Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 12:42   #401
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Hardmaken, bitte.
Een eerste start is het boek "Balkan Krieg - 10 Jahre Zerstörung Jugoslawiens van Hannes (wat een naam )Hofbauer
http://www.mediashop.at/023osteu/203hhbalkan.htm

De auteur is zelver Oostenrijker. Maar over de Balkan oorloge weet de massa van de mensen in Europa niks, behalve de myth van de "goede" Kroaten en Moslems en de "mordenaars" uit Servien. Onze medias hebben ons mooi geindoctrineerd.

Citaat:
Was de oppositie ertegen dat de Montenegrijnen die buiten het Montenegrijnse grondgebied leefden konden meestemmen? Waarom?
Ja, omdat ze vinden dat Montenigrijsnen (hoe zeg je dat eigenlijk correct) en Serviers een volk zijn. Dus als ze een volk zijn is het ja egaal of ze in S of M zijn. Ik denk dat deze mensen, als ze een echte kans hadden om te stemmen tegen de onafhakelijkheit van hun land was, zoals mensen tegen die splitsing van Brabant en Vlaanderen zijn.
Menneer Dukonovic zegd "niet", deze mensen tellen niet mee, de Oppositie is er tegen, maar Dukonovic heeft de merderheit...

Citaat:
Ik ben geen Vlaamsnationalist, zelfs amper een flamingant. Wat Koerden, Sjiïeten, Soennieten... doen, kan aan mijn g*t roesten, zolang het maar op democratische wijze gebeurt. En wat de Amerikanen opeens komen doen bij een discussie die in eerste instantie over Brussel ging, waar dan Montenegro al is bijgesleurd, ik vraag het mij af. Wat de Amerikanen doen in Irak is illegaal en onproductief, maar heeft wederom niets te maken met de gevoerde discussie.
Sorry, ik had het erder over de echte flaminganten die splitsen willen om te splitsen. Ook is dat in andere landen.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 19 juni 2006 om 12:44.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 12:46   #402
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW Bekijk bericht
Mooi geredeneerd, maar waar was het referendum?
Op de straat en dan in London.
Oud 19 juni 2006, 12:50   #403
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Mennee Dukonovic zegd "niet", deze mensen tellen niet mee, de Oppositie is er tegen, maar Dukonovic heeft de merderheit...
Niks te "meneer Dukonovic... Wel meneer Barosso.
Het is de Europese Commisie die besliste dat de 260.000 Montenegrijnen binnen Servië geen stemrecht kregen.
http://www.vvb.org/doorbraak/152/15495
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:01   #404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk Groentje, in de Oostkantons was er ook een referendum, de Burgers moesten hun naam op een lijstje zetten als ze bij Duitsland blijven wilde. Dat was het referendum. Voor de normen van de 10-20 jaar van de vorig euuw was dat heel legaal. Niks tegen te zeggen. Maar het was niet fair. omdat als je de naam op de lijstje zet kon je ja niet weten of je nog naar t'huis gaan konde of het "belgische auto voor Duitsland al op je aan't wachten was.
Neen, dat "referendum" was helemaal niet "legaal" "voor de normen van de vorige eeuw". In de andere gebieden van het Duitse Rijk werden er volksraadplegingen met stemgeheim gehouden. Ook toen was dat al de norm. Daarenboven was er bij dat Belgische "referendum" een heel staatsapparaat in gang gebracht om Duitsgezinden te intimideren. Het resultaat was een volkomen onwettig referendum met een uitslag die volledig in contrast stond met de daarop volgende verkiezingen (met stemgeheim) waarbij de Duitse partij iedere keer opnieuw absolute meerderheden haalde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:06   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, omdat ze vinden dat Montenigrijsnen (hoe zeg je dat eigenlijk correct) en Serviers een volk zijn. Dus als ze een volk zijn is het ja egaal of ze in S of M zijn. Ik denk dat deze mensen, als ze een echte kans hadden om te stemmen tegen de onafhakelijkheit van hun land was, zoals mensen tegen die splitsing van Brabant en Vlaanderen zijn.
Menneer Dukonovic zegd "niet", deze mensen tellen niet mee, de Oppositie is er tegen, maar Dukonovic heeft de merderheit...
En u blijft maar liegen. De president heeft helemaal niet gesteld dat Montenegrijnen die in Servië leven van het referendum worden uitgesloten. Wel worden die Montenegrijnen uitgenodigd hun stem uit te brengen in Montenegro. Daartoe kon men gratis treinticketten krijgen. Dat dit niet ideaal is, heb ik al meerdere malen gezegd.

