![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben het over China, een van de grootste dictaturen in de wereld, dus je voorbeelden zijn naast de kwestie. Ze zijn goede argumenten tegen bureaucratie, dat wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Haja, jij kan natuurlijk verklaren hoe je zonder bureaucratie de economie gaat leiden hé.
![]() |
![]() |
#103 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is inderdaad een drama dat de meeste revoluties met "gelijkheid" in hun vaandel gewoonlijk eindigen met "iedereen is gelijk, maar sommigen zijn nog wat gelijker".
Het is inderdaad een drama dat revoluties met "vrijeid" hoog in het vaandel gewoonlijk einigen met een repressief staatsapparaat waar de meerderheid van de bevolking ofwel aan de executiepalen of in de gevangenissen eindigt. Het is inderdaad een drama dat een revolutie met "broederlijkheid" hoog in het vaandel einidgt met een theocratische religie die "broederlijkheid" alras door "onverdraagzaamheid" vertaalt. Het doel van het historisch materialisme is intussen nog steeds het afschaffen van de staat, door eerst de staatsmacht te veroveren om hem nadien af te schaffen. De zwakte in het suysteem van de ultra lage lonen ligt hem in het feit dat die landen ipv een binnenlandse markt te stimuleren een grote inkomensongelijkheid scheppen en totaal afhankelijk zijn van export naar landen met hoge lonen. Van zodra men hier aan loonsverlaging doet krijgt men onzekerheid en vertraging in de consumptie en deflatie !
![]() |
#105 |
|
![]() Mijn waarde Pelgrim,
U bent een toffe gast, maar telkens één zin uit een betoog afzonderen en repliceren met een one-liner is geen goede discussiemethode. Al is het maar omdat op dit forum genest quoten niet mogelijk is, waardoor ik in een reply alleen maar losse zinnen van jou voorgeschoteld krijg. Je volledige reply komt uiteindelijk herhaaldelijk erop neer, dat niemand behalve de arbeider beter kan inschatten welke opofferingen er verbonden zijn aan de productie van een goed, zodat een planeconomie even goed, of zelfs beter zal draaien dan het kapitalisme. "ik ken geen enkel systeem dat beter zal werken dat rechtstreeks bestellen wat je nodig hebt, waarna het bestelde gemaakt wordt, in plaats van nu waar men voor een 'blinde' markt produceert zonder dat men zekler is dat het geproduceerde verkocht gaat geraken. " Dit getuigt van een economisch analfabetisme, helaas. Is het dan zo dat duizenden en duizenden fabrikanten zomaar wat staan te produceren, en er hele magazijnen zijn vol spullen die niet verkocht raken? Neen, vreemd genoeg; de meeste zaken die geproduceerd worden, vinden weldegelijk een afzetmarkt. Door het prijssysteem dan nog wel. Indien een sector overbodig is/overbodig geworden is, verdwijnt ze. Kent u nog veel klompenmakers? Koetsiers? Neen. Blijkbaar is niemand zo dom om vandaag nog klompen te maken, ook al zou het volgens jou in een vrije markt niet mogelijk zijn om uit te maken dat er geen vraag naar klompen meer is. De waarheid is dat de samenleving voortgang maakt door een onophoudelijk proces van trial-and-error waarbij ondernemers voortdurend nieuwe producten, nieuwe diensten bedenken en uitproberen. "die mensheid moet het zelf produceren. Als er een iemand is die de beperkingen van de productie kent is het wel de arbeider zelf." Dat is, met alle respect voor de arbeider, een nogal naïeve visie. Stapels economen, wiskundigen en econometrici (dat is de kruising van beide) zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van modellen om te achterhalen wat de productiecapaciteit van een land is. En het blijft moeilijk, zelfs met functies van Lagrange en Karush-Kuhn-Tuckervoorwaarden. Zal een arbeider, die zijn boodschappenlijstje maakt, als volgt kunnen redeneren: "Hoeveel cola wil ik deze week? Hm, ik zou tien flessen willen schrijven, dat krijg ik wel op. Maar als iedereen tien flessen cola bestelt, dan zal de totale gevraagde hoeveelheid cola gelijk zijn aan (tien maal aantal gezinnen). Nu is de totale productiecapaciteit van cola op korte termijn gelijk aan Q = f(N), in functie van de ingezette hoeveelheid arbeid. Als we veronderstellen dat de gevraagde hoeveelheden goederen van alle andere producten gelijk blijven en de technologische vooruitgang op korte termijn, namelijk deze week, beperkt blijft, moeten we concluderen dat er geen extra productiemiddelen voorhanden zijn om die extra hoeveelheden cola te produceren. Dus, als ik, en iedereen, tien flessen cola bestel, dan zal er een schaarste optreden. Ik zal dus mijn vraag beperken tot [totale productie] / (aantal gezinnen) = zes flessen. Goed, volgende. Hoeveel balpennen zal ik deze week kopen?" Je veronderstelt blijkbaar een transcendente Arbeider, iemand die perfecte kennis heeft van alle productieprocessen, alle productiemogelijkheden, alle productiefactoren en hun bezettingsgraad, én het gedrag van �*lle andere arbeiders. Wat als één arbeider denkt: "Ik zal tien flessen cola bestellen; als alle andere arbeiders dat ook doen ontstaat er een schaarste maar ik kan veronderstellen dat alle andere arbeides slechts vijf flessen zullen vragen dus ik kan er gerust tien vragen, dat is geen probleem." Ik herhaal dus mijn vraag. Wat ga je doen als de totale gevraagde hoeveelheid goederen groter is dan de maximale hoeveelheid goederen die geproduceerd kan worden? Of meen je werkelijk dat deze situatie zich niet zal voordoen? "Op welke natuurwet baseer je die stelling?", vraag je. Jij bent echter degene die een boude veronderstelling maakt, namelijk: als mensen gewoon hun bestellingen doorgeven, zal er nooit een situatie optreden waarbij de totale vraag groter is dan het aanbod. Je kan niet ontkennen dat er voor ieder individu een afruil bestaat tussen vrije tijd en consumptie enerzijds, en, wat betreft consumptie, tussen consumptie van goed A enerzijds en consumptie van goed B, C, D...Z anderzijds. Wat als ik meer broden bestel dan ik kan krijgen? Wat als ik meer vrije tijd bestel dan wenselijk is om de productie goed draaiende te houden? Jij bent degene die voorstelt de vrije markt te vervangen door een ander en beter systeem, ik hoop dan ook dat jij goed kan uitleggen hoe een centrale planning zou geschieden.
![]() |
![]() |
#106 |
|
![]() Of mag ik je standpunt over de planeconomie samenvatten als:
in niks verschillend van het kapitalisme dus. Of van eender welk economisch systeem. Met dat verschil dat de mensen in een planeconomie nog mee kunnen wegen op de beslissingen. Vreemd genoeg zijn ondernemers wel geïnteresseerd in de mening van de consument. De consument weegt op de besluitvorming van de ondernemer zelfs zwaarder door dan de aandeelhouder. De aandeelhouder kan hoogstens zeggen dat hij meer dividend wil; de consumenten eisen echter een bepaalde kwaliteit aan een bepaalde prijs, en indien de ondernemer dit niet kan waarmaken, draaien zij hun geldkraan richting ondernemer dicht, en is de aandeelhouder de ware machteloze. Is dit al gebeurd? Zeker weten. Industriële giganten zijn al ten val gekomen doordat ze zich niet konden aanpassen aan de veranderende wensen van de consument. Vreemd genoeg werden bijna al die situaties eerder omschreven als een bewijs van de wreedheid van het kapitalisme, waar de ondernemer mensen in de werkloosheid dwingt.
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die opmerkingen gelden ook tav Von Mises. Zijn standpunt is misschien ietwat realistischer, maar in wezen komt het op hetzelfde neer. Hij beseft dat er wat overheid als noodzakelijk kwaad nodig is, maar er is geen verschil in benadering. wat betreft de fundering zie ik enkele sterke bezwaren: (1) het uitgangspunt van de kritisch-denkende, vaardige mens die vermogend is om respectvolle relaties aan te gaan. (2) het onderscheidend principe waardoor er een eenduidig individu-werkresultaat ontstaat, in contradictie met onverdeelde eigendom tgv van groepsinspanningen (3) het blindstaren op conflictvermijding ipv aandacht voor conflicthantering waardoor de kritiek vervalt op de mensenrechten (die larie over "mensenrechten zijn aanspraken") (4) het verwarren van recht met sociale harmonie, begeerte met behoefte, mensenrechten met VN en verzorgingsstaat, enz, waardoor een grote drogredenering onstaat.
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zie op tegen twee tendenzen: de separatistische en de globaliserende. "Vlaanderen" in Europa, combineert beide. Het grote nadeel van te vergaande schaalvergroting is: vluchten kan niet meer. En dat is zeer ernstig. Daarom pleit ik voor sterke maar flexibele internationale samenwerking, als tegengif tegen globalisering. Anders eindigen we vroeg of laat bij een wereldregering, en die gedachte vind ik verschrikkelijk.
![]() |
![]() |
#109 | ||||
Minister-President
|
![]() Dat het bespaarde geld niet naar de werknemers gaat, op geen manier.
Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig, maar jij meer dan een boek. Dat de schade van enkelen nooit verwaarloosbaar is, ook al is het (maar) van enkelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Doe geen moeite: er zijn grenzen aan wat een mens aankan. Citaat:
Meer werkuren, betekent dan weer minder thuis. Beide samen geeft een werknemer die 's avonds een vod is, en enkel nog tijd heeft om te recupereren voor de volgende werkdag.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 13 juni 2006 om 17:59. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder was je antwoord totaal naast de kwestie. Citaat:
Citaat:
Jij bent diegene die over grenzen van mensen spreekt, leg dan eens uit waar die grenzen zijn; anders blijft het wel heellgratuit om te stellen dat bedrijven over die grens heen gaan. Citaat:
Citaat:
Een toename van productiviteit is geen loonsverlaging, tenzij jij ervoor pleit om terug een stukloon in te voeren (iets waar vakbonden vroeger nota bene voor gevochten hebben om dat af te schaffen). Sterker nog, productiviteit kan stijgen zonder dat daar ook maar één extra inspanning qua productie tegenover staat van arbeiders. Gewoon op je verliezen werken, doet je productiviteit als stijgen bijvoorbeeld, zonder dat arbeiders daarom meer moeten produceren. En opnieuw antwoord je niet op de vragen... |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij heersen echt.
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Probeer het nog eens, lees de post vooraleer je er op reageert en reageer dan eens op de inhoud. Zo moeilijk is dat heus niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Minister-President
|
![]() Neen hoor, ik vind je antwoorden ondermaats en obsessief.
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() Ik niet. Ik vind dat Sfax hier zeer helder uiteenzet waar je de bal misslaat.
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zijn drogredenering zit in begripsverwarring. Rechtvaardigheid is een kenmerk van sociale harmonie, maar kan er niet mee vereenzelvigd worden (vogel en de mus) Aristoteles noemde een maatschappij harmonisch als de slaven slaaf en de heersers heersers waren. Voor onze oren is dit grotesk, maar als je even vertaalt naar: als ieder zijn plaats heeft die in zijn mogelijkheden ligt, dan klinkt het anders. En uiteraard is het geen onveranderlijk gegeven. "Wago" is de Japanse term voor sociale harmonie. De idee bestaat, maar is meer. o.m. door sociale harmonie te herleiden tot natuurrecht speelt Van Dun steeds op de meervoudige betekenis van woorden om zijn gedrochten te bouwen. Dus zo heb je je opmerking over "we willen allen een betere wereld"? Hoe vul je "beter" in? Alleen daarin ligt een zee van mogelijkheden. Plus: utopisch denken wil een betere wereld, maar schept de hel.
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wie geen idee van grenzen heeft, heeft het recept van ellende gevonden.
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() 't Trouwens typerend voor mensen die in een discussie eigenlijk niets zinnig te zeggen hebben, om op dergelijke manier te reageren zoals jij nu doet maar bon, waarvan akte... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |