Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2006, 14:42   #101
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Komkom... genoeg gedold.

We zijn het beide wel eens dat de schuld voor de ontvoeringen bij de ontvoerder (als het verhaal zo uitdraait tenminste) ligt. Maar om het met een vergelijking te zeggen: het is niet omdat de dief verantwoordelijk is voor het stelen, dat ik mijn auto of mijn huis openstel voor jan en alleman. Met andere woorden: het getuigt toch van enige mate van onverantwoordelijkheid om een kind van 7 's nachts om 3 uur nog op straat te laten spelen, en dit zonder duidelijk toezicht van één van de ouders.
Wat is dan wel een acceptabel uur?

Als je je kind om 3u 's middags zonder je supervisie laat spelen op een speelpleintje, is dat dan ook onverantwoordelijk?

Is het onverantwoordelijk als je die éne keer dat het groot feest is, je kinderen eens extra lang laat opblijven (tot 2u 's nachts)? Als ze dan ontvoerd worden, is het dan jouw schuld als ouder?

Het zou best goed kunnen dat moeder en vader niet de beste opvoedingskwaliteiten bezitten. Ik ben hier niet in de positie om daarover te oordelen, maar het zou wel kunnen. Er worden héél veel kinderen in ons land verwaarloosd en mishandeld, dus de kans is reeël dat die kinderen uit een gezin komen dat hen niet geeft wat ze nodig hebben.

Hoe dan ook heeft dat bitter weinig te maken met die ontvoering an sich.

Een kind wordt altijd ontvoerd op het moment dat de ouderlijke supervisie even daalde. En �*lle ouders geven niet continu supervisie, dat is trouwens bijzonder nefast voor een kind. Elk kind kan ontvoerd worden.
Oud 13 juni 2006, 14:51   #102
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Voil�*, da's ook het enige wat in deze discussie relevant is.
Ouders hadden meer kunnen doen om dit drama te vermijden.
Neen hoor. Dit is het enige wat relevant is:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Een kind wordt altijd ontvoerd op het moment dat de ouderlijke supervisie even daalde. En �*lle ouders geven niet continu supervisie, dat is trouwens bijzonder nefast voor een kind. Elk kind kan ontvoerd worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
...of het feit dat moeder zo gauw na de feiten alweer zit te pintelieren met hare kleine op schoot...
Als ik die populistische blabla lees, haak ik af, Desiderius.

Laatst gewijzigd door baarle : 13 juni 2006 om 14:53.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:00   #103
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het komt steeds op hetzelfde neer: er zal een wet gestemd worden of een maatregel genomen worden die de ruimte van de staat vergroot en die van de burger verkleint.

Het zou me niet verwonderen als er stemmen opgaan om een wet te eisen die ouders verbiedt hun kinderen nog onbegeleid langs de straat te laten lopen.
Me dunkt dat bepaalde partijen al voorstellen in die zin hebben gedaan, maar dan verwijs ik eerder naar het "avondklok" systeem (een uur waarna kinderen < X jaar niet meer op straat mogen rondlopen).

En alhoewel mijn gezond verstand inderdaad zegt dat "kinderen < X jaar na een bepaald uur niet meer op straat zouden moeten rondlopen", ben ik toch altijd avers geweest van zo'n rigide avondklok-systeem.

De twee hoeven dus voor mijn part niet aan elkaar gelinkt te worden. De overheid zou er (imho) immers vanuit moeten gaan dat volwassenen oud en wijs genoeg zijn om dat zelf in te zien.
Oud 13 juni 2006, 15:02   #104
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik die populistische blabla lees, haak ik af, Desiderius.
Ja, jij hebt al duidelijk kunnen vaststellen dat het hier om "ontvoering" gaat? Als voorbarige conclusie kan zoiets zeker tellen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:06   #105
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

Als je je kind om 3u 's middags zonder je supervisie laat spelen op een speelpleintje, is dat dan ook onverantwoordelijk?