Ook uw stelling dat het een land betreft, is niet correct. Montenegro en Servië vormden een statenbond. Geen eengemaakte staat. Geen federale staat. Wel een confederatie. Een confederatie is een geheel waarbij twee of meer staten tot onderlinge staatssamenwerking beslissen voor die gebieden die ze beide belangrijk achten. Servië en Montenegro beheerden aldus samen defensie, buitenlandse zaken en handel... Economische en muntpolitiek waren dan weer niet gemeenschappelijk. Ook culturele akkoorden kon door iedere deelstaat worden afgesloten.
Oud 19 juni 2006, 13:07   #406
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het is de Europese Commisie die besliste dat de 260.000 Montenegrijnen binnen Servië geen stemrecht kregen.
Mooi bron die vvb. Denk je die Borosso beslist alleen, neen, hij heeft experten die voor hem beslissen. Van waar komen die experten dan denk je?
Trouwens weet je hoe de EU pro-consul van B-H en de Kosovo heten?
"Het is de Europese Commisie die besliste dat de 260.000 Montenegrijnen binnen Servië geen stemrecht kregen"

Dan is het ja nog erger dan ik dacht.

Over de onderzoek tegen de Dukonovic in Duitsland zeggen wij better ook niets in de vvb text...
Oud 19 juni 2006, 13:10   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Citaat:
De Commissie verzette zich tegen het voornemen om Montenegro stemrecht te verlenen aan 260 000 Montenegrijnen in Servië.
Uiteindelijk heeft men dat in Montenegro niet volledig gevolgd, maar een soort elegante oplossing gezocht. De treinticketten... Niet ideaal natuurlijk.

De weigering van de Commissie heeft te maken met heel de zaak rond de Volkshongaren in Roemenië en Slovakije. Hongarije heeft, tot grote ergernis van de Commissie, immers een soort "volksnationaliteit" uitgewerkt voor de Volkshongaren die in de bovengenoemde landen een belangrijke historische minderheid vormen. De EU wil dergelijke zaken niet, maar slechts regelingen die de strikte staatsgrenzen vormen.
Oud 19 juni 2006, 13:11   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over de onderzoek tegen de Dukonovic in Duitsland zeggen wij better ook niets in de vvb text...
Me dunkt dat een morele of andere integretiteit van een president maar weinig te maken heeft met de wettelijkheid van het besproken referendum.
Oud 19 juni 2006, 13:22   #409
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat "referendum" was helemaal niet "legaal" "voor de normen van de vorige eeuw". In de andere gebieden van het Duitse Rijk werden er volksraadplegingen met stemgeheim gehouden. Ook toen was dat al de norm. Daarenboven was er bij dat Belgische "referendum" een heel staatsapparaat in gang gebracht om Duitsgezinden te intimideren. Het resultaat was een volkomen onwettig referendum met een uitslag die volledig in contrast stond met de daarop volgende verkiezingen (met stemgeheim) waarbij de Duitse partij iedere keer opnieuw absolute meerderheden haalde.
1. Was er dan een fair referendum in Alsace Lorraine 1918? Ik denk het niet.
2. Het waren de "christelijke" partijen die ieder keer op nieuw de absoluute merderheit haalde (ze doen het nog altijd). Straks voor de oorlog was de "Heimattreue Front" een sterk partij, met (illegaal steun) van Nazi Duitsland. De laatste verkiezingen was dan ook ± 50 - 50 tussen pro duits en pro Belgisch. Als je de resultaten in bvb Sudetenland en aandere ex-duitse gebieden ziet (±80 -90 % pro duits) dan moet je een beetje relativeeren.
Trouwens niet alle die voor de Heimattreuefront kiesden waren Nazis en niet alle die voor de "belgische "partijen stemden waren zo verliefd in Belgie maar simpel weg anti-Nazi.

Je geeft een volledig fout beeld weer.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 19 juni 2006 om 13:29.
Oud 19 juni 2006, 13:23   #410
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Was er dan een fair referendum in Alsace Lorraine 1918? Ik denk het niet.
Geen idee. De discussie ging over het beruchte "referendum" in de Oostkantons.
Oud 19 juni 2006, 13:27   #411
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geen idee. De discussie ging over het beruchte "referendum" in de Oostkantons.
Waarom, was toch fair, niet? Dat met de 'kan je nog naar t'huis' was een angst die daar was maar alle die voor Duitsland stemden (die ± 400 man op 35 000 mensen) konde dan weer naar t'huis gaan.

Dus alles legaal he. Naar jvdB normen. Als de 'thuisblijvers' maar voor Duitsland waren mosten ze ja allen maar kiezen gaan.

Je zegde trouwens "In de andere gebieden van het Duitse Rijk werden er volksraadplegingen met stemgeheim gehouden" dan vraag ik je over A-L en dan heeft het plots weer niks met de discussie te doen.
Oud 19 juni 2006, 13:29   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Het waren de "christelijke" partijen die ieder keer op nieuw de absoluute de merderheit haalde (ze doen het nog altijd). Straks voor de oorlog was de "Heimattreue Front" een sterk partij, met (illegaal steun) van Nazi Duitsland. De laatste verkiezingen was dan ook ± 50 - 50 tuusen pro duits en pro Belgisch. Als je de resultaten in bvb Sudentenland en andere ex-duitse gebieden ziet (±80 -90 % pro duits) dan moet je een beetje relativeeren.
Trouwens niet alle die voor de Heimattreuefront kiesden waren Nazis en niet alle die voor de "belgische "partijen stemden waren zo verliefd in Belgie maar simpel weg anti-Nazi.

Je geeft een volledig fout beeld weer.
U heeft het weer eens verkeerd voor, daar ik helemaal niet gesproken heb over het "Heimattreue Front". Ik had het over de Duitsgezinde partij. Welnu, de Christliche Volkspartei was weldegelijk Duitsgezind. Deze partij wou een nieuw referendum en streefde de hereniging met Duitsland na. Het Front komt pas in 1936 op.
Oud 19 juni 2006, 13:30   #413
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus alles legaal he. Naar jvdB normen. Als de 'thuisblijvers' maar voor Duitsland waren mosten ze ja allen maar kiezen gaan.
Een referendum waarbij het basisprincipe van de stembusgang wordt geschonden is nooit legaal. Stemrecht en stemgeheim zijn wezenlijk met elkaar verbonden.
Oud 19 juni 2006, 13:31   #414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zegde trouwens "In de andere gebieden van het Duitse Rijk werden er volksraadplegingen met stemgeheim gehouden" dan vraag ik je over A-L en dan heeft het plots weer niks met de discussie te doen.
Ja, bij mijn weten is er in de jaren twintig geen referendum gehouden. Ik had de gebieden rond Danzig, Oost-Silezië, enz. in gedachten.
Oud 19 juni 2006, 13:32   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar jvdB normen.
Kunt u mij dan eens uitleggen welke de "jvdB normen" (sic) wel zijn? Ik ben benieuwd!
Oud 19 juni 2006, 14:16   #416
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U heeft het weer eens verkeerd voor, daar ik helemaal niet gesproken heb over het "Heimattreue Front". Ik had het over de Duitsgezinde partij. Welnu, de Christliche Volkspartei was weldegelijk Duitsgezind. Deze partij wou een nieuw referendum en streefde de hereniging met Duitsland na. Het Front komt pas in 1936 op.
1936 was er dan ook geen "Christliche Volkspartei" meer maar alleen de Heimattreue Front, die dan 45,1% van de stemmen krijgd, die Katholiken Partei (pro Belgie) 38,6, POB 4% en de liberaale 3,4%
In Danzig, Sudetenland of memel krijgen de pro Nazi pro Duitsland partijen meer dan 80%.
Als je weet hoe goed de Nazis in propaganda dingen waren dan moet ik wel zeggen dat er een groot deel van de bevolking tegen 'retour naar Duitsland' was. Ik gok op een 50 - 50.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 19 juni 2006 om 14:16.
Oud 19 juni 2006, 14:17   #417
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kunt u mij dan eens uitleggen welke de "jvdB normen" (sic) wel zijn? Ik ben benieuwd!
1/3 van het eigen volk vergeten te vragen is maar een 'detail'.
Oud 19 juni 2006, 14:19   #418
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een referendum waarbij het basisprincipe van de stembusgang wordt geschonden is nooit legaal. Stemrecht en stemgeheim zijn wezenlijk met elkaar verbonden.
Ja, anno 2006. Maar anno 1918? Daar konden zelfs vrouwen nog in bijnae alle landen niet aan de verkiesingen deel nemen.
Oud 19 juni 2006, 14:26   #419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1/3 van het eigen volk vergeten te vragen is maar een 'detail'.
Blijkbaar heeft u het nog altijd niet door: de Montenegrijnen in Servië kregen de mogelijkheid te stemmen. Het systeem was niet ideaal, maar men kon in ieder geval gaan stemmen.

Daarenboven was er in Montenegro geen stemplicht. Een referendum zal dus nooit de totale bevolking aanspreken. Dat is trouwens ook voor de gewone verkiezingen.
Oud 19 juni 2006, 14:27   #420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, anno 2006. Maar anno 1918? Daar konden zelfs vrouwen nog in bijnae alle landen niet aan de verkiesingen deel nemen.
Ja, ook anno 1918 was dat een leidend beginsel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be