![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe zou jij als belgicist willen dat de scheiding afloopt? | |||
Ik ben GEEN belgicist!!! Ik stem dus hier! |
![]() ![]() ![]() |
37 | 82,22% |
Ik ben WEL belgicist en ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,11% |
Ik ben WEL belgicist en ik verkies de hereniging van Vlaanderen en Nederland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,67% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ken er alvast geen enkel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mij moet je eens uitleggen hoe een staat Vlaanderen een uiting kan zijn van jouw zelfrespect? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() Ik ook niet, maar ik ben zeker dat we die bij de archieven van elke univ wel zullen kunnen vinden. Maar ja, die worden natuurlijk niet zo gemediatiseerd, he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo moeilijk is dat toch niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik snap niet hoe jij een staat als uiting kan zien van je zelfrespect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() de vraagstelling is "liefst" he. Ik ben geboren en getogen in Limburg, meer bepaald het maasland, en ik heb mij jammer genoeg nooit echt thuis kunnen voelen tussen de Vlamingen. Ik ben daarom ook naar Nederland getrokken.
Niks tegen de mensen die zich Vlaming voelen, maar ik heb geen interesse in de Vlaamse nationaliteit.....dus sla die stap van "Vlaamse Staat" maar over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Europees Commissaris
|
![]() Een onafhankelijk Vlaanderen zal er dus nooit komen, evenmin als er een onafhankelijk Slovenië, Montenegro, Noorwegen, Liechtenstein, Luxemburg,
San marino enz.. is Wij zijn een deel van de menselijke natie die verantwoordelijk is voor het welzijn van onze soort en het handhaven van een leefbaar milieu op deze planeet. Bedenk eender welk maatschappelijk scenario dat je zou willen doorvoeren ten voordele van de Vlaamse volksmens : met het aantal dat we zijn, zijn we ongelofelijk afhankelijk van de rest van de wereld (en niet omgekeerd) De minste boycott bvan onze producten, de minste eigering ons via onze import te bevoorraden en onze economie stort in elkaar en zou het merendeel van onze medeburgers dwingen het land te verlaten. Het probleem is : hoe kunnen wij binnen een "machtstaat" een rol spelen op een zodanige wijze dat die staat zo dicht mogelijk bij onze voorstellingen over een democratische rechtsstaat blijft ? Wij zien inderdaad dat grote machten de neiging hebben om af te glijden naar een steeds abjectere politiestaat. Vanuit die perspectief is de neiging om de "superstaat" Europa buiten te houden dan ook zeer begrijpelijk, maar die houding houdt ons slechts in een vazallenpositie tegenover de echte grootmachten in de wereld, die dikwijls van een grote onbekwaamheid getuigen om de zaken van de wereld op een juiste manier te behandelen. Ons wentelen in een glorieuze "onafhankelijkheid" is derhalve een dwaasheid : wij moeten niet alleen open staan voor de wereld, maar eveneens onze rol van "oude wijze cultuur" met verve opnemen. België "doen uiteenvallen" is dus een dwaze optie : zonder onze staat gaan onze provincies op in de resp. buurlanden.. waarbij de vraag is : wie slokt wie op ? Moet ik er iemand aan herinneren dat de KLM opgeslokt werd door "Air France " ?
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik voel me ook verbonden met België, maar niet in die mate dat België een uiting zou kunnen zijn van mijn zelfrespect. Dat kan geen enkele staat zijn voor mij. Ik haal mijn zelfrespect uit wie ik ben en wat ik doe, niet uit een staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zou ik ooit wel 'ns in mijn sig kunnen zetten.
![]() |
#114 |
Minister-President
|
![]() U mag dat, ik vraag er geen copyrights of auteursrechten voor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() Geef toe dat het wat eigenaardig klinkt: jij wilt het niet lezen, maar anderen moeten het komen uitleggen.
![]() |
#117 |
Minister-President
|
![]() Jij wil het aanvoeren als een 'bewijs' van hoe veel beter de Vlaamse onafhankelijkheid wel zou zijn voor de gewone burger. Legt U me dan, op basis van dat document als het U kan sterken, maar uit waarom dat zo zou zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
|
![]() Citaat:
Uw rode stukje betekent dat helemaal niet, hoe komt u er bij? Zelfs als het huidige particratische bestel blijft bestaan zonder echt structurele veranderingen (zelfde politici met dezelfde macht, gewoon alle bevoegdheden verplaatst van België naar Vlaanderen), zal de kwaliteit van de besluitvorming verbeteren, juist door het omzeilen van het Belgische probleem: naar een consensus zoeken waar geen consensus te bereiken is. De burger wordt er dus wel beter van, want hij krijgt er een beter bestuur bij. Hoe u van dit tot uw interpretatie komt, weet ik ook niet, maar u heeft veel fantasie, kunt goed woorden verdraaien of bent ter kwader trouw. Wat is het nu? Citaat:
![]() |
![]() |
#119 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Rode stuk: "alles wordt beter", gebaseerd op een foute premisse: Consensus wordt in België wel bereikt, soms moeizaam. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat die consensus in Vlaanderen soms even moeilijk wordt bereikt. Dus is mijn vorige conclusie nog steeds correct: Als de buirgers er niet beter van worden, dan is die Vlaamse onafhankelijkheid voor hen ook niet interessant, en dan komt ze er ook niet. Citaat:
België is niet gewapend? Daarom dat ze het beleid voor de toekomst moeten bouwen, hé? Precies of de Vlaamse onafhankelijkheid gaat het beleid voor de toekomst brengen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |