Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2006, 17:06   #121
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Caesar bedoelde wel degelijk een "compliment". De reactie hierboven suggereert dat dat inhoudsloos was: hij bewonderde het "wilde". Dat is dus fout. Caesar bewonderde wel degelijk hun dapperheid, en verklaarde dat (terecht of tenonrechte) uit hun gebrek aan contact met de decadente Romeinse beschaving. Bovendien pleegde hij een ware genocide, waarbij hij blijkbaar het hardnekkigste verzet ondervond bij de Belgae. Ambiorix was tevens de inspiratie achter de opstand van Vercingetorix.

Zeggen dus "och hij bedoelde gewoon dat het wilden waren", of "hij had het over de afstand tot Rome" doet die realiteit op zijn zachtst gezegd oneer aan.

Het wordt tijd dat we het RR zien voor wat was: een totalitair regime van meedogenloze massamoordenaars. Waar de Belgae zich het sterkst hebben tegen verzet.

Van anachronisme is dan ook geen sprake: de Romeinse moordlust was voor zijn tijd "uniek", en hun "beschaving" staat nu nog voor velen model: denk maar aan de Amerikaanse neo-cons.
1. Nogmaals, het gaat er niet om wat Caesar precies bedoelde, maar wat er achter zijn uitspraken zat. Ja, ze waren de dappersten, en ja, dat kwam door de grote afstand tot de toenmalige Romeinse grenzen, en ja, omdat ze oorlogszuchtige barbaren waren, maar dat is van ondergeschikt belang. Caesar was geen Rousseau avant la lettre die overliep van belangstelling en bewondering voor le bon sauvage, maar hij deed zijn uitspraken in een verdachte context. Hij had zware nederlagen geleden, hij had handenvol staatsgeld uitgegeven en de oorlog was niet bepaald populair bij de Romeinse senaat, kortom, hij moest zich verantwoorden. Als je dan toch zo graag anachronistische parallellen trekt, dan is het alsof je een stel communiqués van George Bush over de oorlog in Irak in handen hebt. Feitelijk was er veel correct, maar de verklaringen en de invulling moet je met de nodige omzichtigheid benaderen.

2. De Romeinen waren bijzonder hard in hun oorlogsvoering, maar niet uitzonderlijk; ook de Parthen bijvoorbeeld (wat gebeurde er nu weer met Crassus?) of de Perzen tegenover de Grieken vertoonden bijzonder weinig scrupules.

3. Als je het Romeinse Rijk als een 'totalitaire staat' bestempelt of een bende 'massamoordenaars', dan ben je volslagen a-historisch en anachronistisch bezig, zeker als je er (blijkbaar) een politieke agenda op na houdt. De link die je legt met de Amerikaanse neocons is volslagen belachelijk. (Overigens, onze westerse maatschappij is voor een belangrijk deel gebouwd op de erfenis van het Romeinse Rijk; denk die weg, en dan verdwijnen gelijk een hele boel verworvenheden).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 17:13   #122
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgae hadden wel een eigen handel, en Caesar stond vol bewondering voor de onverschrokkenheid van de Nerviërs bij de slag aan de Samber, "die staand op de berg lijken van hun makkers hun speren bleven gooien." Het scheelde zelfs geen haar, of hij had deze slag verloren. Treffend is zijn beeld hoe de Nerviërs het koude water van de Samber trotseerden in een verrassingsaanval.
Dat waren wij, Nerviërs! Die andere Belgae moeten niet met die eer gaan lopen! 8)
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 17:16   #123
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Men spreekt van de splitsing van het land maar niemand heeft over die andere alternatief gesproken : gewoon het land verlaten.

Waarom het land verlaten? Vlaams-Nationalisten zullen akkoord met me gaan als ik zeg dat België vierkant draait, dat we in een kutland zonder zekere toekomst. Het probleem is is dat ik de splitsing van het land niet als een oplossing. België verlaten zou zijn voordelen hebben : u verlaat het land, u verandert uw nationaliteit en neemt de nationaliteit van uw nieuw land. Met de tijd zal u alle interesse voor België of Vlaanderen verliezen. Bovendien zijn er genoeg plekjes ter wereld waar het beter gaat dan hier.

Hebt u al gedacht het land te verlaten? Zou u het doen en wat zou u willen zeggen tegen de Vlamingen die nu al in het buitenland leven?
Als ik nu hetzelfde zou schrijven met diezelfde vraag naar allochtonen toe, dan zou het kot te klein zijn. Zo zie je maar...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 17:28   #124
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeveraar, wie wou het alleen bij het eerste zinnetje na de komma houden? Als Caesar hun dapperheid toeschrijft aan de afstand tot de beschaving, is dit omdat hij meent dat beschaving "bederft", decadent maakt, wat in de eerste eeuw VC in Rome inderdaad een groot probleem was.

Let dus maar op voor je nog eens een zinnetje uit zijn context rukt.
*Geeuw*
Voor iemand die zogenaamd weet waar ie het over heeft, verlaag je je wel veel tot scheldwoordjes �* la "zeveraar" en "oonozelaar", niet?
De opmerkzame geest zal gezien hebben dat in bij de quote van dat ene zinnetje de verdere zinnetjes over koopmannen en de nabijheid van de Germanen ook aanhaal. Wat minder selectief lezen dus.

Verder toon je hier aan dat je niet weet wat latijn-studenten na hun derde/vierde jaar allemaal kennen. Jouw probleem als je het daarbij wil laten; ik ga niet opnieuw posten wat Ossaert al gepost heeft.

Citaat:
Het valt anders wel op wie de kant kiest van de uitbuitende en moordende Romeinen: 20% vermoord en nog eens 20% slaaf gemaakt, daar heb jij waarschijnlijk wel een profit-verantwoording voor.
Mij goed hoor als je de impact van de Romeinse cultuur wil gaan ontkennen; er zullen er velen waanzinnig hard akkord gaan met je, zonder twijfel.
Los daarvan doet deze opmerking hier niet ter zake...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 17:41   #125
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Citaat:
En on topic: emigreren is hier geen optie maar een vaststaand feit. De vraag is niet "of" maar "wanneer". De VS zijn een grote kanshebber, de VAE enkel als werkplaats. Australië, Maleisië en Signapore spreken me ook wel aan; Zuid-Afrika is een uitdaging.
Uit uw lijst spreken de VS en Australië me vooral wel aan.
Dat zijn dan ook de landen die ik als eindstation zie (Canada hoorde trouwens ook wel in dat lijstje thuis).
Die andere landen zie ik eerder als boeiend of uitdagend, niet zozeer als iets definitief.

Laatst gewijzigd door Sfax : 15 juni 2006 om 17:41.
Oud 15 juni 2006, 19:26   #126
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
*Geeuw*
Mij goed hoor als je de impact van de Romeinse cultuur wil gaan ontkennen; er zullen er velen waanzinnig hard akkord gaan met je, zonder twijfel.
Los daarvan doet deze opmerking hier niet ter zake...
Passeer dan eens in het 4de middelbaar Latijn, waar ze normaal de geschriften van de Juul behandelen, en stel daar vast dat die "dappersten" een slechte vertaling is. De Belgen waren in Gallia het verste verwijderd van het centrum van de beschaving (Rome) en werden bijgevolg gebrandmerkt als de grootste "wilden" of "barbaren".

Dat waren jouw woorden waamee je een appreciatie "de dappersten" tot misprijzen maakt "de primitievelingen". Mijn opmerking doet dus wel ter zake, zeker omdat ze, en niet door mij in deze draad, rechtstreeks naar het narratief over de geschiedenis van België geplaatst wordt.

Het RR was een cultuur van massamoordenaars, en de tweede relevantie is de plaats die deze inneemt in de huidige actualiteit: Israël, onze eigen taalgrens, het christendom, de Amerikaanse neo-con's. Op vele vlakken werken we nog voort op de krijtlijnen die door het RR zijn getrokken.

Genociden zijn voor een bepaald soort mensen irrelevant. Ik neem aan dat de genocide op de Amerikaanse Indianen door het op goud beluste Spanje en Portugal enerzijds, en door het kapitalistsche USA anderzijds, voor jou ook maar historische details zijn. Om van de transatlantische slavenhandel maar te zwijgen: het waren allemaal maar "wilden".

Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 19:27.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 19:39   #127
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
3. Als je het Romeinse Rijk als een 'totalitaire staat' bestempelt of een bende 'massamoordenaars', dan ben je volslagen a-historisch en anachronistisch bezig, zeker als je er (blijkbaar) een politieke agenda op na houdt. De link die je legt met de Amerikaanse neocons is volslagen belachelijk. (Overigens, onze westerse maatschappij is voor een belangrijk deel gebouwd op de erfenis van het Romeinse Rijk; denk die weg, en dan verdwijnen gelijk een hele boel verworvenheden).
Waarom heette Caesar ook weer Julius? Hij achtte zichzelf van goddelijke afkomst. De laatste eeuw VC was in Rome de crisis van de Republiek, beginnend bij Sulla. Caesar moest zich niet alleen verantwoorden, zoals jij zegt, de oorlogen zelf waren het middel tot de staatsgreep. (om welke hij vermoord werd: hij wilde "Koning" van Rome worden).

De analogie met de wereld van vandaag is niet allen geen anachronisme, de gelijkenissen zijn treffend.

De verovering van Gallië was een genocide zonder historische voorgaande (noem ze anders maar) Op een toenmalig wereldbevolking van 300 miljoen 1 miljoen mensen vermoorden en 1 miljoen als slaaf afvoeren, is niet niks.

Hoe zeer het RR buiten de gang van "beschavingen" staat, viel me op wanneer ik een tijdje gelden hoorde dat de Romeinen geen enkele theoretische wiskundige van betekenis hebben afgeleverd. Op 800 jaar!.

RR = totalitair regime van massamoordenaars.

Zonder die vaststelling kan je het christendom niet begrijpen.
Oud 15 juni 2006, 19:40   #128
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Passeer dan eens in het 4de middelbaar Latijn, waar ze normaal de geschriften van de Juul behandelen, en stel daar vast dat die "dappersten" een slechte vertaling is. De Belgen waren in Gallia het verste verwijderd van het centrum van de beschaving (Rome) en werden bijgevolg gebrandmerkt als de grootste "wilden" of "barbaren".

Dat waren jouw woorden waamee je een appreciatie "de dappersten" tot misprijzen maakt "de primitievelingen". Mijn opmerking doet dus wel ter zake, zeker omdat ze, en niet door mij in deze draad, rechtstreeks naar het narratief over de geschiedenis van België geplaatst wordt.

Lees de post waar je op reageert nog eens goed opnieuw en stel vast dat die "slaagt op niks" gericht was op uw dramatische "o wat ben jij slecht, je veroordeelt de Romeinen niet"...

En inderdaad, die "dappersten" moet inderdaad niet geinterpreteerd worden zoals jij het uitlegt, maar dat hebben we al uitgelegd.

Citaat:
Het RR was een cultuur van massamoordenaars, en de tweede relevantie is de plaats die deze inneemt in de huidige actualiteit: Israël, onze eigen taalgrens, het christendom, de Amerikaanse neo-con's. Op vele vlakken werken we nog voort op de krijtlijnen die door het RR zijn getrokken.

Genociden zijn voor een bepaald soort mensen irrelevant. Ik neem aan dat de genocide op de Amerikaanse Indianen door het op goud beluste Spanje en Portugal enerzijds, en door het kapitalistsche USA anderzijds, voor jou ook maar historische details zijn. Om van de transatlantische slavenhandel maar te zwijgen: het waren allemaal maar "wilden".
En daar sloegt die opmerking over irrelevantie inderdaad op. Jij projecteert een actuele realiteit op een geschiedenis van meer dan 2000 jaar terug. Da's hetzelfde als appelen en peren vergelijken.
Oud 15 juni 2006, 19:47   #129
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Jij projecteert een actuele realiteit op een geschiedenis van meer dan 2000 jaar terug. Da's hetzelfde als appelen en peren vergelijken.
Helemaal niet, jij ziet de realiteit van toen niet meer, en je praat het RR goed. Echt verbazen doet me dat niet.
Oud 15 juni 2006, 20:20   #130
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom heette Caesar ook weer Julius? Hij achtte zichzelf van goddelijke afkomst. De laatste eeuw VC was in Rome de crisis van de Republiek, beginnend bij Sulla. Caesar moest zich niet alleen verantwoorden, zoals jij zegt, de oorlogen zelf waren het middel tot de staatsgreep. (om welke hij vermoord werd: hij wilde "Koning" van Rome worden).