Is het onverantwoordelijk als je die éne keer dat het groot feest is, je kinderen eens extra lang laat opblijven (tot 2u 's nachts)? Als ze dan ontvoerd worden, is het dan jouw schuld als ouder?

Het zou best goed kunnen dat moeder en vader niet de beste opvoedingskwaliteiten bezitten. Ik ben hier niet in de positie om daarover te oordelen, maar het zou wel kunnen. Er worden héél veel kinderen in ons land verwaarloosd en mishandeld, dus de kans is reeël dat die kinderen uit een gezin komen dat hen niet geeft wat ze nodig hebben.

Heel correct allemaal.
In de veronderstelling dat er überhaupt sprake is van supervisie. Waar die systematisch ontbreekt, zit je met een (potentieel) probleem. Ik vind het niet vreemd dat men de zaak van iets naderbij gaat bekijken in het licht van wat er gebeurd is. C'est tout.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:07   #106
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat bepaalde partijen al voorstellen in die zin hebben gedaan, maar dan verwijs ik eerder naar het "avondklok" systeem (een uur waarna kinderen < X jaar niet meer op straat mogen rondlopen).

En alhoewel mijn gezond verstand inderdaad zegt dat "kinderen < X jaar na een bepaald uur niet meer op straat zouden moeten rondlopen", ben ik toch altijd avers geweest van zo'n rigide avondklok-systeem.

De twee hoeven dus voor mijn part niet aan elkaar gelinkt te worden. De overheid zou er (imho) immers vanuit moeten gaan dat volwassenen oud en wijs genoeg zijn om dat zelf in te zien.
Als daar vraag naar is van (een meerderheid van) de ouders in bepaalde buurten, dan is het de taak van de staat om zoiets te organiseren. Als er geen vraag naar is, heeft de staat zich van dat soort vrijheidsberovende maatregelen te onthouden. Terzake meende ik begrepen te hebben dat uitgerekend in allochtonenmiddens nogal wat ouders met de handen in het haar zitten omdat ze hun pubers niet op tijd binnenkrijgen.
Oud 13 juni 2006, 15:07   #107
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik snap niet waarom u die vraag stelt. Volgens mij kan ieder mens met gezond verstand (ik hou wel van de term hoor) daarop antwoorden. U dus ook. Net zoals de antwoorden op uw volgende vragen voor iedereen duidelijk zijn.

Citaat:

Citaat:

Zoals ik al heb gezegd: de schuld van de ontvoering ligt bij de ontvoerder. Maar het gaat net wél over het creëren van opportuniteiten. Kinderen hebben betekent ook het risico dragen dat die kinderen ontvoerd kunnen worden. Elke handeling die je wel dan niet toelaat, heeft zijn impact op dat risico, maar beïnvloedt ook andere zaken. Zoals je aangeeft, is het nefast je kind constant (manisch) in het oog te houden, maar als je je aan de andere kant van het spectrum begeeft (je geeft geen zier over het waar en wanneer zijn van je kinderen), is dat ook nefast. Het is dus altijd een afwegen. En rekening houdende met de weliswaar beperkte informatie die voorhanden is, schat ik in dat de ouders in dit geval een verkeerde afweging hebben gedaan. Eén die ik in ieder geval toch niet geneigd zou zijn te doen (hopelijk).
Oud 13 juni 2006, 15:10   #108
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, jij hebt al duidelijk kunnen vaststellen dat het hier om "ontvoering" gaat? Als voorbarige conclusie kan zoiets zeker tellen.
Het is dé piste die het gerecht op dit moment hanteert.

De vaststelling van Nynorsk wordt overigens niet ongeldig als het niet om een pedofiel maar pakweg om een verkeers- of ander ongeluk zou gaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Oud 13 juni 2006, 15:13   #109
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dé piste die het gerecht op dit moment hanteert.
Alsof die er altijd dadelijk juist opzitten, kijk maar naar de voorbije weken.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:13   #110
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar het gaat net wél over het creëren van opportuniteiten.
"Wie opportuniteiten voor misdadigers creëert, is zelf schuldig aan de misdaad die daarop volgt".

Joe was schuldig. Het Vlaams Belang was schuldig. En als uw autodeur niet op slot is, komt de politie u van het strand halen.
Oud 13 juni 2006, 15:16   #111
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Wie opportuniteiten voor misdadigers creëert, is zelf schuldig aan de misdaad die daarop volgt".

Joe was schuldig. Het Vlaams Belang was schuldig. En als uw autodeur niet op slot is, komt de politie u van het strand halen.
1. Wettelijk is het zelfs zo, dat als uw autodeur niet op slot is, de politie u een boete kan geven. Wat ik belachelijk vind.

2. Het creëren van opportuniteiten maakt u niet schuldig, enkel naief.
Oud 13 juni 2006, 15:22   #112
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het creëren van opportuniteiten maakt u niet schuldig, enkel naief.
Kardinaals Danneels dacht er anders over, en Karel De Gucht ook al. Het is een trend en vroeg of laat komt er extra staatsmacht uit voort die we niet zullen gewild hebben.

Terzijde: kan het principe ook niet toegepast worden op de ouders van die twee meisjes, in afwachting van wat solide informatie die een ander oordeel zou rechtvaardigen?

Laatst gewijzigd door baarle : 13 juni 2006 om 15:23.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:32   #113
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kardinaals Danneels dacht er anders over, en Karel De Gucht ook al. Het is een trend en vroeg of laat komt er extra staatsmacht uit voort die we niet zullen gewild hebben.
Je kan daarin gelijk hebben. De algehele trend dezer dagen is er trouwens één van meer en meer staats"bemoeienis" op allerlei vlak. Veelal "om de mensen te beschermen tegen zichzelf".

Citaat:
Terzijde: kan het principe ook niet toegepast worden op de ouders van die twee meisjes, in afwachting van wat solide informatie die een ander oordeel zou rechtvaardigen?
Ik volg even niet... Wat wilt u concreet hiermee bedoelen?
Oud 13 juni 2006, 15:34   #114
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik volg even niet... Wat wilt u concreet hiermee bedoelen?
Dat ze niet d'office schuldig zijn, maar misschien naïef of wellicht zelfs negligent.
Oud 13 juni 2006, 15:40   #115
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel correct allemaal.
In de veronderstelling dat er überhaupt sprake is van supervisie. Waar die systematisch ontbreekt, zit je met een (potentieel) probleem. Ik vind het niet vreemd dat men de zaak van iets naderbij gaat bekijken in het licht van wat er gebeurd is. C'est tout.
Laat dat 'potentieel' maar weg.
Een gebrek aan supervisie leidt bijna steeds tot problemen.
Maar die zijn dan wel van een andere aard dan 'ontvoerd worden' (het spoor dat men hier volgt).

De relatie tussen 'supervisie' en 'ontvoerd worden' is vrij dunnekes. 1 moment van minder supervisie volstaat.
Oud 13 juni 2006, 15:43   #116
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je kan daarin gelijk hebben. De algehele trend dezer dagen is er trouwens één van meer en meer staats"bemoeienis" op allerlei vlak. Veelal "om de mensen te beschermen tegen zichzelf".
[SIZE=3]Opluchting...[/SIZE]

Oud 13 juni 2006, 15:43   #117
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat ze niet d'office schuldig zijn, maar misschien naïef of wellicht zelfs negligent.
Als de info die we tot nu toe kregen juist is, kun je dat inderdaad stellen denk ik.
Oud 13 juni 2006, 15:45   #118
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
[SIZE=3]Opluchting...[/SIZE]

Vergeef me de volharding, maar ik vermoedde (misschien onterecht) in het begin dat u de redenering van "meer staatsbemoeienis" toeschreef aan iedereen die zich uitsprak tegen de (schijnbaar) lakse opvoedingshouding van de ouders.
Oud 13 juni 2006, 15:48   #119
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waarom u die vraag stelt. Volgens mij kan ieder mens met gezond verstand (ik hou wel van de term hoor) daarop antwoorden. U dus ook. Net zoals de antwoorden op uw volgende vragen voor iedereen duidelijk zijn.
maar antwoord er toch maar op.
je zult zien dat er voldoende verschillen zijn tussen mensen in hun antwoord op die vragen.
Zo mocht ik vroeger alleen naar de bakker gaan.
Mijn vriendinneke, die nogal overbeschermende ouders had, mocht dat niet.
Dus: vanaf welk uur wordt het precies onverantwoord om je kind buiten te laten spelen?
Of zou het toch kunnen dat zaken als context enzo een rol spelen? Dat ook verschillen tussen kinderen een rol spelen? Met andere woorden: dat het antwoord niet éénduidig is?
Maar volgens u is het blijkbaar wel eenduidig, so teach me.

Citaat:
Zoals ik al heb gezegd: de schuld van de ontvoering ligt bij de ontvoerder. Maar het gaat net wél over het creëren van opportuniteiten. Kinderen hebben betekent ook het risico dragen dat die kinderen ontvoerd kunnen worden. Elke handeling die je wel dan niet toelaat, heeft zijn impact op dat risico, maar beïnvloedt ook andere zaken. Zoals je aangeeft, is het nefast je kind constant (manisch) in het oog te houden, maar als je je aan de andere kant van het spectrum begeeft (je geeft geen zier over het waar en wanneer zijn van je kinderen), is dat ook nefast. Het is dus altijd een afwegen. En rekening houdende met de weliswaar beperkte informatie die voorhanden is, schat ik in dat de ouders in dit geval een verkeerde afweging hebben gedaan. Eén die ik in ieder geval toch niet geneigd zou zijn te doen (hopelijk).
Supervisie en monitoring van je kinderen is belangrijk.
Maar ook hier: wat is het verband tussen de supervisie hier en de verdwijning van die kinderen?
Natuurlijk stonden ze niet onder supervisie terwijl ze verdwenen, anders waren ze niet verdwenen.
Maar wat is het verband tussen het supervisie als opvoedingsvariabele (veel/ weinig supervisie geven) en de verdwijning zoals die op d�*t moment gebeurd is?

Het is even makkelijk om in een plattelandsdorp een kind te ontvoeren dat naar de bakker fiets dan om een kind te ontvoeren dat 's nachts buiten speelt, hoor.
Oud 13 juni 2006, 15:59   #120
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Het naar het andere extreem trekken is niet meteen een argument waarmee u uw gelijk haalt. Het gaat hier over 2 verschillende dingen...

Aan de ene kant een verdwijning, waarschijnlijk meegeholpen door de toch wel vrij onverantwoordelijke houding van de ouders (hoewel die niet ten volle verantwoordelijk zijn voor dit specifieke geval), iets wat ze op de dag na de verdwijning alweer demonstreren door met de baby tot 's nachts te gaan pintelieren. Op dat moment staat het gedrag van de ouders wel erg duidelijk te kijk en vermoedelijk hebben die feiten, tezamen met nog wat getuigenissen uit de omgeving, de dienst voor kinderbescherming ertoe gebracht om te vragen het kind weg te nemen, al dan niet tijdelijk.

Ik neem aan dat zo'n dienst niet zomaar op emoties van het moment drijft maar kan putten uit wat ervaring qua verwaarlozing (dat hoop ik toch) en dat deze beslissing dus wel juist zal zijn. Vraag is trouwens of het een tijdelijke ontzetting uit de voogdijrechten is, dan wel een permanente.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 juni 2006 om 16:00.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be