Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen?
Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 21 26,25%
Ja, zonder meer (andere redenen) 9 11,25%
Ik kan daar moeilijk over oordelen 7 8,75%
Neen, zonder meer (andere redenen) 18 22,50%
Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 23 28,75%
Ander antwoord 2 2,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2006, 20:08   #101
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Op voorwaarde dat er terugbetaling mogelijk blijft voor vrouwen met een laag en/of zonder inkomen.
En dan kan men daar meteen aan koppelen dat al de mensen die niet willen bijdragen voor abortus dan maar moeten bijdragen voor gratis voorbehoedsmiddelen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 20:14   #102
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haal je je wijsheid omtrent abortusklinieken? Ik wil best geloven dat de ene kliniek beter is dan de andere maar het wordt hier door sommigen zo voorgesteld alsof dat daar een soort bandwerk is waar vrouwen zomaar eventjes binnen wandelen en een abortus laten uitvoeren alsof ze een tand laten trekken.
Omdat ik het zowel uit eerste hand als uit gesprekken met artsen en zorgverstrekkers heb kunnen concluderen. Je moet het echt niet gaan presenteren als een "warme en zorgzame" omgeving waar je als weifelende en -op dat moment per definitie- zwakke vrouw terecht komt. De meeste ziekenhuizen hebben trouwens datzelfde "koele & nuchtere". Reden waarom ik vurig hoop dat ik daar nooit van afhankelijk zal moeten worden.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 20:15   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
debbie, er bestaat een enorm verschil tussen reglementen (theorie) en praktijk. Formeel volgt elke abortuskliniek trouw de voorschriften, anders begeven ze zich immers op bijzonder glad en gevaarlijk ijs. Maar je mag je nu écht niet gaan voorstellen dat de betrokkenheid bij de patiënt(e) overdreven groot is. Vaak is het een kwestie van formuliertjes invullen en "voor de rest zoek je het zelf maar uit".

Gelukkig laten vrouwen doorgaans geen abortus uitvoeren "voor de lol". Het zou er nog aan moeten mankeren, zeg. Maar de redenen waarom, de omstandigheden waarin en de manier waarop zet héél vaak aan het denken.
Ik heb de discussie niet gevolgd maar kan hiermee akkoord gaan en wel hierom.

Reken maar dat de meeste vrouwen niet lichtvaardig tot abortus overgaan!

Een twaaftal jaar geleden werd een Turkse vrouw in Limburg, waar ik toen ook nog woonde, zwanger van haar vijfde kind. Volgens haar eigen zeggen als gevolg van de verkrachting van haar (bovendien ontrouwe) echtgenoot. In die omstandigheden wilde ze dit kind in geen geval.
In de katholieke ziekenhuizen in Limburg kon ze daar destijds niet eens voor terecht.
Mijn eigen huisarts raadde de vrouw, die ten einde raad was, daarom een kliniek aan in Brussel. Daar werd de vrouw ondervraagd over de reden waarom ze abortus wenste. Door gebrek aan taalkennis, maar ook omdat ze het gedrag van haar man, die erbij was, niet durfde te vernoemen, hield ze het op' voldoende kinderen en financieel niet haalbaar'.

De vruchtafdrijving werd om haar die reden geweigerd.
Het vijfde kind werd dus geboren.
De man is vreemd blijven gaan en ik zag hun huis al jaren geleden te koop staan.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 juni 2006 om 20:39.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 20:18   #104
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Omdat ik het zowel uit eerste hand als uit gesprekken met artsen en zorgverstrekkers heb kunnen concluderen. Je moet het echt niet gaan presenteren als een "warme en zorgzame" omgeving waar je als weifelende en -op dat moment per definitie- zwakke vrouw terecht komt. De meeste ziekenhuizen hebben trouwens datzelfde "koele & nuchtere". Reden waarom ik vurig hoop dat ik daar nooit van afhankelijk zal moeten worden.
Kan zijn dat je beschrijving wel klopt voor ziekenhuizen, dat zou me niets verbazen eigenlijk. In abortusklinieken gaat het er echter heel anders aan toe hoor.
Oud 13 juni 2006, 20:19   #105
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan zijn dat je beschrijving wel klopt voor ziekenhuizen, dat zou me niets verbazen eigenlijk. In abortusklinieken gaat het er echter heel anders aan toe hoor.
Bij Willy Peer dan toch echt wel niet Ik zou er nooit iemand naar door verwijzen, ik voelde mij daar net bij de slachter van Antwerpen terecht komen.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 20:20   #106
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dan toch niet echt in de vijftal waar ik me vrij uitgebreid geïnformeerd heb. Let op: nergens gaan ze tegen de voorschriften in en nergens zal je vaststellen dat men er de kantjes flagrant afloopt. Maar een goede en menselijke begeleiding, laat staan het grondig onderzoeken of er geen druk van buitenaf meespeelt... d�*t is echt een zeldzaamheid.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 20:21   #107
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb de discussie niet gevolgd maar kan hiermee akkoord gaan en wel hierom.

Reken maar dat de meest vrouwen niet lichtvaardig tot abortus overgaan!

Een twaaftal jaar geleden werd een Turkse vrouw in Limburg, waar ik toen ook nog woonde, zwanger van haar vijfde kind. Volgens haar eigen zeggen als gevolg van de verkrachting van haar (bovendien ontrouwe) echtgenoot. In die omstandigheden wilde ze dit kind in geen geval.
In de katholieke ziekenhuizen in Limburg kon ze daar destijds niet eens voor terecht.
Mijn eigen huisarts raadde de vrouw, die ten einde raad was, daarom een kliniek aan in Brussel. Daar werd de vrouw ondervraagd over de reden waarom ze abortus wenste. Door gebrek aan taalkennis, maar ook omdat ze het gedrag van haar man, die erbij was, niet durfde te vernoemen, hield ze het op' voldoende kinderen en financieel niet haalbaar'.

De vruchtafdrijving werd om haar die reden geweigerd.
Het vijfde kind werd dus geboren.
De man is vreemd blijven gaan en ik zag hun huis al jaren geleden te koop staan.
In abortusklinieken zal men altijd ook nog een gesprek hebben met de vrouw zonder dat de partner daar bij is. Want dat is hetgeen hier mis gelopen is.
Oud 13 juni 2006, 20:25   #108
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Wel, dan toch niet echt in de vijftal waar ik me vrij uitgebreid geïnformeerd heb. Let op: nergens gaan ze tegen de voorschriften in en nergens zal je vaststellen dat men er de kantjes flagrant afloopt. Maar een goede en menselijke begeleiding, laat staan het grondig onderzoeken of er geen druk van buitenaf meespeelt... d�*t is echt een zeldzaamheid.
Door je te informeren weet je nooit hoe het er echt aan toe gaat. Dat weet je pas als je zelf in de schoenen van een vrouw hebt gestaan die daar naartoe gaat voor een abortus.
Oud 13 juni 2006, 20:26   #109
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In abortusklinieken zal men altijd ook nog een gesprek hebben met de vrouw zonder dat de partner daar bij is. Want dat is hetgeen hier mis gelopen is.
Het liep niet mis.

De man liet zijn vrouw niet toe zonder hem naar die kliniek te gaan.
Oud 13 juni 2006, 20:28   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door je te informeren weet je nooit hoe het er echt aan toe gaat. Dat weet je pas als je zelf in de schoenen van een vrouw hebt gestaan die daar naartoe gaat voor een abortus.
En jij was zo'n vrouw, bedoel je?
Oud 13 juni 2006, 20:28   #111
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ik kan u wel heel goed volgen in uw redenatie, en ik denk er ergens ook zo over, alleen zie ik wel dat er bepaalde situaties zijn, die wel zouden moeten vergoed worden.
Bovenop dan nog een veel betere voorlichting, goedkopere anticonceptie en we zijn rond dan denk ik.
Wel in geval van medische oorzaak of extern-criminele (verkrachting, incest) blijft dat uiteraard terug te betalen.
Oud 13 juni 2006, 20:28   #112
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Het liep niet mis.

De man liet zijn vrouw niet toe zonder hem naar die kliniek te gaan.
Dan liep het dus wel helemaal mis, ze hadden moeten zorgen dat ze die vrouw even alleen konden spreken.
Oud 13 juni 2006, 20:29   #113
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
En jij was zo'n vrouw, bedoel je?
Ja, inderdaad.
Oud 13 juni 2006, 20:30   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan kan men daar meteen aan koppelen dat al de mensen die niet willen bijdragen voor abortus dan maar moeten bijdragen voor gratis voorbehoedsmiddelen.
Nogmaals: je kan anderen niet verplichten het seksueel gedrag van burgers te gaan sponseren.

Voor je het weet komen mensen op straat met: "zeg, die doet het drie keer per week, en ik maar één keer per maand."

Zie je? Consequentie dus.
Oud 13 juni 2006, 20:31   #115
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op voorwaarde dat er terugbetaling mogelijk blijft voor vrouwen met een laag en/of zonder inkomen.
Ongetwijfeld zal daar een fonds voor ontstaan dat zich daar voor inzet.
Oud 13 juni 2006, 20:32   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan liep het dus wel helemaal mis, ze hadden moeten zorgen dat ze die vrouw even alleen konden spreken.
Dat deden ze dus niet.
(Het zou hen trouwens toch niet gelukt zijn.)
Waarmee Desiderius gelijk krijgt.
Oud 13 juni 2006, 20:36   #117
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nogmaals: je kan anderen niet verplichten het seksueel gedrag van burgers te gaan sponseren.

Voor je het weet komen mensen op straat met: "zeg, die doet het drie keer per week, en ik maar één keer per maand."

Zie je? Consequentie dus.
Wat heeft het er nu te maken of je het drie per week doet of één keer per maand? Het is toch al te onzinnig dat abortus zo goed als gratis is maar voorbehoedsmiddelen zoveel kosten?

Als we ons niet mogen bemoeien met andermans seks (ik bedoel dan het recht op de mogelijkheid tot veilige seks), moet ook niemand zich ermee bemoeien of een ander wel of geen abortus doet.
Oud 13 juni 2006, 20:40   #118
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zal trouwens de eerste zijn om een onafhankelijk fonds met €20 te verblijden zodat de beginnende koppeltjes een beetje quasi zorgeloos kunnen oefenen.
Oud 13 juni 2006, 20:41   #119
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft het er nu te maken of je het drie per week doet of één keer per maand? Het is toch al te onzinnig dat abortus zo goed als gratis is maar voorbehoedsmiddelen zoveel kosten?

Als we ons niet mogen bemoeien met andermans seks (ik bedoel dan het recht op de mogelijkheid tot veilige seks), moet ook niemand zich ermee bemoeien of een ander wel of geen abortus doet.
Dat is het punt toch?
Oud 13 juni 2006, 20:47   #120
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is het punt toch?
Nee, het gaat erom dat vrouwen die geen geld hebben om een abortus te laten uitvoeren dit nu praktisch gratis toch kunnen laten doen.
Dan vraag ik me af waarom er niet aan gedacht wordt om ook de voobehoedsmiddelen gratis of tenminste veel goedkoper te maken?
Waarom is er niet meer aandacht voor het voorkomen van ongewenste zwangerschappen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be