![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In mijn tijd was kennis vergaren slechts de basis van de piramide, wat daarboven stond, weet ik niet meer, maar de top waren de attitudes, en dat heeft niets meer met leerstof te zien. En dat de school niet moet opvoeden, daar ben ik het absoluut mee oneens. Ze is niet de enige, maar moet zeker een supplement/alternatief brengen voor de opvoeding thuis. Ik ben tot het stadium gekomen dat ik weet dat mijn opvattingen geen evangelie zijn, ik heb het recht ze te uiten tegen mijn kinderen, maar de plicht hun vrij te laten in hun eigen keuze. Met één opvoedingsbron is er weinig keuze lijkt mij. Als ik bvb onverdraagzaam zou zijn, of geen respect heb zelfs niet binnen mijn gezin, dan is het maar wat goed voor mijn kinderen dat de school dat zou doen. En dat is geen pleidooi voor politieke of religieuze indoctrinatie, maar voor algemeen aanvaarde humane waarden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ons gezin heeft hierdoor een bedrag van ongeveer 140.000 euro gederfd.
![]() |
![]() |
#565 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
(2) In Brussel wonen ook Vlamingen en daarop zou de Vlaamse regelgeving van toepassing moeten zijn. Dit gebeurt niet ivm controle op de leerplicht, blijkbaar omdat men niet weet wie in Brussel Vlaming is en wie niet. Wat controle op de leerplicht betreft is de 'federalisering' een klucht. Indien Beliën-Colen in Brussel hadden gewoond, en gewoon zonder boe of ba thuisonderricht hadden gegeven, dan hadden ze dat rustig kunnen doen. Er is daar geen controle. Woon je in de provincie Antwerpen, dan kan je een telefoontje van de politie verwachten, zelfs wanneer je wel administratief 'in orde' bent (heb ikzelf meegemaakt).
![]() |
![]() |
#566 |
Staatssecretaris
|
![]() Wel: nog eens, wegens groot succes! Indien in Brussel, dat in principe binnen de bevoegdheid valt vh departement onderwijs (vermits Brussel een tweetalig gebied is), absoluut geen controle gebeurt, en indien daar inderdaad grote aantallen jongeren (niemand weet precies hoeveel) zonder noemenswaardig onderwijsbezoek rondlopen, waarom dan wel Beliën-Colen beduvelen, hoewel de kinderen in dat gezin (gezien de behaalde resultaten) wél leren, en tegelijk die Brusselse kinderen en hun gezinnen ongecontroleerd laten. We zijn toch niet 'racistisch', misschien?
![]() |
#567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de overheid toch waarden probeert naar voor te schuiven (d.m.v. de zogenaamde "voeten"), dan kan ze niet anders dan onmiddellijk stellen dat dit geen meet- en toetsbare doelen zijn. Dit staat trouwens uitdrukkelijk vermeld. Daarenboven werd de overheid, zoals ik al eerder stelde, op dit vlak in het ongelijk gesteld door de rechtbank. Een school moet de taak van de ouders niet overnemen. Opvoeding en onderricht hebben elk hun terrein, al komen ze in een aantal gevallen wel bijeen. Ondanks dit raakvlak betekent dit niet dat de school zich op het terrein van de ouders moet wagen. Dat ze dat toch, dan zal dit in overeenstemming zijn met de wens van de ouders. Daarom ondertekenen ouders die hun kinderen naar een katholieke school sturen, zich akkoord met de beginselverklaring van de school. Al deze zaken zijn evenwel niet toetsbaar en worden op hun toepassing ook niet getoetst door de overheid. Meer zelfs, de overheid mag op dat terrein zelfs niet komen. Alleen de koepel van het katholiek onderwijs kan hier een toeziend oog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat zegt iets over het (gebrek aan) respect van de verkozenen voor de kiezers.
![]() |
![]() |
#569 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, daarom ook dat er vrijheid van onderwijs is. Als ouder kan men kiezen voor een school met een bepaalde waardenschaal. Die waardenschaal wordt dan eerder beleefd dan opgelegd. Ouders kunnen kiezen voor katholieke waarden, voor vrijzinnige waarden, ook voor andere waarden. Het is niet aan de overheid de toepassing, beleving van deze waarden na te gaan of te toetsen. Dat doet ze trouwens ook niet. Waarom zou ze zich plotseling het recht toe-eigenen die bij thuisonderwijs te doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie hanteert dus een wankele logica?
