het wetenschappelijk denken en het intuïtief en spiritueel aanvoelen van de 'realiteit'. De geestelijke en maatschappelijke verarming tengevolge van deze niet-verder-dan-de-neus-kijkende gedachte, is dan ook te merken aan de huidige gezondheidstoestand van deze planeet en haar bewoners... Hierdoor kwam de menselijke intuïtie op haar honger te zitten wegens 'gebrek aan bewijskracht' door de zogenaamde onverifieërbaarheid van de innerlijke ervaring. Dat dit soort van wetenschappelijke eenzijdigheid even nefast is, als de eenzijdige blik van orthodoxe gelovigen, n' importe signature, hoeft geen betoog. Eenzijdigheid van denken kan in bepaalde gevallen leiden tot al dan niet lichte of oncontroleerbare vormen van schizofrenie. Ik denk dat stress, depressiviteit en andere moderne ziektebeelden en hun psychische en lichamelijke bijwerkingen, mss wel eens een 'laat' gevolg kunnen zijn van die algemene 'ontzieling' die enkele eeuwen geleden werd opgestart. De volgeboekte klinieken en hun zieleknijpers kunnen er van meespreken. |
|
|
|
|
|
#310 | |
|
|
Citaat:
Anders zuigen zij ook maar wat uit hun duim...en u. Probeer ipv de aandacht te fnuiken, eerst eens te weerleggen wat ik in mijn posts aan u heb overgemaakt. Je begrijpt wel dat een gezonde discussie aan beide kanten wordt gevoerd, dus met tegenwerping of ontkrachting van mijn quotes, niet met een permanente invraagstelling ervan, zonder me nadien zelf met gedegen tegenargumenten om de oren te slaan. |
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Maar dit is pure speculatie, geen theorie |
|
|
|
|
|
|
#312 | |||||
|
Gouverneur
|
Citaat:
1. Wie zegt dat jij dat moet lezen, de ID'ers vragen om indicaties, ik geef ze gewoon. 2. Wie zegt dat ik geen capita selecta ervan heb doorgenomen? 3. Het is mij eender, als je een reden wilt, omdat ik niet gevraagd heb om bewijzen te leveren voor de neurologische oorsprong van bewustzijn. Je hoeft geen doctoraatstitel te hebben om dát te snappen dus kom tot de point en laat ons eens verder gaan over die biologische oorsprong van het bewustzijn. Citaat:
Is het de wetenschap die het om zeep heeft geholpen of de religieuze fanatici die de technologie misbruikt hebben in naam van God? Jij verwart wetenschap met technologie en kennis met toepassing. Citaat:
Citaat:
Het ging hier eerst over de oorsprong van het menselijk bewustzijn, ik smijt een aantal publicaties tegen jullie hoofd en je houd op met discussieren erover want je stelling erover wordt gebroken. Dus begin je maar over subatomaire fysica, nb een hoog experimenteel domein. Citaat:
Trouwens, waarom speelt de oorsprong nu opeens geen rol meer? Omdat ze 'in ons' zit? Materie zit ook 'in ons' of niet soms? Je moet ze dan ook niet verder gaan zoeken dan 'in ons', wij zijn materie. Zeker als ons bewustzijn eruitvoort vloeit. Och, trek het jullie niet aan, het is normaal dat je in retorische wanconstructies vervalt als je idee van 'bewustzijn' op de helling gezet wordt. Ik snap dat wel. Noem het een overlevingsinstinct, dat gefilosofeer en die religie, de meeste homo sapiens kunnen de eenzame kosmos niet aan... Laatst gewijzigd door genehunter : 13 juni 2006 om 10:02. |
|||||
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Neem nu die Gary Schwartz, volgens de site "extreem streng gecontroleerd", "wetenschappelijk". Die zijn onderzoek werd niet eens dubbelblind uitgevoerd!! "So what is the bottom line? The Afterlife Experiments describes a program of experiments described in four reports using mediums and sitters. The studies were methodologically defective in a number of important ways, not the least of which was that they were not double-blind. Despite these defects, the authors of the reports claim that their mediums were accessing information by paranormal means and that the application of Occam’s Razor leads to the conclusion that the mediums are indeed in contact with the departed friends and relatives of the sitters. Schwartz’s demand that the skeptics provide an alternative explanation to their results is clearly unwarranted because of the lack of scientifically acceptable evidence. A fifth report describes a study that was designed to be a true double-blind experiment. The outcome, by any accepted statistical and methodological standard, failed to support the hypothesis of the survival of consciousness. Yet the experimenters offer the results as a "breathtaking" validation of their claims about the existence of the afterlife. This is another unfortunate example of trying to snatch victory from the jaws of defeat." bron http://www.csicop.org/si/2003-01/medium.html |
|
|
|
|
|
|
#314 |
|
|
Interessant artikel (eigenlijk een reactie op) i.v.m. BDE en out-of-body-ervaringen, vindt u hier: http://www.skepp.be:8080/skepp/artik..._verraes_rivas
|
|
|
|
|
|
#315 |
|
Minister-President
|
Heel deze stomvervelende draad toont aan dat wetenschap NOOIT tot de essentie van de geloofsbeleving kan doordringen. En omgekeerd: dat je jezelf hopeloos belachelijk maakt om -gewapend met Bijbel of Koran- de wetenschap te lijf te gaan.
Gisteren zag ik een machtig mooie documentaire over spinnen; over de strategieën die die beestjes gebruiken om hun prooi te verschalken, over de complexiteit van hun webben,... Pure poëzie was dat. En dan mag een droge wetenschapper me rond de oren komen slaan met de meest ingewikkelde theoremen over hoe het misschien wel mogelijk zou moeten kunnen geweest zijn dat e.e.a. via "evolutie" zo gegroeid is... Voor mij blijft het verbluffend en ik wil er nog het liefst onbevangen als een klein kind van genieten; het in me opnemen en God of weet-ik-veel-wie met de nodige bewondering bejegenen voor zoveel moois. Hetzelfde gevoel overvalt me tot in het diepst van m'n beenmerg als ik sommige muziekwerken beluister of de gracieuze vormen van het zomers schoon zie paraderen op het strand. Er is immers een tijd en een plaats voor alles. Wetenschappelijke theorie kan verbluffen, maar doet bij mij slechts zeer zelden spontaan een traan opwellen.
|
|
|
#316 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Dat je ze niet eens zelf hebt gelezen is ook al significant. Waarom zou je ook. Je bent zodanig bekeerd tot de 21ste eeuwse orthodoxie, dat je blijkbaar al bij voorbaat weet wat er in zal staan. De pijnlijke waarheid is deze: als jij in de 16de eeuw had geleefd, dan zou je een brave ketterverbrander geweest zijn. Nu heb ik eens de moeite genomen om EEN abstract op te zoeken, en het is waarempel nog interessant wat ze zeggen: Kulli, J. and Koch, C. (1991) Does anesthesia cause a loss of consciousness? Trends in Neuroscience 14: 6-10. De auteurs komen tot de bevinding dat anestesie niet zozeer een uitschakeling van het bewustzijn veroorzaakt, maar enkel een uitschakeling van het korte termijngeheugen. Je bent dus gans de tijd bewust, maar je vergeet voortdurend het vorig moment. Vreemd. Dat komt nu perfect overeen met wat ik denk over bewustzijn: bewustzijn wordt niet gegenereerd door de hersens, maar is alomvattend, en kan dus niet uitgeschakeld kan worden. |
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
|
Waar staat er in uw 'samenvatting' van dat artikel dat "bewustzijn niet wordt gegenereerd door de hersens, maar alomvattend is, en dus niet uitgeschakeld kan worden."
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 13 juni 2006 om 13:19. |
|
|
|
|
|
#318 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Nergens, en dat beweer ik ook niet. Ik constateer enkel dat hetgene wat de wetenschapper ontdekt heeft, perfect compatibel is met wat ik weet over bewustzijn.
|
|
|
|
|
|
#319 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#320 | |
|
|
Citaat:
Het 'geluk' (leven, bewustzijn) is immers, via dat eventuele moeder-universum, in de aanvangsvoorwaarden van ons universum aanwezig, net zoals de aanvangsvoorwaarden in de zaadcel en het eitje aanwezig zijn voor de conceptie van een kind. |
|
|
|
|