![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. De Romeinen waren bijzonder hard in hun oorlogsvoering, maar niet uitzonderlijk; ook de Parthen bijvoorbeeld (wat gebeurde er nu weer met Crassus?) of de Perzen tegenover de Grieken vertoonden bijzonder weinig scrupules. 3. Als je het Romeinse Rijk als een 'totalitaire staat' bestempelt of een bende 'massamoordenaars', dan ben je volslagen a-historisch en anachronistisch bezig, zeker als je er (blijkbaar) een politieke agenda op na houdt. De link die je legt met de Amerikaanse neocons is volslagen belachelijk. (Overigens, onze westerse maatschappij is voor een belangrijk deel gebouwd op de erfenis van het Romeinse Rijk; denk die weg, en dan verdwijnen gelijk een hele boel verworvenheden).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor iemand die zogenaamd weet waar ie het over heeft, verlaag je je wel veel tot scheldwoordjes �* la "zeveraar" en "oonozelaar", niet? De opmerkzame geest zal gezien hebben dat in bij de quote van dat ene zinnetje de verdere zinnetjes over koopmannen en de nabijheid van de Germanen ook aanhaal. Wat minder selectief lezen dus. Verder toon je hier aan dat je niet weet wat latijn-studenten na hun derde/vierde jaar allemaal kennen. Jouw probleem als je het daarbij wil laten; ik ga niet opnieuw posten wat Ossaert al gepost heeft. Citaat:
Los daarvan doet deze opmerking hier niet ter zake... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Die andere landen zie ik eerder als boeiend of uitdagend, niet zozeer als iets definitief. Laatst gewijzigd door Sfax : 15 juni 2006 om 17:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat waren jouw woorden waamee je een appreciatie "de dappersten" tot misprijzen maakt "de primitievelingen". Mijn opmerking doet dus wel ter zake, zeker omdat ze, en niet door mij in deze draad, rechtstreeks naar het narratief over de geschiedenis van België geplaatst wordt. Het RR was een cultuur van massamoordenaars, en de tweede relevantie is de plaats die deze inneemt in de huidige actualiteit: Israël, onze eigen taalgrens, het christendom, de Amerikaanse neo-con's. Op vele vlakken werken we nog voort op de krijtlijnen die door het RR zijn getrokken. Genociden zijn voor een bepaald soort mensen irrelevant. Ik neem aan dat de genocide op de Amerikaanse Indianen door het op goud beluste Spanje en Portugal enerzijds, en door het kapitalistsche USA anderzijds, voor jou ook maar historische details zijn. Om van de transatlantische slavenhandel maar te zwijgen: het waren allemaal maar "wilden".
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De analogie met de wereld van vandaag is niet allen geen anachronisme, de gelijkenissen zijn treffend. De verovering van Gallië was een genocide zonder historische voorgaande (noem ze anders maar) Op een toenmalig wereldbevolking van 300 miljoen 1 miljoen mensen vermoorden en 1 miljoen als slaaf afvoeren, is niet niks. Hoe zeer het RR buiten de gang van "beschavingen" staat, viel me op wanneer ik een tijdje gelden hoorde dat de Romeinen geen enkele theoretische wiskundige van betekenis hebben afgeleverd. Op 800 jaar!. RR = totalitair regime van massamoordenaars. Zonder die vaststelling kan je het christendom niet begrijpen.
![]() |
![]() |
#128 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Lees de post waar je op reageert nog eens goed opnieuw en stel vast dat die "slaagt op niks" gericht was op uw dramatische "o wat ben jij slecht, je veroordeelt de Romeinen niet"... En inderdaad, die "dappersten" moet inderdaad niet geinterpreteerd worden zoals jij het uitlegt, maar dat hebben we al uitgelegd. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() Helemaal niet, jij ziet de realiteit van toen niet meer, en je praat het RR goed. Echt verbazen doet me dat niet.