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Waarden zijn namelijk niet zozeer een kwestie van het intellectueel aanhangen van bepaalde stellingen of thesen, dan wel het ontwikkelen van morele grondhoudingen die veel en veel dieper gaan dan overtuigingen. Zij worden ook niet 'overgedragen' in de zin dat zij als een soort input van buitenaf in het individu worden geïnjecteerd. De aanleg tot het ontwikkelen van een morele grondhouding is reeds diep in het individu aanwezig; de kiem of het zaad is er al, die moet niet ingeplant worden. Die kiem of dat zaad is eigenlijk het individu. Wat het opgroeiende kind nodig heeft is licht van het morele voorbeeld, de lucht van de individuele vrijheid en het water van de geïndividualiseerde menselijke zorg om de reeds aanwezige kiem tot ontwikkeling te laten komen. Het denkbeeld dat het morele van buitenaf moet geïnjecteerd worden, bijvoorbeeld via een door de staat opgelegde respect-voor-respect code die de ouders moeten onderschrijven en namens de staat in het kind moeten inplanten, is in moreel opzicht het grootst mogelijke vergif. Zo'n poging tot staatsgecontroleerde 'morele' injectie leidt tot vervlakking, tot trvilialisering, en (in het beste geval) tot heftige anti-reacties. Het is de ontkenning van alle menselijkheid. Het wonder van de menselijkheid is juist dat de kiem reeds in ons zit.
![]() |
![]() |
#572 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou perfect bij b.v. Jan van den Berghe geschiedkundige kennis kunnen oprapen, zonder dat hij me daarvoor zijn waarden en normen meegeeft. Die zijn m.i. enkel dienstig om op dit forum en elders te bestrijden. Wat bedoel je overigens met 'vraagstelling uit het publiek' en het negeren daarvan? Wie is het publiek, wat vraagt het publiek, en wie negeert? Citaat:
![]() Als u nu al niet meer weet wat ze u buiten kennis in de reguliere school oplepelden, dan mag ik andermaal de kwaliteit ervan in vraag stellen ten voordele van thuisonderricht. Wat ze in scholen van attitudes bijbrengen, is afhankelijk van school tot school, en niemand kan controleren of die attitudes waardevoller zijn dan diegen in huiselijke kring meegegeven, al dan niet gecomineerd met kennisonderricht.
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#574 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de interactie met mensen ontwikkelen we gedragspatronen die in het beste geval gunstig uitdraaien voor alle betrokken partijen. Sommige van die patronen betitelen we als moreel hoogstaand. Het enige wat we hebben is de keuze om dergelijke morele handelingen en de achterliggende ideeën in te volgen. Die keuze kan ontstaan 'in navolging van' of uit eigen ervaring en welbevinden met de gestelde handelingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Knappe kop die d�*�*r nog een speld kan tussenkrijgen!
![]() |
![]() |
#576 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze worden hier als onbestaande afgedaan omdat ze niet formeel getoetst worden. Een mooi bewijs dat ze de vrijheid hebben, ze moeten de formulering zelfs niet kunnen reproduceren zoals bij de vakkennis. Laat kinderen inderdaad kiezen, en scherùm ze niet af van andere waarden dan de uwe. Das de grond van het probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb ook niet genoten van de gesubsidieerde kinderopvang, en de fiskale aftrek hiervoor. Ik ben ook belasting blijven betalen voor alle anderen hun subsidies. Hoor je mij hierover melken ? Vrije keuze, waar je de voor- en de nadelen moet van nemen. Niemand verplicht je. Laatst gewijzigd door spherelike : 22 juni 2006 om 07:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() En diezelfde vrije keuze, het zelf opvoeden van kinderen, wens jij anderen te ontnemen op basis van persoonlijke antipathieën.................
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toegepast op andere mogelijke inbreuken, predikt u hiermee de totale vrijheid voor iedereen, gezien het een illusie is iedereen te controleren en alle inbreuken te sanctionern, schaffen we in naam van het gelijkheidsbeginsel alle controle af ? Laatst gewijzigd door spherelike : 22 juni 2006 om 07:46. |
|
![]() |
![]() |