![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, u ziet dat nog steeds totaal verkeerd. Ik heb het al meerdere malen geschreven, maar blijkbaar blijft het bij bepaalden toch maar niet hangen. Een taal bestaat uit componenten: er is enerzijds een genormeerde, gestandardiseerde component (de zogenaamde cultuurtaal) met daarnaast regionale (dialecten) en sociologische verschillen (groepstalen). Er is hier geen "degradatie" van de ene ten opzichte van de andere, wel een positionering. Een dialect is een plaatselijk idioom dat bijgevolg geschikt is om in beperkte kring te gebruiken. Een cultuurtaal is een overkoepelend idioom, geschikt om iedereen aan de communicatie te laten deelnemen binnen een taalgebied.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw punt is gewoon een herhaling wat ik al eerder zei, nl. dat een dialect een idioom is dat mensen in staat stelt binnen een bepaalde streek met elkaar te communiceren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ite missa est ?
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daar de woorden hun betekenis hebben en ik niet bereid ben alles zomaar op een hoopje te gooien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik in de opeenvolgende berichten uiteengezet heb gezet, is de algemeen geldende mening onder taalkundigen. Ik heb dit alles indertijd ook zo allemaal geleerd tijdens mijn hogere studies. Indien u dus dergelijke zaken in vraag wil stellen of weerleggen, dan komt u maar beter met gegronde zaken af. Niet met uitspraken als "dit is gezever".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De grens tussen wat een taal is, en wat een dialect, is evenmin duidelijk te trekken. De wetenschappelijke consensus is inderdaad dat Waals een verzameling Franse dialecten is. De argumenten daarvoor, zijn echter maar een selectie van de taalkundige en politieke argumenten die men ter zijner beschikking heeft, namelijk die die de stelling ondersteunen. De stelling dat Waals dus een aparte taal is, is tegen de wetenschappelijke consensus in, maar daarom niet onjuist. Het hangt er gewoon vanaf, welke argumenten je selecteert, en welk gewicht je eraan wil geven. Overigens, Jaani, ik zou je reactie gewoon hebben genegeerd, ik let namelijk niet op persoonlijke beledigingen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat zo? U stelde al meermalen dat u de enige echte, ware belgicistische partij bent. U stak uw voorkeur voor de Franse taal niet onder stoelen of banken. U kiest in politieke discussies steeds weer de kant van de Franstaligen. Bijgevolg is de conclusie vlug gemaakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Dat het weinig met de hangende discussie te maken heeft, ziet hopelijk u ook in.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waals en Frans worden er in het boek "twee zustertalen" genoemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was weer een tijdje geleden, maar er komt nog eens fantastisch nieuws uit het zuiden van het land:
Citaat:
Listens W.A.L.L.O.N. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Schepen
|
![]() Op 1 hoopje, het unitaire hoopje. Daar draait het unitarisme toch om: iedereen gelijk, iedereen op een hoopje?
![]() |
#180 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |