Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2006, 14:18   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
ik ben voor dat Brabant in eer woord hersteld , heel Brabant dus !!! (Waals , Vlaams Brabant , Antwerpen , Brussels Gewest , Noord Brabant)
Waarom? En waar wilt u de grenzen trekken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:18   #102
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Je geeft hier dus toe wat ik altijd heb beweerd en wat jij altijd hebt ontkend: de huidige provincies gaan terug tot de vroegere vorstendommen, ook al is Brabant door Hollanders en Belgen in drie stukken gekapt.

Nee, nee, begin aub niet weer over die vroegere vorstendommen! Jan heeft hier al het onderste uit de kan gehaald op dat vlak

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 15 juni 2006 om 14:19.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:20   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nee, nee, begin aub niet weer over die vroegere vorstendommen! Jan heeft hier al het onderste uit de kan gehaald op dat vlak
Ik wil gerust nog eens Pirenne uit de kast halen om Hans I le Grand voor de zoveelste maal een flinke mokerslag te geven.

De opperbubbel echter kennende is hij in staat om zelfs Pirenne evenwel te negeren... Pirenne die er juist alles om deed om België achter iedere gebeurtenis te zoeken.
Oud 15 juni 2006, 14:24   #104
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
ik zou wat meer Brabo's in Den Haag willen zien , zijn nu van die Stijve gasten daar
Ik denk dat je beter eerst even je wild bekijkt voor je het afschiet: ik ben geen Hollander, maar een Vlaming...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:54   #105
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar leest u niet goed. Ik stel helemaal niet wat u beweert.
Ontkent u dat het gros van de gebieden die vandaag in België en Nederland Brabant heten vroeger deel uitmaakten van het hertogdom Brabant?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 15 juni 2006 om 14:54.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 14:56   #106
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Ik denk dat je beter eerst even je wild bekijkt voor je het afschiet: ik ben geen Hollander, maar een Vlaming...
én een flamingant, wat uw gesloten geest verklaart.
Oud 15 juni 2006, 14:57   #107
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ja, en nóg niemand overtuigd behalve zichzelf.
Oud 15 juni 2006, 14:58   #108
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil gerust nog eens Pirenne uit de kast halen om Hans I le Grand voor de zoveelste maal een flinke mokerslag te geven.

De opperbubbel echter kennende is hij in staat om zelfs Pirenne evenwel te negeren... Pirenne die er juist alles om deed om België achter iedere gebeurtenis te zoeken.
Waarom zou u zich steunen op een auteur die u vervloekt? Lijkt me nogal schizofreen, maar misschien zijn flaminganten wel zo?
Oud 15 juni 2006, 15:01   #109
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een mokerslag !

Ben er nog altijd niet goed van, zeg !
Oud 15 juni 2006, 15:03   #110
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Stel u niet nog meer aan. Uw gebrek aan valide argumenten is hier al afdoende bewezen.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 15:08   #111
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dit is nochtans de niet beantwoorde hamvraag:

"Ontkent u dat het gros van de gebieden die vandaag in België en Nederland Brabant heten vroeger deel uitmaakten van het hertogdom Brabant?"
Oud 15 juni 2006, 15:08   #112
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
én een flamingant, wat uw gesloten geest verklaart.
Dat moet je mij toch eens aantonen, waar je mijn 'gesloten geest' ziet, anders dan in je eigen gratuite en vuilspuitende discours, natuurlijk... Overigens, ik heb je al zoveel keer uitgelegd dat ik er bezwaar tegen heb 'flamingant' genoemd te worden, omdat ik me niet echt met de heersende mentaliteit daar kan identificeren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 15 juni 2006, 15:10   #113
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou u zich steunen op een auteur die u vervloekt? Lijkt me nogal schizofreen, maar misschien zijn flaminganten wel zo?
Er is een belangrijk verschil tussen wijzen op een aantal historische tekortkomingen en inconsequenties in het werk van een auteur, en de auteur zelf vervloeken...
Oud 15 juni 2006, 15:15   #114
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet je mij toch eens aantonen, waar je mijn 'gesloten geest' ziet, anders dan in je eigen gratuite en vuilspuitende discours, natuurlijk... Overigens, ik heb je al zoveel keer uitgelegd dat ik er bezwaar tegen heb 'flamingant' genoemd te worden, omdat ik me niet echt met de heersende mentaliteit daar kan identificeren.
Waarmee kan u zich dan niet identificeren? Wees concreet, ajb. Ik kan mijn mening over jou dan misschien wijzigen.
Oud 15 juni 2006, 15:16   #115
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een belangrijk verschil tussen wijzen op een aantal historische tekortkomingen en inconsequenties in het werk van een auteur, en de auteur zelf vervloeken...
Mijns inziens vervloekt JVDB alles wat Belgisch is.
Oud 15 juni 2006, 15:16   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???

Ik bestrijd uw eigen gedachtegang met de schrijfsels van mensen die u juist aankleeft. Iemand als Pirenne was een belgicist en schreef ook geschiedenis vanuit dit standpunt. Als juist die man het tegendeel beweert van u, moet het wel heel duidelijk zijn.
Oud 15 juni 2006, 15:17   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is nochtans de niet beantwoorde hamvraag:

"Ontkent u dat het gros van de gebieden die vandaag in België en Nederland Brabant heten vroeger deel uitmaakten van het hertogdom Brabant?"
Dit is niet de vraag. U beweert dat de huidige provincies gegroeid zijn uit de oude vorstendommen. Dat is iets heel anders dan wat u hierboven schrijft.
Oud 15 juni 2006, 15:19   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik zou hoegenaamd niet weten om welke reden ik Pirenne zou moeten "vervloeken". Zijn werken staan hier in de kast, werden door mij gelezen en tijdens mijn studies hebben mijn docenten aangetoond dat Pirennes werken een heel goed voorbeeld vormen van staatsnationalistische geschiedschrijvinig.
Oud 15 juni 2006, 15:25   #119
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???

Ik bestrijd uw eigen gedachtegang met de schrijfsels van mensen die u juist aankleeft. Iemand als Pirenne was een belgicist en schreef ook geschiedenis vanuit dit standpunt. Als juist die man het tegendeel beweert van u, moet het wel heel duidelijk zijn.
Ik hoef niet eens naar Pirenne te verwijzen om gelijk te halen, JVDB. Ik heb dat ook niit gedaan. Ik verwijs naar het bestaan van de middeleeuwse vostendommen, het Bourgondisch Rijk (Zuidelijke Nederlanden + Boergondië), de afsplitsing van de Noordelijke Nederlanden in de 16de eeuw, de Spaanse en Oostenrijkse Zuidelijke Nederlanden, de Brabantse omwenteling van 1789 en de Verenigde Belgische staten en de Belgische onafhankelijkheid met 9 provincies die teruggaan op de middeleeuwse vosterndommen zowel wat benaming als territorium betreft.

Algemeen aanvaarde en niet-betwiste geschiedenis. Point besoin de Pirenne !

Laatst gewijzigd door Hans1 : 15 juni 2006 om 15:26.
Oud 15 juni 2006, 15:28   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef niet eens naar Pirenne te verwijzen om gelijk te halen, JVDB. Ik heb dat ook niit gedaan. Ik verwijs naar het bestaan van de middeleeuwse vostendommen, het Bourgondisch Rijk (Zuidelijke Nederlanden + Boergondië), de afsplitsing van de Noordelijke Nederlanden in de 16de eeuw, de Spaanse en Oostenrijkse Zuidelijke Nederlanden, de Brabantse omwenteling van 1789 en de Verenigde Belgische staten en de Belgische onafhankelijkheid met 9 provincies die teruggaan op de middeleeuwse vosterndommen zowel wat benaming als territorium betreft.

Algemeen aanvaarde en niet-betwiste geschiedenis. Point besoin de Pirenne !
Ja, er bestonden middeleeuwse vorstendommen. Geen bewijs voor België echter.

Ja, het Bourgondische Rijk bestond. Al evenmin een bewijs voor België.

Ja, Antwerpen kwam in 1585 ten val, wat evenwel geen "gewilde afsplitsing" uitmaakte. Geen bewijs voor België.

Ja, er was de Brabantse Omwenteling en de Verenigde Nederlandse Staten (niet "Belgische"). Geen bewijs voor België.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 juni 2006 om 15:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be