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2.) Caesar moest zich verantwoorden voor de dure oorlog die hij schijnbaar zonder reden in Gallië voerde, dat is een moeilijk te ontkennen gegeven, en hij was zeker uit op het versterken van zijn machtspositie, mogelijk zelfs een vorm van staatsgreep. Koning kon hij zichzelf echter niet noemen, want dat was sinds de dagen van Tarquinius Superbus een verboden woord. Maar, net als puntje 1. doen deze gegevens weinig ter zake wat de oorspronkelijke discussie betreft. 3.) De Romeinen waren inderdaad weinig geïnteresseerd in theoretische wiskunde, maar gelukkig staat of valt een beschaving niet alleen daarmee (gelukkig maar). Als je bijvoorbeeld eens kijkt naar architectuur en bouwkunde, dan stonden ze aan de absolute top (beton werd pas in de 20ste eeuw opnieuw uitgevonden). Het Romeinse recht ligt aan de basis van ons rechtsdenken, zelfs van onze huidige rechtsstaat. Hadden de Grieken een jurist van enige betekenis? Nee? Wat een barbaren! Me dunkt dat je de klok hebt horen luiden, maar niet goed weet waar de klepel hangt. 4.) Het Romeinse Rijk als totalitaire staat van massamoordenaars is een anachronisme. In de dagen van Caesar was dergelijk geweld misschien zwaar, maar op zich niet uitzonderlijk, het werd zelfs geeneens verworpen. Het concept 'genocide' bestond niet, het concept 'totalitaire staat' evenmin (dat was ze trouwens helemaal niet, zelfs niet naar ons huidig begrip). Overigens, het is een open doel om de Romeinen daar als eerste massamoordenaars te beschouwen, goed wetende dat het zowat de eerste beschaving is waar we over zoveel (relatief accurate) bronnen beschikken. Overigens, de Kelten en de Germanen brachten mensenoffers, waar plaatst dat hen op de evolutionaire ladder, die van godsdienstfanatische nitwits? 5.) Wat heeft het christendom hier in godsnaam mee te maken? Hier geldt hetzelfde als ik al eens bij een eerdere discussie met je opmerkte, namelijk dat je een bepaalde overtuiging hebt, die je naar eigen godsvrucht en vermogen invult met wat je hier en daar bij elkaar sprokkelt. Het ziet er in je hoofd goed uit, maar het kan nauwelijks enige kritiek weerstaan.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
massamoord = heel veel mensen Je opmerking doet me wat denken aan het verwijt van Westerse massamoordenaars in Amerika die zich bekloegen over de offers van de Azteken. Het is niet omdat een concept niet bestaat, dat de realiteit er niet is. Kijk maar eens naar wat Cato en Cicero dachten over Caesar, en hoe zijn luitenant, die verschillende malen veldslagen een beslissende wending gaf, zich nadien tegen Caesar heeft gekeerd: allen wilden ze de absolute macht tegengaan. Citaat:
De Joden wilden vechten, met de diaspora tot gevolg, Cleopatra, Cato en vele Kelten pleegden zelfmoord, Spartacus en de zijnen werden aan het kruis genageld, De christenen zeiden: "Geef de Keizer wat des keizers is", en "Wie met zwaard omgaat zal door het zwaard vergaan", en kozen voor een redding in het hiernamaals (dat voor de Joden niet bestaat), maw de christenen kozen voor een overlevingsstrategie. Zonder het gegeven van RR = Totalitaire almacht kan je veel van vandaag niet begrijpen.
![]() |
![]() |
#132 |
Europees Commissaris
|
![]() De Nerviërs waren één van die volkeren die ten slachtoffer vielen aan een typisch romeinse genocide - "wij" of ten minste een deel van onze voorvaderen woonden intussen een 100 km meer naar het Oosten om een 400 jaar later voortgedreven door Westgoten en Vandalen het West Romeinse rijk te vernietigen ern de geschreven geschiedenis eventjes een halt toe te roepen.. tot na de inval van de Noorman omstreeks 725...
![]() |
#133 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ach ja, voor ik het vergeet. De Eburonen zijn niet uitgeroeid door de Romeinen, maar door de andere Keltische stammen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar als de Belgisch-nationalisten spreken over de heldendaden van de Belgen alsof het hun voorvaderen zijn (of zelfs aan de basis zouden staan van de huidige État Belge!), kan ik met hetzelfde gemak claimen dat die Nerveuze snorremansen mijn voorvaderen zouden zijn. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 juni 2006 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je opmerking over het al dan niet goedpraten van het Romeinse rijk is hier dan ook irrelevant, maar goed... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar en wanneer liet Julius Caesar dan wel een standbeeld van zich oprichten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het christendom verspreidde zich buiten het Romeinse Rijk in Ierland, in Perzië, in Ethiopië, in China, in Indië, in Rusland... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |