![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nee, nee, begin aub niet weer over die vroegere vorstendommen! ![]() ![]() Laatst gewijzigd door van Maerlant : 15 juni 2006 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De opperbubbel echter kennende is hij in staat om zelfs Pirenne evenwel te negeren... Pirenne die er juist alles om deed om België achter iedere gebeurtenis te zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat je beter eerst even je wild bekijkt voor je het afschiet: ik ben geen Hollander, maar een Vlaming...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() Ontkent u dat het gros van de gebieden die vandaag in België en Nederland Brabant heten vroeger deel uitmaakten van het hertogdom Brabant?
Laatst gewijzigd door Hans1 : 15 juni 2006 om 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben er nog altijd niet goed van, zeg ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Stel u niet nog meer aan. Uw gebrek aan valide argumenten is hier al afdoende bewezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() Dit is nochtans de niet beantwoorde hamvraag:
"Ontkent u dat het gros van de gebieden die vandaag in België en Nederland Brabant heten vroeger deel uitmaakten van het hertogdom Brabant?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Minister-President
|
![]() Dat moet je mij toch eens aantonen, waar je mijn 'gesloten geest' ziet, anders dan in je eigen gratuite en vuilspuitende discours, natuurlijk... Overigens, ik heb je al zoveel keer uitgelegd dat ik er bezwaar tegen heb 'flamingant' genoemd te worden, omdat ik me niet echt met de heersende mentaliteit daar kan identificeren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() Er is een belangrijk verschil tussen wijzen op een aantal historische tekortkomingen en inconsequenties in het werk van een auteur, en de auteur zelf vervloeken...
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bestrijd uw eigen gedachtegang met de schrijfsels van mensen die u juist aankleeft. Iemand als Pirenne was een belgicist en schreef ook geschiedenis vanuit dit standpunt. Als juist die man het tegendeel beweert van u, moet het wel heel duidelijk zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is niet de vraag. U beweert dat de huidige provincies gegroeid zijn uit de oude vorstendommen. Dat is iets heel anders dan wat u hierboven schrijft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, ik zou hoegenaamd niet weten om welke reden ik Pirenne zou moeten "vervloeken". Zijn werken staan hier in de kast, werden door mij gelezen en tijdens mijn studies hebben mijn docenten aangetoond dat Pirennes werken een heel goed voorbeeld vormen van staatsnationalistische geschiedschrijvinig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Algemeen aanvaarde en niet-betwiste geschiedenis. Point besoin de Pirenne ! ![]() Laatst gewijzigd door Hans1 : 15 juni 2006 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, het Bourgondische Rijk bestond. Al evenmin een bewijs voor België. Ja, Antwerpen kwam in 1585 ten val, wat evenwel geen "gewilde afsplitsing" uitmaakte. Geen bewijs voor België. Ja, er was de Brabantse Omwenteling en de Verenigde Nederlandse Staten (niet "Belgische"). Geen bewijs voor België. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 juni 2006 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |