Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe zou jij als belgicist willen dat de scheiding afloopt?
Ik ben GEEN belgicist!!! Ik stem dus hier! 37 82,22%
Ik ben WEL belgicist en ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen 5 11,11%
Ik ben WEL belgicist en ik verkies de hereniging van Vlaanderen en Nederland 3 6,67%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 18:09   #101
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Wie weigert bewijzen te lezen moet er ook niet stom van staan dat hij ze niet kent.

Het Warande manifest is een objectieve studie, niet uitgevoerd om Vlaanderen te verheerlijken, maar gewoon een economische analyse, los van alle politiek, om te zien wat economisch het beste is voor Vlaanderen én Wallonië.

Alleen het lezen zal u verlossen uit uw onwetendheid.
Er bestaan evenveel 'bewijzen' die objectief zijn en de voordelen van de Belgische eenheid en de unitaire staat zouden kunnen bewijzen, op sociaal, en economisch vlak. Die zijn voor mij van evenveel waarde als het Warande manifest...

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:10   #102
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Er bestaan evenveel 'bewijzen' die objectief zijn en de voordelen van de Belgische eenheid en de unitaire staat zouden kunnen bewijzen, op sociaal, en economisch vlak. Die zijn voor mij van evenveel waarde als het Warande manifest...
Ik ken er alvast geen enkel...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:11   #103
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een Vlaamse staat is een uiting van het zelfrespect dat we hebben, geen doel om zelfrespect te verwerven.
Hmmm.... België is voor mij geen uiting van mijn zelfrespect, hoor...
Mij moet je eens uitleggen hoe een staat Vlaanderen een uiting kan zijn van jouw zelfrespect?

Oud 22 juni 2006, 18:12   #104
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ken er alvast geen enkel...
Ik ook niet, maar ik ben zeker dat we die bij de archieven van elke univ wel zullen kunnen vinden. Maar ja, die worden natuurlijk niet zo gemediatiseerd, he.

Oud 22 juni 2006, 18:13   #105
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hmmm.... België is voor mij geen uiting van mijn zelfrespect, hoor...
Mij moet je eens uitleggen hoe een staat Vlaanderen een uiting kan zijn van jouw zelfrespect?
Ik respecteer mijn eigen Vlaamse eigenheid. Die eigenheid is een deel van mij. En uit respect voor die eigenheid vind ik het een redelijke eis dat die identiteit vertaald wordt in een staat.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Oud 22 juni 2006, 18:16   #106
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik respecteer mijn eigen Vlaamse eigenheid. Die eigenheid is een deel van mij. En uit respect voor die eigenheid vind ik het een redelijke eis dat die identiteit vertaald wordt in een staat.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik respecteer mijn Antwerpse eigenheid. Moet ik nu ijveren voor de Antwerpse onafhankelijkheid? Dat is toch je reinste onzin, lomeanor?
Ik snap niet hoe jij een staat als uiting kan zien van je zelfrespect.

Oud 22 juni 2006, 18:16   #107
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is daar de logica in hemelsnaam van?
de vraagstelling is "liefst" he. Ik ben geboren en getogen in Limburg, meer bepaald het maasland, en ik heb mij jammer genoeg nooit echt thuis kunnen voelen tussen de Vlamingen. Ik ben daarom ook naar Nederland getrokken.

Niks tegen de mensen die zich Vlaming voelen, maar ik heb geen interesse in de Vlaamse nationaliteit.....dus sla die stap van "Vlaamse Staat" maar over.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:17   #108
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
de vraagstelling is "liefst" he. Ik ben geboren en getogen in Limburg, meer bepaald het maasland, en ik heb mij jammer genoeg nooit echt thuis kunnen voelen tussen de Vlamingen. Ik ben daarom ook naar Nederland getrokken.

Niks tegen de mensen die zich Vlaming voelen, maar ik heb geen interesse in de Vlaamse nationaliteit.....dus sla die stap van "Vlaamse Staat" maar over.
U voelt zich niet verbonden met Vlaanderen, maar wel met Wallonië?
Oud 22 juni 2006, 18:20   #109
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet meer als met Vlaanderen. Tis beiden Belgie, en daar kom ik vandaan.
Oud 22 juni 2006, 18:20   #110
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een onafhankelijk Vlaanderen zal er dus nooit komen, evenmin als er een onafhankelijk Slovenië, Montenegro, Noorwegen, Liechtenstein, Luxemburg,
San marino enz.. is Wij zijn een deel van de menselijke natie die verantwoordelijk is voor het welzijn van onze soort en het handhaven van een leefbaar milieu op deze planeet.

Bedenk eender welk maatschappelijk scenario dat je zou willen doorvoeren ten voordele van de Vlaamse volksmens : met het aantal dat we zijn, zijn we ongelofelijk afhankelijk van de rest van de wereld (en niet omgekeerd)
De minste boycott bvan onze producten, de minste eigering ons via onze import te bevoorraden en onze economie stort in elkaar en zou het merendeel van onze medeburgers dwingen het land te verlaten.

Het probleem is : hoe kunnen wij binnen een "machtstaat" een rol spelen
op een zodanige wijze dat die staat zo dicht mogelijk bij onze voorstellingen over een democratische rechtsstaat blijft ?

Wij zien inderdaad dat grote machten de neiging hebben om af te glijden naar een steeds abjectere politiestaat. Vanuit die perspectief is de neiging om de "superstaat" Europa buiten te houden dan ook zeer begrijpelijk,
maar die houding houdt ons slechts in een vazallenpositie tegenover de echte grootmachten in de wereld, die dikwijls van een grote onbekwaamheid getuigen om de zaken van de wereld op een juiste manier te behandelen.

Ons wentelen in een glorieuze "onafhankelijkheid" is derhalve een dwaasheid : wij moeten niet alleen open staan voor de wereld, maar eveneens onze rol van "oude wijze cultuur" met verve opnemen.

België "doen uiteenvallen" is dus een dwaze optie : zonder onze staat gaan onze provincies op in de resp. buurlanden.. waarbij de vraag is : wie slokt wie op ? Moet ik er iemand aan herinneren dat de KLM opgeslokt werd door "Air France " ?
Oud 22 juni 2006, 18:21   #111
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik voel mij verbonden met mijn gezin en familie.
Ik voel me ook verbonden met België, maar niet in die mate dat België een uiting zou kunnen zijn van mijn zelfrespect. Dat kan geen enkele staat zijn voor mij.
Ik haal mijn zelfrespect uit wie ik ben en wat ik doe, niet uit een staat.

Oud 22 juni 2006, 18:23   #112
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik voel me ook verbonden met België, maar niet in die mate dat België een uiting zou kunnen zijn van mijn zelfrespect. Dat kan geen enkele staat zijn voor mij.
Een zeer goed antwoord. Maar niet tegenstaande kan men toch een voorkeur hebben voor een bepaalde nationaliteit omwille van welke reden ook.
Oud 22 juni 2006, 18:24   #113
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M.a.w. zelfs al worden de burgers er niet beter van, dan nog is het beter voor de burger? Die moet ik echt inkaderen.

En wat het Warande-propaganda-manifest betreft, leg het me maar uit: ik lees geen vlaams-nationalistisch propagandamateriaal...
Zou ik ooit wel 'ns in mijn sig kunnen zetten.
Oud 22 juni 2006, 18:26   #114
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zou ik ooit wel 'ns in mijn sig kunnen zetten.
U mag dat, ik vraag er geen copyrights of auteursrechten voor.

Oud 22 juni 2006, 18:29   #115
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een droom dat hetgeen ons mensen van elkaar scheidt uiteindelijk opgeheven zou kunnen worden. Dat gemeenschappen hetgeen hen aanbelangt gerust zelfstandig kunnen beslissen en dat elkeen inspraak heeft op beslissingen die de mensheid als geheel aanbelangen. zodat er vrede en rechtvaardigheid zou kunnen heersen.
Oud 22 juni 2006, 18:31   #116
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U mag dat, ik vraag er geen copyrights of auteursrechten voor.
Geef toe dat het wat eigenaardig klinkt: jij wilt het niet lezen, maar anderen moeten het komen uitleggen.
Oud 22 juni 2006, 18:36   #117
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Geef toe dat het wat eigenaardig klinkt: jij wilt het niet lezen, maar anderen moeten het komen uitleggen.
Jij wil het aanvoeren als een 'bewijs' van hoe veel beter de Vlaamse onafhankelijkheid wel zou zijn voor de gewone burger. Legt U me dan, op basis van dat document als het U kan sterken, maar uit waarom dat zo zou zijn.

Oud 23 juni 2006, 12:38   #118
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
M.a.w. zelfs al worden de burgers er niet beter van, dan nog is het beter voor de burger? Die moet ik echt inkaderen.
U heeft aangetoond dat u woorden kan verdraaien, nu nog aantonen dat u ze kan begrijpen en het is dik in orde.

Uw rode stukje betekent dat helemaal niet, hoe komt u er bij? Zelfs als het huidige particratische bestel blijft bestaan zonder echt structurele veranderingen (zelfde politici met dezelfde macht, gewoon alle bevoegdheden verplaatst van België naar Vlaanderen), zal de kwaliteit van de besluitvorming verbeteren, juist door het omzeilen van het Belgische probleem: naar een consensus zoeken waar geen consensus te bereiken is. De burger wordt er dus wel beter van, want hij krijgt er een beter bestuur bij.

Hoe u van dit tot uw interpretatie komt, weet ik ook niet, maar u heeft veel fantasie, kunt goed woorden verdraaien of bent ter kwader trouw. Wat is het nu?

Citaat:
En wat het Warande-propaganda-manifest betreft, leg het me maar uit: ik lees geen vlaams-nationalistisch propagandamateriaal...
Dat België niet gewapend is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Beter lezen in plaats van uw gedacht al klaar te hebben op basis van wat derden schrijven, vooroordelen zijn lelijk...
Oud 24 juni 2006, 16:54   #119
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
U heeft aangetoond dat u woorden kan verdraaien, nu nog aantonen dat u ze kan begrijpen en het is dik in orde.
Goed, zal even duidelijk maken dat U blijkbaar uw eigen zinnen niet verstaat:

Citaat:
Uw rode stukje betekent dat helemaal niet, hoe komt u er bij? Zelfs als het huidige particratische bestel blijft bestaan zonder echt structurele veranderingen (zelfde politici met dezelfde macht, gewoon alle bevoegdheden verplaatst van België naar Vlaanderen), zal de kwaliteit van de besluitvorming verbeteren, juist door het omzeilen van het Belgische probleem: naar een consensus zoeken waar geen consensus te bereiken is. De burger wordt er dus wel beter van, want hij krijgt er een beter bestuur bij.
Groene stuk: "Er veranderd niks."
Rode stuk: "alles wordt beter", gebaseerd op een foute premisse: Consensus wordt in België wel bereikt, soms moeizaam. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat die consensus in Vlaanderen soms even moeilijk wordt bereikt.
Dus is mijn vorige conclusie nog steeds correct: Als de buirgers er niet beter van worden, dan is die Vlaamse onafhankelijkheid voor hen ook niet interessant, en dan komt ze er ook niet.

Citaat:
Hoe u van dit tot uw interpretatie komt, weet ik ook niet, maar u heeft veel fantasie, kunt goed woorden verdraaien of bent ter kwader trouw. Wat is het nu?
Ik ben ter kwader trouw als het over Vlaamse onafhankelijkheid gaat.

Citaat:
Dat België niet gewapend is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Beter lezen in plaats van uw gedacht al klaar te hebben op basis van wat derden schrijven, vooroordelen zijn lelijk...
België is niet gewapend? Daarom dat ze het beleid voor de toekomst moeten bouwen, hé? Precies of de Vlaamse onafhankelijkheid gaat het beleid voor de toekomst brengen...

Oud 24 juni 2006, 16:58   #120
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Goed, zal even duidelijk maken dat U blijkbaar uw eigen zinnen niet verstaat:

Groene stuk: "Er veranderd niks."
Er verandert wel iets: België verdwijnt en dus ook de verspilling van poltiek kapitaal om tot besluitvorming te komen. De Vlaamse structuren veranderen niet, ze krijgen gewoon alle bevoegdheden die België vroeger had. Leren lezen, ik heb het twee keer geschreven....

Citaat:
Ik ben ter kwader trouw als het over Vlaamse onafhankelijkheid gaat.
Dat is duidelijk, want het gaat er over...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be