De analogie met de wereld van vandaag is niet allen geen anachronisme, de gelijkenissen zijn treffend.

De verovering van Gallië was een genocide zonder historische voorgaande (noem ze anders maar) Op een toenmalig wereldbevolking van 300 miljoen 1 miljoen mensen vermoorden en 1 miljoen als slaaf afvoeren, is niet niks.

Hoe zeer het RR buiten de gang van "beschavingen" staat, viel me op wanneer ik een tijdje gelden hoorde dat de Romeinen geen enkele theoretische wiskundige van betekenis hebben afgeleverd. Op 800 jaar!.

RR = totalitair regime van massamoordenaars.

Zonder die vaststelling kan je het christendom niet begrijpen.
1.) De gens waartoe Gaius Julius Caesar behoorde, kende zichzelf inderdaad een goddelijke, of toch mythologische afstamming toe. Was hij daarmee een megalomane gek? Nee, want alle grote Romeinse gentes deden dat. Wist je dat zowat alle middeleeuwse (en latere) vorstenhuizen dat ook deden? De meeste onder hen probeerden, net als de Romeinen zelf overigens, hun wortels terug te voeren op een held uit de Trojaanse oorlog of een andere myhtologische passage. Informeer je eerst eens voor je onzin gaat spuien...

2.) Caesar moest zich verantwoorden voor de dure oorlog die hij schijnbaar zonder reden in Gallië voerde, dat is een moeilijk te ontkennen gegeven, en hij was zeker uit op het versterken van zijn machtspositie, mogelijk zelfs een vorm van staatsgreep. Koning kon hij zichzelf echter niet noemen, want dat was sinds de dagen van Tarquinius Superbus een verboden woord. Maar, net als puntje 1. doen deze gegevens weinig ter zake wat de oorspronkelijke discussie betreft.

3.) De Romeinen waren inderdaad weinig geïnteresseerd in theoretische wiskunde, maar gelukkig staat of valt een beschaving niet alleen daarmee (gelukkig maar). Als je bijvoorbeeld eens kijkt naar architectuur en bouwkunde, dan stonden ze aan de absolute top (beton werd pas in de 20ste eeuw opnieuw uitgevonden). Het Romeinse recht ligt aan de basis van ons rechtsdenken, zelfs van onze huidige rechtsstaat. Hadden de Grieken een jurist van enige betekenis? Nee? Wat een barbaren! Me dunkt dat je de klok hebt horen luiden, maar niet goed weet waar de klepel hangt.

4.) Het Romeinse Rijk als totalitaire staat van massamoordenaars is een anachronisme. In de dagen van Caesar was dergelijk geweld misschien zwaar, maar op zich niet uitzonderlijk, het werd zelfs geeneens verworpen. Het concept 'genocide' bestond niet, het concept 'totalitaire staat' evenmin (dat was ze trouwens helemaal niet, zelfs niet naar ons huidig begrip). Overigens, het is een open doel om de Romeinen daar als eerste massamoordenaars te beschouwen, goed wetende dat het zowat de eerste beschaving is waar we over zoveel (relatief accurate) bronnen beschikken. Overigens, de Kelten en de Germanen brachten mensenoffers, waar plaatst dat hen op de evolutionaire ladder, die van godsdienstfanatische nitwits?

5.) Wat heeft het christendom hier in godsnaam mee te maken? Hier geldt hetzelfde als ik al eens bij een eerdere discussie met je opmerkte, namelijk dat je een bepaalde overtuiging hebt, die je naar eigen godsvrucht en vermogen invult met wat je hier en daar bij elkaar sprokkelt. Het ziet er in je hoofd goed uit, maar het kan nauwelijks enige kritiek weerstaan.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 20:41   #131
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
1.) De gens waartoe Gaius Julius Caesar behoorde, kende zichzelf inderdaad een goddelijke, of toch mythologische afstamming toe. Was hij daarmee een megalomane gek? Nee, want alle grote Romeinse gentes deden dat. Wist je dat zowat alle middeleeuwse (en latere) vorstenhuizen dat ook deden? De meeste onder hen probeerden, net als de Romeinen zelf overigens, hun wortels terug te voeren op een held uit de Trojaanse oorlog of een andere myhtologische passage. Informeer je eerst eens voor je onzin gaat spuien...
Zelfs de republikeinse Romeinen schrokken van de zelfverheerlijking van Caesar, bv door het oprichten van standbeelden, dat was tevoren not-done, men hoedde zich voor personencultus.

Citaat:
2.) Caesar moest zich verantwoorden voor de dure oorlog die hij schijnbaar zonder reden in Gallië voerde, dat is een moeilijk te ontkennen gegeven, en hij was zeker uit op het versterken van zijn machtspositie, mogelijk zelfs een vorm van staatsgreep. Koning kon hij zichzelf echter niet noemen, want dat was sinds de dagen van Tarquinius Superbus een verboden woord. Maar, net als puntje 1. doen deze gegevens weinig ter zake wat de oorspronkelijke discussie betreft..
En daarom is hij vermoord, omdat hij een verboden aanspraak maakte. (Straf, hé)

Citaat:
3.) De Romeinen waren inderdaad weinig geïnteresseerd in theoretische wiskunde, maar gelukkig staat of valt een beschaving niet alleen daarmee (gelukkig maar). Als je bijvoorbeeld eens kijkt naar architectuur en bouwkunde, dan stonden ze aan de absolute top (beton werd pas in de 20ste eeuw opnieuw uitgevonden). Het Romeinse recht ligt aan de basis van ons rechtsdenken, zelfs van onze huidige rechtsstaat. Hadden de Grieken een jurist van enige betekenis? Nee? Wat een barbaren! Me dunkt dat je de klok hebt horen luiden, maar niet goed weet waar de klepel hangt..
De nazi's hadden ook goed ingenieurs.

Citaat:
4.) Het Romeinse Rijk als totalitaire staat van massamoordenaars is een anachronisme. In de dagen van Caesar was dergelijk geweld misschien zwaar, maar op zich niet uitzonderlijk, het werd zelfs geeneens verworpen. Het concept 'genocide' bestond niet, het concept 'totalitaire staat' evenmin (dat was ze trouwens helemaal niet, zelfs niet naar ons huidig begrip). Overigens, het is een open doel om de Romeinen daar als eerste massamoordenaars te beschouwen, goed wetende dat het zowat de eerste beschaving is waar we over zoveel (relatief accurate) bronnen beschikken. Overigens, de Kelten en de Germanen brachten mensenoffers, waar plaatst dat hen op de evolutionaire ladder, die van godsdienstfanatische nitwits?.
Mensenoffer = 1

massamoord = heel veel mensen

Je opmerking doet me wat denken aan het verwijt van Westerse massamoordenaars in Amerika die zich bekloegen over de offers van de Azteken.

Het is niet omdat een concept niet bestaat, dat de realiteit er niet is. Kijk maar eens naar wat Cato en Cicero dachten over Caesar, en hoe zijn luitenant, die verschillende malen veldslagen een beslissende wending gaf, zich nadien tegen Caesar heeft gekeerd: allen wilden ze de absolute macht tegengaan.

Citaat:
5.) Wat heeft het christendom hier in godsnaam mee te maken? Hier geldt hetzelfde als ik al eens bij een eerdere discussie met je opmerkte, namelijk dat je een bepaalde overtuiging hebt, die je naar eigen godsvrucht en vermogen invult met wat je hier en daar bij elkaar sprokkelt. Het ziet er in je hoofd goed uit, maar het kan nauwelijks enige kritiek weerstaan.
Het Christendom is een anwtoord (onder vele) op de vraag: hoe ga je om met een totalitaire staat? Iedereen liep te pletter tegen de almacht van het RR. Het christendom heeft zich voor de val van het RR ook nooit erbuiten begeven, zo verweven is het ermee.

De Joden wilden vechten, met de diaspora tot gevolg, Cleopatra, Cato en vele Kelten pleegden zelfmoord, Spartacus en de zijnen werden aan het kruis genageld, De christenen zeiden: "Geef de Keizer wat des keizers is", en "Wie met zwaard omgaat zal door het zwaard vergaan", en kozen voor een redding in het hiernamaals (dat voor de Joden niet bestaat), maw de christenen kozen voor een overlevingsstrategie.

Zonder het gegeven van RR = Totalitaire almacht kan je veel van vandaag niet begrijpen.
Oud 15 juni 2006, 20:48   #132
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat waren wij, Nerviërs! Die andere Belgae moeten niet met die eer gaan lopen! 8)
De Nerviërs waren één van die volkeren die ten slachtoffer vielen aan een typisch romeinse genocide - "wij" of ten minste een deel van onze voorvaderen woonden intussen een 100 km meer naar het Oosten om een 400 jaar later voortgedreven door Westgoten en Vandalen het West Romeinse rijk te vernietigen ern de geschreven geschiedenis eventjes een halt toe te roepen.. tot na de inval van de Noorman omstreeks 725...
Oud 15 juni 2006, 20:53   #133
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ach ja, voor ik het vergeet. De Eburonen zijn niet uitgeroeid door de Romeinen, maar door de andere Keltische stammen.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 21:09   #134
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De Nerviërs waren één van die volkeren die ten slachtoffer vielen aan een typisch romeinse genocide - "wij" of ten minste een deel van onze voorvaderen woonden intussen een 100 km meer naar het Oosten om een 400 jaar later voortgedreven door Westgoten en Vandalen het West Romeinse rijk te vernietigen ern de geschreven geschiedenis eventjes een halt toe te roepen.. tot na de inval van de Noorman omstreeks 725...
Weet het wel handclap.
Maar als de Belgisch-nationalisten spreken over de heldendaden van de Belgen alsof het hun voorvaderen zijn (of zelfs aan de basis zouden staan van de huidige État Belge!), kan ik met hetzelfde gemak claimen dat die Nerveuze snorremansen mijn voorvaderen zouden zijn.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 juni 2006 om 21:09.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 21:11   #135
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ach ja, voor ik het vergeet. De Eburonen zijn niet uitgeroeid door de Romeinen, maar door de andere Keltische stammen.
Hoe? Waren de Eburonen niet onze Belgische voorouders? Nu stort mijn wereld in!
Oud 15 juni 2006, 21:27   #136
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet het wel handclap.
Maar als de Belgisch-nationalisten spreken over de heldendaden van de Belgen alsof het hun voorvaderen zijn (of zelfs aan de basis zouden staan van de huidige État Belge!), kan ik met hetzelfde gemak claimen dat die Nerveuze snorremansen mijn voorvaderen zouden zijn.
Wat toevallig. De batavieren zijn de mijne!
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 21:41   #137
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, jij ziet de realiteit van toen niet meer, en je praat het RR goed. Echt verbazen doet me dat niet.
Ik heb de realiteit van toen goed genoeg bestudeerd om te weten dat jij hier wat uit je nek staat te kletsen.

Je opmerking over het al dan niet goedpraten van het Romeinse rijk is hier dan ook irrelevant, maar goed...
Oud 15 juni 2006, 21:57   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de republikeinse Romeinen schrokken van de zelfverheerlijking van Caesar, bv door het oprichten van standbeelden, dat was tevoren not-done, men hoedde zich voor personencultus.
Waar en wanneer liet Julius Caesar dan wel een standbeeld van zich oprichten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 21:59   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Christendom is een anwtoord (onder vele) op de vraag: hoe ga je om met een totalitaire staat? Iedereen liep te pletter tegen de almacht van het RR. Het christendom heeft zich voor de val van het RR ook nooit erbuiten begeven, zo verweven is het ermee.
U kent er echt niet veel van...

Het christendom verspreidde zich buiten het Romeinse Rijk in Ierland, in Perzië, in Ethiopië, in China, in Indië, in Rusland...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 22:35   #140
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Weet het wel handclap.
Het gebied van de Belgae begon in Reims.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be